Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 336
Offentligt
1263457_0001.png
1263457_0002.png
1263457_0003.png
1263457_0004.png
1263457_0005.png
NOTAT
Den 7. juni 2013
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets MiljøudvalgKommissionens forslag til rådsbeslutning om etablering af den holdning, der indtagesi HELCOM og IMO, om udpegelse af Østersøen som emissionskontrolområde fornitrogenoxid (NECA)KOM(2013) 300
ResumeI 2010 blev Østersølandene i regi af HELCOM enige om, at Østersøen skaludpeges som et NOx Emission Control Area (NECA). Der er udarbejdet enansøgning til IMO, og der er enighed i HELCOM om, at ansøgningen opfylderIMO’s kriterier til en sådan ansøgning. I december 2012 blev der opnået enighed iHELCOM om, at der senest på ministermødet i oktober 2013 skal være fastsat endato for indsendelsen af ansøgningen. Udkast til rådsbeslutning fastlægger EU’sholdning til etablering af et NECA i Østersøen. Forslaget vil forpligtige alle EU-lande til at støtte, at der i regi af FN’s søfartsorganisation IMO stilles skærpedekrav til nye skibes udledning af kvælstofoxider (NOx) i Østersøen.

1. Status

Kommissionen sendte den 17. maj 2013 forslaget til Rådet. Forslaget har hjemmeli TEF artikel 191 i sammenhæng med artikel 218(9) heri og skal derfor vedtages afRådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEFartikel 251.

2. Formål og indhold

Forslaget vil forpligtige alle Østersølande i EU til at støtte en ansøgning til FN’ssøfartsorganisation IMO, om at udpege Østersøen som et havområde, hvor derstilles særlige krav til udledning af kvælstofoxider (NOx) fra nye skibe. Forslagetvil desuden forpligtige alle EU-lande til - ved behandling af ansøgningen i IMO’smiljøkomité - at støtte udpegelsen af Østersøen som emissionskontrolområde forNOx (NECA). I NECA-områder stilles der særlig skrappe krav til nye skibesudledning af NOx.
Muligheden for at udpege emissionskontrolområder er fastlagt i den internationalekonvention om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL Annex VI).Udpegelsen af et havområde som et såkaldt emissionskontrolområde for NOx(NECA) kan ske på anmodning fra de omkringliggende stater. Anmodningen skalopfylde en række kriterier defineret i konventionen og skal godkendes af dekontraherende stater på et møde i IMO’s miljøkomité.I 2010 blev Østersølandene i regi af HELCOM enige om, at Østersøen skaludpeges som NECA. Der er udarbejdet en ansøgning til IMO, og der er enighed iHELCOM om, at ansøgningen opfylder IMO’s kriterier til en sådan ansøgning. Idecember 2012 blev der opnået enighed i HELCOM om, at der senest påministermødet i oktober 2013 skal være fastsat en dato for indsendelsen afansøgningen.EU Kommissionen begrunder behovet for rådets beslutning med 1) traktatens kravom EU intern koordination af den fælles udenrigspolitik, 2) at EU er medlem afHELCOM, 3) at NECA i Østersøen muligvis vil blive indskrevet i EU'sluftregulering.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet skal ikke udtale sig ift. forslaget.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Konsekvenser for Danmark

Rådsbeslutningen vil ikke have direkte konsekvenser for Danmark. I det følgendebeskrives de konsekvenser der er forbundet med udpegning af Østersøen somNECA-område.Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:MARPOL Konventionens grænseværdier for udledningen af NOx fraskibsmotorer er implementeret i Søfartsstyrelsens meddelelse B Kapitel XXVI af06. maj 2011 om forebyggelse af luftforurening fra skibe. En beslutning i IMO omat udpege Østersøen som NECA vil blive implementeret ved en ændring afSøfartsstyrelsens meddelelse.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Rådsbeslutningen har ikke i sig selv direkte økonomiske ogerhvervsadministrative konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser.Udpegning af Østersøen som NECA vil betyde, at nye skibe på visse helt ellerdelvis statsfinansierede færgeruter (herunder også kommunale færger) vil skulle2
opfylde de skærpede krav til NOx-udledning i NECA-områder.Da udskiftningen af færger er forholdsvis begrænset på grund af en lang levetidvurderes der at være helt uvæsentlige statsfinansielle eller kommunaløkonomiskekonsekvenser ved udpegelse af Østersøen som NECA.Erhvervsadministrative konsekvenser.Udpegning af Østersøen som NECA vurderes ikke at have væsentligeerhvervsadministrative konsekvenser, da de skærpede NOx-krav i NECAområderne ikke er forbundet med yderligere administrative forpligtigelser forrederierne.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Udpegning af Østersøen som NECA vil betyde en merudgift for rederier, deropererer i Østersøen. Et skøn fra erhvervet angiver merprisen for et nyt skib, deroverholder NECA-kravene, til at være af størrelsesordenen 2-4 % afhængig afskibets størrelse og funktion. Dertil kan der komme forøgede driftsomkostningerpå op til 5 % afhængig den valgte teknologi. Udgifterne forventes overvæltet påtransportkøberne. En rapport fra HELCOM viser, at overholdelse af de skærpedekrav til udledning af NOx i Østersøen vil øge fragtraterne for nye skibe med istørrelsesordenen 2-4,6 %, afhængig af skibstype og – størrelse. Risikoen formodalskifte fra søtransport til jernbane- eller lastbiltransport som følge afudpegelsen af NECA vurderes at være meget lille eller ikke-eksisterende. En del afskibene må desuden antages at have den nødvendige teknologi i 2016 blandt andetfordi USA og Canada med virkning fra dette tidspunkt forventes at indføre NECAkrav for farvandene omkring det Nordamerikanske kontinent.Udpegningen af Østersøen som NECA vil betyde en væsentlig forøgelse afmarkedet for de danske firmaer, der har investeret store beløb i udviklingen af nyteknologi som sætter skibene i stand til at overholde de skærpede NOx-krav.Beskyttelsesniveau:Rådsbeslutningen vil ikke have direkte påvirkning på beskyttelsesnivauet.Udpegning af Østersøen som NECA vil have en positiv påvirkning afbeskyttelsesniveauet. De skærpede krav til udledningen af NOx fra nye skibe iNECA vil betydeenreduktion i luftforureningen med NOx fra skibe og dermedbidrage til forbedringer i luftkvalitet og reduceret deposition af kvælstof.Uden
NECA-områder vil NOx-udledningen fra skibsfarten fortsætte med at stigeover de kommende år mens udledningen fra landbaserede kilder fortsatfalder.
3
I 2007 kom 33 % af den totale svovlforurening og 21 % af den totale NO2 i lufteni Danmark fra skibene. Skibene bidrager også til partikelforureningen, og i 2007stod de for 7 % af PM2,5 partikler i luften over København.

