Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1259672_0001.png
1259672_0002.png
1259672_0003.png
Tværgående planlægningJ.nr. NST-110-00006Ref. toschDen 7. maj 2013
Høringsnotatvedrørendeforslag til bekendtgørelse om Landsplandirektiv for udvalgsvarehandelfor eksisterende våbenhandel i Hedensted
Forslaget til landsplandirektivet blev sendt i ekstern høring den 4. marts 2013.Høringsfristen udløb den 29. april 2013.Forslaget til landsplandirektivet blev sendt i høring hos relevante myndigheder,nabokommuner til Hedensted Kommune, organisationer m.v. Forslaget tillandsplandirektivet blev desuden lagt på høringsportalen under www.borger.dk.Naturstyrelsen har modtaget i alt 5 høringssvar, hvoraf 3 høringsparter oplyser,enten at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, eller at man ønskerlovforslaget velkomment. De modtagne høringssvar er sendt til FolketingetsMiljøudvalg sammen med dette notat.Naturstyrelsen har på egen hånd, og ikke på baggrund af de fremsendtehøringssvar, valgt at ændre ordlyden i titlen til forslaget til landsplandirektivet fra”Bekendtgørelse om landsplandirektiv for udvalgsvarehandel i tilknytning tileksisterende våbenhandel i Hedensted” til ”Bekendtgørelse om landsplandirektivfor udvalgsvarehandel for eksisterende våbenhandel i Hedensted”.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til forslaget tillandsplandirektivet: Konkurrencerådet, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsener sekretariat for. Fra borgerne Erik O. Jensen og Uffe Thorndahl er der viahøringsportalen afgivet et fælles høringssvar.I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i høringssvarene. Kommentarerhertil er anført i kursiv. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet ihovedtræk. Ønskes der detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises tilde fremsendte høringssvar.Høringssvarene har ikke givet anledning til at foretage ændringer i forslaget tillandsplandirektiv.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
Høringssvar fra KonkurrencerådetKonkurrencerådet har ingen bemærkninger under den forudsætning, at HedenstedKommunes afhændelse af det areal, man ønsker at planlægge for i forbindelse meden omplacering af Østjysk Våbenhandel, sker i overensstemmelse med reglerne omoffentligt udbud i henhold til bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af1kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme .Landsplandirektivet har til formål at muliggøre en planlægning forudvalgsvarehandel uden for bymidten i særlige tilfælde efter den nu ophævede §25 m, stk. 6, i planloven . Kommunen planlægger for den videre realisering afprojektet inden for landsplandirektivets rammer og varetager i densammenhæng en række andre planlægningshensyn. Det er således alene op tilHedensted Kommune i den videre kommunale planlægning at sørge for, atafhændelsen af arealet, som er kommunens ejendom, sker i overensstemmelsemed reglerne om offentligt udbud.Der er ikke foretaget ændringer i forslaget til landsplandirektivet på baggrund afbemærkningerne fra Konkurrencerådet.Høringssvar fra borgerne Erik O. Jensen og Uffe ThorndahlFra borgerne Erik O. Jensen og Uffe Thorndahl er der fremsendt bemærkninger,som kan inddeles i følgende seks hovedpunkter:1. Det anføres, at Østjysk Våbenhandel ikke har indgivet en ansøgning tilHedensted Kommune, som efter planlovens § 5 m, stk. 6, er den juridiskeforudsætning for, at myndighederne kan påbegynde en sagsbehandling.Som det fremgår af bemærkningerne til planlovens § 5 m, stk. 6, vil kommunensom planlægningsmyndighed i den konkrete sag om en eventuel udarbejdelse afet landsplandirektiv efter bestemmelsen skulle rette henvendelse tilMiljøministeriet herom. Ansøgningen, som er basis for kommunens henvendelse,skal alene fremsendes til kommunen. I dette tilfælde Hedensted Kommune. Derfremgår ikke formkrav til, hvordan en ansøgning skal udformes. Miljøministeriethar via Hedensted Kommune modtaget de oplysninger, som efterbemærkningerne til § 5 m, stk. 6, nr. 4, skal være til stede i en ansøgning.Formkravet over for Naturstyrelsen er således opfyldt.2. Det anføres, at Østjysk Våbenhandel ikke ejer det areal, som landsplandirektivetvedrører.Landsplandirektivet tager ikke stilling til ejerforhold. Forslaget tillandsplandirektivet muliggør kun en anvendelse for udvalgsvarehandel afvaregrupper inden for våben og ammunition. En ubetydelig del af butiksarealetkan anvendes til udvalgsvarehandel af øvrige varegrupper, der naturligt knyttersig til de nævnte varegrupper. Landsplandirektivet vil således ikke kunne
12
Bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011Planlovens § 5 m, stk. 6, blev indført med lov om ændring af lov om planlægning, lov nr. 424 af 10.
