Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 315
Offentligt
København 11. juni 2013
Kære fødevareminister Mette Gjerskov, medlemmer af Folketingets udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri samt medlemmer af Folketingets MiljøudvalgVedr. de igangværende forhandlinger om et forbud imod udsmid i SkagerrakGreenpeace støtter et forbud mod discard, og bakker derfor fuldt op om et discardforbud iSkagerrak. Et discardforbud kan dog have visse negative konsekvenser alt efter, hvordan detimplementeres. Konsekvenser af både miljømæssig og social karakter. Derfor anbefalerGreenpeace overordnet, at:
Det sikres, at kvoter i større grad fiskes med passive fangstredskaber, både for atreducere discard, mindske fiskeriets negative påvirkning af havbunden, reducerebrændstofforbruget og ikke mindst sikre det kystnære, skånsomme fiskeri. En sikringaf kvoter til det naturskånsomme fiskeri kan blandt andet ske ved at benytte den i NyRegulering skitserede toldningsordning. Dette er et nationalt anliggende, og derfornoget Danmark kan gøre uanset Skagerrak aftalens udformning. En tildeling af kvotertil de fartøjer der er mest skånsomme er også netop blevet en del af den fremtidigefælles fiskeripolitik på europæisk plan.At arealet af påvirket havbund ikke øges i forbindelse med indførelse afdiscardforbuddet, hvilket ville være et brud på miljømålene i forbindelse med dendanske implementering af EU’s havstrategidirektiv. En del af evalueringen afdiscardforbuddet bør derfor inkludere en evaluering af forbuddets effekt på denmarine natur.
Discard er fortrinsvist et problem i bundtrawlsfiskeriet. Med et discardforbud vil priserne påfx torsk stige, det vil betyde, at de mindre fartøjer, der fisker et naturskånsomt fiskeri medminimal negativ påvirkning af havbunden og meget lille discard får svært ved at købe og lejekvoter.Greenpeace mener, at et discardforbud bør være et incitament til at skifte til de redskaber,der giver mindst bifangst og discard. Et udsmidsforbud bør ikke ses som en mulighed for athæve kvoterne og bibeholde de nuværende problematiske fiskerier, men til at sikre detnødvendige skift til de fiskerier, der overordnet set er mest bæredygtige.I Skagerrak har DTU Aqua konstateret1, at 26 % af den totale fangst i de observeredeflådesegmenter blev discarded. De flådesegmenter, der har de største problemer med discard,er bundtrawlsfiskeriet efter jomfruhummer og demersale (fx torsk) arter; et fiskeri, dersamtidig er det økonomisk vigtigste i Skagerrak.
1
DTU Aqua. 2012. Danish Sampling of Commercial Fishery Overview with special attention to discards 2010 data.Stora Robertsgatan 20-22 APB 6803, St OlavsplBox 151 6400171 Helsinki0130 Oslo104 65 StockholmPuh 09-698 63 17tlf 22 20 83 79Tel 08-702 70 70www.greenpeace.fiwww.greenpeace.nowww.greenpeace.se[email protected]
Njalsgade 21g, 2. sal2300 København Swww.greenpeace.dk
Som det kan ses af figuren herunder discardes fx omkring halvdelen af de fangede torsk (cod)og kuller (haddock) i bundtrawlsfiskeriet.
Fig. Fra DTU Aquas rapport: Danish Sampling of Commercial Fishery Overview with specialattention to discards, 2010 data.Garnfiskeriet samt snurrevodsfiskeriet har ifølge DTU Aquas rapport et lille udsmid.Medetdiscardforbudoglandingsforpligtigelseerdetforventeligt,atkvotepriserne/lejepriserne på de arter, der kommer til at begrænse fiskeriet, vil stige. Dette ertil dels allerede sket, og fx er prisen på torsk allerede meget høj.De segmenter af flåden, der har råd til at købe disse kvoter, og som i forvejen allerede ejer enstor del af disse kvoter, er bundtrawlsflåden. Et faktum, der ikke bidrager til, at fiskeriet flyttesover i de segmenter med mindst discard, men faktisk har den modsatte effekt.At fiskeriet i højere grad samles på bundtrawlerne er ydermere til skade for det danskekystfiskeri, idet fx torsk er en art, kystfiskerne er afhængige af.Med indførelse af 120 mm. masker i Skagerrak - som en del af discardforbuddet - vil udsmidet itrawlsegmentet måske reduceres i forhold til i dag, men der vil stadig være store forskelle idiscard på de passive og de aktive fangstredskaber. I Nordsøen, hvor der pt. er krav ommaskestørrelse på 120 mm., kan man ifølge DTU Aquas rapport refereret herover stadigobservere store forskelle i discard imellem bundtrawl og passive redskaber som fxgarnfiskeriet.Bundtrawlsfiskeri er en af de største trusler imod den marine natur i DanmarkUdover bundtrawlsfiskeriet problemers med udsmid har disse redskaber også en række andrekonsekvenser for naturen i havet. DTU Aqua konkluderer således i et nyt notat fra i år2, at:”En sammenligning af de forskellige redskabstyper viser, atbundtrawlfiskeriet efter jomfruhummer og blandet konsum, samtbomtrawling efter rødspætter, umiddelbart synes at påvirke havmiljøetkraftigst, både på grund af tæt bundkontakt og medfølgende påvirkning afbundfauna…”2
