Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 406
Offentligt
1278043_0001.png
1278043_0002.png
1278043_0003.png
1278043_0004.png
1278043_0005.png
ErhvervJ.nr. MST-1213-00039Ref. Bihol/kirstDen 30. august 2013

NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPA-

UDVALG OG MILJØUDVALG

Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedst tilgænge-lige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af klor-alkali i henhold til direktiv2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emission-er. KOM (xx)Komitésag

1. Resumé

Formålet med forslaget er,-at begrænse forureningen mest muligt fra større, forurenende virksom-heder omfattet af Industrielle emissioner direktivet (IED), ved at anvendeden bedste tilgængelige teknik, ogat ajourføre referencedokumentet for den bedste tilgængelige teknik forklor-alkaliindustrien (BAT-referencedokumentet) til brug formedlemsstaternes tildeling af miljøgodkendelser til klor-alkaliindustrien
-
Der skal stemmes skriftligt om forslaget den 11. september 2013 blandt deltagernei Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel75 (2)Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der nu tilføjes endnu etsæt ajourførte BAT-konklusioner til samlingen under IE-direktivet og fjerntrans-porten af kviksølv derved begrænses.Forslaget vil ikke have statsfinansielle eller erhvervsmæssige – økonomiske elleradministrative – konsekvenser, idet der ikke findes nogen klor-alkali industri iDanmark.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget, idet det vil medføre en højnet ogensartet miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af klor-alkali.Regeringen agter derfor at støtte forslaget og stemme for det.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk

2. Baggrund

Kommissionen sendte den 9. august 2013 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.Forslaget skal til skriftlig afstemning den 11. september 2013 hos deltagerne iKommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel75 (2).Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets ogRådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).BAT-konklusionerne indeholder en vigtig bestemmelse om, at anlæg baseret påkviksølvcelle-teknikken ikke under nogen omstændigheder kan anses for at værebedst tilgængelig teknik, og at anvendelse af asbestdiaphragmer ikke er bedsttilgængelig teknik. BAT-konklusionerne indeholder i denne sammenhængforanstaltninger til reduktion af udledning af kviksølv med spildevand og niveauerfor kviksølvudledningen samt foranstaltninger til nedbringelse af kviksølvholdigtaffald ved nedlæggelse af anlæg baseret på kviksølvcelle-teknikken og vedkonvertering af sådanne anlæg til kviksølv-fri teknikker.For de anlægstyper, der anses for at være state-of-the-art, indeholder BAT-konklusionerne angivelse af teknikker til reduktion af spildevandsmængden ogøgning af energieffektivitet i produktionsprocessen samt opnåelige værdier forudsendelse af klor til luften og klorid med spildevand.Endvidere omfatter BAT-konklusionerne bestemmelser om anvendelse afkølemidler med lav drivhuseffekt i forbindelse med nedkøling af klordampe og etøvre niveau for deponering af affald i form af svovlsyre.Det skal bemærkes, at langt de fleste klor-alkali anlæg i EU er omfattet af Seveso-direktivet om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer som følge aftilstedeværelsen af klor, der er giftigt for mennesker (der skal være mere end 10tons klor til stede i anlægget, for at reglerne i Seveso-direktivet finder anvendelse).På opfordring fra Danmark angiver BREF-dokumentet dels en række teknikker tilreduktion af sandsynlighed for, at et større udslip af klor forekommer som følge afuheld, dels en række foranstaltninger til nedbringelse af konsekvenserne af etuheld. Hvilke foranstaltninger, der skal iværksættes på et konkret anlæg, afgørespå grundlag af en risikoanalyse for dette anlæg efter principperne og kriterierne iSeveso-direktivet. BREF-dokumentet indeholder derfor ingen BAT-konklusionerom reduktion af risikoen for større uheld på klor-alkali anlæg med udslip af klor tilfølge.

