Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi4. juni 2013sanMST-133-00002
Grund- og nærhedsnotatKommitésag: Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppenkontormaskiner.ResuméKommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen kontormaskiner, derenten kan printe, kopiere, eller multikontormaskiner, der udover førstnævnte funktioner også kan skan-ne dokumenter til et digitalt billede.En EU miljømærket kontormaskine skal være energieffektiv og der stilles krav til materialerne, som ind-går i kontormaskinen med henblik på lavt indhold af miljøfarlige stoffer, lang levetid og genanvendelseaf materialer ved ophør af brugen.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen har den 23. maj 2013 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppen kontormaskiner. Forslaget skal til afstemningd. 20. juni 2013 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, ud-steder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslagetindenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagenfor Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod etforslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertaleller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutnin-gen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kom-missionens forelæggelse.2. Formål og indholdDet foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket vedansøgning om licens til virksomheder, der producerer kontormaskiner. Produktgruppen defineres somkontormaskiner, der kan printe, kopiere og skanne dokumenter og billeder, og omfatter produkter tilsåvel privat og som erhvervsmæssig brug.En gennemgang af produktområdet viser, at den direkte miljøbelastning især omfatter energiforbrug (ibrugsfasen), levetid (materialeforbrug) og genanvendelighed af produktet efter brugsophør. En indi-rekte, men væsentlig miljøbelastning ved kontormaskiner, der også afhænger af brugeren af produk-tet, er papirforbruget under udskrivning.Det er første version af kriterier for kontormaskiner. Kommissionen foreslår en gyldighed på fire år.Kriterierne sigter især på at promovere produkter med:lavt energiforbrugeffektiv papirhåndtering (herunder dobbeltsideprint)lavt indhold af miljøfarlige stofferdesign for lang levetid og genanvendelse af materialerMiljøkriterierEnergiforbrug.Energiforbruget skal opfylde kravene i Energy Star version 2.0 for kontormaskiner.
2Papirhåndtering.Der er krav om, at kontormaskinen skal kunne håndtere genbrugspapir, udskriveflere sider på samme ark, og dobbeltsideprint (maskiner, der printer mere end 19 sider pr. minut).Emissionskrav.Der er emissionskrav til (total) VOC’er, benzene, styrene, ozon, støv og støj.Begrænsning af indhold af farlige stoffer.EU-Blomstforordningen (nr. 66/2010) stiller som basis-krav, at produktet ikke må tilsætte stoffer eller blandinger, der (på tidspunktet for licensudstedelse)kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-onstoksiske i kategorierne 1A, 1B eller 2 (CMR 1A, 1B, og 2), sensibiliserende eller miljøfarlige.Kommissionen kan undtage kemiske stoffer fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt,at erstatte stofferne. For nærværende produktgruppe undtager Kommissionen:alle materialedele under 25 gram (heleproduktet fortsat leve op til RoHS direktivet om be-grænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr),nikkel i rustfrit stål,blæk/toner undtages generelt for ovenstående krav (seøvrige krav til blæk/toner nedenfor),3 ikke-bromerede kemikalier, der enten fungerer som flammehæmmer eller UV stabilisator iplast (f.eks. til chassiset/kontormaskinens ”hus”). De tre kemikalier er:---2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4-(1,1,3,3,-tetramethylbutyl)phenolTriphenylphosphine(1-methylethylidene)di-4,1-phenylene tetraphenyl diphosphate (BDP)
REACH kandidatlistestoffer,der er identificeret, jf. procedure i REACH forordningens artikel 59, stk. 1,dvs. stoffer der optræder på REACH forordningens kandidatliste (bilag XIV), er ikke tilladt at anvendei miljømærkede produkter. REACH Kandidatlistestoffer kan ikke undtages miljømærkekravene.Baggrundsbelysning i display.Kviksølv må ikke anvendes som baggrundsbelysning.Blæk/toner.Blæk/toner må ikke være tilsat kviksølv, kadmium, bly, krom VI og nikkel metaller (medundtagelse af høj molekylære nikkelkompleksmetaller i blæk/toner), eller AZO farvestoffer (der kanfrigive kræftfremkaldende aromater).Ressourcer/materialer og forlænget levetid.Med henblik på at forlænge levetiden skal udskifteligereservedele være til rådighed i op til 5 år efter købet, og produktet designes, så det er let at udskiftedisse dele. Der skal ydes en garantiperiode på 5 år for reparation eller udskiftning af produktet.Kontormaskinen skal designes så genbrugte blæk/tonerpatroner kan anvendes. Licensindehaverenskal tilbyde et retursystem for brugte patroner.Emballage.Pap skal bestå a minimum 80 % genbrugspap, plastik skal bestå af minimum 75 % gen-brugsplast, eller være bionedbrydeligt.Forbrugerinformation.Der skal foreligge relevant information om papirforbrug, bl.a. at forbrug afpapir er en stor miljøbelastning ved brug af printere og kopimaskiner. Endvidere information om kor-rekt brug af blæk/tonerpatroner og muligheden for genanvendelse af disse.3. NærhedsprincippetDer er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenser
3Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del af markedet i EU.6. HøringForslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn med mulighed for kommentarer og spørgs-mål. Der er inden forelæggelse for miljøspecialudvalget ikke indkommet kommentarer/spørgsmål.Forslaget har været i høring i EU specialudvalget fra d. 4. juni til d. 10. juni 2013.DI har ingen bemærkninger. Det økologiske råd (DØR) bemærker, at brugen af bromerede flamme-hæmmere skal udelukkes, nanomaterialer ikke må indgå i blæk/toner, emballage skal være 100%genbrugspap og plastik uden PVC og ftalater. Endelig mener DØR, at et krav om Energy Star, version2.0. ikke er skrapt nok. Konkret foreslås energikravet at omfatte Energy Star version 2.0 minus 20%,eller begrænse gyldigheden til 2 år for produktgruppen.Miljøstyrelsen bemærker at det forslaget samlet set begrænser andelen af produkter, der kan miljø-mærkes til de bedste 20% af markedet. Kommissionen har ikke lavet et konkret skøn, men EU miljø-mærkets mål er, at maksimalt 20% af markedet kan opnå miljømærket, når kriterierne er vedtaget.Det vurderes, at dette mål opfyldes. Det er endvidere vurderingen, at for stramme krav ved førsteversion af kriterier til dette produktområde, kan virke som en barriere for at virksomheder miljømærkerderes produkter.De konkrete forslag fra DØR vurderes i høj grad også at være opfyldt. Forslaget begrænser brugen afden meget anvendte bromerede flammehæmmer, TBBPA, men Kommissionen ønsker ikke at ude-lukke kemikalier eller materialer alene pga. deres kemiske sammensætning (f.eks. indhold af brom). Iforhold til nanomaterialer i blæk/toner, vil et krav om at udelukke nanomaterialer kunne betyde, at derikke er blæk/toner, der kan omfattes af miljømærkeordningen. En mærkningspligt vurderes også atomfatte alle produkter. Miljømærkekravet om 80% genbrugspap i papemballage giver en vis fleksibili-tet i dagligdagen for producenten, i tilfælde af forsyningsproblemer, og vurderes overordnet set atbevirke brug af 100% genbrugspap i langt de fleste tilfælde. Som med bromerede flammehæmmereønsker Kommissionen ikke at udelukke materialer, alene pga. deres kemiske sammensætning (f.eks.indhold klor), men forslaget begrænser anvendelsen af PVC til plastemballage, der enten skal værebaseret på indhold af genanvendt plast eller komposterbar plast. Det bemærkes endeligt, at forslagetbegrænser brugen af ftalater, der enten er klassificeret som miljø- og sundhedsskadelige, og i alletilfælde de ftalater, der er opført på Kandidatlisten under REACH forordningen.I forhold til energikravet vil Miljøstyrelsen arbejde for, at kravet om Energy Star, version 2.0 tagesspecifikt op efter 2 år med henblik på, at Kommissionen vurderer relevansen af en revision af energi-kravet, f.eks. hvis der er vedtaget en ny version af Energy Star kriterier. Miljøstyrelsen har i forhand-lingerne foreslået et krav, der ligner forslaget fra DØR, men der har ikke været opbakning til forslaget.7. ForhandlingssituationenArbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for kontormaskiner har været ledet af KommissionensJoint Research Center i Sevilla. Miljømærkekriterierne forventes vedtaget i forskriftudvalget. Overord-net set vurderes det, at kriterierne medfører en miljømæssig afgrænsning af markedets bedste pro-dukter i EU.Flere af kriterierne er baseret på eller i overensstemmelse med andre certificeringsordninger, f.eks.Energy Star (for energiforbrug), det nordiske Svanemærke og det tyske Blå Engel (for støj og emissi-on af kemikalier (VOC’er) under brug).8. Dansk holdningRegeringen er overordnet enig i Kommissionens krav og forventer at kunne stemme for.
4Danmark har lagt vægt på energieffektivitet og design- og kvalitetskrav med henblik på at opnå pro-dukter med lang levetid, og materialer, der kan genanvendes. Der stilles ligeledes krav til mulighed foreffektiv brug af papir ved udskrivning.Som udgangspunkt er Danmark enig i de undtagelser Kommissionen opstiller for materialedele under25 gram, og blæk og toner. Der er et stort dokumentationsarbejde for mindre materialedele og ind-holdsstoffer i blæk og toner. Det bemærkes i øvrigt, at Svanemærket har tilsvarende krav til svane-mærkede kontormaskiner. Undtagelsen for udvalgte flammehæmmere gives bl.a. for at have alterna-tiver til bromerede flammehæmmmere.Det skal præciseres, at RoHS direktivet gælder hele produktet, og at REACH kandidatlistestoffer ikkemå anvendes i produktet. Det drejer sig bl.a. om de ftalater, der er del af den danske ftalatindsats:DEHP (bis (2-ethylhexyl) ftalat), DBP (dibutyl ftalat), BBP (benzyl butyl ftalat), DIBP (diisobutyl ftalat).9. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.