Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1267269_0001.png
1267269_0002.png
1267269_0003.png
1267269_0004.png
1267269_0005.png
1267269_0006.png
1267269_0007.png
1267269_0008.png
1267269_0009.png
1267269_0010.png
1267269_0011.png
1267269_0012.png
Version: 25. juni 2013
Forslagtil
Lov om ændring af lov om miljøbidrag, godtgørelse ogskrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotningaf biler(Forhøjelse af miljøbidrag og ophævelse af reglerne om betaling af skrotningsbidrag)§1I lov nr. 372 af 2. juni 1999 om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning ogskrotning af biler, som ændret ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 og § 106 i lov nr. 428 af 6. juni2005, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:
Lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning afbiler”.2.I§ 1udgår ”samt opkrævning af skrotningsbidrag fra bilimportører m.v”..3.§ 2, stk. 4,ophæves.4.I§ 3ændres »60 kr.« til: »96 kr.«.5.I§ 3indsættes efter 1. pkt.:”Miljøbidraget reguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for detgenerelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til det nærmeste helekronebeløb.”6.Kapitel 3 aophæves.7.§ 8 a, stk. 1 og 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og 2.8.I§ 8 a, stk. 4,der bliver stk. 2, ændres ”stk. 3” til: ”stk. 1”.
§2Loven træder i kraft den 1. februar 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indholdsfortegnelse
2. Indledning2.1. Lovforslagets hovedindholdDer er behov for at sikre balance mellem udgifter og indtægter i forbindelse med udbetaling afskrotningsgodtgørelse for udtjente person- og varebiler, idet antallet af skrotbiler er stegetmarkant de seneste år. Hovedformålet med lovforslaget er derfor at foreslå en forhøjelse afmiljøbidraget fra 60 til 96 kr. og at indføre en pristalsregulering heraf.Det foreslås desuden at ophæve lovens kapitel 3 a om producenternes betaling afskrotningsbidrag for biler markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, da dissebestemmelser ikke længere finder anvendelse.
2.2. Lovforslagets baggrundI 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2. juni 1999 om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelsemed skrotning af biler. Den er senere ændret ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 og lov nr. 428 af 6.juni 2005. Loven indførte en ordning, hvorefter alle ejere af en person- eller varebil skal betale etårligt miljøbidrag til brug for finansiering af en skrotningsgodtgørelse, som udbetales til bilejeren,når denne afleverer sit udtjente køretøj (skrotbil) til en godkendt ophugger.Loven suppleres af bekendtgørelse nr. 1234 af 1. november 2010 om opkrævning af miljøbidragog udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. I dennebekendtgørelse fastsættes bl.a. skrotningsgodtgørelsens størrelse. Bekendtgørelse nr. 1312 af19. december 2012 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktionerherfra regulerer affaldshåndteringen af skrotbiler, herunder hvordan affaldet skal håndteres,godkendelse af ophuggere, udstedelse af skrotningsattest, samt producentansvaret for biler.Skrotningsgodtgørelsen finansieres af bilejerne, som i dag årligt betaler et miljøbidrag på 60 kr.via den lovpligtige ansvarsforsikring, dvs. miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne. Derer i lovens § 6, stk. 4, hjemmel til, at miljøministeren kan fastsætte størrelsen af godtgørelsen.Skrotningsgodtgørelsen er reguleret i § 8, stk. 1, i bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidragsamt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler og udgør i dag1.750 kr. For at sikre den nødvendige balance i ordningen ændres bekendtgørelsen samtidigt, såskrotningsgodtgørelsen nedjusteres fra 1.750 kr. til 1.500 kr.
