Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1266520_0001.png
1266520_0002.png
1266520_0003.png

NOTAT

Kemikalier/Jord&AffaldJ.nr. 001-09037Ref. Rdh/los/momwe/aeDen 24. juni 2013

Afrapportering fra ExCOP og ordinære partskonferencer for Stockholm-, Basel- og

Rotterdamkonventionen, Geneve 28. april-10. maj 2013.

Partskonferencer for Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (POPs),Baselkonventionen om grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf ogRotterdamkonventionen om forudgående samtykke om handel med visse farlige kemikalier blev afholdtden 28. april til 10. maj 2013. Det blev afholdt som back-to-back partskonferencer (COP’er), med noglefælles sessioner og en fælles ekstraordinær partskonference (ExCOP).Den løbende implementering af konventionerne, tekniske tilpasninger og juridiske afklaringer blevdiskuteret under alle partskonferencer. Nedenfor beskrives alene centrale emner, som blev diskuteres påpartskonferencerne.

ExCOP

Synergier mellem Basel-, Rotterdam- og Stockholmkonventionen og finansiering af den nationale indsats.Der blev gjort status for synergiprocessen for samarbejde og koordination mellem de tre konventioner. Denvidere proces blev udstukket, herunder indledende overvejelser om samarbejde med den kommendekviksølvkonvention. Der blev vedtaget en omnibusbeslutning, som omhandler: Næste revision af processen,organisering af sekretariaterne, fælles tværgående aktiviteter, samarbejde mellem tekniske organer underkonventionerne, facilitering af finansielle ressourcer i lyset af UNEP’s beslutning om finansiering afkemikalie- og affaldsområdet, og endelige anbefalinger i lyset af evaluering af synergiprocessen.Særligt diskussionerne om facilitering af finansielle ressourcer var vanskelig. UNEP beslutningen frafebruar bygger på tre elementer: Ekstern finansiel bistand fra donorer, national integration iudviklingsplaner og andre politikker samt involvering af industrien. Udviklingslandene ønskede fokus påden eksterne bistand fra donorer, mens i-landene mener, at national integration og involvering afindustrien vil være afgørende for, at udviklingslandene bliver i stand til at finansiere indsatsen og håndtereområderne forsvarligt på sigt.

Stockholmkonventionen COP6

a) Implementeringen af konventionen ift. eksisterende stofferPartskonferencen vedtog en række beslutninger om at forsætte arbejdet med at identificere egnedealternativer til særlige anvendelsesformål, der er undtaget det generelle forbud under konventionen, samtat finde egnede metoder til at identificere og udsortere stofferne i affaldsstrømmen, så de kan blivehåndteret miljømæssigt forsvarligt. Det blev vurderet, at der fortsat er behov for undtagelser for forbuddetfor en række POP-stoffer, der allerede er optaget under konventionen. Det er primært industrikemikaliernePFOS og polybromerede diphenylethere (PBDE’er) samt pesticiderne DDT, lindan og endosulfan, derdiskuteres i disse sammenhænge.Endvidere var der enighed om at forsætte og øge samarbejdet med Baselkonventionen omkring deaffaldsrelaterede spørgsmål.b) Optagelsen af hexabromocyclododecan (HBCD)Partskonferencen vedtog optagelsen af den bromerede flammehæmmer HBCD på konventionens bilag A(forbud mod produktion og anvendelse), med en tidsbegrænset undtagelse for anvendelsen iisoleringsmaterialer til bygninger.c) Effektivitetsevaluering
Der blev opnået enighed om at oprette en ny komité, der skal udføre en effektivitetsevaluering afkonventionen i perioden 2015-2017. Rammerne (Terms of Reference) for komitéens arbejde, samt hvilkeindikatorer, der skal indgå i effektivitetsevalueringen, blev ligeledes vedtaget. Effektivitetsvurderingen skalfremlægges og diskuteres på konventionens 8. partsmøde i 2017.d) OverholdelsesmekanismeDet var ikke muligt at opnå enighed om overholdelsesmekanismer hverken under Stockholm- ellerRotterdamkonventionen, og derfor fortsættes forhandlingerne på de næste respektive partskonferencer.Der blev opnået fremskridt i forhandlingerne om mekanismerne for såvel Stockholm- somRotterdamkonventionen, herunder enighed om flertalsafgørelser i de overholdelseskomitéer, som vil væremekanismernes kerne, men der kunne ikke opnås enighed på alle udestående punkter. Den primæreuenighed vedrører mulighederne for at starte en sag om manglende overholdelse – ofte omtalt som”triggers”. Især EU og Afrika har fra starten været fortalere for, at enten sekretariatet eller komitéen selv fårmulighed for at starte sager, da sager af erfaring sjældent startes af lande selv eller andre parter. Modsat eren række lande, især store u-lande, som er producenter såvel som brugere af kemikalier, imod dette. Defremfører, at de har problemer med at overholde konventionen, og at der mangler tilstrækkelig finansieringtil at bistå u-landene med implementering.

