Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 423
Offentligt
NOTAT
KemikalierBehan/kirstRef. MST-620-00190Den 12. september 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALGKommissionens forslag om at godkende foreløbige foranstaltningervedtaget af Frankrig i overensstemmelse med artikel 129 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 omregistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger forkemikalier (REACH).Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er at godkende de foreløbige foranstaltninger, som blevvedtaget den 21. juni 2013 i Frankrig i overensstemmelse med sikkerhedsklau-sulen i REAC-forordningens artikel 129. Foranstaltningerne begrænser brugen afammoniumforbindelser i papiruldsisolering på grund af risiko for, at stoffetudvikler ammoniak (som er ætsende) ved brand eller høj fugtighed.Der skal stemmes om forslaget i REACH-komiteen 17.-18. september 2013 efterforskriftsproceduren.Forslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser, økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dervil heller ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser.Det er regeringens holdning, at Frankrigs forslag til begrænsning ikke eromfattet af det harmoniserede område i REACH. Det er derfor også regeringensholdning, at der i denne sag ikke er grundlag for at anvende sikkerhedsklausuleni REACH.Regeringen agter derfor at undlade at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionen sendte den 1. august 2013 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om ovennævnte forslag den 18. september 2013. Afstemningenskal ske efter forskriftsproceduren i beslutning 1999/468, jf. REACH-forordningens artikel 133, stk. 3.Forslaget vedrører Frankrigs brug af sikkerhedsklausulen i REACH-forordningen,artikel 129, stk. 1.3. Formål og indholdSikkerhedsklausulen i REACH, artikel 129 indebærer, jf. stk. 1, at såfremt enmedlemsstat har berettiget grund til at mene, at enøjeblikkeligindsats er vigtig forat beskytte menneskers sundhed eller miljøet mod et stof som sådan, i en blandingeller i en artikel, selv om det opfylder kravene i denne forordning, kan den træffe
passendeforeløbigeforanstaltninger. Herefter skal medlemsstaten omgåendeunderrette Kommissionen, Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) og deøvrige medlemsstater, idet den begrunder sin afgørelse og fremsender devidenskabelige eller tekniske oplysninger, som de foreløbige foranstaltninger erbaseret på.De franske foranstaltninger indebærer et generelt forbud mod anvendelse af alleammoniumforbindelser i papiruldsisoleringVed afstemning den 18. september 2013 stemmes således om, hvorvidtmedlemsstaterne kan anbefale, at Kommissionen godkender de af Frankrigvedtagne foreløbige foranstaltninger. Det bemærkes, at Kommissionen skalfremlægge udkast til afgørelse, men at udkast til afgørelse endnu ikke er fremsendttil medlemsstaterne. I afgørelsen skal angives en periode, hvori de pågældendeforeløbige foranstaltninger godkendes. Længden på denne periode kendes derforikke endnu.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres ikke.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Gældende ret og lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget omhandler en begrænsning, som kun gælder i Frankrig, og det har derforingen virkning på dansk ret.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser forstaten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslagetkun berører adgangen til at markedsføre papiruldsisoleringsmaterialer medammoniak i Frankrig.BeskyttelsesniveauetForslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark.8. HøringForslaget har ikke været i offentlig høring.Sagen har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 6. – 11. september 2013.3Fstøtter indstillingen om, at Danmark underlader at stemme i sagen.DIindstiller, at Danmark stemmer mod Frankrigs anvendelse af sikkerhedsklau-sulen. Området er harmoniseret, men den fare papirulden siges at udgøre, er ikkeenestående for Frankrig, hvorfor sikkerhedsklausulen ikke kan anvendes.LOindstiller, at Danmark støtter Frankrigs anvendelse af sikkerhedsklausulen, daman vurderer, at Frankrig med ret kan anvende den.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer er pt. ikke kendskab til hverken Kommissionens eller de øvrigemedlemsstaters indstilling.10. Regeringens generelle holdningDe stoffer, som er omfattet af det franske forbud, er ikke begrænset i medfør afREACH-forordningens afsnit VIII eller omfattet af en eksisterende begrænsning2
på fællesskabsplan i henhold til REACH, bilag XVII (begrænsningsbilaget). På denbaggrund mener regeringen ikke, at sikkerhedsklausulen i REACH-forordningensartikel 129 kan bringes i anvendelse, idet denne kun omfatter anvendelser afstoffer, der er harmoniseret i medfør af REACH. I stedet ville det have væretrelevant for Frankrig at notificere begrænsningen efterinformationsprocedure-direktivets art. 8, stk. 1.De danske myndigheder har vurderet de tekniske oplysninger, som Frankrig harfremsendt, og mener ikke, at der umiddelbart er grundlag for et tilsvarende forbudi Danmark. Regeringen vil dog anmode Frankrig om at vurdere, om anvendelsen afammoniumforbindelser i papiruldsisolering udgør en risiko, som bør kontrollerespå fællesskabsniveau, og i givet fald udarbejde et begrænsningsforslag i henhold tilREACH, artikel 69(4).Regeringen mener således, at Frankrig kan indføre den omtalte begrænsning, menda den falder uden for det harmoniserede område i REACH, er det ikke relevant atanvende sikkerhedsklausulen i REACH-forordningen, artikel 129.Regeringen agter at undlade at stemme i sagen.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetFolketinget er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
3