Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 428
Offentligt
1281231_0001.png
1281231_0002.png
Åbent brev til miljøminister Ida Auken
Kære Ida Auken,Der er brug for en forstærket indsats for at få Ballastvandkonventionen til at træde i kraftDansk Miljøteknologihar i et brev til erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (vedlagt) foreslået enopprioriteret indsats fra dansk side for at opnå, at den globale Ballastvandkonvention træder i kraft hurtigstmuligtaf hensyn til både beskyttelse af havmiljøet og sikringen af produktion, eksport og
beskæftigelse hos de danske teknologi- og udstyrsproducenter.Danmark vedtog sammen med 73 andre lande i 2004 Ballastvandkonventionen, der skal være medtil at forhindre, at skadelige marine organismer transporteres og spredes med skibes ballastvand ogsedimenter. I medfør af konventionen stilles der en række krav til skibenes håndtering afballastvand, herunder udstyr ombord til rensning af ballastvand. Der er i konventionen fastsat kravtil udstyr afhængig af byggedato og ballastvandkapacitet for ethvert skib.Konventionen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft. Den træder først i kraft 12 måneder efter, at 30lande med tilsammen 35 % af verdens handelsflåder (bruttotonnage) har ratificeret den. Status forratifikationen er, at i alt 37 lande med 30,32 % af verdenstonnagen har ratificeretkonventionen.Danmark ratificerede som land nummer 36 i 2012.Derer nu vedtagetet udkast tilIMO Assembly‐resolution,der bl.a.indebærer en udskydelse af anvendelsesdatoerne ikonventionen. Set med danske øjne er det ikke en optimal miljømæssig løsning, at der går længeretid, før de nødvendige regler, der skal beskytte mod invasive arter fra skibes ballastvand, blivergennemført. Beslutningen er også uhensigtsmæssig for danske rederier, der i tide har investeret ianlæg, ligesom det skaber usikkerhed for de danske producenter af anlæg til håndtering afballastvand. En række lande har meddelt, at de støtter resolutionen, idet de giver udtryk for, at dermed den foreslåede justering af anvendelsesdatoerne opnås bedre muligheder for ratificeringen afkonventionen.Efter Dansk Miljøteknologis vurdering bør Danmark støtte og arbejde for, at resolutionen vedtagespå mødet i november 2013, så der skabes mulighed for, at konventionen hurtigst muligt kan træde ikraft. Resolutionen skal vedtagesmed 2/3 af de deltagende stater påIMO’s Assembly i november2013, hvisdeændrede tidsmæssige krav til indfasning af udstyret skal være gældende fremover.Dansk Miljøteknologi har derfor i vores brev til erhvervs- og vækstministeren anmodet ham om atsikre, at Søfartsstyrelsen kan afsætte de nødvendige ressourcer til en opprioriteret dansk indsats iforløbet op til, under og efter Assembly-mødet i november med henblik på, at Danmark støtter deforeslåede ændringer for at sikre den hurtigst mulige ikrafttræden af konventionen. Samtidig børman fra dansk side tydeligt tilkendegive over for de lande, der står bag forslaget om at udsætteindfasningen af reglerne, at Danmark støtter forslaget under forudsætning af, at disse lande så ogsåvil ratificere konventionen i løbet af 2014, så den vil træde i kraft i løbet af 2015.
Dansk Miljøteknologi skal samtidigt anmode dig om at afsætte ressourcer i miljøministeriet, dergiver grundlag for at iværksætte en strategi for en markant opprioriteret og aktiv dansk indsatsbilateralt og internationalt, herunder også i EU, for at få et tilstrækkeligt antal lande til at ratificereballastvandkonventionen, så den kan træde i kraft hurtigst muligt. Fokus foreslås at være på såvelde EU-lande omkring Østersøen og Nordsøen, der endnu ikke har ratificeret konventionen og øvrigeEU-lande med stor skibstonnage som lande, der i IMO har støttet Ballastvandkonventionen udendog at have ratificeret den endnu.Vi vil også foreslå dig, at man fra miljøministeriets side arbejder for at skabe opbakning til denneposition gennem en aktiv koalition med andre lande og med relevante organisationer, derrepræsenterer både rederier, leverandører af udstyr og grønne organisationer. Efter vores opfattelsebør det være oplagt, at dette emne også tages op på HELCOM-ministermødet den 3. oktober 2013 iKøbenhavn. Samtidig er det også vigtigt, at man fra dansk side bidrager aktivt til opfølgning afkonventionen gennem udarbejdelse af de nødvendige retningslinjer til administration afkonventionens regler, når konventionen træder i kraft. Her er især retningslinjerne om test ogtypegodkendelse af ballastvandudstyr samt retningslinjer for havnestatskontrol meget vigtige fordanske virksomheder, der allerede har udviklet udstyr til håndtering af ballastvand, samtvirksomheder, der foretager de nødvendige test for at udstyret kan godkendes internationalt. Ogsåher vil en opprioriteret og aktiv indsats fra Miljøministeriets side være afgørende af hensyn til bådebeskyttelse af havmiljøet og de danske virksomheder, der er meget aktive på dette område.Dansk Miljøteknologi vurderer, at der kan være tale om op til flere tusinde grønne danskearbejdspladser om året i de 5 år, hvor konventionen eventuelt indfases, som er afhængige af, at dennødvendige ikrafttrædelse af konventionen nu finder sted.

Med venlig hilsen

Jørn Jespersen

Direktør

Dansk Miljøteknolog