Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1244093_0001.png
1244093_0002.png
1244093_0003.png
1244093_0004.png
1244093_0005.png
1244093_0006.png
1244093_0007.png
1244093_0008.png
1244093_0009.png
1244093_0010.png
1244093_0011.png
1244093_0012.png
1244093_0013.png
1244093_0014.png
1244093_0015.png
1244093_0016.png
1244093_0017.png
1244093_0018.png
1244093_0019.png
1244093_0020.png
1244093_0021.png
1244093_0022.png
1244093_0023.png
MiljøministerietNaturstyrelsenj. nr. NST-4400-0002128. april 2013
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.(Betalingsstruktur for vandafledningsbidrag baseret på en trappemodel, opgørelse af særbidrag forbehandling af særligt forurenet spildevand m.v.)
§1I lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 633 af 7.juni 2010, som senest ændret ved lov nr. 61 af 29. januar 2013, foretages følgende ændringer:1.§ 2 a, stk. 4, 1. pkt.,ophæves og i stedet indsættes:”Vandafledningsbidraget fastsættes med udgangspunkt i vandforbruget og i overensstemmelse medde af miljøministeren i medfør af § 3, stk. 2, fastsatte krav, herunder differentierede degressive kravtil det variable vandafledningsbidrag. Det variable vandafledningsbidrag beregnes som vandforbru-get multipliceret med de af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af kommunalbestyrelsengodkendte kubikmetertakster, jf. § 3, stk. 1, og regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2.”2.§ 2 a, stk. 7, 2. pkt.,affattes således:”Den faste del af vandafledningsbidraget må ikke overstige 500 kr. inklusive moms pr. år.”3.§ 2 a, stk. 7, 5. pkt.,affattes således:”Den variable del af bidraget beregnes som angivet i stk. 4, § 3, stk. 1, og regler udstedt i medfør af§ 3, stk. 2.”4.I§ 2 a, stk. 9,indsættes som 2. og 3. pkt.:”Miljøministeren kan fastsætte regler om beregning af særbidraget, herunder om krav til dokumen-tation for beregning af særbidragets størrelse og om udlevering af denne dokumentation. Ministerenkan endvidere fastsætte regler om en bagatelgrænse for opkrævning af særbidrag.”5.I§ 2 a, stk. 10,indsættes efter ”stk. 4,”: ”og regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2,”
1

6.

§ 3, stk. 1,ophæves og i stedet indsættes:”Spildevandsforsyningsselskabet fastsætter en gang årligt for det efterfølgende år størrelsen af dif-ferentierede degressive kubikmetertakster, der varierer afhængigt af vandforbruget, jf. stk. 2. Hvisspildevandsforsyningsselskabet vælger at indføre et fast bidrag efter § 2 a, stk. 7, fastsætter spilde-vandsforsyningsselskabet en gang årligt størrelsen af det faste bidrag og de variable kubikmetertak-ster. De fastsatte takster og bidrag skal gennemsnitligt overholde det prisloft, der er fastsat for spil-devandsforsyningsselskabet i medfør af § 6 i lov om vandsektorens organisering og økonomiskeforhold. De af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte kubikmetertakster og faste bidrag skal god-kendes af kommunalbestyrelsen en gang årligt i den kommune, hvor spildevandsforsyningsselska-bet er beliggende.Stk. 2.Miljøministeren fastsætter regler om spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af diffe-rentierede degressive kubikmetertakster relateret til vandforbrugets størrelse, jf. stk. 1.Ministeren fastsætter endvidere, hvilken takst der skal anvendes i medfør af § 2 a, stk. 10.Stk. 3.Miljøministeren fastsætter regler om, at de differentierede degressive kubikmetertaksteralene gælder for virksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på mar-kedsmæssige vilkår, herunder krav vedrørende dokumentation herfor. Ministeren kan endviderefastsætte særlige regler for virksomheder, der har en tilladelse i medfør af § 2 a, stk. 3. Ministerenkan desuden fastsætte regler om afgivelse af nødvendige oplysninger vedrørende tilsluttede ejen-domme til spildevandsforsyningsselskabet, herunder procedure for afgivelse af disse oplysninger.Endeligt kan ministeren fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af ved-tægt og kommunalbestyrelsens godkendelse heraf, jf. stk. 3, indenfor en fastsat frist.”Stk. 2-3 bliver herefter til stk. 4-5.
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning og formål2. Baggrund3. Lovforslagets hovedpunkter3.1. Vandafledningsbidrag3.1.1. Gældende ret3.1.2. Lovforslaget3.2. Særbidrag3.2.1. Gældende ret3.2.2. Lovforslaget4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte organisationer10. Sammenfattende skema1. Indledning og formålMed dette lovforslag foreslås ændringer af lov om betalingsregler for spildevandsforsynings-selskaber m.v. De foreslåede ændringer indfører en mere kostægte betalingsstruktur baseret på entrappemodel for opgørelse af vandafledningsbidrag og mere omkostningsbaserede opgørelser afvirksomheders særbidrag for behandling af særligt forurenet spildevand.Formålet med lovforslaget er at skabe mere konkurrencedygtige vilkår for danske virksomheder,herunder virksomheder i konkurrenceudsatte erhverv. Spildevandsomkostninger for virksomhedermed højt vandforbrug sænkes til et niveau, som i højere grad svarer til de reelle omkostninger, hvil-ket er til gavn for virksomhedernes konkurrenceevne og muligheden for at fastholde produktion ogarbejdspladser i Danmark.Den i lovforslaget foreslåede betalingsstruktur indebærer, at der samlet set opretholdes et væsentligtincitament til vandbesparelse for ejendomme, der afleder spildevand. Incitamentet til vandbesparel-se hos store vandforbrugende virksomheder vil isoleret set falde som følge af forslaget, men samti-dig opnås et relativt større incitament til vandbesparelser for de mindre vandforbrugere.Med forslaget indføres en ny betalingsstruktur baseret på en degressiv trappemodel, som sikrer enstørre sammenhæng mellem pris og omkostninger ved spildevandshåndtering. Det foreslås således,at spildevandsforsyningsselskabet skal fastsætte differentierede degressive kubikmetertakster, dervarierer afhængigt af vandforbruget. Det foreslås endvidere, at miljøministeren skal fastsætte denærmere rammer for udmøntning af de differentierede takster.Det foreslås, at miljøministeren kan fastsætte, at de differentierede degressive kubikmetertaksteralene gælder for virksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på mar-
3
kedsmæssige vilkår, herunder krav vedrørende dokumentation herfor. Formålet med dette forslag erat sikre, at lettelserne målrettes virksomheder og andre, der opererer på markedsmæssige vilkår.For at muliggøre, at den differentierede betalingsstruktur målrettes virksomheder og offentligt ejedeejendomme, der opererer eller anvendes på markedsmæssige vilkår, indeholder lovforslaget desu-den et forslag om, at miljøministeren kan fastsætte regler om afgivelse af oplysninger vedrørende detilsluttede ejendomme til spildevandsforsyningsselskabet.Ministeren får bemyndigelse til at fastsætte, at virksomheder, der har en tilladelse i henhold til lo-vens § 2 a, stk. 3, til anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprincip, ikke skal følge den de-gressive trappemodel. Muligheden for denne undtagelse indføres, fordi virksomheder, der er omfat-tet af det justerede betalingsprincip, i forvejen er undtaget fra at betale for omkostninger til led-ningsnettet og således i udgangspunktet betaler en mere kostægte pris, der alene baserer sig på om-kostninger til rensning af spildevandet. Formålet med dette forslag er således at sikre hensynet tildet i lovens § 1, stk. 1, nævnte princip om omkostningsdækning.Formålet med lovforslaget er endvidere at sikre en mere kostægte betalingsstruktur for virksomhe-dernes betaling for særligt forurenet spildevand (særbidrag). Miljøministeren bemyndiges til at kun-ne fastsætte regler, som forpligter spildevandsforsyningsselskaberne til at foretage konkrete vurde-ringer og fremlægge dokumentation for beregning af særbidrag. Gennemsigtigheden i opgørelsen afsærbidragets størrelse øges herved, hvilket medfører, at efterspørgslen efter nye forbedrede decen-trale renseløsninger på de enkelte tilsluttede virksomheder øges til gavn for miljøet.Endeligt indeholder forslaget øvrige mindre konsekvensændringer samt forslag om, at en del af be-stemmelsen om muligheden for opdeling af afledningsbidraget i en fast og en variabel del ophæves,idet denne del af den nuværende bestemmelse har mistet sin aktualitet i praksis.2. BaggrundBetalingsstrukturen for vandafledningsbidrag, der dækker afledning og rensning af spildevand, er idag hovedsageligt baseret på samme kubikmetertakst for alle vandforbrugere tilknyttet samme spil-devandsforsyningsselskab, uanset vandforbrugets og dermed afledningens størrelse.Imidlertid forholder det sig således, at omkring 80 % af omkostningerne i spildevandsforsyningerneer faste. Med den i dag gældende betalingsstruktur betaler de store vandforbrugere således en ufor-holdsmæssig stor andel af den samlede spildevandsregning, set i forhold til de omkostninger, somdet pågældende vandforbrug og dermed afledningen af spildevand reelt giver anledning til. Småvandforbrugere betaler alt andet lige mindre end de faktiske omkostninger.I 2011 afgav Spildevandsudvalget en rapport med en analyse af forskellige modeller til ændring afspildevandsbetalingsreglerne. I udvalget deltog DI, Landbrug & Fødevarer, DANVA, KL, Dan-marks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Ejendomsforeningen Danmark og ParcelhusejernesLandsforening. Udvalget analyserede blandt andet mulighederne for at sikre en større grad af sam-menhæng mellem, hvad der betales i vandafledningsbidrag, og hvilke omkostninger det pågældendevandforbrug og dermed afledningen til spildevandsanlægget reelt giver anledning til, det vil sige enhøjere grad af kostægthed. Spildevandsudvalget havde fået til opgave at analysere forskellige mo-deller for sikring af kostægtheden i spildevandsbetalingen, og havde således ikke fået til opgave atanbefale en bestemt model for betalingsstrukturen.
