Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 420
Offentligt
1280457_0001.png
1280457_0002.png
1280457_0003.png
1280457_0004.png
1280457_0005.png
1280457_0006.png
1280457_0007.png
1280457_0008.png
1280457_0009.png
NOTAT
Klimatilpasning, vandsektorog grundvandJ.nr.Ref.Hvb/sahhe/anmma/peranDen 29. august 2013
Udkast til
ForslagtilLov om ændring af lov om vandforsyning m.v., og lov om miljømål m.v. forvandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder.(Kortlægning og udpegning af drikkevandsforekomster, drikkevandsressourcerafgiftsfinansiering m.v.)
§1I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 7. juni 2010, somsenest ændret ved lov nr. 492 af 21. maj 2013, foretages følgende ændringer:
1.Efter § 9 indsættes i kapitel 3:”§10.Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der udpegesdrikkevandsforekomster for hvert vandområdedistrikt.Stk. 2.Som drikkevandsforekomster skal udpeges:1) forekomster af vand, der anvendes til indvinding af drikkevand, ogsom gennemsnitligt frembringer mere end 10 m3om dagen ellerleverer vand til mere end 50 personer, og2) de forekomster af vand, som det er hensigten at anvende hertil.Stk. 3.Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for udpegningenefter stk. 1.2.Efter ny § 10 indsættes:§ 11.Miljøministeren kortlægger1) områder med særlige drikkevandsinteresser og2) indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for områderne inr. 1).§ 11 a.Til dækning af Miljøministeriets udgifter forbundet med denkortlægning, der er nævnt i § 11, og kommunernes udgifter til etkoordinationsforum og udarbejdelse af indsatsplaner, jf. §§ 12-13,
opkræves et bidrag pr. m3afgiftspligt vand efter § 3, stk. 2, i lov om afgiftpå ledningsført vand.Stk. 2.Af det samlede bidrag anvendes1) 70,3 pct. til dækning af Miljøministeriets udgifter til opgaver omfattetaf § 11 og Skats udgifter til administration af opkrævning og2) 29,7 pct. til dækning af kommunernes udgifter til varetagelse afopgaver ved at oprette og lede et koordinationsforum, jf. § 12 ogudarbejdelse af indsatsplaner for udpegede indsatsområder, jf.§ 13.§ 11 b.Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der udpeges1) områder med drikkevandsinteresser,2) områder med særlige drikkevandsinteresser,3) delområder inden for de områder, der er nævnt i § 11, som er særligtfølsomme over for en eller flere typer af forurening (følsommeindvindingsområder) med angivelse af, hvilken eller hvilke typer afforurening de anses for følsomme over for, og4) delområder inden for de følsomme indvindingsområder, jf. nr. 3, påbaggrund af en vurdering af arealanvendelsen, forureningstrusler ogden naturlige beskyttelse af vandressourcerne, hvor en særlig indsatstil beskyttelse af vandressourcerne er nødvendig til sikring afdrikkevandsinteresserne (indsatsområder).Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler for myndigheders administration ide udpegede områder.§ 11 c.Miljøministerenforetager offentlig annoncering af udkast til regler,hvorved der sker udpegninger, jf. 11 b. Offentlig annoncering kan skeudelukkende digitalt. Ministeren fastsætter en frist på mindst 4 uger forfremsættelse af indsigelser.Stk. 2.Udkasttil regler fastsat med hjemmel i § 11 b, stk. 1, skal endvidereledsages af eventuelle miljørapporter udarbejdet efter reglerne i lov ommiljøvurdering af planer og programmer.”3.§ 13, stk. 1,affattes således:”For hvert af de udpegede indsatsområder, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 4, skalkommunalbestyrelsen vedtage en indsatsplan.”4.§ 13 a,affattes således:”En kommunalbestyrelse eller ejeren af et alment vandforsyningsanlægkan vedtage en indsatsplan for et område, hvis kommunalbestyrelsen ellerejeren af vandforsyningsanlægget finder, atudpegningefter § 11 b, stk. 1,nr. 4, er utilstrækkelige til at sikre kommunens ellervandforsyningsanlæggets interesser, jf. dog § 13 b, stk. stk. 2.Bestemmelserne i § 13, stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2.En indsatsplan efter stk. 1 må ikke stride mod regler fastsat imedfør af lov om vandplanlægning, vandforsyningsplanen ellerindsatsplaner vedtaget efter § 13.”5.§ 13 d, stk. 2, 2. pkt.,affattes således:”Kommunalbestyrelsen påser, at aftalen ikke strider mod regler fastsat imedfør af lov om vandplanlægning, eller indsatsplaner vedtaget efter § 13”6.§ 14 a, stk. 1,affattes således:2
”En vandforsyningsplan må ikke stride mod regler udstedt i medfør af lovom vandplanlægning, kommuneplanlægningen, forudsætninger fastsatefter § 16, stk. 2, eller en indsatsplan efter § 13.7.I§ 52 a, stk. 1, nr. 12ændres »§ 35 i lov om miljømål m.v. forvandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder« til »§ 11 a«.
