Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1263468_0001.png
1263468_0002.png
Tværgående planlægningJ.nr. NST-100-00070Ref. kisdaDen 17. juni 2013
Høringsnotatvedrørende

Forslag til bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 9, i lov om ændring

af lov om planlægning (Nye muligheder i landdistrikterne for erhverv og

helårsboliger, ændring af regler om planlægning i kystområder og til

butiksformål, ophævelse af tilvejebringelses- og tilslutningspligt til

fællesantenneanlæg og opsætning af panelantenner og teknikskabe i

landzone)

Udkast til bekendtgørelse blev sendt i ekstern høring den 13. maj 2013.Høringsfristen udløb den 10. juni 2013.Udkastet til bekendtgørelse blev sendt i høring hos en bred kreds af myndigheder ogorganisationer m.v.Naturstyrelsen har modtaget i alt 15 høringssvar, hvoraf 10 høringsparter oplyser, atman ikke har bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse. De modtagne høringssvarer sendt til Folketingets Miljøudvalg sammen med dette notat.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse:Advokatrådet, Boxer TV A/S, Centralforeningen af Autoreparatører I Danmark,COOP Danmark A/S, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, EjendomsforeningenDanmark, Københavns Kommune, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg,Foreningen af Vandværker i Danmark, FSR – danske revisorer, Roskilde Universitet,Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter.Kommentarer hertil er anført i kursiv.Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes derdetaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.Generelle bemærkningerBoxer TV A/S, Dansk Energi og Forbrugerrådet støtter ikrafttrædelsestidspunktet 1.januar 2014.Ejendomsforeningen Danmark mener derimod ikke, at der ved fastsættelsen af denmeget korte overgangsperiode tages tilstrækkeligt hensyn til defællesantenneforeninger, som har store gældsbyrder, og foreslår derfor, at
overgangsperioden forlænges til den 1. april 2015 eller så fællesantenneforeningernehar tilstrækkelig tid til at indrette sig.Forenede Danske Antenneanlæg anfører, at mere end 80 % af deresmedlemsforeninger ikke håndhæver tilslutningspligten i deres område, og atmedlemmerne vælger fællesantenneforeningerne pga. de gode konkurrencedygtigeprodukter. Selvom man har argumenteret for en overgangsperiode på tre år afhensyn til de foreninger, der i henhold til gældende lovgivning har optaget lån til bl.a.teknisk udstyr, ser man frem til, at der nu skal være lighed mellem privateantenneforeninger og kommercielle kabeludbydere.I forhold til Ejendomsforeningen Danmarks bemærkning, kan Naturstyrelsenbemærke, at det af hensyn til den åbningsskrivelse, som EU-Kommissionen harsendt til Danmark den 22. februar 2013, har været nødvendigt at forkorteovergangsperioden væsentligt. Naturstyrelsen har vurderet, at enovergangsperiode på knap ni måneder fra lovforslagets vedtagelse er den kortestforsvarlige periode i forhold til de eksisterende fællesantenne- oggrundejerforeningers minimumsbehov. Kommissionen er orienteret herom iDanmarks svar af 7. juni 2013 på Kommissionens åbningsskrivelse.Der er ikke foretaget ændringer i bekendtgørelsen i relation til ovennævntebemærkninger.Øvrige bemærkningerDansk Energi anfører, at den tilsigtede effekt med ophævelse af tilslutningspligtbremses af antenneforeningers brug af lange opsigelsesvarsler for udtrædelse og brugaf såkaldt frakoblingsgebyr for udtrædelse, og opfordrer derfor til, at regeringen gørop med dette.Med ændringen af planloven ved lov nr. 358 har miljøministeren gjort endeligt opmed tilslutningspligten mv. til fællesantenneanlæg i lokalplaner og i servitutter,hvor kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede. Det har derimod ikke værethensigten med denne ændring at regulere privat- og foreningsretlige forhold.
./.
2