4
Med aftalen om Vækstplan DK fra april 2013 har regeringen, Venstre, Liberal Alliance og DetKonservative Folkeparti besluttet, at spildevandsbetalingen for de store vandforbrugende virksom-heder frem mod 2018 søges lettet ved, at der gennemføres effektiviseringer for 700 mio. kr. over dekommende år i spildevandssektoren. Det fremgår af aftalen, at effektiviseringerne drøftes i forligs-kredsen bag vandsektorreformen.Lovforslagets bestemmelser om ændring af reglerne om vandafledningsbidraget udmønter forslageti aftale om Vækstplan DK og bygger på de principper om en trappemodel for vandafledningsbidra-get, som Spildevandsudvalgets analyse vedrørte. Trappemodellen vil ved fuld indfasning i 2018isoleret set omfordele ca. 700 mio. kr. årligt fra store vandforbrugere til mindre vandforbrugere,men såfremt der opnås enighed i forligskredsen bag vandsektorreformen om en samtidig effektivi-sering gennem perioden forventes den øgede omkostning for de mindre vandforbrugere at bliveneutraliseret på landsplan. I de enkelte spildevandsforsyningsselskaber kan der dog være visse for-skydninger i priserne. Det gælder særligt i forsyninger med mange store vandforbrugere. Forskyd-ningerne i sådanne forsyninger vil ofte ikke kunne opvejes af effektiviseringer.Med dette lovforslag foreslås det derfor, at betalingsstrukturen ændres således, at der skabes størresammenhæng mellem omkostningerne ved spildevandshåndteringen og brugernes betalinger. Detforeslås, at den variable del af vandafledningsbidraget skal beregnes ud fra nogle af miljøministerennærmere fastsatte differentierede degressive krav til bidraget relateret til vandforbrugets størrelse.Forslaget vil medføre, at spildevandsbetalingerne for de store vandforbrugere lettes med 700 mio.kr. årligt efter en gradvis indfasning af ændringer i spildevandstaksten over 5 år. Store vandforbru-gere anses i denne sammenhæng for at omfatte forbrugere med et vandforbrug på over 500 kubik-meter årligt. Store vandforbrugere omfatter for eksempel fødevarevirksomheder, herunder slagteri-er, bryggerier og mejerier, biotek- og medicinalvirksomheder og fiskeriindustrien.I forhold til lovforslagets bestemmelser vedrørende særbidrag bemærkes det, at lovens bestemmel-ser om betaling af særbidrag for afledning af særligt forurenet spildevand ikke i dag indeholder ek-splicitte regler om den nærmere opgørelse af særbidragets størrelse, ligesom der ikke i dag er be-stemmelser om dokumentation eller bagatelgrænser.Det fremgår af Spildevandsudvalgets rapport fra 2011, at udvalget vurderede, at særbidraget kansuppleres med et krav om, at der skal foreligge en beregning af særbidraget i hvert enkelt tilfælde,samtidigt med at et eventuelt skøn skal kunne dokumenteres. Det fremgår desuden af regeringensVækstplan for vand, bio og miljøløsninger fra marts 2013, at de eksisterende regler om særbidragmed fordel kan suppleres med et krav om, at beregningen af særbidraget skal baseres på de faktiskemeromkostninger, som rensningen af det særligt forurenede vand giver anledning til fra hver enkeltvirksomhed, og ikke som i dag, hvor særbidraget i praksis ofte beregnes ud fra én standardtakstdesuagtet spildevandssammensætningen.På denne baggrund indeholder dette lovforslag et forslag om, at der indføres en bemyndigelse til, atmiljøministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning af særbidraget, herunder krav om indi-viduel konkret dokumentation for beregningen af bidragets størrelse, samt regler om udlevering afdokumentation for beregningen af bidraget og regler om fastlæggelse af en bagatelgrænse for op-krævning af særbidrag.
5
Forslaget om, at en del af bestemmelsen om muligheden for opdeling af afledningsbidraget i en fastog en variabel del ophæves, er begrundet i, at denne del af den nuværende bestemmelse har mistetsin aktualitet i praksis.