§2I lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationalebeskyttelsesområder, jf. lovbekendtgørelsen nr. 932 af 24. 9. 2009, somsenest ændret ved lov nr. 514 af 27. maj 2013, foretages følgendeændringer:1.Overskriften”Udpegninger af drikkevandsforekomster” og§ 8.ophæves.2.Overskriften ”Udpegninger af drikkevandsressourcer”og§8aophæves.3.Overskriften”Kap.12. Afgift til kortlægning” og§ 35ophæves.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 22. december 2013.Stk. 2.Udpegninger og retningslinjer i vedtagne vandplaner i medfør af lovom miljømål m.v. for vandforekomster og internationalenaturbeskyttelsesområder opretholdes indtil der er udstedt regler i medføraf denne lov.
3
Bemærkninger til lovforslaget
1. Formål og baggrundLovforslaget har til formål at gøre administrationen i forbindelse med grundvands-og drikkevandsbeskyttelse mere enkel, overskuelig og lettere at administrere.Ved at overflytte bestemmelser og samtidig ændre bestemmelser om drikkevands-forekomster, drikkevandsressourcer og afgiftsfinansiering fra miljømålsloven tilvandforsyningsloven samles de forpligtelser, der knytter sig til den nærmere plan-lægning og regulering til beskyttelse af drikkevandsforekomster, drikkevandsres-sourcer og drikkevandskvalitet. Ved at klarlægge den retlige ramme for udpegnin-gerne gøres administrationen i tilknytning hertil lettere samtidig med at hensynettil retsbeskyttelsen sikres.Herved sikres også hensynet til, at nyeste viden fra kort-lægning og udpegning af drikkevandsressourcer, som er en objektiv, konstaterbarstørrelse af rent faglig karakter, kan udnyttes tidligt som grundlag for myndighe-der og andres administration.2. Lovforslagets indhold2.1. Vandforsyningsloven og miljømålsloven2.1.1. Gældende retEfter art. 7i vandrammedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabetsvandpolitiske foranstaltninger) skal medlemsstaterne udpegedrikkevandsforekomster. Vandrammedirektivets bestemmelser omfatter selveforekomsten af drikkevand (i de fleste tilfælde grundvandsmagasiner).Miljøministerens udpegning af drikkevandsforekomster sker i dag i medfør afmiljømålslovens § 8. Den statslige udpegning af drikkevandsforekomster blevindført med miljømålsloven (lov nr. 1150 af 17. december 2003 om miljømål m.v.for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder.)Miljøministerens udpegning af drikkevandsressourcersker i dag i medfør afmiljømålslovens § 8 a i vandplanen samt regler udstedt i medfør af lov nr. 571 af 9.juni 2006 om ændring af lov om planlægning. En bekendtgørelse, hvori derudpeges drikkevandsressourcer er sendt i høring den 30. juli 2013.Drikkevandsforekomster omfatter forekomster af vand med en rumligudstrækning, som muliggør indvinding af en i lov om miljømål nærmere fastsatvandmængde. Udpegningen af disse kan således ske i forskellige dybder underjordoverfladen, ligesom drikkevandsforekomster kan være overlejrede.Drikkevandsressourcerne omfatter områder med drikkevandsinteresser, områdermed særlige drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder ogindsatsområder, der udpeges på jordoverfladen som grundlag for myndigheder ogandres administration inden for de derved udpegede arealer.Både udpegninger af drikkevandsforekomster og drikkevandsressourcer dannergrundlaget for beskyttelse af grundvand og drikkevand og udgør det retligegrundlag for statslige myndigheders, regionråds, kommunalbestyrelsers og4
vandforsyningers mv. planlægning og prioritering af foranstaltninger tilbeskyttelse af grundvand, hvortil der er knyttet drikkevandsinteresser.Miljøministeriets afgiftsfinansierede grundvandskortlægning fremgår i dag afmiljømålslovens § 8 a. Afgiften opkræves i medfør af lovbekendtgørelse nr. 962 af27. juni 2013 om afgift af ledningsført vand, og fordelingen af afgiften fremgår afmiljømålslovens § 35. Hjemlen for den statslige grundvandskortlægning blevindført i vandforsyningslovens §§ 10-11 med lov nr. 479 af 1. juli 1998 om ændringaf lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse og lov om planlægning.Bestemmelserne blev senere ophævet med lov nr. 1151 af 17. december 2003 omændring af lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse, lov om forurenetjord og lov om planlægning, som følge af indførelsen af vandplaner. Hjemlen forden statslige grundvandskortlægning blev derfor overført