Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 328
Offentligt
1262929_0001.png
1262929_0002.png
1262929_0003.png
1262929_0004.png
1262929_0005.png
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologi
11. juni 2013J. nr.

GRUND- og NÆRHEDSNOTAT

til

FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af

forordning (EU) nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af

biocidholdige produkter for så vidt angår nærmere bestemte betingelser for adgang til

markedet

KOM(2013)288.

Resumé

Kommissionen foreslår at ændre forordningen om biocidholdige produkter (biocidforordningen),der træder i kraft den 1. september 2013. Forslaget bygger på en analyse af forordningen, der viser,at visse bestemmelser vil få utilsigtede konsekvenser i form af bl.a. markedshindringer for vissevirksomheder og manglende databeskyttelse.Hovedelementerne i forslaget er 1) databeskyttelse for data indsendt i ansøgninger om produktermed en mere fordelagtig risikoprofil for miljø og sundhed, 2) forbedret mulighed for at bringeprodukter behandlet med biocidholdige produkter (behandlede artikler) i omsætning efter 1.september 2013, 3) udvidelse af medlemsstaternes mulighed for at anvende deres nationaleordninger for biocidholdige produkter, indtil alle aktivstoffer i produktet er godkendt på EU-plan,og 4) indførelse af flere udfasningsperioder for produkter, som ikke længere må markedsføres.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

1. Status

Kommissionen sendte den 16. maj 2013 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 114, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om denalmindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294. Parlamentet har endnu ikke behandletforslaget.

2. Formål og indhold

I begrundelsen for forslaget henviser Kommissionen til, at en analyse af biocidforordningen, dertræder i kraft den 1. september 2013, har vist, at visse bestemmelser vil få uventede konsekvenser.Hovedproblemet er, at der ved overgangsbestemmelserne i biocidforordningen indføres en utilsigtetmarkedsfastfrysning på op til 11 år for artikler, der er behandlet med biocidholdige stoffer, som erlovlige på EU-markedet, men som endnu ikke er blevet vurderet på EU-plan. Der er også påpeget
andre utilsigtede markedshindringer for visse virksomheder. Endelig indeholder biocidforordningenikke bestemmelser om en beskyttelsesperiode for data angående produkter med den mestfordelagtige risikoprofil.Kommissionen angiver i forslaget, at det indeholder bestemmelser, som vil fjernemarkedshindringer for leverandører af nye artikler, der er behandlet med biocidholdige produkter,og for et stort antal leverandører af aktive stoffer. Desuden fastlægges beskyttelsesperioderne fordata angående biocidholdige produkter med den mest fordelagtige risikoprofil.Hovedpunkterne i forslaget er:Krav ved klassificering som PBT eller vPvBIfølge biocidforordningens artikel 19, stk. 4, litra c, godkendes et biocidholdigt produkt ikke tiltilgængeliggørelse på markedet til anvendelse af den brede offentlighed, hvis det opfylderkriterierne for at blive klassificeret som persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) eller megetpersistent og meget bioakkumulerende (vPvB) i henhold til bilag XIII til Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Disse kriterier gælder imidlertid kun for stoffer,men biocidholdige produkter består ofte af blandinger og undertiden artikler. Det foreslås derfor, atbiocidforordningens artikel 19, stk. 4, litra c, skal omfattet biocidholdige produkter, der består af,indeholder eller generer stoffer, der opfylder kriterierne i REACH for at være PBT- eller vPvB-stoffer.DatabeskyttelseI relation til den forenklede godkendelsesprocedure for biocidholdige produkter med den mestfordelagtige risikoprofil, foreslås det, at der indføres en beskyttelsesperiode for data indsendt i ensådan ansøgning.Produkter behandlet med biocidholdige produkter (behandlede artikler)Behandlede artikler, der var tilgængelige på markedet den 1. september 2013, kan fortsat bringes iomsætning, indtil der træffes afgørelse om, hvorvidt aktivstoffet kan godkendes. Det er dog enforudsætning, at der søges om godkendelse af aktivstoffet i den pågældende produkttype senest den1. september 2016. Da bestemmelsen alene gælder behandlede artikler, der allerede er bragt iomsætning den 1. september 2013, vil bestemmelsen medføre et forbud mod de fleste nyebehandlede artikler fra den 1. september 2013. Det foreslås derfor, at bestemmelsen udvides til ogsåat omfatte nye behandlede artikler, dvs. behandlede artikler der først gøres tilgængelige på markedetefter den 1. september 2013.
Det foreslås også, at der fastsættes en udfasningsperiode for de behandlede artikler, for hvilke derikke inden den 1. september 2016 er indgivet ansøgning om godkendelse af aktivstoffet i relation tilden pågældende produkttype.OvergangsforanstaltningerDet foreslås, at medlemsstaternes mulighed for at anvende deres nationale regler forproduktgodkendelser efter en EU-godkendelse af aktivstoffet udvides fra de nuværende 2 år til 3 år.Dette foreslås for at sikre den fornødne tid til godkendelsesprocedurens forskellige trin.Medlemsstaterne har mulighed for at anvende deres nationale godkendelsesordninger forbiocidholdige produkter indeholdende aktivstoffer, der var på markedet pr. 14. maj 2000 somaktivstof i et biocidholdigt produkt (eksisterende aktivstoffer), indtil alle aktivstofferne i produkteter godkendt på EU-plan. Et biocidholdigt produkt kan dog indeholde både eksisterende aktivstoffer,som endnu ikke er godkendt på EU-plan til den pågældende produkttype, og nye aktivstoffer, dvs.aktivstoffer som ikke var på markedet den 14. maj 2000 som aktivstof i et biocidholdigt produkt,som er godkendt på EU-plan. Det foreslås derfor, at medlemsstaterne kan anvende deres nationaleordninger for disse produkter, indtil det eksisterende aktivstof er godkendt.Derudover foreslås det, at der fastsættes udfasningsperioder for den eksisterende form af et produkt,der allerede findes på markedet, når tilladelse meddeles, men hvor betingelserne for tilladelsen gørdet påkrævet at ændre produktet. Det foreslås, at udfasningsperioderne for sådanne produkter skalfølge udfasningsperioderne for produkter, der ikke har kunnet godkendes.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