3. Lovforslagets hovedpunkter3.1. Vandafledningsbidrag3.1.1. Gældende retLov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. fastsætter regler om, hvilke udgif-ter et spildevandsforsyningsselskab kan afholde, og hvilke bidrag et spildevandsforsyningsselskabkan og skal opkræve hos ejerne af de ejendomme, der er tilsluttet et spildevandsforsyningsanlæg.Loven har altid indeholdt et såkaldt ”hvile-i-sig-selv”-princip. Princippet indebærer, at spildevands-forsyningsselskabets indtægter (spildevandsbidrag) og udgifter til afledning og behandling af spil-devand skal balancere over en årrække.Siden 2009 er det af lovens § 1 eksplicit fremgået, at loven har til formål at sikre hensynet til prin-cippet om omkostningsdækning. Denne bestemmelse gennemfører vandrammedirektivets bestem-melse om dækning af omkostninger ved forsyningspligtydelser, hvorefter medlemsstaterne skal tagehensyn til princippet om, at alle omkostninger i forbindelse med forsyningspligtydelser skal dæk-kes. Det fremgår endvidere af den gældende § 1, at loven har til formål at sikre prissætning medtilskyndelsesvirkning, det vil sige med vandbesparende effekt.Det fremgår af den gældende betalingsstruktur, at ejendomme, der er tilsluttet et spildevandsforsy-ningsselskab, skal betale dels et fast engangs-tilslutningsbidrag og dels et årligt vandafledningsbi-drag til spildevandsforsyningsselskabet til dækning af omkostningerne ved afledning og behandlingaf spildevand. Desuden findes der supplerende betalingsbestemmelser, som nærmere regulerer heltkonkrete områder, herunder for eksempel tag- og overfladevand.For tilslutningsbidraget, der er et fast engangsbeløb, er størrelsen fastsat direkte i loven. Beløbet på30.000 kr. ekskl. moms pr. boligenhed henholdsvis 800 m2grundareal er fastsat pr. 1. juli 1997 ogpristalsreguleres.Det årlige vandafledningsbidrag skal indeholde en variabel del, der beregnes som vandforbrugetmultipliceret med en af spildevandsforsyningsselskabet fastsat kubikmetertakst. I dag gælder denneberegningsregel for alle ejendomme. Det vil sige for såvel offentligt ejede ejendomme som bolig-og erhvervsejendomme. Spildevandsforsyningsselskaberne har således i dag viden om vandmålernepå de enkelte ejendomme, men ikke viden om hvorvidt en konkret ejendom med tilhørende vand-måler tilhører en offentligt ejet ejendom, en boligejer eller en virksomhed.Såfremt spildevandsforsyningsselskabet vælger det, og kommunalbestyrelsen godkender det viagodkendelse af betalingsvedtægten, opdeles det årlige vandafledningsbidrag i en fast og en variabelbidrag. Den faste del må pr. år ikke overstige 500 kr. inkl. moms. Beløbet på 500 kr. er fastsat pr. 1.juli 2000 og pristalsreguleres.Det årlige variable vandafledningsbidrag er således i dag baseret på samme kubikmetertakst for allevandforbrugere, uanset om de anvender og dermed afleder meget små eller meget store vandmæng-
6
der. Dette skal ses i forhold til, at 80 % af omkostningerne i spildevandsforsyningerne er faste. Dengældende betalingsstruktur afspejler således ikke fuldt ud omkostningsstrukturen i spildevandsfor-syningerne.Blandt andet med henblik på at kompensere for, at betalingsreglerne ikke har været helt kostægte,har der siden 1. januar 2010 været mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan give tilladelse til, aten ejendom kan være direkte tilsluttet et spildevandsrenseforsyningsselskab. Dette er kaldet beta-ling efter det justerede betalingsprincip, hvilket vil sige, at ejendommen alene betaler for brugen afspildevandsrenseanlægget, og at ejendommens spildevand tilsluttes direkte til spildevandsrensean-lægget, og ejendommen således ikke gør brug af kloaknettet.Det er en forudsætning for at opnå tilladelsen, at ejendommen selv udfører, driver og vedligeholdertransportledningen, ligesom det forudsættes, at der er krav om, at spildevandsforsyningsselskabetsenest ved tilladelsen opdeles i et spildevandsrenseforsyningsselskab og et spildevandstransportfor-syningsselskab. Dette skal ske med henblik på at opretholde det solidariske betalingsprincip, sombetalingsloven bygger på, inden for de enkelte forsyningsselskaber.En tilladelse i henhold til lovens § 2 a, stk. 3, om anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprin-cip, medfører således, at virksomheden alene betaler for brugen af spildevandsrenseanlægget ogdermed ikke bidrager til dækning af omkostninger til ledningsnettet.Det følger af miljøbeskyttelsesloven, at såfremt kommunalbestyrelsen ønsker at benytte mulighedenfor at indføre det justerede betalingsprincip i visse områder af kommunen, skal de relevante områ-der fremgå af kommunalbestyrelsens spildevandsplan. Det følger endvidere af lovbemærkningernetil bestemmelsen, at kommunalbestyrelsens tilladelse skal gives på baggrund af en samlet vurderingaf de lokale hensyn.I forhold til den nugældende beregning af statsvejbidrag skal spildevandsforsyningsselskabet medudgangspunkt i den faste kubikmetertakst fastsætte et årligt vejbidrag beregnet ud fra en vand-mængde på 0,12 m3vand pr. m2areal, hvorfra spildevandet tilledes til et spildevandsforsyningssel-skab.Med hensyn til spildevandsforsyningsselskabets nugældende mulighed for at vælge at indføre etfast årligt bidrag fremgår det af den nugældende bestemmelse, at den faste del af vandafledningsbi-draget maksimalt må udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst og ikke må overstige 500 kr.inklusive moms pr. år. Bestemmelsen om, at den faste del maksimalt må udgøre 30 gange den vari-able kubikmetertakst har i dag ingen reel betydning i praksis. 30-kubikmeterloftet blev indført medlovændringen i 2000 for at sikre, at forbrugere med et lille vandforbrug i forsyninger med lave tak-ster ikke kom til at opleve store stigninger relativt set som følge af indførelsen af et fast bidrag. Pågrund af det nuværende niveau for takststørrelsen er 30-kubikmeterloftet i praksis ikke længere detbegrænsende for størrelsen af det faste bidrag.3.1.2. LovforslagetLovforslaget indebærer, at det fremgår af loven, at den årlige variable del af vandafledningsbidragetfremover skal fastsættes i overensstemmelse med nogle af miljøministeren nærmere fastsatte reglerom differentierede degressive takster, det vil sige en betalingsstruktur baseret på en degressiv trap-pemodel.
7
Det foreslås endvidere, at miljøministeren får en pligt til at fastsætte de nærmere krav om opgørel-sen af differentierede degressive takster, samt at miljøministeren kan fastsætte, at spildevandsforsy-ningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og kommunalbestyrelsens godkendelse efter de ændrederegler skal ske indenfor en fastsat frist.Det er hensigten, at miljøministeren ved fastsættelsen af de nærmere krav om differentierede de-gressive vandafledningsbidrag fastsætter, at de differentierede takster skal indfases af spildevands-forsyningsselskaberne gradvist fra 1. januar 2014 og fem år frem.Dette forslag vil sikre en større sammenhæng mellem omkostningsstrukturen ved spildevandshånd-teringen og betalingsstrukturen for brugerne, hvilket samlet set forventes at styrke incitamentet til atfremme udviklingen af innovative løsninger og vandeffektivitet. Der vil således med den ændredebetalingsstruktur også fremover være den i lovens formålsbestemmelse forudsatte tilskyndelses-virkning. Ses der isoleret på de store vandforbrugere kan indførelse af trappemodellen alt andet ligeog ud fra en økonomisk betragtning påvirke incitamentet til vandbesparelser og udvikling af miljø-teknologiske løsninger i negativ retning set i forhold til den nuværende betalingsstruktur.Det er hensigten, at miljøministeren fastsætter rammerne for trappemodellen, og at spildevandsfor-syningsselskaberne fastsætter de konkrete spildevandstakster på baggrund af de fastsatte rammer.Det er således hensigten, at miljøministeren fastsætter, at spildevandsforsyningsselskaberne skalopkræve det årlige, variable vandafledningsbidrag efter tre differentierede kubikmetertakster, dergælder for vandforbrug til og med 500 kubikmeter, vandforbrug på over 500 og til og med 20.000kubikmeter samt vandforbrug på over 20.000 kubikmeter. Det årlige vandafledningsbidrag skalherefter af spildevandsforsyningsselskabet beregnes som vandforbruget på de enkelte trin multipli-ceret med den for trinnet fastsatte kubikmetertakst.Det er endvidere hensigten, at miljøministeren fastsætter krav til det indbyrdes forhold mellem detre trin. Det er således hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om, at kubikmetertaksten forvandforbrug mellem 500 og 20.000 kubikmeter efter den femårige indfasning er gradvist reduceretmed 20 % set i forhold til den aktuelle kubikmetertakst for vandforbrug på til og med 500 kubikme-ter. Tilsvarende er det hensigten, at kubikmetertaksten for vandforbrug over 20.000 kubikmeterefter den femårige indfasning er gradvist reduceret med 60 % set i forhold til kubikmetertaksten forvandforbrug på til og med 500 kubikmeter. De største lettelser i forhold til betalingen i dag vil såle-des ske for vandforbrug over 20.000 kubikmeter. Det er ligeledes hensigten, at ministeren fastsæt-ter, at alle vandforbrugere skal betale den samme takst for de første 500 kubikmeter henholdsvis forforbruget over 500 kubikmeter og til og med 20.000 kubikmeter.Det indebærer for eksempel, at en virksomhed med et årligt vandforbrug på 30.000 m3for de første500 m3betaler efter den højeste takst, for de næste 19.500 m3betaler efter den mellemste takst ogfor de resterende 10.000 m3betaler efter den laveste takst.Det foreslås, at miljøministeren kan fastsætte, at de differentierede degressive kubikmetertaksteralene gælder for virksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på mar-kedsmæssige vilkår, herunder krav vedrørende dokumentation herfor. En virksomhed opererer påmarkedsvilkår når den udbyder varer eller tjenesteydelser mod vederlag. Det er ikke nødvendigt, atvederlaget generelt genererer en egentlig profit for virksomheden, og det er således tilstrækkeligt atvederlaget alene dækker ydelsernes omkostninger. Formålet med dette forslag er at sikre, at lettel-serne målrettes virksomheder og andre, der opererer på markedsmæssige vilkår.
