Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 321
Offentligt
Tværgående planlægningJ.nr. NST-110-00007Ref. rahhaDen 17. maj 2013
Høringsnotatvedrørendeforslag til bekendtgørelse om Landsplandirektiv for udvalgsvarehandel itilknytning til en større virksomhed (Bestseller) i Brande med særligerhvervsmæssig betydning
Forslaget til landsplandirektivet blev sendt i ekstern høring den 4. marts 2013.Høringsfristen udløb den 29. april 2013.Forslaget til landsplandirektivet blev sendt i høring hos relevante myndigheder,nabokommuner til Ikast-Brande Kommune, organisationer m.v. Forslaget blevdesuden offentliggjort på høringsportalen underwww.borger.dk.Naturstyrelsen har modtaget i alt 7 høringssvar.I 3 af svarene, der alle kommer fra statslige myndigheder, oplyses om, atmyndigheden ikke har bemærkninger til lovforslaget eller ikke anser sig som relevanthøringspart.Dansk Detail oplyser i deres høringssvar, at de støtter landsplandirektivet.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til forslaget tillandsplandirektiv: Herning Kommune, Bestseller A/S og DN Ikast-Brande.I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i høringssvarene. Naturstyrelsenskommentarer hertil er anført i kursiv. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun ergengivet i hovedtræk. Ønskes der detaljerede oplysninger om svarenes indhold,henvises til de fremsendte høringssvar.De modtagne høringssvar er sendt til Folketingets Miljøudvalg sammen med dettenotat.Der foretages ingen ændringer som følge af høringen.
1
DN Ikast BrandeForeningen ønsker, at det indarbejdes i planen, at forekomster af sand og grus skalafgraves og deponeres inden byggeriet påbegyndes på arealerne for at fremme enbæredygtig udnyttelse af råstoffer.Landsplandirektivet har til formål at muliggøre en planlægning forudvalgsvarehandel uden for bymidten i særlige tilfælde efter den nu ophævede § 51m, stk. 6, i planloven . Det er kommunens ansvar at planlægge for den vidererealisering af projektet inden for landsplandirektivets rammer, og kommunenvaretager i den sammenhæng afvejningen i forhold til andre planlægningshensyn.Der er derfor ikke foretaget ændringer i forslaget på baggrund af bemærkningerne fraDN Ikast-Brande.
Bestseller A/SBestseller synes, at det er problematisk at anvende ordet testcenter for området tildetailhandel. Virksomheden synes det er uklart, hvad der ligger i udtrykket, og vilsikre sig, at området kan have en mere permanent karakter. Derfor ønskes sikkerhedfor, at der med ordet testcenter ikke er en forudsætning om noget kortvarigt og nogeti hastig forandring. Virksomheden ser ikke, at der i lovgrundlaget er krav om atområdet skal have et begrænset formål.Bestseller ønsker desuden mulighed for at 1, gerne 2, butikker kan opføres med enmaksimal størrelse på op til 6.000 m2for at skabe et realistisk detailhandelsmiljø.Virksomheden vil gerne have, at fordelingen mellem butikker med Bestsellers egnebrands og butikker med andre brands baseres på antallet af butikker frem forbruttoetageareal. I forslaget til landsplandirektivet skal Bestsellers egne butikkerudgøre mindst 75 % af bruttoetagearealet til detailhandelsformål. Bemærkningenbegrundes med, at mange af Bestsellers egne butikker har et begrænset areal, mensbutikker med andre varegrupper opererer med større butikker. Derfor menervirksomheden, at en begrænsning i forhold til areal vil betyde, at der kun kanplaceres meget få andre butikker.I forhold til butikker med andre brands end Bestsellers egne, mener virksomheden, atordet midlertidige testbutikker er meget problematisk. Det vurderes, at det bliveryderst vanskeligt at få andre aktører til at etablere sig på de vilkår. Bestseller ser detsom vitalt, at der kan være eksterne aktører i området, og at disse kan etablere siguden at skulle forholde sig til begrænsninger i tid og indhold.Sidst er virksomheden i tvivl om, hvordan detailhandelscenteret skal defineres iforhold til begrænsningerne på udstykning af dette. Der ønskes ingen begrænsning iforhold til udstykning af området, så længe der ikke er opført noget, og hvis eventueltopførte bygninger senere fjernes.Begrebet testcenter knytter sig i forhold til Bestsellers egne butikker netop til defunktioner, som virksomheden også nævner i deres høringsbrev; uddannelse af1Planlovens § 5 m, stk. 6, blev indført med lov om ændring af lov om planlægning, lov nr. 424 af 10. maj 2011. Bestemmelsen erophævet med lov om ændring af lov om planlægning, lov nr. 358 af 9. april 2013. Bestemmelsen finder fortsat anvendelse vedbehandlingen af kommuners henvendelser til Miljøministeriet, hvor ministerens forslag til bindende regler er offentliggjort før lovensikrafttræden den 11. april 2013 jf. § 2, stk. 4, i lov nr. 358 af 9. april 2013.