6. Høring

Da der er tale om en rådsbeslutning sendes forslaget ikke i almindelig høring.Rammenotat om forslaget har den 3. juni 2012 været forelagt miljøspecialudvalgeti skriftlig høring.Dansk Industri udtrykker utilfredshed med den korte høringsfrist. Dansk industrianfører desuden, at de øgede transportomkostninger vil stille danske og andreøstersølandes virksomheder dårligere i den globale konkurrence og opfodrer påden baggrund Regeringen til nøje at overveje sin holdning til NECA.Dansk Industri tilkendegiver, at man ikke har forholdt sig tilkompetencespørgsmålet, men opfordrer Regeringen til at være på sikker grund påområdet, før man låser sig fast i en fælles EU-holdning på et område, der hørerunder IMO.Det Økologiske Råd tilkendegiver, at Danmark bør støtte ansøgning til IMO omudpegelsen af Østersøen som NECA uafhængig af, om nogle EU-østersølandevælger ikke at støtte ansøgningen, og at Danmark bør støtte ansøgningen i IMOuafhængig af, om nogle EU-lande vælger at blokere ansøgningen i IMO.Danmarks Rederiforening tilkendegiver, at man ikke modsætter sig at der etablereset NECA i Østersøen, forudsat at de nødvendige teknologier er tilstede til atopfylde de skærpede krav til NOx-udledning på en omkostningseffektiv måde.Danmarks Rederiforening anfører desuden, at der ikke kan argumenteres imodartikel 218, stk. 9 (TEUF), da EU er medlem af HELCOM. Rederiforeningenadvarer dog imod, at der dannes præcedens i forhold til den EU-koordineredeholdning på områder, hvor der ikke foreligger decideret EU-holdning, idet det eressentielt at store søfartsnationer som Danmark fortsat kan have en selvstændigstemme i IMO.Danske Maritimes tilkendegiver, at de støtter udpegelsen af Østersøen som NECAsamt udkast til rådsbeslutning og regeringens holdning hertil.Dansk Energi tilkendegiver, at de støtter etablering af NECA- områder i Østersøenog hilser derfor forslaget velkommen. Dansk Energi anfører desuden, at de sætterpris på internationale tiltag til reduktion af NOx-udledning frem for isolerededanske tiltag som eksempelvis NOx-afgiften.4

7. Forhandlingssituationen

Udkast til rådsbeslutning blev kort diskuteret på et miljøarbejdsgruppemøde den 6.juni 2013, hvorefter diskussionen blev udskudt. Visse øst- og sydeuropæiske landemå forventes at være imod rådsbeslutningen, da de generelt er imod udpegning afEmission Control Areas (både i forbindelse med reduktion af svovl og NOx).

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Udpegning af Østersøen som NECA har høj prioritet for Regeringen. Udpegningaf Østersøen som NECA vil have en positiv effekt på miljø og sundhed i Danmarksamt skabe et marked for danske virksomheder, der leverer teknologi tiloverholdelse af de skærpede NOx-krav. Regeringen finder det vigtigt, at EUlandene ikke udgør en barriere for udpegningen af Østersøen som NECA vedbehandling af ansøgningen i IMO’s miljøkomité.I forhold til de principielle og praktiske spørgsmål om formel fastlæggelse af EU-holdning til IMO-forslag anfægter regeringen ikke, at TEUF artikel 191 isammenhæng med artikel 218, stk. 9, finder anvendelse i det konkrete tilfælde.Regeringen er enig i, at der i EU skal etableres en fælles holdning, når IMO-reglervedrører et område, der er omfattet af EU-kompetence.Fsva. spørgsmålet om, hvordan EU’s holdninger i internationale organerfastlægges, dvs. ved anvendelse af TEUF artikel 218, stk. 9, eller på anden måde,er det afgørende, at EU altid fokuserer på, hvad der er bedst for EU’sinternationale gennemslagskraft. Kommissionens ret til at anvende Traktatensbestemmelse om fastlæggelse af Unionens holdninger i internationale organer(TEUF artikel 218, stk. 9) frem for en mere fleksibel måde at fastsætte EU’sholdning på, må derfor ikke få negativ indflydelse på den internationaleregeldannelse og optimering af den globale søsikkerhed og EU’skonkurrenceevne.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5