8
Det foreslås desuden, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at den ændrede betalingsstrukturbaseret på en trappemodel dog ikke kan anvendes overfor virksomheder, der har en tilladelse i hen-hold til lovens § 2 a, stk. 3, om anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprincip. Det er hensig-ten, at disse ejendomme skal betale efter den takst, der fastsættes for et vandforbrug på op til ogmed 500 kubikmeter uanset vandforbrugets størrelse.Med henblik på at sikre, at spildevandsforsyningsselskabet har de oplysninger, der er nødvendigedels i forhold til at beregne de differentierede kubikmetertakster for det efterfølgende år, og dels iforhold til at opkræve den rigtige takst foreslås det, at miljøministeren kan fastsætte regler om virk-somheders, offentligt ejede ejendommes og boligejeres pligt til at afgive nødvendige oplysningervedrørende de tilsluttede ejendomme til spildevandsforsyningsselskabet. Det kan ske i form af entilmeldeordning, hvor virksomheder elektronisk kan angive, at de opererer på markedsvilkår.Det foreslås desuden, at miljøministeren kan fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabetsudarbejdelse af vedtægt og kommunalbestyrelsens godkendelse heraf indenfor en fastsat frist. Deter hensigten, at de differentierede degressive kubikmetertakster finder anvendelse fra 1. januar 2014med henblik på en gradvis implementering. Hvis det i denne forbindelse vurderes nødvendigt, kanmiljøministeren fastsætte, at udarbejdelse af vedtægt og kommunalbestyrelsens godkendelse skalske indenfor en fastsat frist.Lovforslaget indebærer således en omfordeling af udgiftsfordelingen indenfor det enkelte spilde-vandsforsyningsselskab. Størrelsen i omfordelingen i det enkelte spildevandsforsyningsselskab vilafhænge af sammensætningen af vandforbrugere. I nogle kommuner vil de små vandforbrugeresåledes opleve prisstigninger, mens sådanne forbrugere i andre forsyninger vil opleve lettelser i be-talingen.I en kommune, hvor der er mange store vandforbrugere, vil en lettelse til de store vandforbrugerebetyde, at de mindre vandforbrugere i denne kommune oplever en relativt set større stigning. Detteskal ses i sammenhæng med, at mindre vandforbrugere i sådanne kommuner alt andet lige har betaltmindre end tilsvarende forbrugere i kommuner med få store vandforbrugere. Det skyldes, at beta-lingsstrukturen ikke har været kostægte, og at de store vandforbrugere derfor har betalt uforholds-mæssigt meget i forhold til deres faktiske belastning, og at de små vandforbrugere i kommuner medmange store vandforbrugere tilsvarende alt andet lige har betalt mindre end i kommuner med mangestore vandforbrugere. I en kommune, hvor der er få eller ingen store vandforbrugere, vil omforde-lingen internt mellem spildevandsselskabets vandforbrugere være lille.Alle vandforbrugere vil skulle betale den samme takst for de første kubikmetre spildevand, mensstore vandforbrugende virksomheder vil opleve en lettelse for langt hovedparten af deres spilde-vand. Betalingen for spildevandshåndteringen knyttes med trappemodellen i højere grad op på denenkelte vandforbrugers samlede vandforbrug.Implementeringen af trappemodellen i det enkelte spildevandsforsyningsselskab vil medvirke til, attakstlettelserne for de store vandforbrugere nogle steder vil medføre højere priser for husholdnin-gerne. Som følge af at der igennem perioden vil ske løbende effektiviseringer af spildevandsselska-berne forventes de gennemsnitlige konsekvenser af omfordelingen at være, at de små vandforbruge-re og husholdningerne på landsplan ikke stilles ringere end i dag.
9
Som konsekvens af forslaget om indførelse af differentierede degressive vandafledningsbidrag, fo-reslås nogle mindre tekniske konsekvensændringer. Der foreslås således i relation til bestemmelsenom beregning af vejbidrag for statsveje en konsekvensændring, idet det foreslås, at miljøministerenfår bemyndigelse til at fastsætte, at der skal beregnes efter en fast takst, idet det er hensigten, at detfastsættes, at det er taksten for et vandforbrug på op til og med 500 kubikmeter, der skal anvendes.Endvidere foreslås det, at bestemmelsen om muligheden for opdeling af afledningsbidraget i en fastog en variabel del konsekvensændres, herunder at den del af den gældende bestemmelse, der vedrø-rer præmissen om 30 gange den variable takst, ophæves, idet denne del af bestemmelsen ikke læn-gere er aktuel i praksis.