til miljømålsloven medlov nr. 1402 af27. december 2008 om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lovom miljømål m.v. for vandforekomster og internationalenaturbeskyttelsesområder, der trådte i kraft 1. januar 2009.Den statslige grundvandskortlægning varetages af Naturstyrelsen, som kortlæggerområder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande uden for dissesamt udpeger områder med drikkevandsinteresser, områder med særligedrikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og indsatsområder.Den statslige grundvandskortlægning forventes afsluttet ved udgangen af 2015,hvor alle drikkevandsforekomster, områder med særlige drikkevandsinteresser ogindvindingsoplande uden for disse forventes kortlagt. Kommunerne er i henholdtil den gældende vandforsyningslovs § 13 forpligtet til at vedtage indsatsplaner forudpegede indsatsområder.2.1.2. Den foreslåede ordningErfaringerne fra 1. planperiode af vandplanlægningen i medfør af miljømålslovenhar vist, at der navnlig af hensyn til retssikkerheden er behov for at klarlægge deretlige rammer i forbindelse med drikkevandsbeskyttelsen. Herudover har der vistsig behov for at frigøre udpegningen af drikkevandsressourcer og -forekomster. fravandplanen, idet der i løbet af planperioden vil være stort behov for at udpegedrikkevandsressourcer. Der vil således ske et større antal udpegninger afindsatsområder i løbet af 2014-15.Miljøministeren ønsker at gøre administrationen af ordningen fordrikkevands- oggrundvandsbeskyttelsen hurtigere og enklere samtidig med, atretssikkerhedshensynet bliver tilgodeset. I forbindelse hermed ønskerministeren,at den nyeste viden fra kortlægning og udpegning af drikkevandsressourcer, somer en objektiv, konstaterbar størrelse af rent faglig karakter, kan udnyttes tidligtsom grundlag for myndigheder og andres administration.Udpegningen af drikkevandsressourcer udgør et bindende grundlag formyndigheders administration i medfør af sektor-lovgivningen og indebærer iforhold til indsatsplanlægningen efter vandforsyningsloven en pligt forkommunalbestyrelsen til at udarbejde indsatsplaner eller delindsatsplaner efterlovens § 13.Det foreslås derfor, at de fremtidige udpegninger af drikkevandsforekomster ogdrikkevandsressourcer sker ved, at miljøministeren bemyndiges til fastsætte5
regler.Udpegningenvil således med dette lovforslag ikke længere ske ivandplanerne, men i stedet ved regler fastsat i bekendtgørelsesform.Det foreslås samtidig, at der fastsættes en frist på 4 uger for høringer over udkasttil bekendtgørelse, hvorved udpegningen sker, og et udkast til regler udstedt imedfør af denne bestemmelse skal ledsages af den miljørapport, der eventuelt skaludarbejdes efter reglerne i lov om miljøvurdering af planer og programmer.Det foreslås nærmere, at der tilføjes §§ 10, 11, 11 a, 11 b og 11 c tilvandforsyningsloven, som følge af den nære sammenhæng mellem vandforsyningog indsatsplanlægning i medfør af vandforsyningsloven, og den statsligegrundvandskortlægning og udpegning af de ovenfor nævnte forekomster ogområder.De foreslåede hjemmelbestemmelser i vandforsyningslovens § 10 og 11 bforudsættes på den baggrund anvendt til at udpege drikkevandsforekomster og tilløbende at udpege områder med drikkevandsinteresser, områder med særligedrikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og indsatsområder vedbekendtgørelse.Efter lovforslagets vedtagelse vil der blive foretaget konsekvensændringer ibekendtgørelse nr. 1319 af 21. december 2011 om indsatsplaner.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovændringen har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget flytter dele af implementeringen af vandrammedirektivet i dansk retfra miljømålsloven til vandforsyningsloven.Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Udkast til lovforslag har været i høring hos:Advokatsamfundet, Bæredygtigt Landbrug, Dansk Vand- og Spildevandsforening(DANVA), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening,Danmarks Jægerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk AkvakulturDansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Erhverv, DanskFritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, DanskJuletræsdyrkerforening, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Miljøteknologi,6
