Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 389
Offentligt
Nye veje mellem Næstved og RønnedeGisselfeld og Holmegaard Gods
Ny natur anno 2010
Ny natur anno 2005
Sikring af højt klassificerede naturområder med nationalpark karakter. Sikring af alleredegennemførte naturgenopretningsprojekter. Positiv udvikling – nye arter kommer til – truede fårbedre vilkår.
Eksempler på ”nye” ynglende arterHavørn – Trane – Rød Glente - Engsnare
Vildtkamera Gisselfeld
Forslag til udbygning
Kalundborg - Femern
Formål med foretræde.Henlede udvalgets opmærksomhed på:•At det er nødvendigt at undersøge et reelt alternativ til linjeføring A+B+C ved den kommende VVM – proces•At et valg af en af linjeføringerne A – B – C fremadrettet generelt vil kunne påvirke mulighederne for atindgå frivillige aftaler om naturgenopretning.•At der før en gennemført VVM undersøgelse foretages anlægsarbejder der indirekte forudsætter enlinjeføring i A – B – C.•At der ikke er foretaget undersøgelser om hvorledes en motorvej kan skabe sammenhæng i Sydsjælland ogLolland/Falster.
Gisselfeld og Holmegaard 2000 – 201313 år med store tiltag indenfor natur og miljø••••Egne projekter:Første danske gods med samlet naturplan for hele ejendommen.Skovdistrikt certificeret.Første danske gods der tildeles et Wild Life Estate Label – en anerkendelse forforvaltning der fører til høj biodiversitet.(ELO+EU).•Kulturmiljø – fokus på landskabsarkitektur – bevarelse af solitære landskabsege –levende hegn – nye alléer.•Istandsættelse af 200 år gammel forstbotanisk have med fri adgang for publikum.
•••••
Anlæg af hjertestiUdsætning af kronvildt og frivillig fredning i.f.m. stort projekt i Holmegaards Mose- NSTParkprojekt til illustration af kulturhistorien omkring en karpeproduktion helttilbage fra 1500 tallet.Forsøgsvært for Forskningsinstitutioner i.f.m. habitats forbedringer for markvildt.Iværksat flora-fauna undersøgelser for de berørte områder(eftersendes).
•••••••
Projekter gennemført i samarbejde med myndigheder.Genskabelse af Gødstrup Engsø i Natura 2000 område – 54 ha vandflade + storearealer med ferske enge og moser-Storstrøms Amt- NST - Natura 2000 område.Naturgenopretning og vandstandshævning af Holmegaards Mose – NST – Natura2000Genslyngning af Øvre Suså ved udtagning af 100 ha landbrugsjord – NST – Natura2000 område.Genslyngning af Jydebæk.Indførsel af engsnare venlig drift.Aftale om flodemål og genopretning af Nielstrup Sø – Faxe Kommune.
••
Fremtiden:Alle disse projekter er gennemført i frivillighed og med et stærkt og fortroligt samarbejde med stat ogkommune, i et særdeles positivt aftaleklima.Fremadrettet skal løses store opgaver på natur og miljøområdet – eksempelvis hele processen medforvaltning af vore Natura 2000 områder – alt baseret på frivillighed.Vi ser med stor bekymring på denne proces, såfremt staten vælger, at gennemføre et stort vejprojekt,der konflikter så markant med intentionerne i indgåede aftaler med frivillighed som udgangspunkt.Dette bringer fremtidige naturgenopretningsprojekter baseret på frivillighed i fare.
