Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 351
Offentligt
J.nr. MST-7012-00019Ref. ahlDen 20. juni 2013
Udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbidrag, godtgørelse ogskrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (ændring afmiljøbidragets størrelse og ophævelse af forældede paragraffer) sendes i høring.Hovedformålet med lovforslaget er, at sikre balance mellem udgifter og indtægter iforbindelse med udbetaling af skrotningsgodtgørelse ved aflevering af skrotbil tilgodkendt autoophugger. Lovforslagets indhold:Forhøjelse af miljøbidrag fra 60 kr. til 96 kr., samt indførsel af årlig pris-og lønindeksregulering af miljøbidraget.Ophævelse af paragraffer vedr. indbetaling af skrotningsbidrag fraproducenter/importører, jf. producentansvar for nye biler i perioden2002-2006.
Forhøjelse af miljøbidraget og nedjustering af skrotningsgodtgørelseOrdningen med udbetaling af skrotningsgodtgørelse for udtjente person- ogvarebiler har eksisteret i Danmark siden 2000. Formålet med ordningen er at giveden enkelte bilejer et økonomisk incitament til at aflevere sin skrotbil hosgodkendte ophuggere. Skrotningsgodtgørelsen finansieres af bilejerne, som årligtbetaler et miljøbidrag på 60 kr. via den lovpligtige ansvarsforsikring. Ordningen erstatsfinansiel neutral og skal balancere over en fireårig periode. Et større overskudpå ordningen er afviklet ved udgangen af 2012, og der forventes ved udgangen af2013 et underskud på ca. 83 mio. kr. Under forudsætning af en fortsat stigning iantallet af skrotbiler, er der - for at sikre balance i ordningen hurtigst muligt -behov for at forhøje miljøbidraget til 96 kr. og nedjustere skrotningsgodtgørelsenfra 1750 kr. til 1500 kr. Skrotningsgodtgørelsens størrelse reguleres afmiljøministeren via bekendtgørelse, som sendes i høring efteråret 2013.Det vurderes, at en skrotningsgodtgørelse på 1500 kr. vil sikre en fortsatvelfungerende ordning, bl.a. på grund af indførsel af producentansvar for biler i2007, der medfører at bilimportørerne sørger for, at bilejerne kan aflevere deresbil gratis.Ophævelse af kapitel om bilimportørers skrotningsbidragBilimportørernes betaling af skrotningsbidrag ophørte ved udgangen af 2006, ogreglerne vedr. dette kan derfor ophæves. Skrotningsbidraget bidrog til enmedfinansiering af skrotningsgodtgørelsesordningen i den periode, hvor der kunvar indført producentansvar for biler markedsført efter 1. juli 2002.Bilimportørerne fik pr. 1. januar 2007 ansvar for at afholde udgifterne tilaffaldshåndtering af alle skrotbiler. Bilimportørerne varetager i dag detteproducentansvar ved at sikre, at en bilejer kan aflevere sin skrotbil til godkendtophugger uden omkostninger.
Lovforslaget forventes fremsat i efteråret, med forventet ikrafttrædelse 1. februar2014.
2