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, DanskPelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening, Danske Advokater,Danske Regioner, Danske Råstoffer, Danske Svineproducenter, DanskeTræindustrier, Danske Vandløb, Den Danske Landinspektørforening,Det Økologiske Råd, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, DyrenesBeskyttelse, FAB – Foreningen af byplanlæggere, Foreningen af DanskeBrøndborere, Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige(EnviNa), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen af Vandværkeri Danmark (FVD), Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, GEUS,HedeDanmark, Hedeselskabet, Institut for Center Planlægning, ICP A/SHOFOR, Ingeniørforbundet i Danmark (IDA), KL, Kommunalteknisk chefforeningLandbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyrådet,Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen PraktiskØkologi, Miljøteknisk Brancheforening, Nationalt Center for Miljø og Energi,Natur- og Miljøklagenævnet, Parcelhusejernes Landsforening,Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Københavns Universitet),Spildevandsteknisk Forening, Sportsfiskerforbundet, StatensByggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet), Team Effektiv Regulering,Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Videnscenter for Landbrug,Økologisk Landsforening, Alle kommuner, Alle regioner, Alle ministerier
9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogIngenregionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenserIngenfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserIngenIngen
AdministrativeIngenkonsekvenser for borgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1.Forslaget viderefører miljøministerens forpligtelse fra § 8 i lov om miljømål.Miljøministeren har mulighed for at fastsætte nærmere regler om udpegning afdrikkevandsforekomster, der indgår i grundvandskortlægningen, i lov omvandforsyning m.v. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Forslaget viderefører miljøministerens forpligtelse fra § 8 a, nr. 3, i lov ommiljømål. Miljøministeren har mulighed for at fastsætte nærmere regler omgrundvandskortlægningen og gennemførelsen heraf efter vandforsyningslovens §16, stk. 1. Den statslige grundvandskortlægning er forudsætningen for, at der kanudpeges områder som nævnt i forslagets § 11. Der henvises i øvrigt til dealmindelige bemærkninger.Det foreslås, at give miljøministeren bemyndigelse til at fastsætte regler formyndigheders administration af de udpegede områder. Denne bestemmelseafløser bemyndigelsen i miljømålslovens § 25 til at fastsætte retningslinjer formyndigheders administration af de udpegede områder.Det foreslås tillige, at udkast til regler fastsat med hjemmel i § 11 b, stk. 1, skalledsages af eventuelle miljørapporter udarbejdet efter reglerne i lov ommiljøvurdering af planer og programmer.Til nr. 3.Den foreslåede bestemmelse viderefører afgiften på ledningsført vand fra dentidligere § 35 i lov om miljømål. Afgiften reguleres af lov om ledningsført vand.Til nr. 4.Forslaget viderefører den tidligere § 8 a i lov om miljømål. Miljøministerensforpligtelse til kortlægning af områder med særlige drikkevandsinteresser ogindvindingsoplande uden for disse fremgår af den foreslåede § 11. Herudover erder alene foretaget en sproglig præcisering i nr. 4, hvoraf det nu fremgår, atindsatsområder udpeges inden for følsomme indvindingsområder (nr. 3), ogsåledes er et delområde af de følsomme indvindingsområder, hvor en særligindsats til sikring af drikkevandsinteresserneer nødvendig.Til nr. 5.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring af lovom vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i bestemmelsens materielleindhold.
Til nr. 6.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring af lovom vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i bestemmelsens materielleindhold.
8
Til nr. 7.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede lov omvandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i bestemmelsens materielleindhold.
Til § 2Til nr. 1Bestemmelsen ophæves som konsekvens af den foreslåede § 10 ivandforsyningsloven.Til nr. 2Bestemmelsen ophæves som konsekvens af de foreslåede §§ 11, 11 b og 11 c ivandforsyningsloven.Til nr. 3Bestemmelsen ophæves som konsekvens af den foreslåede § 11 a ivandforsyningsloven.
9