Baselkonventionen COP11

a) Strategi for implementering af konventionens krav om miljømæssig forsvarlig håndtering af affaldPartkonferencen vedtog en strategi for implementering af krav om miljømæssig forsvarlig håndtering afaffald og en plan for implementering af allerede identificerede aktiviteter. Danmark – og EU – har lagtmeget vægt på, at strategien adresserer miljømæssig forsvarlig behandling holistisk, således at man bådeadresserer tekniske krav til anlæggene såvel som infrastruktur, lovgivning, administrativ kapacitet m.v.. Detblev også vedtaget, at der skal laves en plan for yderligere aktiviteter; et eksempel på en sådan aktivitet erkortlægning af, hvilke standarder der allerede findes for tekniske krav til affaldsbehandling og anlæg.b) Tekniske vejledninger om hhv. affald fra elektroniske produkter og affald omfattet afStockholmkonventionen (POP-holdigt affald)Det lykkedes ikke at opnå enighed om en vejledning om elektronikaffald, som stiller kriterier for hvornårelektronik er affald. Det kontroversielle i vejledningen var omfanget og karakteren af enundtagelsesbestemmelse, der medfører, at elektronik, der eksporteres til bl.a. reparation ikke betragtes somaffald og dermed ikke er underlagt konventionens kontrolregime. Undtagelsen blev vedholdende afvist afhele den afrikanske og sydamerikanske region, bl.a med henvisning til, at den ikke kan håndhæves.Danmark har presset hårdt for dette synspunkt i EU-gruppen, men har været isoleret sammen med Sverige.Et kompromisforslag faldt dog på afvisning fra især Australien men også Japan.I forhold til de eksisterende vejledninger vedrørende miljømæssig forsvarlig behandling af POP-holdigtaffald, var der enighed om at opdatere disse til også at de inkludere HBCD (optaget underStockholmkonventionen). COP’en blev ligeledes enige om at styrke samarbejdet mellem Basel- ogStockholmkonventionen i det arbejde.c) Juridisk vejledning om fortolkning af centrale begreber i forhold til implementering af konventionenDet blev besluttet, at arbejdet med en juridisk vejledning om fortolkning af centrale begreber ikonventionen fortsættes i en mindre arbejdsgruppe.

Rotterdamkonventionen COP11

a) Optagelse af nye stoffer på bilag 3Den tekniske komite under konventionen havde vurderet, at kravene for optagelse af 6 nye stoffer varopfyldt og dermed var de indstillet til optagelse under konventionen, således at eksport fremover kun måske, hvis importlandet har givet udtrykkeligt samtykke hertil. Det drejede sig om pesticiderne azinphos-methyl, paraquat, flammehæmmerne pentabromdiphenylether og octabromdiphenylether, forskellige2
perfluoroktanforbindelser (PFOS) og krysotilasbest. 4 af stofferne blev optaget, mens bl.a. enkelte østlandeblokerede for optagelsen af krysotilasbest og et enkelt stort u-land blokerede for optagelsen af paraquat.b) OverholdelsesmekanismeSe under Stockholmkonventionen.Minister segmentDer blev i slutningen af møderækken afholdt en ministerdel, hvor der blandt andet blev vedtaget enministerdeklaration. Deklarationen velkommer blandt andet kemikalie- og affaldsparagrafferne i Rio+20konferencens slutdokument, herunder bekræftelsen af 2020 målet for kemikalier og affald og deltagernesengagement i at nå målet, ligesom den tager bestik af den seneste udvikling på konventionerne, herunderindenfor synergiprocessen og finansiering.
3