Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 428
Offentligt
1281230_0001.png
1281230_0002.png
Åbent brev til erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen
Kære Henrik Sass Larsen,Vi har brug for en aktiv dansk indsats, så den internationale konvention om kontrol med oghåndtering af skibes ballastvand og sedimenter (Ballastvandkonventionen) kan træde i krafthurtigt.Op til 2.000 danske arbejdspladser om året er på spil.Danmark vedtog sammen med 73 andre lande i 2004 Ballastvandkonventionen, der skal være medtil at forhindre, at skadelige marine organismer transporteres og spredes med skibes ballastvand ogsedimenter. I medfør af konventionen stilles der en række krav til skibenes håndtering afballastvand, herunder om udstyr ombord til rensning af ballastvand. Der er i konventionen fastsatkrav til udstyrafhængig af byggedato og ballastvandkapacitet for ethvert skib. En række danskevirksomheder har allerede udviklet forskellige former for udstyr til håndtering af skibes ballastvand.Konventionen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft. Den træder først i kraft 12 måneder efter, at 30lande med tilsammen 35 % af verdens handelsflåder (bruttotonnage) har ratificeret den.Status forratifikationen er, at i alt 37 lande med 30,32 % af verdenstonnagen har ratificeretkonventionen.Danmark ratificerede som land nummer 36 i 2012. Der er kun 6 EU lande, der harratificeret konventionen.Da konventionen fra 2004 endnu ikke er trådt i kraft, har man i FN’s Søfartsorganisation IMO(International Maritime Organization) i flere omgange drøftet, hvordan man skulle forholde sig tilde i konventionen fastsatte tidsfrister, der ikke mere er realistiske. Samtidig har man af hensyn tilbåde rederierne og leverandørerne af det tekniske udstyr ønsket, at ikke alle skibe skulle haveudstyret leveret på samme tid.Der er nu vedtagetet udkast til IMO Assembly‐resolution,derbl.a.indebærer en udskydelse af ikrafttrædelsesdatoerne i konventionen. Set med danske øjne er det ikkeen optimal miljømæssig løsning, at der går længere tid, før de nødvendige regler, der skal beskyttemod invasive arter fra skibes ballastvand, bliver gennemført. Beslutningen er også uhensigtsmæssigfor danske rederier, der i tide har investeret i anlæg, ligesom det skaber usikkerhed for de danskeproducenter af anlæg til håndtering af ballastvand.En række lande har meddelt, at de støtter resolutionen, idet de giver udtryk for, at der med denforeslåede justering af ikrafttrædelsesdatoerne opnås bedre muligheder for, at konventionen langtom længe kan ratificeres af de nødvendige antal lande med den nødvendige bruttotonnage ogdermed træde i kraft.Efter Dansk Miljøteknologis vurdering bør Danmarkaf hensyn til både beskyttelse af havmiljøet ogsikringen af produktion og eksport samt beskæftigelsen hos de danske udstyrsproducenter aktivtstøtte og arbejde for, at resolutionen vedtages på mødet i november 2013 således, at konventionenhurtigst muligt kan træde i kraft. Resolutionen skal vedtagesmed 2/3 af de deltagende stater påIMO’s Assembly i november 2013, hvisde ændrede tidsmæssige krav til indfasning af udstyret skalvære gældende fremover.
Dansk Miljøteknologi skal derfor anmode dig om at sikre, at Søfartsstyrelsen kan afsætte denødvendige ressourcer til en opprioriteret dansk indsats i forløbet op til, under og efter Assembly-mødet i november med henblik på, at Danmark støtter de foreslåede ændringer for at sikre denhurtigst mulige ikrafttræden af konventionen. Samtidig bør man fra dansk side tydeligt tilkendegiveover for de lande, der står bag forslaget om resolutionen med de nye datoer for indfasningen afreglerne, at Danmark støtter forslaget under forudsætning af, at disse lande vil ratificerekonventionen senest 2014, så den vil træde i kraft i 2015. Samtidig er det også vigtigt, at man fradansk side bidrager aktivt til opfølgning af konventionen gennem udarbejdelse af de nødvendigeretningslinjer til administration af konventionens regler, når konventionen træder i kraft. Her er isærretningslinjerne om test og typegodkendelse af ballastvandudstyr samt retningslinjer forhavnestatskontrol vigtige. Endelig vil vi anmode dig om at sikre, at der bliver udarbejdet enredegørelse for, hvad der fra dansk side er gjort for at opnå støtte til den danske position i IMO.Jeg har sendt kopi af dette brev til miljøministeren, idet Dansk Miljøteknologi samtidig har anmodethende om at afsætte ressourcer i miljøministeriet, der giver grundlag for en markant opprioriteret ogaktiv dansk indsats bilateralt og internationalt, herunder også i EU, for at få et tilstrækkeligt antallande til at ratificere ballastvandkonventionen, så den kan træde i kraft hurtigst muligt. Jegvedlægger kopi af mit brev til miljøministeren til din orientering.Efter Dansk Miljøteknologis vurdering er der mulighed for at skabe op til to tusinde danskearbejdspladser om året i en årrække, hvis konventionen træder i kraft uden yderligere forsinkelserog forhalinger.Med venlig hilsenJørn JespersenDirektør

Dansk Miljøteknologi