Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 424
Offentligt
1280954_0001.png
1280954_0002.png
1280954_0003.png
1280954_0004.png
NOTAT
KemikalierBehanRef. MST-620-00190Den 12. september 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILEUROPAUDGALGET OG MILJØUDVALGETKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering oggodkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for såvidt angår bilag XVII (CMR-stoffer)Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er at forbyde salg til private af stoffer, der er klassificeretsom kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer) ikategori 1A eller 1B, og af kemiske blandinger, som indeholder disse stoffer ikoncentrationer, der overskrider grænserne for klassificering.Der skal stemmes om forslaget i REACH-komiteen 17.-18. september 2013 efterforskriftsproceduren med kontrol.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da det sikrer, at befolkningen udsættesfor færre kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske kemikalier.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle, samfundsøkonomiske, ellerøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil heller ikkevære lovgivningsmæssige konsekvenser.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. Regeringen ønsker at begræn-se befolkningens udsættelse for farlige stoffer. Forbrugerne bør i videst muliggrad beskyttes mod risikoen ved udsættelsen for stoffer, som kan være kræft-fremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen sendte den 23. august 2013 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 17. september2013.Optagelsen af CMR stoffer på bilag XVII til REACH (begrænsningsbilaget)vedtages efter forskriftprocedure med kontrol i komitéen, der er nedsat medhjemmel i REACH forordningens artikel 133 (REACH komitéen).
Forslaget vedrører tilpasning af tillæg 1-6 i REACH bilag XVII, og vedrører forbudmod salg af CMR 1A og 1B-stoffer (kræftfremkaldende, mutagene og reproduk-tionstoksiske stoffer) til private. Stofferne er allerede indført - eller vedtaget atskulle indføres - i bilag VI, som indeholder EU- harmoniserede klassificeringer forfarlige stoffer i forordning (EF) nr. 1272/2008 (CLP) om klassificering, mærkningog emballering af stoffer og blandinger3. Formål og indholdREACH bilag XVII regulerer fremstilling, markedsføring og anvendelse af vissefarlige stoffer, blandinger og artikler.I henhold til artikel 68 stk. 2 i REACH kan Kommissionen foreslå begrænsningerfor forbrugeranvendelsen i bilag XVII for stoffer som sådan, i kemiske blandingereller i artikler (varer), der opfylder kriterierne for klassificering som kræftfrem-kaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk (CMR) i kategori 1A eller 1B.Stoffer, med en harmoniseret klassificering som CMR 1A og 1B optages på bilag VIi CLP-forordningen. Ved afstemning den 17.september 2013 stemmes således om,hvorvidt CMR 1A og 1B-stoffer, som allerede er tilføjet, eller vedtaget at skulle føjestil listen over EU-harmoniserede klassificeringer i CLP-forordningen, også skaltilføjes begrænsnings- og anvendelsesdelen under bilag XVII i REACH–forordningen mhp. at forbyde salg til private af det rene stof eller når stoffet findesi blandinger med indhold over klassificeringsgrænsen for CMR-effekten – typisk0,1 %.Forslagene skal gælde fra forskellige tidspunkter, som vil være afhængig af,hvornår de ændrede klassificeringer skal gælde efter CLP-forordningen.
Det foreslås, at for følgende stoffer skal begrænsningen i bilag XVII iREACH gælde fra 1. april 2014:
"Indiumphosphid"Trixylylphosphat4-tert-butylbenzoesyre
015-200-00-3015-201-00-9607-698-00-1
244-959-5246-677-8202-696-3
22398-80-7"25155-23-198-73-7"
2
Det foreslås, at for følgende stoffer skal begrænsningen i bilag XVII iREACH gælde fra 1.januar 2015:
"Galliumarsenid"Epoxiconazol (ISO);(2RS,3SR)-3-(2-chlorophenyl)-2-(4-fluorophenyl)-[(1H-1,2,4-triazol-1-yl)methyl]oxiranNitrobenzenDihexylphthalatN-ethyl-2-pyrrolidon; 1-ethylpyrrolidin-2-onAmmoniumpentadecafluoroctanoatPerfluoroctansyre2-ethylhexyl-10-ethyl-4,4-dioctyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoat
031-001-00-4613-175-00-9
215-114-8406-850-2
1303-00-0"133855-98-8
609-003-00-7607-702-00-1616-208-00-5607-703-00-7607-704-00-2050-027-00-7
202-716-0201-559-5220-250-6223-320-4206-397-9239-622-4
98-95-384-75-32687-91-43825-26-1335-67-115571-58-1"
Det foreslås, at for følgende stof skal begrænsningen i bilag XVII i REACHgælde fra 1. april 2016:
"beg, kultjære-, højtemperaturs-;(Resten fra destillationen af højtemperaturs-stenkulstjære. Et sort, fast stof med etblødgøringspunkt omtrent fra 30 �C til 180 �C(86 �F til 356 �F). Består primært af ensammensat blanding af aromatiskecarbonhydrider, bestående af tre- ellerflerleddede kondenserede ringe)
648-055-00-5
266-028-2
65996-93-2"
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høresforud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sinebeføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt medbasisretsaktens formål eller indhold eller om det ikke overholdernærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.6. Gældende ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Der er ingensupplerende dansk lovgivning, som vil skulle ændres.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at væsentlige økonomiske og administrative konsekvenserfor staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet3
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da detvurderes, at bestemmelserne ikke vil berøre produkter på det eksisterende marked,som sælges til private forbrugere.BeskyttelsesniveauetForslaget vil samlet set højne beskyttelsesniveauet i Danmark for såvel sundhedensom miljøet, ved at sikre, at private forbrugere udsættes for færrekræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer.8. HøringForslaget har ikke været i offentlig høring, men forslaget er en konsekvens afoptagelse af de harmoniserede klassificeringer på bilag VI i CLP-forordningen.Forslag til klassificeringer har været i offentlig høring på ECHA’s hjemmeside,ligesom forslagene til klassificeringer har været forelagt specialudvalget iforbindelse med afstemning i REACH-komiteen.Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget fra 6. - 11. september 2013.3F, Det Økologiske RådogLOoplyser alle, at man støtter forslaget, men gerne seren hurtigere ikrafttrædelse af forbuddene.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer.Regeringen er derfor enig i, at CMR-stoffer i kategori 1A og 1B, og produkter somindeholder disse stoffer, ikke må sælges til private forbrugere. Forbrugerne bør ividest mulig grad beskyttes mod risikoen ved udsættelsen for stoffer, som kanvære kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske. Regeringen erderfor positiv overfor for forslaget.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget
4