2.3. Formålet med skrotningsgodtgørelsenFormålet med skrotningsgodtgørelsen er at give den enkelte bilejer et økonomisk incitament til ataflevere sin skrotbil hos en godkendt og miljø- eller kvalitetscertificeret autoophugger medhenblik på at sikre en miljømæssig forsvarlig håndtering af skrotbiler. Ved ordningens etableringi 2000 blev en skrotningsgodtgørelse på 1.500 kr. pr. skrotbil indført. Skrotningsgodtgørelsenskulle dengang finansiere omkostningen ved at aflevere sin bil hos en miljøgodkendt certificeretautoophugger, samt give bilejeren en mindre kontant præmie. I 2000 udgjorde dengennemsnitlige omkostning ved at aflevere sin skrotbil ca. 1.000 kr., hvilket betyder, at der vedordningens start gennemsnitligt var en økonomisk præmie på ca. 500 kr. for at aflevere sin bilhos en godkendt ophugger.I 2007 blev der som følge af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.september 2000 om udrangerede køretøjer indført producentansvar for både nye og gamle biler.Det betyder, at enhver bilproducent/importør skal sikre, at en bilejer kan aflevere sin skrotbiluden omkostninger til godkendt ophugger. De danske bilimportører har til dette formål etablereten kollektiv ordning (Refero), som omfatter ca. 40 ophuggere ud af de ca. 220 godkendteophuggere. Hos de ophuggere, som indgår i Refero-ordningen, kan bilejere aflevere skrotbileruden omkostninger. Ophuggere, der ikke er en del af denne ordning, kan tage penge for atmodtage skrotbiler.Producentansvaret omfatter kun selve miljøbehandlingen og dækker derfor ikke omkostninger tiltransport til ophuggeren og administration i forhold til afmelding i motorregisteret m.v. I dagkoster det typisk 500 kr. for transport af en skrotbil til nærmeste ophugger og 250 kr. foradministration i forhold til afmelding i motorregisteret, indsendelse af anmodning omskrotningsgodtgørelse m.v. Desuden kan ophuggeren opkræve betaling for affaldshåndteringen,hvis væsentlige dele mangler på skrotbilen. Dette følger af EU-direktivet om udtjente køretøjer,og er reguleret i § 18 i bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer
2
og affaldsfraktioner herfra. Af bestemmelsen fremgår det, at beløbet højst må svare tilmaterialeværdien af de manglende komponenter, og at det højst må udgøre 300 kr. for enmanglende motor, 100 kr. for en manglende gearkasse og 100 kr. for en manglende katalysator.Bilejeren kan vælge selv at varetage administrationen samt selv at transportere sin skrotbil tilophuggeren.Som følge af producentansvaret fungerer ordningen med skrotningsgodtgørelse i dag somsupplerende incitament til at aflevere skrotbiler hos godkendte ophuggere, fordi der ovenimuligheden for at aflevere sin skrotbil uden omkostninger gives en økonomisk præmie, som kandække eventuelle omkostninger til transport m.v. Den nuværende skrotningsgodtgørelse på1.750 kr. indebærer, at der efter de ovenfor beskrevne typiske omkostninger til ophuggeren ermellem 500-1.750 kr. tilbage til bilejeren i såkaldt ”præmie”, hvis bilen afleveres hos enophugger omfattet af producentansvarsordningen. Ved at reducere skrotningsgodtgørelsen til1.500 kr. vil dette beløb udgøre mellem 250-1.500 kr. afhængigt af skrotbilens stand.
2.4. Baggrund for fastsættelse af størrelsen på miljøbidragetOrdningen er statsfinansiel neutral og skal balancere over en fireårig periode, jf.Finansministeriets budgetvejledning. Der er derfor behov for at justere satserne i ordningen, idetet tidligere overskud på ordningen (200 mio. kr.) ved udgangen af 2012 er nedbragt til etunderskud på ca. 5 mio. kr. Den hurtige afvikling af overskuddet skyldes en markant stigning iantallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser siden 2010, hvor antallet er steget med ca. 10 % omåret, så der nu udbetales skrotningsgodtgørelse på omkring 120.000 biler om året. Hvis 10 %-stigningen fortsætter, vil der ved udgangen af 2013 være et underskud på ordningen på ca. 83mio. kr. Ved udgangen af maj måned 2013 ses en stigning på 9,4 % i forhold til samme periodedet foregående år.Miljøbidraget udgjorde oprindeligt 90 kr., men blev ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 om ændring aflov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (se L 132,FT 2001-2002, 2. samling) nedjusteret til 60 kr. i 2002 for at bidrage til at afvikle overskuddet påomkring 200 mio. kr. På samme tidspunkt blev skrotningsgodtgørelsen opjusteret fra 1.500 kr. til1.750 kr., idet omkostningerne til affaldsbehandling blev øget som følge af skærpede EU-krav tilgenanvendelse af glas og plast fra skrotbiler.Som et yderligere bidrag til at sikre balancen vil bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidragsamt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler samtidig bliveændret, så skrotningsgodtgørelsen nedjusteres fra 1.750 kr. til 1.500 kr. Som det fremgår afbemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, kan der dog senere ske en regulering afskrotningsgodtgørelsens størrelse, hvis udviklingen i bilbestand og antal skrotbiler bliveranderledes end forudsat.Det er forbundet med relativ stor usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet afskrottede biler vil være fremadrettet. De foreslåede satser forventes at gøre ordningen robustoverfor en fortsat stigning i antallet af skrotbiler.
