Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1172279_0001.png
NOTAT
Tværgående planlægningJ.nr. NST-101-01083Ref. rahhaDen 29. oktober 2012
Planlovens regler for etablering af nye hypermarkeder
Efter planloven er det ikke muligt at bygge nye hypermarkeder i Danmark.Hypermarkeder forstås almindeligvis som dagligvarebutikker på mere end 5.000 m2, og planlovengiver ikke mulighed for, at der etableres nye dagligvarebutikker på mere end 3.500 m2.Planloven rummer heller ikke en mulighed for, at der dispenseres fra de bestemmelser, som hindreretablering af nye hypermarkeder.Planlovens detailhandelsbestemmelser har til formål at fremme et varieret butiksudbud i mindre ogmellemstore byer samt i de enkelte bydele i de større byer, fremme en samfundsmæssigt bæredygtigdetailhandelsstruktur, hvor transportafstandene i forbindelse med indkøb er begrænsede samt sikre atarealer til butiksformål udlægges, hvor der er god tilgængelighed for alle trafikarter, herunder isærden gående, cyklende og kollektive trafik.Det er med udgangspunkt i denne formålsbestemmelse, at planlovens detailhandelsbestemmelser erbygget op med et stort fokus på at fastholde og styrke detailhandelen i primært bymidterne.Redegørelse om detailhandelsplanlægning 2011, som miljøministeren oversendte til Folketinget idecember 2011, viser, at oplevelsen af en bymidtes attraktion i høj grad hænger sammen medhandelslivet, som er bærende for bylivet i de danske byer. Af redegørelsen fremgår det også, atudvikling af detailhandel i byernes periferi svækker bymidten.Af undersøgelser foretaget i forbindelse med detailhandelsudvalgets arbejde i 2005-2006 fremgårdet desuden, at store detailhandelsenheder placeret uden for bymidterne genererer mere biltrafik oggenerelt længere rejseafstande for kunderne, end en placering i bymidten. Dette betyder samtidig, atder er en større påvirkning af detailhandelen i det omkringliggende opland ved en placering afdetailhandelsenheder uden for bymidten, end ved en bymidteplacering.En placering af et hypermarked uden for en bymidte i en mindre by, som ikke i sig selv kan dannekundegrundlag for butikken, må forventes at give lange rejseafstande for kunderne og påvirkedetailhandelslivet i omkringliggende byer og landdistrikter. Et hypermarked påvirker både handlenmed dagligvarer og udvalgsvarer.