3. Formål og indhold

I medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at større, forurenende virksomhederomfattet af direktivet, skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende denbedste tilgængelige teknik. Med IE-direktivet er BREF-dokumenterne, især detilhørende BAT-konklusioner, blevet gjort mere bindende end tidligere. Et af devæsentligste nye tiltag i IE-direktivet er således, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser, eller revurderinger afgodkendelser, skal anvende EU’s BAT-konklusioner, som fastlægger rammer for,hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene. Der udarbejdes særskilteBREF-dokumenter for de forskellige anlægstyper, der er omfattet af IE-direktivet,dvs. branchespecifikke BAT-konklusioner.BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for klor-alkali industrien,der er omfattet af bilag 1 til IE-direktivet under punkt 4.2, er udarbejdet i den2
såkaldte ”Sevilla proces”. For hver virksomhedstype omfattet af et BREF-dokument nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla en TekniskArbejdsgruppe (TWG) for at udveksle oplysninger om BAT i en konsensussøgendeproces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100 europæiske eksperter fraindustrien, medlemsstaterne og grønne organisationer.3.1 Kort præsentation klor-alkali industrienBREF-dokumentet for klor-alkali industrien omhandler produktion af klor ognatriumhydroxid (kaustisk soda), samt i mindre omfang kaliumhydroxid(potaske). Som biprodukt produceres brint.Produktionen af de uorganiske kemikalier klor, brint, natrium- og kaliumhydroxidforegår ved elektrolyse i en saltopløsning (brine). Klor anvendes især tilfremstilling af klorede organiske forbindelser ved kemisk syntese (fx PVC ogisocyanater, pigmenter, organiske opløsningsmidler). Natriumhydroxid har mangeanvendelsesområder, fx til neutralisation af spildevand, vandbehandling,fremstilling af pap og papir, samt hærdning af stål og blegning af tekstiler.Kaliumhydroxid benyttes bl.a. som råmateriale i den kemiske og farmaceutiskeindustri. Brint anvendes sædvanligvis på produktionsstedet, hvor det anvendessom brændstof til fremstilling af damp og elektricitet eller som kemisk reagent tilfremstilling af bl.a. ammoniak.De anvendte teknikker til fremstilling af klor-alkali er membrancelle-teknik,kviksølvcelle-teknik og diaphragmcelle-teknik.Der er i EU-27 og EFTA-landene 74 anlæg i drift, hvoraf hovedparten ligger iTyskland. Andre lande med større klor-alkali produktion er Frankrig, Belgien,Holland, Spanien og U.K.I 2011 fordelte (klor)produktionskapaciteten i ovennævnte lande sig med ca. 50 %baseret på membrancelle-teknik (en stigning fra ca. 10% i slutningen af1990’erne), ca. 30 % på kviksølvcelle-teknik (et fald på ca. 50% fra slutningen af1990’erne) og ca. 15 % på diaphragmcelle-teknik (heraf 30 % ved hjælp af asbestfridiaphragmcelle-teknik) og ca. 5 % på andre teknikker.Der er i dag ingen anlæg i Danmark, hvor der produceres klor-alkali.3.2 BAT-konklusionernes relevans for DanmarkSom nævnt under baggrund indeholderBAT-konklusionerne en vigtigbestemmelse om, at anlæg baseret på kviksølvcelle-teknikken ikke under nogenomstændigheder kan anses for at værebedst tilgængelig teknik. Disse anlæg skalderfor enten udfases eller konverteres til andre anlægstyper, specielt anlæg somanvender membrancelle-teknikken.Danmark har i mange år i diverse internationale fora prioriteret nedbringelse afden globale udledning af kviksølv højt, med det enlige mål at få sat stop forudledningen af dette giftige metal, hvor det er muligt. Det kan her nævnes, at denmellemstatslige forhandlingskomite organiseret af FN’s miljøprogram UNEP ijanuar 2013 er blevet enig om en ny globalt bindende konvention om kviksølv(med navnet ”Minamata”- konventionen efter den japanske forureningsulykke islutningen af 1950’erne, hvor mange især fiskefamilier blev ramt af en kraftigkviksølvforurening fra en nærliggende karbidfabrik).Efter konventionen skal klor-alkali produktion baseret på kviksølv udfases verdenover senest i 2025.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.3

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.