3.2. Særbidrag3.2.1. Gældende retEjendomme, der tilleder særligt forurenet spildevand skal i dag pålignes særbidrag, hvis behandlin-gen af spildevandet giver anledning til udgiftskrævende foranstaltninger i forbindelse med en spil-devandsforsyningens etablering og drift. Særligt forurenet spildevand er spildevand med et højereforureningsindhold end husspildevand, herunder spildevand med indhold af tungmetaller eller mil-jøfremmede stoffer. Spildevandsforsyningsselskabets ekstraomkostninger til store spildevands-mængder (hydraulisk kapacitet) er ikke omfattet. Særbidrag er som udgangspunkt alene relevant forvirksomheder.Udgangspunktet er, at en virksomheds afledning af forurenende stoffer reguleres i tilslutningstilla-delsen i overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens regler, herunder anvendelse af kravet ombedste tilgængelige teknik (også kaldt BAT). Spørgsmålet om betaling af særbidrag er derfor aktuelti de situationer, hvor en virksomhed på trods af anvendelse af den bedste, tilgængelige teknik ellerrenere teknologi alligevel og i overensstemmelse med tilladelsen tilleder stoffer, der kan medføre enekstraomkostning i forbindelse med spildevandshåndteringen, eller hvor en virksomhed med bedsttilgængelige teknologier har reduceret de udledte mængder spildevand, men dermed forhøjet kon-centrationen af et eller flere stoffer.I dag fastsættes et særbidrag, så det afspejler de ekstra omkostninger, behandlingen medfører i for-syningen. Dette er beskrevet i en vejledning om betalingsreglerne. Særbidraget bør bl.a. dække deeventuelt øgede omkostninger ved håndtering og bortskaffelse af slam, reduceret kapacitet og ren-seeffekt på renseanlægget, ekstra prøveudtagning og analyser. Det er endvidere beskrevet, at i til-fælde, hvor der skal betales særbidrag, bør der i beregningen af særbidraget tages højde for eventu-elle positive egenskaber, spildevandet kan have, f.eks. højt organisk indhold, hvilket i nogle rense-anlæg kan have positive økonomiske gevinster for spildevandsforsyningsselskabet i forbindelsemed kvælstoffjernelse.Efter lovens § 3, stk. 2, skal der udarbejdes en betalingsvedtægt. Denne skal bl.a. indeholde de fast-lagte kriterier for opkrævningen af særbidrag, herunder hvordan særbidrag beregnes, da der ikke måvære tale om et helt frit skøn ved fastsættelsen af særbidragets størrelse.Efter de gældende regler er det således hensigten, at særbidraget skal fastsættes ud fra de ekstraom-kostninger, som behandlingen af det pågældende spildevand medfører i spildevandsanlægget. Lo-
10
ven fastsætter i øvrigt ikke i dag nærmere om, hvilke kriterier der skal opkræves særbidrag efter.Loven indeholder heller ikke nærmere bestemmelser om spildevandsforsyningens dokumentation afgrundlaget for opgørelsen af særbidragets størrelse.Det anslås, at omkring 2/3 af alle de ca. 100 spildevandsforsyningsselskaber i dag opkræver særbi-drag. For de spildevandsforsyningsselskaber, der opkræver særbidrag, anslås det, at de gennemsnit-ligt opkræver omkring tre særbidrag hver.3.2.2. LovforslagetDet forslås, at miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om spildevandsfor-syningsselskabets opgørelse af særbidragets størrelse, herunder om dokumentation for beregningen.Det er hensigten, at miljøministeren fastsætter regler om, at det eksisterende regelsæt suppleres medregler om bl.a., at beregningen af særbidrag skal baseres på de faktiske meromkostninger hos spil-devandsforsyningsselskabet, som rensningen af det særligt forurenede vand giver anledning til frahver enkelt virksomhed, og ikke som i dag, hvor bidraget i praksis ofte beregnes ud fra en standard-takst fastsat for hele spildevandsforsyningsselskabet. Herunder er det hensigten, at ministeren fast-sætter regler om, at beregningen af særbidrag skal indeholde såvel direkte dokumenterede ekstra-omkostninger til håndteringen af det særligt forurenede spildevand som nødvendige omkostninger,der alene mere skønsmæssigt kan fastsættes. Det kunne herunder dreje sig om en nærmere andel afforskellige omkostninger, som bliver højere ved særligt forurenet spildevand, f.eks. el-regningen.For så vidt angår dokumentation, er det hensigten, at miljøministeren fastsætter regler om, at spil-devandsforsyningsselskabet individuelt skal kunne dokumentere, hvilke ekstraomkostninger spilde-vandsforsyningsselskabet har til håndtering af virksomhedens særligt forurenede spildevand, herun-der såvel direkte dokumenterede som omkostninger, som mere skønsmæssigt er fastsat, f.eks. øgedeomkostninger til håndtering og bortskaffelse af slam, renseeffekt på anlægget, ekstra prøveudtag-ning og analyser.Det er endvidere hensigten, at ministeren fastsætter regler om, at dokumentation for beregningen,herunder eventuelle konkrete skøn over ekstraudgifter, vedlægges den opkrævning, der sendes til devirksomheder, som skal betale særbidrag.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget om vandafledningsbidraget og den forventede udmøntning heraf vil medføre, at spilde-vandstaksterne isoleret set vil stige for offentlige institutioner. Stigningerne vil på landsplan blivemodsvaret af de planlagte løbende effektiviseringer af spildevandsforsyningsselskaberne.Lovforslaget indebærer desuden, at kommunalbestyrelsen vil skulle godkende de nye variable diffe-rentierede spildevandstakster og nye betalingsvedtægter. Det vurderes, at lovforslaget ikke indebæ-rer særlige administrative konsekvenser for det offentlige.Udmøntningen af forslaget om, at de differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder forvirksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på markedsmæssige vil-kår (tilmeldeordning), forventes at medføre marginale årlige administrative konsekvenser for deoffentlige institutioner, der opererer på markedsvilkår.
11
Med indførslen af den ændrede betalingsstruktur, er det hensigten, at vejbidraget for statsveje vilblive betalt med udgangspunkt i den samme takst, som de små vandforbrugere betaler. Lovforslagetvil isoleret set medføre, at statens udgift til vejbidrag vil stige, men i kombination med de løbendeforventede effektiviseringer af spildevandsforsyningsselskaberne, forventes statens udgifter ikke atblive ændret i forhold til i dag.Forslaget om særbidrag forventes at medføre en positiv administrativ konsekvens for offentlige in-stitutioner, der betaler særbidrag, i form af øget gennemsigtighed ved fastsættelsen af bidragets stør-relse og dermed bedre mulighed for at reducere bidraget fremover.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget om vandafledningsbidrag og den forventede udmøntning heraf vil medføre, at spilde-vandstaksterne efter den gradvise indfasning af den nye betalingsstruktur er reduceret med 20 % forvirksomheder med et vandforbrug på mellem 500 og 20.000 kubikmeter i forhold til kubikmetertak-sten for vandforbrug på til og med 500 kubikmeter. Tilsvarende vil spildevandstaksten for virksom-heder med et vandforbrug på over 20.000 kubikmeter efter den gradvise indfasning af den nye beta-lingsstruktur være reduceret med 60 % set i forhold til kubikmetertaksten for vandforbrug på til ogmed 500 kubikmeter. De største lettelser i forhold til betalingen i dag vil således ske for vandfor-brug over 20.000 kubikmeter, hvilket bl.a. omfatter fødevarevirksomheder, herunder slagterier,bryggerier og mejerier, biotek- og medicinalvirksomheder og fiskeriindustrien.Vandafledningsbidraget for virksomheder med et vandforbrug på over 500 kubikmeter vil såledessænkes procentuelt i forhold til taksten for et vandforbrug på til og med 500 kubikmeter. Efter dengradvise indfasning forventes der fremover at kunne opnås lettelser på ca. 700 mio. kroner årligt forde store vandforbrugere.Lettelser i vandafledningsbetalingen for de store vandforbrugende virksomheder forventes genereltat medføre forbedret konkurrenceevne, vækst og jobskabelse.Lovforslaget indebærer en omfordeling af udgiftsfordelingen indenfor den enkelte spildevandsfor-syning. Størrelsen i omfordelingen i den enkelte forsyning vil afhænge af sammensætningen afvandforbrugere i den enkelte forsyning. Sammensætningen af vandforbrugere kan medføre, at er-hvervsvirksomheder med et lille vandforbrug i nogle kommuner vil opleve prisstigninger som følgeaf implementeringen af trappemodellen, mens sådanne virksomheder i andre kommuner – der ty-pisk bærer præg af at have en lille andel af store vandforbrugere – ikke vil opleve nævneværdigeprisstigninger.Lovforslaget og effektiviseringspotentialerne forventes at medføre, at takstændringerne for de storevandforbrugere nogle steder vil medføre højere priser for private virksomheder med et vandforbrugpå til og med 500 kubikmeter. Andre steder vil takstændringerne også komme private virksomhedermed et vandforbrug på til og med 500 kubikmeter til gavn. På denne baggrund forventes det forvirksomheder med et vandforbrug på til og med 500 kubikmeter, at konsekvenserne af lovforslaget ikombination med de løbende forventede effektiviseringer af spildevandssektoren vil være, at virk-somhederne gennemsnitligt ikke stilles ringere end i dag.
