Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del Bilag 379
Offentligt
1274555_0001.png
1274555_0002.png
1274555_0003.png
1274555_0004.png
1274555_0005.png
1274555_0006.png
1274555_0007.png
1274555_0008.png
NaturstyrelsenJ.nr. NST-400-0006825. juni 2013Jura
ForslagTilLov om ophævelse aflov om Udnyttelse af Vandkraften i Gudenaa (Tangeloven)
§1Lov om Udnyttelse af Vandkraften i Gudenaa, jf. lov nr. 184 af 20. marts 1918 ophæves.§2Loven træder i kraft den 8. januar 2014.Stk. 2.Den i medfør af Tangeloven meddelte koncession gælder, indtil der er truffet afgørelsevedrørende meddelelse af de fornødne tilladelser efter den almindelige lovgivning, forudsat atGudenaacentralen A.m.b.a. har søgt om de fornødne tilladelser inden 1. maj 2014.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Baggrund2. Lovforslagets indhold3. Andre spørgsmål i relation til Tangeværket4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte organisationer10. Sammenfattende skema
1. Baggrund1.1. Lovforslagets hovedindholdGudenaacentralens koncession til at udnytte vandkraften i Gudenåen udløber den 8. januar 2014.Koncessionen blev oprindeligt meddelt ved lov i 1918 og er siden blevet forlænget tre gange. Detfremgår af 1918-loven, at det afgøres ved lov, hvad der skal ske, når Tangeværkets koncessionudløber.Det er Miljøministeriet opfattelse, at der i dag ikke længere er forhold, der taler for fortsat atregulere værkets drift ved en særlig koncessionslov, og det foreslås derfor, at koncessionslovenophæves.Ophævelse af koncessionen vil indebære, at Tangeværkets drift – på samme måde som andreelforsyningsselskaber – skal hvile på den almindelige lovgivning. Det er Miljøministerietsvurdering, at værket vil kunne fortsætte driften efter koncessionens ophør i medfør af de regler, dervil gælde herfor, således at ophævelsen af koncessionen ikke i sig selv vil have nogen praktiskbetydning for værkets fremtid.Der tages ikke med lovforslaget stilling til andre forhold i relation til værkets drift ellerforvaltningen af området omkring værket.1.2. Om TangeværketTangeværket er et af 20 vandkraftværker, som blev opført i tiåret omkring første verdenskrig.Tangeværket blev bygget i perioden 1918-21. Det skete i medfør af lov nr. 184 af 20. marts 1918,hvorefter andelshaverne fik koncession til at udnytte vandkraften i Gudenåen ved etablering af etelektricitetsværk. Koncessionen blev meddelt for en periode på 80 år fra 8. januar 1921.
2
Tangeværket ejes af Gudenaacentralen A.m.b.a., som i dag har følgende andelshavere:Energiselskabet NRGi, EnergiMidt, Galten Elværk, Skanderborg Kommune og Energi Viborg.Værket producerer ca. 12.000 MWh om året svarende til forsyningen af ca. 3000 husstande, hvilketsvarer til produktionen fra to-tre moderne vindmøller.Der knytter sig også betydelige kulturhistoriske interesser til det samlede anlæg ved Tangeværketog dets omgivelser, herunder Danmarks største kunstigt skabte sø, der udgør et sammenhængendekulturmiljø med hoveddæmningen med frisluse, de to sekundære dæmninger, indløbskanalenmellem Tange Sø og værket, selve kraftværket med stigbord og transformatortårne ogfunktionærboliger. Anlægget er som nævnt opført i perioden 1918-21. I det væsentlige står værketog dets omgivelser uændret og udgør derved et vigtigt eksempel på et industrimiljø fra begyndelsenaf 1900-tallet.I tilknytning til Tangeværket ligger Energimuseet, som er et landsdækkende museum for energiensfysik, teknologi og kulturhistorie. En af museets opgaver er at dokumentere og formidlekulturmiljøet omkring Tangeværket, og elproduktionen på værket er inddraget i museets formidling.Museet er i en lang række praktiske forhold afhængigt af andelsselskabet Gudenaacentralen, idetalle museets aktiviteter foregår på arealer, der tilhører Gudenaacentralen. Museet betaler såledesleje for sine lejemål og modtager desuden hvert år et driftstilskud fra Gudenaacentralen.2. Lovforslaget indhold2.1. Gældende retLov nr. 184 af 20. marts 1918 om Udnyttelse af Vandkraften i Gudenaa med senere ændringerudgør lovhjemmelen for den koncessionsaftale, der i dag udgør Gudenaacentralen A.m.b.a.´sretsgrundlag for udnyttelse af vandkraften i Gudenåen. Koncessionen udløber den 8. januar 2014.Driften af Tangeværket er i dag ikke afhængig af andre tilladelser efter lovgivningen.Loven giver hjemmel til at meddele koncession på udnyttelse af vandkraften i Gudenåen ved atetablere et opstemningsanlæg og et elektricitetsværk.Loven indeholder herudover bestemmelser om, hvilke vilkår der skal gælde for udnyttelse afkoncessionen, f.eks. om at elproduktionen skal ske i overensstemmelse med til enhver tid gældenderegler. Herudover er der hjemmel til at fastsætte vilkår om at gennemføre foranstaltninger, derafbøder den skade på vandområdet, som var forudsat ved 1918-lovens vedtagelse. F.eks. opdræt affiskeyngel til udsætning opstrøms Tangeværket.Endelig giver loven hjemmel til at ekspropriere arealer og rettigheder til fordel for værketsetablering mod fuld erstatning for tab, skader og ulemper i forbindelse med etableringen afopstemningen, Tange Sø og Tangeværket.