6. Gældende ret og forslaget konsekvenser for Danmark

6.1Gældende retIE-direktivet er overordnet set gennemført ved en ændring afmiljøbeskyttelsesloven i 2012, mens de detaljerede ændringer afgodkendelsesordningen, som direktivet har nødvendiggjort, er sket ved enændring af godkendelsesbekendtgørelsen, der trådte i kraft med virkning fra 7.januar 2013. Myndighederne skal tage højde for BAT-konklusionen vedmiljøgodkendelse af virksomheder i hht. Godkendelsesbekendtgørelsen BEK nr.1454 af 20/12/2012.6.2 Forslagets konsekvenser for virksomhederForslaget har ingen betydning for danske virksomheder, da der ikke foregår klor-alkali produktion noget sted i Danmark.6.3 Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.2.6.4 Statsfinansielle konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.2.6.5. Erhvervsadministrative konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.2.6.6 Samfundsøkonomiske konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.2.6.7 BeskyttelsesniveauForslaget vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der tilføjes endnu et sætBAT-konklusioner til samlingen under IE-direktivet. Vi har som nævnt ingen klor-alkali industri her i landet, alligevel vil BAT-konklusionerne få en positiv virkningfor miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark - især som følge af udfasning af klor-alkali anlæg baseret på kviksølvcelle-teknikken. Det må anses for et stortfremskridt, idet kviksølv i atmosfæren kan transporteres langt væk fra kilden ogsåledes også påvirke luftkvaliteten her i Danmark. Det må forventes, at disse anlægudfases hurtigere i EU end efter tidsplanen i den nye globale konvention omkviksølv (2025), idet EU-Kommissionen tidligere har indgået en aftale med deneuropæiske brancheorganisation Euro-Chlor om udfasning af klor-alkali anlægbaseret på kviksølvcelle-teknik senest i 2020.

7. Høring

Forslaget har ikke været i høring.Der har været sendt et rammenotat om sagen i høring i Miljøspecialudvalget fra23. – 28. august 2013.Der er ikke kommet bemærkninger til sagen.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Når udarbejdelsen af et BREF-dokument med tilhørende BAT-konklusioner erafsluttet i den tekniske arbejdsgruppe, forelægges et endeligt udkast forArtikel 134
forummettil kommentering. Artikel 13 forummet er sammensat af repræsentanterfra medlemsstaterne, industrien og de grønne organisationer.Endeligt udkast til BREF-dokument og BAT-konklusioner for klor-alkaliindustrien, dateret 8. april 2013, blev præsenteret for Artikel 13 Forum på mødeafholdt den 6. juni 2013. Der var bred enighed om dokumentet, og alle partertilsluttede sig det. Visse ændringsforslag fra medlemsstaterne, i alt væsentligt afmere teknisk karakter, blev ikke tilgodeset, idet der ikke kunne opnås enighedherom i forummet.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i etreferat fra mødet. Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to bilag. Den enebilag - A - indeholder de kommentarer, forummet var enige om, og et andet bilag -B - de kommentarer og ændringsforslag, som visse medlemmer af forummet havderejst. Der vil ikke blive foretaget ændringer i det endelige BREF-dokument underhensyntagen til konsensusbemærkningerne i bilag A.

9. Dansk holdning

Regeringen er tilfreds med Kommissionens forslag, som vil medføre en højnet ogensartet miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af klor-alkali og indirekte ogsåforbedre miljøet i Danmark, jf. ovenfor.Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for klor-alkali industrien indgår i en samletpakke, hvor de mest forurenende brancher med tiden stilles overfor skærpedemiljøkrav i Europa, efterhånden som der udarbejdes og offentliggøres BREF-dokumenter med tilhørende BAT-konklusioner for de respektive brancher.Danmark deltager aktivt i processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter ogBAT-konklusioner, hvor fremme af ny miljøteknologi er et særligt fokusområde.

10. Indstilling

Det indstilles, at Danmark stemmer for forslaget fra EU-Kommissionen.

11. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5