2
personale, test af indretningskoncepter, kollektionsfremvisning til en gros kunderog markedsføring. Bestemmelsen, som hjemler landsplandirektivet, er enundtagelse fra de generelle detailhandelsbestemmelser til brug i ganske særligetilfælde. I dette tilfælde når opførelse af udvalgsvarebutikkerne vil være enintegreret del af en større, allerede etableret virksomhed med særligerhvervsmæssig betydning. Hensigten med denne bestemmelse var, atvirksomhederne, som kunne have gavn heraf, skulle kunne etablere centre til atteste indretningskoncepter, uddanne personale m.m., netop som virksomhedenfortsat beskriver hensigten med området. De muligheder, som landsplandirektiverudarbejdet på baggrund af planlovens § 5 m, stk. 6, giver, må forventes at have enkarakter, der afviger fra den almindelige detailhandel, for at det kan berettige enplacering uden for detailhandelsstrukturen.Virksomheden har tidligere udtrykt ønske om, at der i området kunne etableresandre butikker, end dem, som sælger Bestsellers egne brands. Naturstyrelsen harvurderet, at en begrænset handel ud over Bestsellers egne brands kan foregå indenfor hjemmelsgrundlaget, hvis det sker for at etablere et autentisk indkøbsmiljø, hvisdisse butikker alene har en midlertidig karakter, og hvis disse udgør en mindre delaf salgsarealet. Butikkerne er et supplement til den primære funktion, området harmed butikker af virksomhedens egne brands. For at butikker, der sælger andre endBestsellers brands, udgør en rimelig andel af området, er det i forslaget tillandsplandirektivet fastlagt, at 75 % af bruttoetagearealet til detailhandelsformåltil enhver tid skal udgøres af butikker med Bestsellers egne brands.Forslaget til landsplandirektiv har fastlagt en maksimal butiksstørrelse på 2.000m2, som er den almindelige grænse for størrelsen på udvalgsvarebutikker ibymidter, bydelscentre og aflastningsområder.Bestemmelsen om udstykning i landsplandirektivet skal sikre tilknytningen mellemdetailhandelscenteret og virksomheden Bestseller. Butikkerne skal hverken somsamlet centerdannelse eller som enkelte butikker kunne frastykkes virksomheden, såtilknytningen til virksomheden ophører. Hvis der ikke opføres butikker, kanudstykning foregå. Der er ingen begrænsning i forhold til dette ilandsplandirektivet. Hvis anvendelsen til detailhandel ophører, kan der ligeledesudstykkes uden at dette strider mod landsplandirektivet. Bestemmelsenkonkretiseres i den kommunale planlægning, og Ikast-Brande Kommune måvurdere, om kommunen på baggrund af høringssvaret, som også er tilsendtkommunen, giver anledning til præciseringer i den endelige lokalplan.Der er derfor ikke foretaget ændringer i forslaget på baggrund af bemærkningerne fraBestseller A/S.
Herning KommuneHerning Kommune bemærker, at kommunen ikke gør indsigelse mod henholdsvislandsplandirektivet og Ikast-Brande Kommunes forslag til kommuneplantillæg.Herning Kommune gør derimod opmærksom på, at miljøvurderingerne ikke erudarbejdet på korrekt grundlag, da det fremgår, at der i Herning opføres et 27.000m2stort butikscenter i Herning bymidte. Byrådet vedtog i efteråret en beslutning om,at der i stedet opføres et nyt bibliotek. Herning Kommune opfordrer til, atdatagrundlaget opdateres.
3
Oplysningerne fra Herning Kommune tages til efterretning. Det vurderes dog, at deændrede planer i Herning bymidte ikke vil ændre væsentligt på vurderingen afkonsekvenserne ved etableringen af et udvalgsvareområde i tilknytning tilBestseller. Med den detailhandel, der allerede er i Herning by, vil ændringen ikkemedføre en nævneværdig ændring i detailhandelsstrukturen og kundeadfærden iområdet.Der er derfor ikke foretaget ændringer i forslaget på baggrund af bemærkningerne fraHerning Kommune.
4