•••
FaktaVVM:Vi ønsker et reelt alternativ til A og B undersøgt, nemlig E.A+B+C er identiske på mere end 50% af forløbet i den østlige ende.Dette står i kontrast til Transportudvalgets og Transportministerens ønskeom først at træffe beslutning om en konkret linjeføring efter en VVMundersøgelse har belyst de trafikale, økonomiske, natur og miljømæssigeforhold. Materialet fra Holmegaard og Gisselfeld skal indgå i denneredegørelse.Det virker betænkeligt at både rundkørslen på den nordlige omfartsvej vedNæstved, og rundkørslen ved afkørsel 37 er tilpasset linjeføring A. Dette erstik mod god forvaltningsskik.Rambøll mener ikke B kan anlægges som 130 km/t motorvej.Der kan spares 300 – 500 mio. kr. på en 2+1 løsning fraBoserup til Rønnede.Der skal ikke bygges store nye tilkørselsanlæg.Der skal ikke bygges nye aflastningsveje.Motorvej E er billigst at bygge og giver højeste forrentning.E vil betyde at offentlige investeringer på et 2 cifret mio. beløb inaturgenopretning beskyttes og at klassificerede naturområder og
Økonomi:
Natur:
Det fremtidige nationale aftalemiljø for frivillige naturgenopretningsprojekter bringes i fare,hvis staten vælger at ”asfaltere” tæt på aftaleområder og dermed forringer den tilsigtedevirkning.Formål:En nordlig motorvej vil understøtte processen med at gøre København til centrum med deraffølgende negative affolkning og udkants symptomer. Kun pendlere mod Københavntilgodeses.En motorvej bør dække al trafik – 13.000 biler mod Bårse/Vordingborg – 13.500 biler dagligtmod Rønnede.Hvis trafikken mod syd medtages bliver den samfundsmæssig forrentning 10% ved alternativE og 8 % ved alternativ A.En ny vej bør også have til formål at skabe sammenhæng i Sydsjælland og Lolland/Falster ogdermed gavne hele regionen.Støj:Korridor A vil give kraftige støj og lysgener i et område med et meget stortantal kultur- og naturgæster – over 100.000 pr. år.Konsekvensen af nye investeringer i jernbanenettet skal belyses i forhold tilvæksten i biltrafikken – pendlertrafik i bil – bør afløses af jernbanetransport= bedre miljø – bedre økonomi – bedre for bosætningen i lokalområdet.Optimale jernbaneforbindelser vil sammen med en sydgående motorvej skabe bedre vilkårfor en sund udvikling i den sydlige del af regionen.
Jernbane:
Ny omfartsvej omkring Næstved:
Effekten af disse er ikke indregnet/set endnu. Den nordlige rundkørsel påomfartsvejen omkring Næstved er forberedt for linjeføring A.Atkins – nye på dette område.Svage konklusioner, hvor mange afgørende parametre er udeladt.Forældet kortmateriale med store mangler.
Forundersøgelse:
Forundersøgelsen er udsendt uændret til kommunerne i 2. høring, udenhensyntagen til indkomne indsigelser.
Femern:Forundersøgelse Konkludere
Ingen væsentlig indflydelse ?? – Det virker ikke troværdigt.Plan om ”motorvej” Kalundborg – Slagelse – Næstved – Bårse – FemernDen vej er jo skabt for at give ”energi/vækst” i denne region.Det er svært at forstå, hvis der ikke skulle være en ”spin off”.
Ønsker.Såfremt man vælger at fremme dette projekt med en VVM undersøgelse, beder vi om følgende:Stærkt fokus på økonomien – forundersøgelsen er efter vores vurdering ikke valid.Vi mener, der kan spares op til 500 mio. kr. – og alligevel få trafikproblemet løst.Vi mener, at såfremt en motorvej vælges skal det være E eller en sydligere linjeføring – både økonomi og hensyn tilegnsudvikling taler for dette, samt hensynet til den unikke sydsjællandske natur.Stærkt fokus på miljø og natur – noget af Østdanmarks fineste natur- og kulturlandskab er i spil. Begge dele højtklassificeret.Der er anvendt store offentlige økonomiske ressourcer på at genskabe værdifuld natur inden for de sidste 10 år- Skal disse eksponeres for støj, lys, og forstyrrelse af en ny motorvej ?Stærkt fokus på hvilken indflydelse nye jernbaneinvesteringer, ny omfartsvej omkring Næstved og en evt.motorvejskobling fra Kalundborg, Slagelse, Næstved og videre mod Femern, vil have for det fremtidigekapacitetsbehov mellem Næstved og Rønnede.
En grundig VVM undersøgelse der undersøger 2 reelle alternativer – A(enten som motorvej eller som 2+1fra Boserup) - og E som det andet.En grundig samlet vurdering af formål/effekt af en ny motorvej – en evt. ny vej skal komme hele regionen tilgode – ikke kun pendlere fra Næstved. Der henvises til notat om - Infrastruktur på Sydsjælland/Lolland-Falster.Stærkt fokus på at naturgenopretning baseret på princippet om frivillighed er truet af disse anlægsarbejder.