Miljøskånsomhed og økologisk bæredygtighed i dansk fiskeri. Notat . DTU Aqua. Marts 2013Stora Robertsgatan 20-22 APB 6803, St OlavsplBox 151 6400171 Helsinki0130 Oslo104 65 StockholmPuh 09-698 63 17tlf 22 20 83 79Tel 08-702 70 70www.greenpeace.fiwww.greenpeace.nowww.greenpeace.se[email protected]
Njalsgade 21g, 2. sal2300 København Swww.greenpeace.dk
Samtidig er bundtrawlsfiskeri følge miljøministeriet en af hovedårsagerne til, at der ikke er godmiljøtilstand i de danske havområder3.Dette faktum bør – i kombination med at passive fangstredskaber har mindre discard – væreet incitament til, at man politisk skaber rammerne for at samle flere kvoter på de passivefangstredskaber.Dette sker ikke automatisk, da kvoterne er kapitaliseret i Danmark. Derfor bør denneomfordeling ske ved politiske bestemmelser. Ny regulering åbner op for denne mulighed,idet der i aftale om ny regulering fremgår at:”Fødevareministeren vil undersøge grundlaget for gradvist at indføre etressourcegebyr, fx i form af en toldningsordning i danske fiskerier.Toldningsordningen, der skal komme erhvervet til gode, vil kunne bidrage tilgenerationsskiftetogtil,isammenhængmedregeringensbæredygtighedspakke at indføre incitamenter til at udøve et stadigt merebæredygtigt fiskeri. Kvoteandelene fra en toldningsordning kan endvidereanvendes til at justere forholdet mellem kystfiskersegmentet og det øvrigefiskeri, hvis der er behov for det”Det er også en mulighed via Fiskerifonden at reservere flere kvoter til det skånsommefiskeri.Den 30. maj blev Europaparlamentet og Rådet desuden enige om, at under en nyfiskeripolitik skal medlemsstaterne fordele kvoterne på en gennemsigtig måde blandtandet baseret på miljøkriterier og sociale kriterier. I den endelige aftale fremgår detogså, at medlemslandene skal bestræbe sig på at skabe incitamenter for de fiskerier,der har mindst discard og mindst negativ miljøpåvirkning.Et discardforbud kan føre til, at mere havbund bliver negativt påvirket af bundtrawlSom det fremgår ovenover, er bundtrawlsfiskeri hårdt ved den danske marine natur. Som følgeaf et discardforbud i Skagerrak, er det planen, at indsatsreguleringer fjernes. Dette, ikombination med kravet om større maskestørrelse, kan have den konsekvens, at andelen afpåvirket havbund vil komme til at stige – hvilket ikke er i tråd med Danmarks miljømål iforbindelse med implementering af havstrategidirektivet.I de danske miljømål fremgår det blandt andet, at den samlede menneskeskabte påvirkning afhavbunden skal være stabil eller faldende samt, at en af indikatorerne for denne påvirkning er”intensiteten af påvirkningen med bundslæbende redskaber bestemt fra VMS-data”.Greenpeace mener derfor, at denne mulige negative konsekvens monitoreres allerede fra 1.januar 2014 ved VMS-data og fremlægges for Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og3
Danmarks Havstrategi. Basisanalyse. Miljøministeriet. Heri fremgår det at: “Enrække faktorer ermedvirkende til, at der i dag ikke er god miljøtilstand i alle de danske havområder. De vigtigste faktorerer belastningen med næringsstoffer og miljøfremmede stoffer, samt overfiskeri af visse bestande ogpåvirkning af havbunden ved fiskeri med bundslæbende redskaber”
Njalsgade 21g, 2. sal2300 København Swww.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 APB 6803, St OlavsplBox 151 6400171 Helsinki0130 Oslo104 65 StockholmPuh 09-698 63 17tlf 22 20 83 79Tel 08-702 70 70www.greenpeace.fiwww.greenpeace.nowww.greenpeace.se[email protected]
Fiskeri Folketingets Miljøudvalg samt Naturstyrelsen. Desuden bør EU-reguleringen ogsåevaluere udsmidsforbuddets påvirkning på dette parameter og ikke kun discard-forbuddetseffekt på fiskeriet og på fiskebestandene som der på nuværende tidspunkt lægges op til (iartikel 15).
Med venlig hilsen,Sune Scheller, GreenpeaceNjalsgade 21 G, 2. Sal2300 København SE-mail:[email protected]Tlf.: 27 14 4257
Njalsgade 21g, 2. sal2300 København Swww.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 APB 6803, St OlavsplBox 151 6400171 Helsinki0130 Oslo104 65 StockholmPuh 09-698 63 17tlf 22 20 83 79Tel 08-702 70 70www.greenpeace.fiwww.greenpeace.nowww.greenpeace.se[email protected]