2.5. Administration af ordningenDet fremgår af bemærkningerne til det oprindelige lovforslag, at omkostningerne tiladministration af godtgørelsesordningen samt udgifter til information om denne forudsættesfinansieret af indtægten fra miljøbidraget.Miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring, jf. lovens§ 4. Administration af udbetalingen af skrotningsgodtgørelse varetages fortrinsvis af den afmiljøministeren udpegede eksterne administrator, jf. lovens §§ 7 og 8. Det er i dag Miljøordningfor Biler, som er en selvejende institution, der er udpeget af ministeren, jf. § 7, stk. 1, ibekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse medophugning og skrotning af biler.Miljøstyrelsen varetager også administrative opgaver i forbindelse med ordningen, herundertilsyn med Miljøordning for Biler, sagsbehandling af dispensationssager, samt træffer afgørelser ide sager, hvor Miljøordning for Biler ikke finder betingelserne for udbetaling afskrotningsgodtgørelse opfyldt, eller hvor der opstår tvivl, om betingelserne er opfyldt, jf. § 13,stk. 3, i bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse iforbindelse med ophugning og skrotning af biler.
3
3. Hovedpunkter i lovforslaget3.1. Forhøjelse af miljøbidraget3.1.1. Gældende retIfølge lovens § 3, stk. 1, udgør miljøbidraget, som ejeren af en person- og varebil opkrævesårligt via den lovpligtige ansvarsforsikring, 60 kr. Miljøbidraget er fast og bliver ikke løbendereguleret som følge af den generelle pris- og lønudvikling.Det følger af lovens § 6, stk. 4, at ministeren fastsætter størrelsen af godtgørelsen. Beløbet er idag fastsat til 1.750 kr. i § 8, stk. 1, i bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag samtudbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler.
3.1.2. LovforslagetDet foreslås, at miljøbidraget øges fra 60 kr. til 96 kr. Forslaget skal sikre, at der opnås balancemellem indtægterne i form af miljøbidrag og udgifterne i form af godtgørelse og administrationaf ordningen. For at bidrage yderligere til at sikre den nødvendige balance på ordningen, vilbekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse iforbindelse med ophugning og skrotning af biler samtidig blive ændret, såskrotningsgodtgørelsen nedjusteres fra 1.750 kr. til 1.500 kr. Som det fremgår afbemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, kan der dog senere ske en regulering afskrotningsgodtgørelsens størrelse, hvis udviklingen i bilbestand og antal skrotbiler bliveranderledes end forudsat.I årene 2000 – 2002 blev der oparbejdet et overskud på ordningen (ca. 200 mio. kr.), idet derikke blev skrottet så mange biler, som forventet ved indførsel af ordningen. Miljøbidraget var 90kr. årligt, og skrotningsgodtgørelsen 1.500 kr. Miljøbidraget blev derfor i 2002 nedjusteret til 60kr., ligesom skrotningsgodtgørelsen blev forhøjet til 1.750 kr. Siden 2010 er der sket en markantstigning i antallet af skrottede biler på ca. 10 % om året, så der nu udbetalesskrotningsgodtgørelse for omkring 120.000 biler om året. Indtægter på ordningen stiger ikke isamme omfang, og det forventes derfor, at ordningen ved udgangen af 2013 vil være iunderskud med ca. 83 mio. kr.Ved forhøjelse af miljøbidraget og samtidig nedsættelse af skrotningsgodtgørelsen til 1.500 kr.tilstræbes det, at det akkumulerede underskud gradvis afvikles frem til udgangen af 2017, hvordet vurderes, at ordningen vil være i balance. De foreslåede satser forventes desuden at gøreordningen robust overfor en fortsat stigning i antallet af skrotbiler.For at bidrage til at sikre robustheden foreslås det desuden, at miljøbidraget reguleres årligt pr.1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Detregulerede beløb afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb. Det fremgår af de speciellebemærkninger til den oprindelige lov, at det har været hensigten at sikre, atforsikringsselskaberne ikke pålægges omkostninger ved opkrævningen af miljøbidraget. Dettelovforslag ændrer ikke på denne forudsætning.