12
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for spildevandsforsyningsselskaber-ne.Spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle udarbejde en ny betalingsvedtægt eller et tillæg til dengældende med de differentierede degressive spildevandstakster, hvilket medfører marginale admini-strative konsekvenser for spildevandsforsyningsselskaberne.Udmøntningen af forslaget om, at de differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder forvirksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på markedsmæssige vil-kår (tilmeldeordning), forventes at kunne medføre marginale årlige administrative konsekvenser forerhvervslivet.For så vidt angår forslaget om særbidrag forventes det, at større fokus på særbidragets fastsættelsevil kunne øge gennemsigtigheden i fastsættelsen af bidragets størrelse. Det vil øge opmærksomhe-den på virksomhedernes omkostninger ved særligt forurenet spildevand, og de økonomiske gevin-ster, der kan være ved øget anvendelse af alternative rensemetoder mv.Endvidere må det forventes, at supplerende krav vedrørende opgørelse af særbidrag samt krav omindividuel dokumentation for beregningen heraf, herunder i forbindelse med anvendelse af de nyeudmøntende bestemmelser i forhold til tidligere fastsatte bidrag, vil øge den administrative byrdefor spildevandsforsyningsselskaberne. Denne øgede administrative byrde forventes dog at være afmindre omfang, idet omfanget af særbidrag gennemsnitligt set er relativt begrænset.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget og udmøntningen heraf forventes ikke at medføre administrative konsekvenser forborgerne.7. Miljømæssige konsekvenserDen nuværende betalingsstruktur for fastsættelsen af vandafledningsbidraget medvirker til, at vand-forbrugerne har fokus på vandbesparende initiativer. Dette gælder i særlig høj grad for de storevandforbrugere.Dette forslag om en ændret betalingsstruktur og den forventede udmøntning forventes samlet set atstyrke incitamentet til vandbesparelse og fremme udviklingen af innovative vandeffektive løsningerfremadrettet. Ses der isoleret på de store vandforbrugere vil indførelse af trappemodellen alt andetlige og ud fra en økonomisk betragtning påvirke incitamentet til vandbesparelser og udvikling afmiljøteknologiske løsninger i negativ retning set i forhold til den nuværende betalingsstruktur.Det bemærkes dog, at store vandforbrugere er omfattet af de EU-fastsatte miljøkrav, som giver inci-tament til vandbesparelse. I denne forbindelse henvises der navnlig til de i Danmark gennemførteregler i direktivet om industrielle emissioner, herunder vedrørende virksomhedernes processer ogmuligheder for at anvende blandt andet renere teknologier.Endeligt bemærkes det, at de store vandforbrugeres andel af det samlede vandforbrug i Danmarkskønsmæssigt udgør omkring 8 %. Den ændrede betalingsstruktur øger samtidig incitamentet til
13
vandbesparelse for de små og mellemstore vandforbrugere, hvis andel af det samlede vandforbrugudgør 92 %.Forslaget vedrørende særbidrag og udmøntningen heraf forventes at øge opmærksomheden på al-ternative rensemetoder i forhold til særligt forurenet spildevand og derigennem medføre en mulig-hed for miljømæssige forbedringer.
8. Forholdet til EU-rettenI Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesska-bets vandpolitiske foranstaltninger er der i artikel 9 fastlagt en bestemmelse om dækning af om-kostninger ved forsyningspligtydelser. Heri ligger, at medlemsstaterne skal tage hensyn til princip-pet om, at alle omkostninger i forbindelse med forsyningspligtydelser skal dækkes - herunder mil-jømæssige og ressourcerelaterede omkostninger. Det fremgår endvidere af vandrammedirektivet, atmedlemsstaterne skal sikre, at prissætningspolitikken giver brugerne passende tilskyndelse til eneffektiv anvendelse af vandressourcerne og derved bidrager til opfyldelse af direktivets miljømål.Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med de nævnte krav i direktivet. Den foreslåedehjemmel til at sætte regler om, at de differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder forvirksomheder og offentligt ejede ejendomme, der opererer eller anvendes på markedsmæssige vil-kår, skal udmøntes så de iagttager eventuelle EU-statsstøtteretlige aspekter.9. Hørte organisationerEt udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos […..].9. Sammenfattende skema
Positivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for Forslaget om særbidrag for-stat, kommuner og regioner:ventes at medføre en admini-strativ konsekvens for offent-lige institutioner, der betalersærbidrag, i form af øget gen-nemsigtighed ved fastsættel-sen af bidragets størrelse ogdermed bedre mulighed for atreducere bidraget fremover.
Negativekonsekvenser/merudgifterVandafledningsbidraget foroffentligt ejede ejendommevil forøges gradvist, hvilketmedfører, at der som følge aflovforslaget isoleret set fra2019 og fremover kan væreøgede årlige udgifter påskønsmæssigt 37 mio. kr. år-ligt.Lovforslaget vil isoleret setmedføre, at statens udgift tilvejbidrag kan stige.
14
Administrative konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og regio-ner:Økonomiske konsekvenser for Vandafledningsbidraget forerhvervslivet:virksomheder med et vand-forbrug på over 500 kubikme-ter vil blive reduceret grad-vist, hvilket fra 2019 og frem-over indebærer årlige lettelserpå ca.700 mio. kr. årligt.Lettelser i virksomhedernesbetaling vil generelt medføreforbedret konkurrenceevne,vækst og jobskabelse.Forslaget om særbidrag for-ventes at medføre øget gen-nemsigtighed i fastsættelsenaf bidragets størrelse, og der-med bedre mulighed for atreducere bidraget fremover.IngenForslaget om en ny betalings-struktur opretholder samlet setet væsentligt incitament tilvandbesparelse. Dette vil fort-sat fremme udviklingen afinnovative vandeffektive løs-ninger.
Ingen
Vandafledningsbidraget forvirksomheder med ejendom-me med et vandforbrug på tilog med 500 kubikmeter vilfor nogle blive forøget grad-vist, hvilket medfører, at dersom følge af lovforslaget iso-leret set fra 2019 og fremoverkan være forøgede årlige ud-gifter på skønsmæssigt 36mio. kr.En relativt begrænset øgetadministrativ byrde for spil-devandsforsynings-selskaberne som følge af for-slaget om særbidrag.
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet:
Administrative konsekvenserfor borgerne:Miljømæssige konsekvenser:
IngenFor store vandforbrugere iso-leret set kan forslaget om enny betalingsstruktur påvirkeincitamentet til vandbesparel-ser og udvikling af miljøtek-nologiske løsninger i negativretning.