3
2.2. Miljøministeriets overvejelser og forslagElforsyningsvirksomhed drives i dag i almindelighed efter generelle regler i elforsyningsloven oganden almindelig lovgivning af betydning for en sådan virksomhed.Det er Miljøministeriet opfattelse, at der i dag ikke længere er forhold, der taler for fortsat atregulere Tangeværkets drift ved en særlig koncessionslov, og det foreslås derfor, atkoncessionsloven ophæves.Ophævelse af koncessionen vil indebære, at Tangeværkets drift – på samme måde som andreelforsyningsselskaber – skal hvile på den almindelige lovgivning.Det er Miljøministeriets vurdering, at værket vil kunne fortsætte driften efter koncessionens ophør imedfør af de regler, der vil gælde herfor, således at ophævelsen af koncessionen ikke i sig selv vilhave nogen praktisk betydning for værkets fremtid.Det er i den forbindelse Naturstyrelsens vurdering, at Gundenaacentralen som konsekvens aflovforslaget bør søge Viborg Kommune om tilladelse efter vandløbsloven og vandforsyningsloven,idet Tangeværket som anlæg hindrer vandets frie løb og indvinder vand.Det er endvidere – også efter drøftelse med Energistyrelsen – Naturstyrelsens vurdering,Tangeværkets elektricitetsværk, herunder dets drift og produktion, ikke vil kræve tilladelse efterelforsyningsloven. Værkets elproduktionskapacitet er på godt 4 MW, og elforsyningslovenstilladelsesordning gælder for elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW.
3. Andre spørgsmål i relation til Tangeværket3.1. Fredningen af TangeværketDen 30. juni 2006 fredede Kulturarvsstyrelsen (nu Kulturstyrelsen) følgende bygningsværker:Hoveddæmningen med frisluse, de to sekundære dæmninger, indløbskanalen mellem Tange Sø ogkraftværket og kraftværket med stigbord på Tangeværket, matr.nr.12 L og 12 M Tange By,Højbjerg, Bjerringbro Kommune. Beslutningen er truffet efter § 3 i lov om bygningsfredning ogbevaring af bygninger og bymiljøer.Lovforslaget har ingen betydning for den gennemførte fredning.3.2. Spørgsmålet om et omløbsstryg ved TangeværketMiljøministeriet igangsatte i 2000 et udredningsarbejde, der skulle belyse konsekvenserne afforskellige løsningsmodeller for en fremtidig faunapassage ved Tange Sø under den udtrykkeligeforudsætning, at Tange Sø skulle bevares.Resultaterne af dette arbejde blev i 2002 sammenfattet i rapporten »Gudenåens passage vedTangeværket« (Tangerapporten). I rapporten undersøges otte forskellige modeller for faunapassagerog et forslag til restaurering af Gudenåen nedenfor Tangeværket. Alle modeller skaber passage forbiTangeværket, og modellerne med langt omløb indeholder desuden en passage forbi Tange Sø.