3.2. Ophævelse af kapitel 3 a om skrotningsbidrag3.2.1. Gældende retI 2002 blev der som følge af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.september 2000 om udrangerede køretøjer indført producentansvar for nye biler, hvilket betød,at bilproducenter eller de bilimportører, der markedsførte et køretøj efter 1. juli 2002, skulleafholde alle eller en betydelig del af udgifterne til affaldshåndteringen. Som følge af at Danmarkallerede på dette tidspunkt havde indført ordningen med skrotningsgodtgørelse som enfinansiering af affaldshåndtering, blev bestemmelsen i direktivet implementeret ved atproducenterne/bilimportørerne bidrog til finansiering af denne ordning ved at indbetale etskrotningsbidrag pr. indregistreret motorkøretøj. Der blev således ved lov nr. 385 af 6. juni 2006om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning afbiler (L 132, FT 2001-02, 2. samling) bl.a. indsat et nyt kapitel i loven med reglerne herom.
4
Producenters og importørers pligt til betaling af skrotningsbidrag er, jf. lovens § 7 b, gældende iperioden 1. juli 2002 til 31.december 2006, idet forventningen var, at der ville blive indførtproducentansvar for alle biler fra 1. januar 2007. Dette skete ved en ændring afmiljøbeskyttelsesloven, jf. lov nr. 508 af 7. juni 1006 om ændring af miljøbeskyttelsesloven(producentansvar for person- og varebiler), se L …, FT-…).
3.2.2. LovforslagetDet foreslås, at lovens kapitel 3 a om producenternes indbetaling af skrotningsbidrag (og andrebestemmelser med tilknytning hertil) ophæves, idet indbetaling af skrotningsbidrag ikke længereer nødvendigt. Dette skyldes, at der pr. 1. januar 2007 i miljøbeskyttelsesloven (lov nr. 508 af 7.juni 2006) blev indført producentansvar for alle biler, og at producenterne derfor fra dettetidspunkt har fået det fulde ansvar for at afholde udgifterne til affaldshåndtering, dvs. at sikre, aten bilejer kan aflevere sin skrotbil uden omkostninger til godkendt ophugger. Behovet for atindbetale skrotningsbidrag er derfor bortfaldet, idet producenterne/bilimportørerne i stedet for atmedfinansiere skrotningsgodtgørelsesordningen nu stiller mulighed for gratis aflevering afskrotbiler til rådighed igennem den kollektive ordning Refero.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeÆndringen af miljøbidragets størrelse og de øvrige forslag til ændringer af loven vil ikke havehverken positive eller negative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Det fremgår afbemærkningerne til loven, at miljøbidraget skal dække udgifterne til en godtgørelsesordning,herunder omkostninger til administration af og information om ordningen. Bidraget forudsættesyderligere at skulle dække offentlige myndigheders omkostninger til opkrævning af bidraget. Deter således forudsat, at miljøbidraget skal finansiere både omkostninger hos den udpegedeadministrator, som i dag er Miljøordning for Biler, samt omkostninger til Miljøstyrelsensadministration. Siden ordningens etablering har Miljøstyrelsen været kompenseret med 100.000kr. årligt inden for ordningen. Dette modsvarer imidlertid ikke styrelsens anvendte tid. Detforudsættes derfor, at styrelsen fremover bliver kompenseret årligt med et beløb, der svarer tilstyrelsens anvendte tid. Der forventes en stigning i kompensation på mellem 100.000 og400.000. Hertil kommer et forventet årligt budget til informationskampagner på 700.000 kr., somogså finansieres af miljøbidraget.Administrationsomkostningerne har og vil fortsat have marginal betydning for miljøbidragetsstørrelse. Hvis Miljøstyrelsens kompensation forhøjes med 400.000 kr. pr. år svarer det til 0,40kr. pr. indregistreret person- og varebiler årligt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDet er en forudsætning, at den årlige