maj 2011. Bestemmelsen er ophævet med lov om ændring af lov om planlægning, lov nr. 358 af 9. april2013. Bestemmelsen finder fortsat anvendelse ved behandlingen af kommuners henvendelser tilMiljøministeriet, hvor ministerens forslag til bindende regler er offentliggjort før lovens ikrafttrædenden 11. april 2013 jf. § 2, stk. 4, i lov nr. 358 af 9. april 2013.
2
anvendes til at muliggøre en kommunal planlægning for andre typer afdetailhandel. Hvis ikke landsplandirektivets muligheder udnyttes af eneksisterende våbenhandel i Hedensted, kan arealet anvendes inden forplanlovens almindelige rammer.3. Det anføres, at Østjysk Våbenhandel ønsker at etablere forretningslokaler på ca.9.000 m2, selv om forslaget til landsplandirektivet kun giver mulighed foretablering af 5.000 m2.Forslaget til landsplandirektivet muliggør alene en kommunal planlægning formaksimalt 5.000 m2bruttoetageareal til butiksformål for udvalgsvarehandel afvaregrupper inden for våben og ammunition, som frembyder særligesikkerhedsmæssige krav. En ubetydelig del af butiksarealet kan anvendes tiludvalgsvarehandel af øvrige varegrupper, der naturligt knytter sig hertil.4. Det anføres, at Naturstyrelsen ved Miljøcenter Århus tidligere har påvist, atØstjysk Våbenhandel i henhold til den tidligere planlov kunne placeres i etindustriområde i Tørring.Muligheden for en placering i Tørring har været drøftet mellem Naturstyrelsenog Hedensted Kommune, og placeringen blev af begge parter vurderet uegnet.5. Det anføres, at forslaget til landsplandirektivet på en række områder er endirekte misligholdelse af de aftaler, som det daværende Vejle amtsråd indgik medkommunalbestyrelsen i Hedensted i forbindelse med Kildeparkaftalen.Amterne indtog før kommunalreformen i 2006 en central rolle i forvaltningen ogbeskyttelsen af grundvandet. I dag varetager Miljøministerietdrikkevandsinteresserne, og det er ministeriets vurdering, at de statsligeinteresser på drikkevandsområdet er sikret i den pågældende sag.6. Det anføres, at Hedensted kommunalbestyrelse har misligholdt planlovens § 23c i forbindelse med overvejelserne om rammeændringen af kommuneplanen.Miljøministeriet kan konstatere, at Hedensted Kommune i januar 2013 har haftet debatoplæg til indkaldelse af idéer og forslag i høring. Spørgsmålet om,hvorvidt planlovens § 23 c er overtrådt kan påklages til Natur- ogMiljøklagenævnet. Planlovens § 59 regulerer, hvem der er klageberettiget overfor Natur- og Miljøklagenævnet.Der er ikke foretaget ændringer i forslaget til landsplandirektivet på baggrund afbemærkningerne fra borgerne Erik O. Jensen og Uffe Thorndahl.
3