Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1262655_0001.png
1262655_0002.png
1262655_0003.png
MiljøstyrelsenPesticider og genteknologi
10. juni 2013J. nr.

NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens delegerede forordning af 17. maj 2013 om ændring af Europa-Parlamentets

og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012, for så vidt angår varigheden af arbejdsprogrammet

for undersøgelse af eksisterende biocidholdige aktivstoffer.

KOM(2013) 2814.

Delegeret retsakt

1. Resumé

Kommissionens har udstedt forordning af 17. maj 2013 om ændring af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EU) nr. 528/2012 (biocidforordningen), for så vidt angår varigheden afarbejdsprogrammet for undersøgelse af eksisterende biocidholdige aktivstoffer (delegeret retsakt).Den delegerede retsakt regulerer arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af alleeksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter. Kommissionens delegerederetsakt anses for vedtaget 2 måneder efter fremlæggelsen, med mindre Rådet eller Europa-Parlamentet gør indsigelse eller tilbagekalder delegationen til Kommissionen generelt. Dendelegerede retsakt vurderes generelt at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt. Regeringenkan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt, og vil 8dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.

2. Baggrund

Kommissionen sendte den 17. maj 2013 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedetog anvendelse af biocidholdige produkter (biocidforordningen). Forslaget behandles i henhold tilprocedurerne for delegerede retsakter i TEUF artikel 290, jf. Kommissionens meddelelse KOM(2009) 673 af 9. december 2009 om anvendelse af artikel 290 i traktaten om Den EuropæiskeUnions funktionsmåde.

3. Formål og indhold

I begrundelsen for forslaget henviser Kommissionen til, at det igangværende arbejdsprogram forsystematisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter,blev påbegyndt i 1998 og er fastsat til at være afsluttet den 14. maj 2014. Ifølge meddelelse fra
Kommissionen til Europa-Parlamentet vil undersøgelsen imidlertid først blive fuldført den 31.december 2024. Med den delegerede retsakt vil arbejdsprogrammet derfor blive forlænget til den31. december 2024. Denne undersøgelse blev iværksat mhp. at kunne optage godkendte stoffer påen positivliste, når det er vurderet, at der er sikker anvendelse. Alle stoffer som ikke er vurderet iforhold til sikker anvendelse og dermed ikke er opført på positivlisten, vil ikke kunne anvendeslovligt i EU, med de nuværende regler efter 14 maj 2014. Forsinkelsen af arbejdsprogrammetskyldes bl.a. at der er blevet indført skrappere krav til databehandling, samt at der generelt harværet flere ansøgninger om godkendelse af biocidaktivstoffer end man oprindeligt lagde til grund.Det forsøges der nu rettet op på med en mere realistisk tidsplan for hvornår arbejdsprogrammet kanafsluttes, hvilket bl.a. indebærer at antallet af beslutninger om godkendelse af aktivstoffer forøgesfra de nuværende ca. 10-20 pr. år til ca. 50 beslutninger pr. år. Desuden vil EU´s kemikalieagenturblive inddraget i arbejdet.

4. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

5. Nærhedsprincippet

Ikke relevant i denne sammenhæng.

6. Gældende dansk ret

Forordningen vil gælde umiddelbart i Danmark. Det vurderes, at forslaget ikke vil medføre behovfor ændring af national lovgivning.

7. Konsekvenser

Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensvurdering. Forslaget vurderes ikke at havenegative økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser i forhold til den nuværendesituation, hvor overgangsperioden fungerer.Erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at få væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:I forhold til den nuværende retstilstand, hvor overgangsperioden fungerer, forventes forslaget atpåvirke beskyttelsesniveauet for miljø og sundhed i Danmark neutralt.I det omfang der er behov for at regulere produkter med et bestemt aktivstof, som endnu ikke ervurderet på EU-plan, vil dette kunne ske under den eksisterende nationale godkendelsesordning.

8. Høring

Forslaget har været i høring i specialudvalget for miljø fra den 4.- 10. juni, og har ikke givetanledning til bemærkninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Den fremgangsmåde, som foreslås i den delegerede retsakt, har været genstand for yderligerediskussioner og samråd med en ekspertgruppe (de kompetente myndigheders møde om biocider),der er sammensat af repræsentanter for medlemsstaternes kompetente myndigheder vedrørendebiocidholdige produkter, repræsentanter for Det Europæiske Kemikalieagentur og repræsentanterfor biocidindustrien, på møder den 19.-21. september 2012 og 12.-14. december 2012. På mødernevar der bred støtte til forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er enig i, at der er behov for en forlængelse af det igangværende arbejdsprogram forsystematisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter.Regeringen beklager dog, at arbejdet i EU med vurderingen af aktivstoffer og selvearbejdsprogrammet har taget længere tid end oprindeligt planlagt. Regeringen lægger vægt på, athvis en forlængelse ikke gennemføres vil Danmark og EU komme til at mangle biocidholdigeprodukter, der er nødvendige for at bekæmpe skadelige organismer. Dette kan få betydning forbrugere af biocidholdige produkter, da nødvendige produkter så skal fjernes fra markedet.Regeringen lægger også vægt på, at selvom arbejdsprogrammet forlænges til 2024, vil tempoet forundersøgelse af de eksisterende aktivstoffer faktisk skulle sættes op i forhold til det nuværendeniveau, hvilket Kommissionen har stærkt fokus på. Regeringen kan således støtte, at Rådet ikke gørindsigelse imod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelse af nærværendenotat lægge dette til grund.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.