prisregulering af miljøbidraget sker på en sådan måde, atadministrationsomkostningerneveddetteerminimaleforforsikringsselskaberne.Forsikringsselskaberne vil dermed kun have årlige éngangsudgifter forbundet med at ændremiljøbidragets størrelse, idet der skal ændres i selskabernes databaser og faktureringssystemer.Skrotningsgodtgørelsen er af en sådan størrelse, at incitamentet til at aflevere sin skrotbil hosgodkendte ophuggere fortsat bevares. De godkendte ophuggere kan således fastholde, atbilejerne afleverer deres skrotbil hos dem og der sker dermed ikke ændring iforretningsgrundlaget. Udover de miljømæssige fordele ved at fastholde, at skrotbiler aflevereshos godkendte ophuggere, er der også tale om at fastholde arbejdspladser i en branche, der ihøj grad beskæftiger ufaglærte. Branchen vurderer, at godkendt autoophug i dag beskæftigeromkring 700 ansatte.Varebiler er også omfattet af reglerne for skrotningsgodtgørelse. En forøgelse af miljøbidraget vilderfor betyde en økonomisk konsekvens for den del af erhvervslivet, som anvender varebiler. Enforøgelse af miljøbidraget på 36 kr. pr. bil pr. år giver merudgifter på i alt 20,7 mio. kr. i 2014.Denne merudgift er estimeret under antagelse af, at samtlige varebiler er indregistreret afvirksomheder. Det vurderes dog, at omfanget er minimalt set i forhold til øvrige udgifter tilvarebiler, f.eks. brændstof, vægtafgift m.v. Virksomheder, der skrotter deres varebiler, modtagerdesuden skrotningsgodtgørelse, hvilket vurderes at øge brugtsalgs-værdien af varebiler.Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5
5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserDet vurderes, at lovforslaget vil sikre en velfungerende ordning. Skrotningsgodtgørelsen ansesfortsat at være i en størrelsesorden, som gør det attraktivt for bilejeren at aflevere sin skrotbilfremfor at henstille den enten på privat grund, offentlig vej eller i naturen. Ophugning ogmiljøbehandling hos godkendte og miljø- eller kvalitetsledelsescertificerede ophuggere betyder,at der føres tilsyn med virksomheden via miljøgodkendelsen, samt årlige audits foretaget afuafhængig tredjepart. Desuden sikrer ordningen, at genanvendelses- og nyttiggørelsesmål i EU-direktiv 2000/53/EF af 18. september om udrangerede køretøjer overholdes.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen direkte EU-retlige aspekter. Loven understøtter dog en efterlevelseaf Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangeredekøretøjer, EF-Tidende 2000, nr L 269, side 34, idet skrotningsgodtgørelsen giver bilejerneyderligere incitament til at anvende de miljøgodkendte og certificerede autoophuggere. Detbetyder, at lovforslaget giver således incitamenter til, at direktivets miljømålsætninger efterlevesog til, at der i overensstemmelse med direktivet udstedes en skrotningsattest, når et udtjentkøretøj afleveres til miljøbehandling, idet dette bl.a. er forudsætningen for, at der kan udbetalesen skrotningsgodtgørelse.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Udfyldes efter høring
9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindre udgifterNegativekonsekvenser/merudgifter
Økonomiskeogadministrativekonsekvenser for det offentlige:
Ingen. Miljøstyrelsen vil dog fremoverkræve en kompensation, som fuldt udmodsvarer de reelle administrativeomkostninger i forbindelse medadministration af ordningen.
Ingen
Økonomiskeogadministrativekonsekvenser for erhvervslivet
Certificeredeautoophuggereforretning.
oggodkendtefastholderderes
Minimaleårligeadministrativeomkostningerforforsikringsselskaberne i forbindelsemedløbendeændringafmiljøbidragets størrelse.For virksomheder med varebiler:årlig merudgift pr. varebil på 36 kr. Ialt for erhvervslivet udgør dette enårlig udgift på 20,7 mio. kr. i 2014.