Forholdet til EU-retten:
Forslaget om opgørelsen afsærbidrag forventes at øgeopmærksomheden på alterna-tive rensemetoder i forhold tilsærligt forurenet spildevandog derigennem medføre enmulighed for miljømæssigeforbedringer.Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter udover detunder afsnit 8 omtalte.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
15
Til nr. 1Med forslaget til § 2 a, stk. 4, 1. og 2. pkt. foreslås det, at det fremgår af loven, at fastsættelsen afvandafledningsbidraget efter vandforbruget skal ske i overensstemmelse med de af miljøministerennærmere fastsatte krav om differentierede degressive variable vandafledningsbidrag samt øvrigefastsatte krav til vandafledningsbidraget.Som hidtil vil det også fremover gælde, som angivet i § 2 a, stk. 4, 3-6. pkt., at vandafledningsbi-draget beregnes ud fra det målte vandforbrug, når vandmåler kræves efter lovgivningen i øvrigt.Det er således fortsat som udgangspunkt det målte vandforbrug, der danner grundlaget for opgørel-sen af vandafledningsbidraget.Forslaget indebærer, at det målte vandforbrug ikke som hidtil skal multipliceres med én ensartettakst uafhængigt af vandforbruget. Forslaget indebærer, at den samlede årlige variable del af vand-afledningsbidraget skal beregnes ud fra de af miljøministeren i medfør af forslaget til nr. 4 fastsattekrav om differentierede degressive vandafledningsbidrag. Der henvises nærmere til bemærkninger-ne til lovforslagets nr. 6.Det bemærkes, at lovforslaget ikke findes at give anledning til ændringer i de gældende bestemmel-ser i lovens § 2 a, stk. 5 og 6. Stk. 5 vedrører fastsættelse af vandafledningsbidrag i tilfælde hvorvandmængder, der medgår til produktion eller af anden grund ikke tilledes til et spildevandsforsy-ningsselskab. Stk. 6 vedrører beregning af vandafledningsbidrag i tilfælde, hvor der afledes vand,uden at der har været et vandforbrug.Til nr. 2 (§ 2 a, stk. 7, 2. pkt.)Det foreslås, at ordene ”må maksimalt udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst” udgår. For-slaget er begrundet i, at denne del af 2. pkt. har mistet sin aktualitet. Det vil sige, at forslaget om, atden nævnte del udgår, ikke vil medføre nogen reel ændring i beregningen af vandafledningsbidra-get.Bestemmelsen om, at den faste del maksimalt må udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst hari dag ingen reel betydning i praksis. 30-kubikmeterloftet blev indført med en lovændring i 2000, jf.lov nr. 342 af 17. maj 2000, for at sikre, at forbrugere med et lille vandforbrug i forsyninger medlave takster ikke kom til at opleve store stigninger relativt set som følge af indførelsen af et fast bi-drag. På grund af det nuværende niveau for takststørrelsen er 30-kubikmeterloftet i praksis ikkelængere en begrænsning for størrelsen af det faste bidrag.Til nr. 3.Dette forslag er en konsekvensændring, som følge af forslagene beskrevet under nr. 1 og nr. 6.Til nr. 4Med dette forslag indsættes to nye pkt. i stk. 9.Med forslaget til 2. pkt. foreslås det, at miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte de nærmereregler om beregningen af særbidragets størrelse. Det er hensigten, at ministeren fastsætter reglerom, at de eksisterende regler i loven suppleres med et krav om, at spildevandsforsyningsselskaberneskal beregne særbidrag for hver enkelt virksomhed ud fra de faktiske omkostninger, som spilde-vandsforsyningsselskabet har til håndtering og behandling af det særlig forurenede spildevand fraden enkelte virksomhed.
16
Forslaget indebærer således, at spildevandsforsyningsselskaberne ikke længere har mulighed for atfastsætte en generel formel for beregning af særbidrag for alle tilsluttede virksomheder med særbi-drag, men at hver enkelt virksomheds særbidrag skal beregnes konkret. Det foreslås derfor samtidig,at ministeren kan fastsætte regler om, at spildevandsforsyningsselskabet skal kunne dokumentereindividuelt, hvordan beregningen er foretaget, samt at fastsættelsen af særbidraget svarer til de fak-tiske omkostninger, som spildevandsforsyningsselskabet har i forbindelse med de enkelte virksom-heder. Ministeren kan i forbindelse med fastsættelse af bestemmelser om beregning af særbidragetsstørrelse også fastsætte nødvendige bestemmelser om for eksempel forudsætningerne for opgørelsenaf særbidraget. Det kan for eksempel vedrøre en nærmere afgrænsning af begrebet husspildevand.Med forslaget til 3. pkt. foreslås det i forlængelse heraf, at miljøministeren kan fastsætte en bagatel-grænse for, hvor lave ekstraomkostninger til håndtering og behandling af særlig forurenet spilde-vand, der kan fastsættes særbidrag for. En sådan bagatelgrænse vil kunne fastsættes ud fra flere for-skellige kriterier, herunder som en økonomisk grænse, eller som en stofmæssig/forureningsmæssiggrænse.Til nr. 5Dette forslag vedrører 1. pkt. i stk. 10 om opgørelsen af vejbidrag for statsveje. Forslaget er en kon-sekvens af forslaget beskrevet under nr. 1 og nr. 6 om at der fremover skal være differentierede tak-ster. Forslaget indebærer, at taksten for det statslige vejbidrag ikke længere er fastsat i loven, menfremover fastsættes af miljøministeren i en bekendtgørelse. Det er hensigten, at miljøministerenfastsætter krav om, at det årlige vejbidrag for statsveje beregnes ud fra den takst, der fastsættes forvandforbrug på til og med 500 kubikmeter.Til nr. 6Med forslaget til § 3, stk. 1 pålægges spildevandsforsyningsselskaberne en pligt til en gang årligtfor det efterfølgende år at fastsætte størrelsen af variable differentierede degressive kubikmetertak-ster, der varierer afhængigt af vandforbruget, idet fastsættelse skal ske i overensstemmelse med deregler, der fastsættes af miljøministeren i medfør af forslaget til stk. 2. I dag skal spildevandsforsy-ningsselskaberne en gang årligt fastsætte størrelsen af den gældende udifferentierede kubikmeter-takst. Indholdet i forslaget er således, at spildevandsforsyningsselskaberne skal fastsætte flere diffe-rentierede takster, frem for som i dag én takst.Det er hensigten, at de differentierede degressive kubikmetertakster skal finde anvendelse fra 1.januar 2014 og derefter gradvist implementeres over fem år. Spildevandsforsyningsselskaberne skalsåledes første gang fastsætte differentierede takster med virkning fra 1. januar 2014.Det foreslås, at der i 3. pkt. indsættes ”gennemsnitligt”. Dette forslag er en præcisering af gældenderegler, idet kommunalbestyrelsens godkendelse af taksterne skal ske under overholdelse af prisloftetforstået på den måde, at faste og variable bidrag gennemsnitligt skal overholde det prisloft, der erudmeldt for den pågældende forsyning det pågældende år.Med forslaget til § 3, stk. 2, 1. punktum, foreslås det, at miljøministeren får pligt til at fastsættenærmere regler om spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af variable kubikmetertakster. For-slaget indebærer, at miljøministeren skal fastsætte nærmere regler om differentierede degressivetakster. I forslaget om degressive takster ligger, at miljøministeren ved fastsættelsen af krav omdifferentierede takster skal fastsætte nærmere regler, der indebærer, at taksten for et større vandfor-
17
brug, skal være lavere end taksten for et mindre vandforbrug. Den hidtidige bestemmelse om, at detmålte vandforbrug skal multipliceres med én ensartet takst uafhængigt af vandforbruget, foreslåssåledes ophævet.Det er hensigten, at miljøministeren ved udmøntningen fastsætter, at vandforbruget inddeles i tregrupper. Til og med 500 kubikmeter, mellem 500 og til og med 20.000 kubikmeter samt over20.000 kubikmeter. Det er hensigten, at det fastsættes, at alle vandforbrugere skal betale den sammetakst for de første 500 kubikmeter henholdsvis for forbrug mellem 500 og til og med 20.000 kubik-meter.Det er endvidere hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om, at kubikmetertaksten for vand-forbrug på til og med 500 og 20.000 kubikmeter efter en gradvis indfasning er reduceret med 20 %set i forhold til kubikmetertaksten for vandforbrug på til og med 500 kubikmeter. Tilsvarende er dethensigten, at kubikmeter taksten for vandforbrug over 20.000 kubikmeter efter en gradvis indfas-ning er reduceret med 60 % set i forhold til kubikmetertaksten for vandforbrug på til og med 500kubikmeter. De største lettelser i forhold til betalingen i dag vil således ske for vandforbrug over20.000 kubikmeter. Miljøministeren skal udmønte den foreslåede hjemmel i rette tid til, at spilde-vandsforsyningsselskaberne kan indarbejde de nye differentierede takster i betalingsvedtægten.Derudover er det hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om en gradvis indfasning af de nævn-te krav til det indbyrdes forhold mellem de differentierede takster.Med forslaget til det nye § 3, stk. 2, 2. punktum, foreslås det, at miljøministeren skal fastsætte hvil-ken takst der skal anvendes i medfør af forslagets nr. 5 vedrørende § 2 a, stk. 10. Det bemærkes, atdet er hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om, at det årlige vejbidrag for statsveje beregnesud fra den takst, der fastsættes for vandforbrug på til og med 500 kubikmeter.Med forslaget til det nye stk. 3, 1.punktum foreslås det, at miljøministeren fastsætter regler om, atde differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for virksomheder og offentligt ejedeejendomme, der opererer eller anvendes på markedsmæssige vilkår. Det er hensigten, at ministerenfastsætter, at taksten overfor øvrige brugere skal beregnes efter den takst, der fastsættes for forbrugop til og med 500 kubikmeter. Spildevandsforsyningsselskabet vil i givet fald skulle anføre dette ibetalingsvedtægten. En udmøntning af bemyndigelsen forudsætter, at der samtidigt fastsættes be-stemmelser, der kan anvendes af spildevandsforsyningsselskaberne til på et enkelt grundlag at be-slutte hvorvidt en offentligt ejet ejendom anvendes på markedslignende vilkår.En virksomhed opererer på markedsvilkår når den udbyder varer eller tjenesteydelser mod vederlag.Det er ikke nødvendigt, at vederlaget generelt genererer en egentlig profit for virksomheden, og deter således tilstrækkeligt at vederlaget alene dækker ydelsernes omkostninger.Med forslaget til det nye stk. 3, 2. punktum forslås det, at miljøministeren kan fastsætte regler om,at de differentierede degressive kubikmetertakster ikke gælder virksomheder, der er omfattet af detjusterede betalingsprincip i medfør af § 2 a, stk. 3.Med forslaget til det nye stk. 3, 3. punktum foreslås det, at miljøministeren får hjemmel til at fast-sætte regler om virksomheders, offentligt ejede ejendommes og boligejeres pligt til at afgive nød-vendige oplysninger vedrørende de tilsluttede ejendomme til spildevandsforsyningsselskabet. For-målet hermed er at sikre, at spildevandsforsyningsselskabet har de oplysninger, der er nødvendige
18
dels i forhold til at beregne de differentierede kubikmetertakster for det efterfølgende år, og dels iforhold til at opkræve den rigtige takst.Med forslaget til det nye stk. 3, 3. punktum, foreslås det, at miljøministeren får mulighed for at fast-sætte, at spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og kommunalbestyrelsens god-kendelse, jf. stk. 3, skal ske indenfor en fastsat frist.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.
