Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 389
Offentligt
InfrastrukturSydsjælland/Lolland-FalsterMotorvej som element iregionsudviklingen
Infrastruktur - Sydsjælland/Lolland-FalsterIndholdsfortegnelse•••••
1. Erhvervsmæssig udvikling i Næstvedregionen2. Hvor rejser man egentlig hen fra Næstved?3. Forundersøgelse - Rute 544. Hvordan understøttes regionens udvikling?Bilag
–
1. Årsdøgnstrafik mod syd 2011–2. Linieføring i rapport–3. Konsekvens af sydgående trafik på de interne renter
Erhvervsmæssig udvikling i NæstvedregionenIntegration i Storstrømsområdet
•Ifølge Erhvervsundersøgelsen falder andelen af beskæftigede ifremstillingserhverv o.lign. stærkt i Næstved–Regionens sygehuse bliver centraliseret i Køge–Kasernen er nedlagt–Bilka og centret har fjerne handel i centrum
•En motorvej mod København (ved R54) vil overvejende gavnependlere–skal Næstved fremover skal være en forstad til Hovedstaden (f.eks.Ishøj eller Greve)?–En effektiv jernbane til København (20-30 min. drift) er bedre. Den vilreducere den nordgående landevejs trafik betydeligt.
•En sydligere motorvej kan bidrage til at integrere Sydsjælland, somi dag er erhvervsmæssigt helt fragmentarisk.
Hvor rejser man egentlig hen fra Næstved?Lige så mange trafikanter kører mod sydøst, som mod nordøst
•Den generelle opfattelse er, at trafikken på R54 erpendlertrafik til København og turister til Bon-Bon land.•Pendlertrafik til København er ikke optimal – den skalbare op til trafikproppen i Karlslunde–Så 3 mins. gevinst i Holme-Olstrup på vej til Kbh.?–Næstved er et af de steder i Danmark, hvor en effektivjernbane er en gevinst!
•Men trafikken går ikke kun til København (mod nord),den går også mod syd (bilag 1).–13.000 billister kører dagligt mod Bårse og Vordingborg–13.500 billister kører dagligt mod Rønnede
•En ny motorvej bør dække alle rejsemål
Forundersøgelse - Rute 54 (1)Rapporten har to relevante alternativer, A og E (begge motorvej, 130 km)
•Anlægsomkostningerne er lavest ved E.•Tidsbesparelserne er størst ved A – Hvis man skal tilRønnede og herfra mod nord.–Afgørende for valg af alternativ er den ”blå” cirkel (se kort)
•Rapporten er ensidigt fokuseret på nordgående trafik–Indeholdes den sydgående trafik bliver E ikke aleneanlægsmæssigt, men også tidsmæssigt mest fordelagtig
•Et overslag over samfundsmæssig forrentning peger påat E’s afkast øges til godt 10 % og A’s afkast reducerestil godt 8 %, når den sydgående trafik inkluderes
Forundersøgelse - Rute 54 (2).Og rapporten er lidt usikker på netop de sydgående beregninger
•Begge alternativer sammenlignes mod R54, herved bliver kun Ebelastet med Sydmotorvejen.Hvis A og E sammenlignes modhinanden, så bliver E mest fordelagtig, da A nu også belastes afSydmotorvejen•Af den ny trafik kører 28 % mod syd i alt. A, kun 13 % i alt. E–lidt underligt, da E ligger sydligere–Vi tror at 28 % er det korrekte tal, hvorved E bliver mest fordelagtig.
•Vi kan ikke finde trafikken overført fra Præstøvejen og fraVordingborgvejen – her kører dog 13.000 biler i dag–Godt nok er der en difference i alt. E, mellem reduktion af trafik påR54 og ny trafik på E på i alt 3.400. Hvis det er trafik fra Præstøvejen,hvorfor kører så kun 1.900 mod syd når vi når Sydmotorvejen i alt. E
•En mere sydlig motorvej vil i øvrigt trække mindst 6.500 bilerdagligt fra Præstø- og Vordigborgvejen.
Hvordan understøttes regionens udvikling?Hvad bør gøres?
•De præcise trafikmønstre omkring Næstved bør afdækkes.•Meget er i spil–––––Vestsjællands korridorenHøjhastighed (effektiv) jernbaneMagneteffekt fra København på beskæftigelse udhuler NæstvedIntegration af Sydsjælland/Lolland-FalsterFemern forbindelsen, Nordtyskland og Hamburg
•Det er derfor næppe optimalt udelukkende at bygge en motorvej tilpendlere til København.•Det kunne være optimalt, at beslutte en sydgående linieføring nu.–Bedst for miljøet–Bedst for integrationen–Godt for erhvervslivets planlægning og udvikling i regionen.
Bilag 1. Årsdøgnstrafik mod syd 2011
Bilag 2 Linieføring i rapport(Afgørende for nettoindtægterne i alt. A og alt. E er behandlingen af Sydmotorvejenstrafik i denne blå cirkel)
Bilag 3. Konsekvens af sydgående trafik på deinterne renter•Den estimerede konsekvens (beregnet ved simple forholdstal) forde interne renter–Alt. A, fra 9,7 % til 8,1 %–Alt. E, fra 7,5 % til 10,4 %
•En ligevægt mellem de to alternativer, dvs. samme interne rente ibegge projekter, ligger omkring 75 % nordgående og 25 %sydgående trafik.•Vi kan naturligvis ikke gennemføre detaljerede beregninger, selvomvi i teorien har adgang til modellerne – men regneeksemplet visertydeligt, hvor lidt der skal til før fordelene for alt. A forsvinder.•Vi finder det i øvrigt påfaldende, at vurderingen aftrafikbelastningen på Sydmotorvejen har en så dominerendebetydning for valg af alternativ.