4
Endvidere har Gudenaacentralen siden 2005 fået udarbejdet en række rapporter om konsekvenserneaf forskellige modeller for Gudenåens passage ved Tangeværket og de lokale holdninger til dettespørgsmål. Senest har Gudenaacentralen den 19. april 2007 offentliggjort rapporten »Fiskepassageri Tangetrappen 2006«, som redegør for den eksisterende fisketrappes funktionsdygtighed.Danmarks Naturfredningsforening offentliggjorde den 21. april 2007 en rapport om ”Supplering afbeslutningsgrundlag for Gudenåens passage ved Tangeværket”.Der bliver ikke med dette lovforslag taget stilling til spørgsmålet om et omløbsstryg vedTangeværket.Spørgsmålet om etablering af en faunapassage ved værket vil blive aktuelt i forbindelse medgennemførelse af EU's Vandrammedirektiv for anden planperiode 2015-2021.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for detoffentlige.3.1. StatenForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten.3.2. RegionerForslaget vurderes ikke at have betydning for administrationen i regionerne.3.3. KommunerSåfremt den almindelige lovgivning forudsætter en tilladelse vil lovforslaget have visse begrænsedeadministrative konsekvenser for Viborg Kommune som miljømyndighed.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Der er foretaget høring af Erhvervsstyrelsens TEAM Effektiv Regulering.Gudenaacentralen A.m.b.a. vil med ophævelse af Tangeloven kunne fortsætte sin drift afTangeværket som hidtil uden tidsbegrænsning. Forslaget vurderes derfor ikke at have økonomiskeog administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneMiljøministeriet vurderer, at lovforslaget ikke vil have administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserDa lovforslaget ophæver den eksisterende lov og værket drift herefter kan videreføres uændret efterde almindelige regler, vil lovforslaget ikke have konsekvenser for de eksisterende forhold omkringGudenåen, Tangeværket og Tange Sø. Forslaget vurderes derfor ikke at have miljømæssigekonsekvenser.
5
7. Forholdet til EU-rettenVandrammedirektivet indeholder bestemmelser om miljømål for vandforekomster.Miljøministeriet vurderer, at disse bestemmelser ikke har betydning for det foreliggende forslag.8. Hørte organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer:Advokatrådet, Bjerringbro og omegns sportsfiskerforening, Danmarks Jægerforbund, DanmarksNaturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk BotaniskForening, Dansk Familielandbrug, Dansk Forening for Rosport, Dansk Kano & Kajak Forbund,Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Elmuseet, EnergiMidt, EnergiViborg, Entomologisk forening, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Fiskeringen,Foreningen til Bevarelse af Tange Sø, Friluftsrådet, Galten Elværk, Gudenaacentralen, GudenaaensLaksefond, Gudenåsammenslutningen Lakseprojektet, Landbrugsrådet, Naturhistorisk museumÅrhus, Natur og Ungdom, NRGi, Skovdyrkerforeningerne, Tange Roklub, WWF,Verdensnaturfonden.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås, at lov om Udnyttelse af Vand i Gudenaa ophæves den 8. januar 2014, daGudenaacentralens koncession udløber den 8. januar 2014. Der henvises til pkt. 1 og 2 i dealmindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 8. januar 2014.Det foreslås, at den i medfør af Tangeloven meddelte koncession gælder, indtil der er truffetafgørelse vedrørende meddelelse af de fornødne tilladelser efter de regler, der vil gælde for værketsfortsatte drift. Det er forudsat, at Gudenaacentralen søger om de nødvendige tilladelser inden den 1.maj 2014.
9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserIngen
Negative konsekvenser/merudgifterIngen
6
for stat, regioner ogkommunerAdministrative konsekvenser Administrationsgrundlagfor stat, regioner ogudgøres herefter afkommuneralmindelige reglerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetVisse begrænsedeadministrative konsekvenserfor Viborg Kommune sommiljømyndighed
Tangeværket kan fortsætteIngendriften uden tidsbegrænsning
Koncessionsaftalen ophører.Tangeværket kan fortsætteAdministrative konsekvenserdriften uden tidsbegrænsningog retsgrundlaget udgøresfor erhvervslivetherefter de almindeligtgældende regler
Ingen
Miljømæssige konsekvenser IngenIngenAdministrative konsekvenserIngenIngenfor borgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
7
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget§1
§ 1.Ministeren for offentlige arbejderbemyndiges til at meddele Viborg Amtsrådog Århus Byråd samt de andre amtsråd ogbyråd i Viborg, Århus og Randers amter,som måtte slutte sig til det fra de fornævntekommunale bestyrelser allerede fremkomneandragende koncession på udnyttelse afvandkraften i Gudenå ved anlæg af etelektricitetsværk i Tange og et mindre værk inærheden af Kongensbro og ved disseværkers drift indtil den 8. januar 2014.I Koncessionen bliver der at optagebestemmelse om:a) at…….b) at…….c) at…….---o) at enhver Medindehaver af Koncessionen ogalle under Koncessionshaverne ansatte skalhave dansk Indfødsret og være danskeUndersaatter;
Lov om Udnyttelse af vandkraften iGudenaa ophæves den 8. januar 2014.
8