AdministrativekonsekvenserborgerneMiljømæssige konsekvenser
for
IngenFastholdelse af incitamentet til ataflevere skrotbiler hos godkendteophuggerevilsikrefortsatmiljøbehandling af farlige stoffer og
Ingen
6
Forholdet til EU-retten
væsker, samt sikre genanvendelse ognyttiggørelseafressourcerneiskrotbiler.Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at udelade ordet ”skrotningsbidrag ” i lovens titel, da kapitel 3 a om producenternesbetaling af skrotningsbidrag for køretøjer markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december2006, (og andre bestemmelser i tilknytning hertil) foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 2Det foreslås at ændre formålsbestemmelsen i lovens § 1, stk. 1, således at opkrævning afskrotningsbidrag fra bilimportører m.v. ikke længere indgår i formålet. Forslaget er enkonsekvens af den foreslåede ophævelse af lovens kapital 3 a om bilimportørernes ogproducenternes betaling af skrotningsbidrag, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 3Det foreslås, at § 2, stk. 4, der indeholder henvisninger til bestemmelser i kapitel 3 a omskrotningsbidrag, ophæves. Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ophævelse af lovenskapitel 3 a om bilimportørernes og producenternes betaling af skrotningsbidrag for køretøjermarkedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 4Beløbet i lovens § 3 foreslås forhøjet fra 60 kr. til 96 kr.Ved denne forhøjelse af miljøbidraget og samtidige ændring af § 8, stk. 1, i bekendtgørelse omopkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning ogskrotning af biler, således at skrotningsgodtgørelsen nedsættes fra 1.750 kr. til 1.500 kr.tilstræbes det, at det akkumulerede underskud gradvist kan afvikles frem til udgangen af 2017,hvor det vurderes, at ordningen vil være i balance. De foreslåede satser forventes desuden atgøre ordningen robust overfor en fortsat stigning i antallet af skrotbiler.Baggrunden for de foreslåede satser er en forventet fortsat stigning i antallet af skrotbiler. Vedudgangen af maj måned 2013 kunne konstateres en stigning på 9,4 % i forhold til sammeperiode det foregående år. Det er derfor forudsat, at der også i 2013 vil være en stigning på 10% i antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser svarende til ca. 132.000 stk. Selvom der sidentoppunktet i 2011 kan iagttages en aftagende stigning i antallet af udbetalteskrotningsgodtgørelser, er der antaget en fortsat kraftig stigning i antallet af skrotbiler. Derantages på den baggrund en gennemsnitlig årlig stigning på 8 % fra 2014 til 2017. Detforventes, at antallet af skrotbiler vil falde lidt som følge af den midlertidige forhøjelse afreparationsgrænsen for totalskadede biler i 2014 og 2015, der fremgår af Vækstplan Danmark.Skatteministeriet vurderer, at dette vil berøre omkring 2.000 køretøjer pr. år.Der er desuden antaget, at bestanden af person- og varebiler (og dermed indtægten framiljøbidraget) vil stige med 1 % årligt, idet der har været stigning i bilbestanden de sidste femår.