4. Nærhedsprincippet

Da forslaget har til formål at ændre en allerede vedtaget forordning, og forslaget vedrørerrealiseringen af det indre marked, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.

5. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Biocidforordningen gælder umiddelbart i Danmark. Forslaget vil ligeledes gælde umiddelbart iDanmark. Kemikalieloven er ændret, således at den fra 1. september 2013 tager højde forbiocidforordningen. Bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen er tilsvarende ved at blive ændret, såændringen heraf kan træde i kraft den 1. september 2013. Det vurderes, at forslaget ikke vil medførebehov for ændring af kemikalieloven eller tilhørende bekendtgørelser, herunderbekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensvurdering.Statsfinansielle konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser:Forslaget vurderes samlet set at kunne få begrænsede samfundsøkonomiske konsekvenser.Det vurderes, at forslaget har positive erhvervsøkonomiske konsekvenser idet forslaget fjernerutilsigtede markedshindringer for leverandører af nye artikler, der er behandlet med biocidholdigeprodukter og for et stort antal leverandører af aktivstoffer. Ligeledes vurderes det, at fastlæggelse afen beskyttelsesperiode for data vedrørende biocidholdige produkter med den mest fordelagtigerisikoprofil vil være en økonomisk fordel for virksomheder, der fremstiller eller agter at fremstillesådanne produkter. Det er ikke umiddelbart muligt at kvantificere disse gevinster.Forslaget vurderes samlet set ikke at ville få større betydning for beskæftigelsen.Forslaget forventes ikke at medføre direkte eller indirekte ekstraomkostninger for borgere.Beskyttelsesniveau:Forslaget vurderes samlet set at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt.

6. Høring

Forslaget er udsendt i almindelig høring den 6. juni 2013 med frist til den 17. juni 2013. Sagen harendnu ikke været forelagt for EU-miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret grundnotatsnarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshøringen.

7. Forhandlingssituationen

Interessenter og eksperter er blevet hørt på flere møder i ekspertgruppen for de kompetentemyndigheder for biocidholdige produkter. Forslaget har fået bred opbakning på disse møder.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for enændring af biocidforordningen i overensstemmelse med forslaget. Regeringen vil, efter høring af de
af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideretgrundnotat til Folketinget.

9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.