Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1162054_0001.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
NST-4305-00008Den 2. oktober 2012

Dansk tiltrædelse af den internationale konvention af 2004 om kontrol og håndtering af skibes

ballastvand og sedimenter – Ballastvandkonventionen

Jeg skal hermed orientere udvalget om, at Danmark har tiltrådt Ballastvandkonventionen.Tiltrædelsen er sket nu, da Danmark således kan være med blandt de lande, der bidrager til at sætteBallastvandkonventionen i kraft. Ikrafttrædelsen er vigtig for at sikre en effektiv implementering afIMO’s internationale konventioner og dermed fastholde grundlaget for en ensartet, global reguleringtil gavn for både skibsfarten og miljøet. Samtidig gør tiltrædelsen det muligt for Danmark at deltagei de drøftelser om justeringer af konventionens regler, som forventes i forbindelse medkonventionens ikrafttræden. Fra dansk side, vil bl.a. en justering af konventionensovergangsbestemmelser, der spejler den danske overgangsordning, kunne støttes.Konventionen har til formål at forhindre, formindske og kontrollere forurening af havmiljøet somfølge af overførslen af skadelige vandorganismer og patogener (invasive arter), der sker via skibesballastvand. Konventionen blev vedtaget på FN’s Søfartsorganisations, (IMO), diplomatiskekonference i februar 2004.Konventionen vil træde i kraft et år efter, at mindst 30 lande, der tilsammen repræsenterer 35 % afverdens handelsflåde, har ratificeret konventionen. Pr. 4. juni 2012 har 35 lande repræsenterende ca.28 % af verdens handelsflåde ratificeret konventionen. Danmark bidrager med ca. 1,5 %. Det videsikke med sikkerhed, hvornår konventionen træder i kraft, men det må forventes, at dette sker indenfor en kortere årrække.Konventionen er indarbejdet i dansk ret ved lov nr. 423 af 10. maj 2011 om ændring afhavmiljøloven, og ved bekendtgørelse om håndtering af ballastvand og sedimenter fra skibesballastvandtanke, som træder i kraft den 30. juni 2012. De vigtigste ændringer ved gennemførelsenaf konventionen i dansk ret er, at der i løbet af en årrække indføres krav om rensning af ballastvandfor langt størstedelen af de skibe, der sejler i international fart. Som supplement hertil indføres derregler om, at skibe, der sejler på en fast rute, kan opnå dispensation fra rensekravene, men kun hvisgrundig analyse viser, at risikoen for overførsel af invasive arter er lav.Danmarks tiltrædelse af konventionen er sket med et tidsbegrænset forbehold, der giver Danmarkmulighed for at foretage en indfasning af de nye krav i løbet af en treårig overgangsperiode, somregnes fra bekendtgørelsens ikrafttræden. Forbeholdet skal sikre, at staten ikke bliver mødt mederstatningskrav fra rederier, der ellers kunne blive ramt pludseligt og økonomisk hårdt af de nyekrav. Tre år efter bekendtgørelsens ikrafttræden udløber Danmarks forbehold.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
Miljøministeriet•Børsgade 4•1215•København KTlf. 72 54 60 00•Fax 33 32 22 27•CVR 12854358•EAN 5798000862005•[email protected]•www.mim.dk