Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 382
Offentligt
MILJØstyrelsenMiljøteknologi
9. august 2013MST-133-00002san/
N OTAT til F OLKETIN GETS EU ROP AU DVALGKomitesagEU Kommissionens forslag omforlængelse
af gyldigheden af miljømærkekriterier for pro-duktgruppen sæbe-shampoo i den europæiske miljømærkeordning (EU Blomsten).1. Resumé
Kommissionen udsendte d. 1. august 2013 afstemningsforslag om forlængelse af gyldigheden afEU miljømærkekriterier for sæbe-shampoo. Med forslaget vil gyldigheden af miljømærkekriterier fortildeling af EU’s miljømærke til sæbe og shampoo blive forlænget med et år indtil 31. december2014. Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 28. august 2013 i Kommissionens forskriftudvalg forBlomsten. Da beskyttelsesniveauet i kriterierne ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.Regeringen agter at stemme for forlængelsen af gyldigheden.Regeringen har arbejdet for, at de nuværende kriterier for produktgruppen sæbe og shampoo hur-tigst muligt erstattes med kriterier, der indeholder skrappere krav til miljø- og sundhedsfarlige stof-fer. Et revideret forslag til nye kriterier for produktgruppen skulle have været til afstemning på komi-temøde i EU miljømærkekomiteen d. 20. juni 2013, men Kommissionen så sig nødsaget til at ud-skyde afstemningen med begrundelse om, at nogle af kriterierne behøvede yderligere behandling.2. BaggrundForslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Med forslaget vil gyldigheden af miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærke til sæbe ogshampoo blive forlænget med et år indtil 31. december 2014. Forslaget skal til skriftlig afstemningd. 28. august 2013 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kon-trol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrolaf forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kom-missionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvali-ficeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslagetmed kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommis-sionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget in-den for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.3. Formål og indholdKommissionen foreslår at forlænge gyldigheden af miljømærkekriterierne for følgende produkt-grupper og interval:ProduktgruppeSæbe og shampoo.2007/506/EFKommissionsbeslutning vedtaget21. juni 2007Senest forlænget til31. december 2013Kriterierne foreslås nu forlænget til31. december 2014
Forslaget indebærer alene en forlængelse af gyldigheden af de nuværende kriterier for tildeling aflicenser.Kommissionen finder det generelt hensigtsmæssigt, at gyldigheden fra afstemning til nye kriterieroverlapper med minimum et halvt år, således at virksomheder med licens gives mulighed for atomstille deres produkter til i de nye kriterier. En licens bortfalder automatisk uden forlængelse.
2Forslaget sikrer kontinuitet for licenshaverne, hvor der pt. er 3 danske licenser til produktgruppen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetDer er tale om en forlængelse af allerede udmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gæl-dende fællesskabsregulering. Det er regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-mark.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner. Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetSåfremt gyldigheden ikke forlænges, kan det have konsekvenser for de virksomheder, der i øje-blikket oppebærer licens til miljømærket. Uden forlængelse vil de ikke kunne markedsføre deresprodukter med miljømærket.BeskyttelsesniveauetForslaget indebærer udelukkende en forlængelse af de nuværende kriterier. Da beskyttelsesni-veauet i kriterierne således ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.8. HøringKommissionens forslag har været sendt til orientering i Danmarks Miljømærkenævn indtil 12. au-gust 2013. Der er ikke indkommet kommentarer. Forslaget har derefter været i høring i Miljøspeci-aludvalget i perioden 13.-16. august. Der er modtaget høringssvar fra Det Økologiske Råd (DØR)og Dansk Frisør og Kosmetikerforbund (KFST).DØR kan ikke støtte en forlængelse, primært begrundet med den lange periode kriterierne har væ-ret gyldige i nu, samt at de ønsker de eksisterende kriterier revideret hurtigst muligt. Dansk Frisørog Kosmetikerforbund støtter, at Danmark har arbejdet for at få revideret kriterierne, med henblikpå at nye kriterier vil komme på niveau med Svanemærkets.9. Gennerelle forventninger til andre landes holdningerSelve forslaget om en forlængelse har ikke været behandlet, men forventes vedtaget. Forslagetbegrundes med, at reviderede kriterier ikke er vedtaget. Det var forventet, at forslaget med nyereviderede kriterier skulle til afstemning i miljømærkeforskriftskomiteen d. 20. juni 2013, menKommissionen vurderede, at det tekniske arbejde med kriterierne alligevel ikke var færdigt, og sat-te ikke kriterierne til afstemning.
310. Regeringens generelle holdningDer er tale om EU miljømærkekriterier, der forlænges for tredje gang. Regeringen er fortsat enig i,at forlængelsen af kriterierne er med til at sikre kontinuiteten fra de gældende kriterier indtil nyekriterier vedtages, og agter at stemme for. Det er fortsat vurderingen, at miljømærkekriteriernesmiljøkrav er relevante og skrappere end eksisterende lovgivning. Danmark stemte oprindeligt imodkriterierne i 2007, bl.a. med begrundelsen, at kriterierne hovedsageligt kun omfattede miljøforholdog ikke sundhedsforhold (krav til parfumer og stoffer, der er under mistanke for at have en hormon-forstyrrende effekt). Under revisionen har Danmark arbejdet for skærpede miljø- og sundhedskravpå linje med kravene i det nordiske svanemærke. Dette budskab blev leveret på de seneste møderi både Kommissionens komité for EU miljømærket og kosmetik. Danmark vil fortsat presse på forat revisionen ikke trækker unødigt ud, men indtil yderligere oplysninger foreligger, er det vurderin-gen, at en forlængelse af de eksisterende kriterier er det mest hensigtsmæssige.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.