7
Såfremt udviklingen i bilbestand og antallet af skrotbiler bliver anderledes end forudsat, vil derkunne skabes balance på ordningen ved at regulere skrotningsgodtgørelsens størrelse medhjemmel i bemyndigelsen i den gældende lovs § 6, stk. 2.Det er vanskeligt at vurdere præcis, hvor høj skrotningsgodtgørelsen skal være for, at der er detrette incitament for bilejeren.Det vurderes, at en skrotningsgodtgørelse på 1.500 kr. vil kunnesikre en fortsat velfungerende ordning. Incitamentet til at aflevere skrotbilen til en godkendtophugger mindskes en smule, men vurderes fortsat at være i en størrelsesorden, som gør detattraktivt for bilejeren at aflevere sin skrotbil frem for at henstille den enten på privat grund,offentlig vej eller i naturen eller aflevere den til en autoophugger uden godkendelse.For at modvirke eventuelle negative konsekvenser af at nedsætte skrotningsgodtgørelsen vil derdesuden fremadrettet blive afholdt jævnlige informationskampagner om ordningen, så det sikres,at borgerne er informeret om korrekt adfærd i forhold til håndtering af skrotbiler, herundermuligheden for at få udbetalt skrotningsgodtgørelse.Til nr. 5Det foreslås at indsætte et 2. pkt. i lovens § 3 med henblik på at regulere miljøbidraget årligt -med virkning for de miljøbidrag, der opkræves fra og med den 1. januar det pågældende år -med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det reguleredebeløb foreslås afrundet opad til nærmeste hele kronebeløb.Dette foreslås for at bidrage til at sikre robustheden i ordningen. Det forventes, atforsikringsselskaberne i god tid forinden den årlige regulering kan få oplysning om satsen,således at forsikringsselskaberne kan indrette sig på at opkræve det regulerede beløb via denlovpligtige ansvarsforsikring, jf. lovens § 4.Til nr. 6Det foreslås at ophæve lovens kapitel 3 a om bilimportørers og producenters betaling afskrotningsbidrag for køretøjer markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006.Kapitel 3 a kan ophæves, idet pligten for bilimportører og producenter til at indbetaleskrotningsbidrag ophørte med udgangen af 2006, jf. den gældende lovs § 7 b. Dette skyldes, atder pr. 1. januar 2007 blev indført producentansvar for alle biler, og at producenterne derfor fradette tidspunkt har fået det fulde ansvar for at afholde udgifterne til affaldshåndtering, dvs. atsikre at en bilejer kan aflevere sin skrotbil uden omkostninger til godkendt ophugger. Behovet forat indbetale skrotningsbidrag er derfor bortfaldet, idet producenterne/bilimportørerne i stedet forat medfinansiere skrotningsgodtgørelsesordningen, nu stiller mulighed for gratis aflevering afskrotbiler til rådighed igennem den kollektive ordning Refero.Til nr. 7Det foreslås at ophæve § 8 a, stk. 1 og 2, som en konsekvens af den foreslåede ophævelse aflovens kapitel 3 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 8Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det foreslås at ophæve lovens § 8 a, stk.1 og 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. februar 2014.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende ret
Lovforslaget§1I lov om miljøbidrag og godtgørelse iforbindelse med ophugning og skrotning afbiler, som ændret ved lov nr. 385 af 6. juni2002 og § 106 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,foretages følgende ændringer:
1.Lovens titel affattes således:Lov om miljøbidrag, godtgørelse ogskrotningsbidrag i forbindelse medophugning og skrotning af biler.”Lov om miljøbidrag og godtgørelse iforbindelse med ophugning og skrotningaf biler”.2.§ 1affattes således:§ 1.Loven har til formål at sikrefinansieringsgrundlaget for udbetaling af engodtgørelse ved aflevering af affald i form afmotorkøretøjer til affaldshåndtering samtopkrævning af skrotningsbidrag frabilimportører m.v.§ 2.Loven omfatter følgende motorkøretøjer:1) Biler, der er indrettet til at benyttes tilbefordring af højst 9 personer førerenmedregnet (personbil M1), og2) biler, der er indrettet til at benyttes tilgodsbefordring, og som har en tilladttotalvægt på ikke over 3500 kg (varebil N1).”§1.Loven har til formål at sikrefinansieringsgrundlaget for udbetaling af engodtgørelse ved aflevering af affald i form afmotorkøretøjer til affaldshåndtering.”
Stk. 2.Ved forsikringsselskaber forstås i dennelov de forsikringsselskaber eller dissesrepræsentanter, jf. § 2, stk. 1, i lov om afgiftaf ansvarsforsikringer for motorkøretøjer m.v.,der tegner ansvarsforsikring formotorkøretøjer.
Stk. 3.Loven gælder ikke for motordrevne
køretøjer, der er omfattet af færdselslovensbestemmelser om selvforsikrede køretøjer ogsom følge heraf ikke er dækket af en forsikringi et ansvarsforsikringsselskab.
Stk. 4.Dog gælder §§ 7 a, 7 b og 7 c for de istk. 3 nævnte køretøjer.
3.§ 2, stk. 4,ophæves.
