Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 420
Offentligt
Vandplaner og havmiljøJ.nr. NST-4201-000441Ref. idabaDen 6. september 2013
Bilag til høringsbrev: Det nye koncept for vandplanlægning
Ifølge EU’s vandrammedirektiv er Danmark forpligtet til at sikre god tilstand ivandmiljøet. Det indebærer bl.a. indsatser for at nedbringe udledningen afkvælstof og fosfor, håndtere spildevand, sikre grundvandet ligesom levestedernefor fisk, smådyr og planter i vandløb mv. skal forbedres.En vandområdeplan opstiller mål for miljøtilstanden og fastlægger, hvilken indsatsog hvilke virkemidler der skal til for at sikre et godt vandmiljø. Indsatsenfastlægges for 6-årige planperioder. Den nuværende periode udløber i 2015. Detnye plankoncept skal træde i kraft 22. december 2013.Nyt plankoncept
Det foreslåede koncept skal være ramme for planperioden 2016-2021 og deefterfølgende planperioder. Målet er, at det danske set-up for vandplanlægningenfremover i højere grad skal følge vandrammedirektivet. Vandområdeplanen vil ioverensstemmelse med vandrammedirektivet få karakter af etkommunikationsværktøj, der informerer offentligheden om regeringens planervedrørende de indsatser, der skal gennemføres for at leve op til direktivets mål omat opnå god tilstand i grundvand, vandløb, søer og kystvande.Vandområdeplanerne vil derfor hovedsageligt udgøre resumeer af basisanalysen,mål og indsatser. De bindende miljømål og indsatser fastsættes i stedet ibekendtgørelser.Med det nye plankoncept afskaffes idéfase, teknisk forhøring, supplerende høringog kommunale handleplaner. Desuden afskaffes bestemmelserne om klageadgangi forhold til planernes tilvejebringelse og dermed den indirekte mulighed for attilsidesætte det faglige grundlag og de overordnede politiske beslutninger om målog indsatser. Ændringen indebærer, at klageadgangen harmoniseres med praksispå andre områder inden for natur- og miljøområdet.Borgere og erhvervsliv kan fortsat klage over konkrete forvaltningsmæssigeafgørelser efter sektorlovgivningen vedrørende gennemførelse afindsatsprogrammernes foranstaltninger, og det vil fortsat være muligt at prøvegennemførelsen af vandrammedirektivet ved domstolene.Indførelsen af lokale vandråd
Med henblik på at øge interessentinddragelsen foreslås, at kommunerne fremoverskal udarbejde forslag til indsatsprogammet. For den kommende planperiode vildette vedrøre konkrete vandløbsforanstaltninger. Endvidere foreslås, atkommunerne udarbejder bidrag til miljørapporter for vandløbsindsatsen.
Kommunerne forpligtes til at inddrage et lokalt vandråd, hvis der lokalt blandtrelevante organisationer og foreninger er et ønske om at oprette etsådant.Kommunerne skal have formandsskabet for vandrådene og afholdeomkostningerne til at yde sekretariatsbistand for vandrådene.Som udgangspunkt vil der kunne oprettes ét vandråd i hvert af de 23hovedvandoplande, som Danmark er opdelt i. Dette foreslås som et led iudmøntningen af ministerens 4. vandvej – Folkeligt engagement – der skal sikrestørre lokal inddragelse i gennemførelse af vandplanlægningen.Ministeren fastsætter rammer for kommunernes udarbejdelse af forslag tilindsatsprogram vedrørende vandløb i form af mål, virkemiddelkatalog, enindikativ økonomisk ramme og en tidsplan. Ministeren tager udgangspunkt ikommunernes forslag til indsatsprogram for vandløbsområdet til det samledeindsatsprogram, men er ikke bundet af det. Miljøministeren kan således laveindsatsprogram uden at konsulere kommunerne og vandrådene, hvis der entenikke er indsendt et bidrag, eller det indsendte f.eks. er uden hensyn tilomkostningseffektivitet.Foretages der ændringer i indsatsprogrammet i løbet af planperioden, erministeren ikke forpligtet til at inddrage kommunerne og vandrådene i arbejdet.Som i dag udarbejder Naturstyrelsen en basisanalyse, et arbejdsprogram og enoversigt over de væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver. Ministeren vilendvidere fastsætte bekendtgørelser om miljømål, herunder brugen af undtagelserog indsatsprogram.Med forslaget ændres tillige processen for efter endelig vedtagelse at kunneforetage ændringer af vandplanerne i løbet af første planperiode. Det foreslåssåledes, at ændringer af vandplanen skal sendes i 8 ugers høring i stedet forgentagelse af processen med teknisk forhøring, offentlig høring og eventuelsupplerende høring.Overordnet tidsplan for arbejdet med anden generations vandplaner i
det nye koncept
DatoBegivenhed22. decemberMiljøministeren offentliggør basisanalysen og oversigt over væsentlige2013vandforvaltningsmæssige opgaver1. april2014Miljøministeren udmelder til brug for kommunernes udarbejdelse afforslag til indsatsprogrammernes vandløbsindsatser en rammebestående af udkast til regler om konkrete miljømål, herunder foreløbigvurdering af behovet for anvendelse af undtagelsesbestemmelser,indsatsbehov, et virkemiddelkatalog pr. hovedvandopland (foreløbigøkonomisk ramme) samt en tidsfrist for arbejdet til kommunerne.Kommunerne skal inddrage oprettede vandrådKommuner sender forslag til indsatsprogrammernes supplerendevandløbsforanstaltninger til NaturstyrelsenMiljøministeren udsender udkast til vandområdeplaner for perioden2015-2021 i 6 måneders offentlig høring.
1.oktober201422. december2014
2
Samtidig udsendes også bekendtgørelser om miljømål ogindsatsprogrammer i 6 måneders offentlig høring22. december2015Anden generations vandområdeplaner offentliggøres
3