§ 3.Ejeren af en bil, der er omfattet af § 2 ogindregistreret i Danmark, skal årligt betale etmiljøbidrag på 60 kr.
4.I§ 3ændres »60 kr.« til: »96 kr.«
9
5.I§ 3indsættes efter 1. pkt.:
Stk. 2.Miljøbidraget reguleres årligt pr. 1.januar med den af Finansministeriet fastsattesats for det generelle pris- og lønindeks. Detregulerede beløb afrundes opad til nærmestehele kronebeløb
Kapitel 3 a - Skrotningsbidrag§ 7 a. Den, der erhvervsmæssigt importerereller i Danmark fremstiller motorkøretøjer iform af personbiler (M1) eller varebiler (N1)skal, medmindre motorkøretøjet ikke bliverindregistreret i Danmark, betale etskrotningsbidrag, jf. § 7 b, til skrotning afudtjente motorkøretøjer.§ 7 b. Det i § 7 a nævnte bidrag udgør:1) 1,00 kr. pr. motorkøretøj indregistreret iperioden 1. juli 2002 til 31. december 2002,2) 3,00 kr. pr. motorkøretøj indregistreret i2003,3) 7,00 kr. pr. motorkøretøj indregistreret i2004,4) 10,00 kr. pr. motorkøretøj indregistreret i2005 og5) 15,00 kr. pr. motorkøretøj indregistreret i2006.
6.Kapitel 3 aophæves.
Stk. 2. Skrotningsbidraget indbetales tilmiljøministeren.
Stk. 3.Betales skrotningsbidraget ikke
rettidigt, skal der betales rente herfor.Forrentning sker fra forfaldsdato forskrotningsbidraget. Skrotningsbidragetforrentes med 1,3 pct. i månedlig rente forhver påbegyndt måned fra forfaldsdato.§ 7 c. Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler om administrationen afskrotningsbidraget, herunder om opkrævningog indbetaling.
om, at administrationen af skrotningsbidragethenlægges til private organisationer,foreninger, virksomheder eller lignende.Miljøministeren kan herunder fastsætte reglerom
Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte regler
1) kontrol og tilsyn med private organisationer,foreninger, virksomheder eller lignende, somadministrerer skrotningsbidraget, herunder om
10
regnskab, regnskabsinstruks og beretningsamt revision i henhold til en afmiljøministeren fastsat revisionsinstruks,2) private organisationers, foreningers,virksomheders eller lignendes opbevaring afmateriale om administration afskrotningsbidraget, herunder om opkrævningog indbetaling, og3) tilvejebringelse og videregivelse afoplysninger og dokumentation af enhver artom administration af skrotningsbidraget,herunder om opkrævning og indbetaling, tilbrug for myndighedernes kontrol medordningen.
Stk. 3. Miljøministeren kan i forbindelsemed, at administrationen af skrotningsbidragethenlægges til private organisationer,foreninger, virksomheder eller lignende,fastsætte regler om, at den, dererhvervsmæssigt importerer eller i Danmarkfremstiller motorkøretøjer i form af personbilereller varebiler, jf. § 7 a, skal lade sig registrerehos de private organisationer, foreninger,virksomheder eller lignende, der administrererskrotningsbidraget.«
§ 8 a.Miljøministeren fører tilsyn med, atreglerne i kapitel 3 a om skrotningsbidraget ogde regler, der er fastsat med hjemmel i § 7c,overholdes.
7.§ 8 a, stk. 1 og 2,ophæves.
reglerne i kapitel 3 a om skrotningsbidrag ogde regler, der er fastsat med hjemmel i § 7c,kan påklages til miljøministeren.
Stk. 2. Afgørelser, der træffes i henhold til
Stk. 3.Miljøministeren kan bemyndige enunder ministeriet oprettet styrelse ellertilsvarende institution til at udøve debeføjelser, der er tillagt ministeren.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og 2.
Stk. 4.Miljøministeren kan fastsætte reglerom adgangen til at påklage afgørelser, der ertruffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 3,herunder at afgørelserne ikke skal kunneindbringes for ministeren.
8.I§ 8 a, stk. 4,der bliver til stk. 2, ændres”stk. 3” til: ”stk. 1”.
§2
Loven træder i kraft den 1. februar 2014.
11
12