19
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget§1§ 2 a, stk. 4, 1. pkt.,ophæves og i stedet indsæt-tes:
Stk. 4.Vandafledningsbidraget fastsættes somudgangspunkt efter vandforbruget og beregnessom vandforbruget multipliceret med den afspildevandsforsyningsselskabet fastsatte og afkommunalbestyrelsen godkendte kubikmeter-takst, jf. § 3, stk. 1. Hvor vandmåler kræves,beregnes bidraget ud fra det målte vandforbrug.Spildevandsforsyningsselskabet kan give ad-gang til, at bidrag fastsættes ud fra det målteforbrug, selv om vandmåleren er opsat udenkrav herom. I andre tilfælde fastsættes bidragetefter et skønnet vandforbrug. Det skønnede for-brug kan for boligenheder ikke overstige 170m3 pr. år, jf. dog § 7 b, stk. 1.
”Stk.4.Vandafledningsbidraget fastsættes medudgangspunkt i vandforbruget og i overens-stemmelse med de af miljøministeren i medføraf § 3, stk. 2, fastsatte krav, herunder differenti-erede degressive krav til det variable vandafled-ningsbidrag. Det variable vandafledningsbidragberegnes som vandforbruget multipliceret medde af spildevandsforsyningsselskabet fastsatteog af kommunalbestyrelsen godkendte kubik-metertakster, jf. § 3, stk. 1, og regler fastsat imedfør af § 3, stk. 2.”
§ 2 a, stk. 7, 2. pkt.,affattes således:Stk. 7.Spildevandsforsyningsselskabet kan”Stk.7.Den faste del af vandafledningsbidragetvælge at opdele vandafledningsbidraget i en fast må ikke overstige 500 kr. inklusive moms pr.og en variabel del. Den faste del af vandafled-år.”ningsbidraget må maksimalt udgøre 30 gangeden variable kubikmetertakst og må ikke over-stige 500 kr. inklusive moms pr. år. Den fastedel af bidraget opkræves pr. stikledning frem tilen ejendoms grundgrænse. Den faste del af bi-draget skal dog ikke opkræves for stikledninger,hvortil der alene er tilsluttet tag- og overflade-vand. Den variable del af bidraget beregnes somvandforbruget multipliceret med den af spilde-vandsforsyningsselskabet fastsatte og af kom-munalbestyrelsen godkendte kubikmetertakst, jf.§ 3, stk. 1, 2. pkt. Vandforbruget, der anvendesved beregningen, fastsættes som beskrevet i
20
stk. 4. I tilfælde, hvor der afledes vand uden etvandforbrug, beregnes den variable del af bidra-get på baggrund af den afledte vandmængde, jf.stk. 6.Stk. 7.Spildevandsforsyningsselskabet kanvælge at opdele vandafledningsbidraget i en fastog en variabel del. Den faste del af vandafled-ningsbidraget må maksimalt udgøre 30 gangeden variable kubikmetertakst og må ikke over-stige 500 kr. inklusive moms pr. år. Den fastedel af bidraget opkræves pr. stikledning frem tilen ejendoms grundgrænse. Den faste del af bi-draget skal dog ikke opkræves for stikledninger,hvortil der alene er tilsluttet tag- og overflade-vand. Den variable del af bidraget beregnes somvandforbruget multipliceret med den af spilde-vandsforsyningsselskabet fastsatte og af kom-munalbestyrelsen godkendte kubikmetertakst, jf.§ 3, stk. 1, 2. pkt. Vandforbruget, der anvendesved beregningen, fastsættes som beskrevet istk. 4. I tilfælde, hvor der afledes vand uden etvandforbrug, beregnes den variable del af bidra-get på baggrund af den afledte vandmængde, jf.stk. 6.Stk. 9.Ejendomme, der afleder særlig forure-net spildevand, pålignes særbidrag, såfremt til-ledningen giver anledning til særlige foranstalt-ninger i forbindelse med etablering og drift afspildevandsforsyningsselskabets spildevandsan-læg.§ 2 a, stk. 7, 5. pkt.,affattes således:
”Den variable del af bidraget beregnes som an-givet i stk. 4, § 3, stk. 1, og regler udstedt i med-før af § 3, stk. 2.”
I§ 2 a, stk. 9,indsættes som 2. og 3. pkt.:
”Miljøministeren kan fastsætte regler om bereg-ning af særbidraget, herunder om krav til doku-mentation for beregningen af særbidragets stør-relse og om udlevering af denne dokumentation.Ministeren kan endvidere fastsætte regler om enbagatelgrænse for opkrævning af særbidrag.”Stk. 10.For statsveje fastsættes med udgangs- I§ 2 a, stk. 10,indsættes efter ”stk. 4,”:punkt i kubikmetertaksten, jf. stk. 4, et årligt”og regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2,”vejbidrag beregnet ud fra en vandmængde på0,12 m3 vand pr. m2 areal, hvorfra spildevandettilledes til et spildevandsforsyningsselskab. Hvisvandafledningsbidraget er opdelt i en fast og envariabel del, jf. stk. 7, betaler statsveje alene denvariable del af bidraget beregnet ud fra den istk. 7 nævnte variable kubikmetertakst.
21
§ 3, stk. 1,ophæves og i stedet indsættes:”Spildevandsforsyningsselskabet fastsætter engang årligt for det efterfølgende år størrelsen afdifferentierede degressive kubikmetertakster,der varierer afhængigt af vandforbruget, jf. stk.2. Hvis spildevandsforsyningsselskabet vælgerat indføre et fast bidrag efter § 2 a, stk. 7, fast-sætter spildevandsforsyningsselskabet en gangårligt størrelsen af det faste bidrag og de variab-le kubikmetertakster. De fastsatte takster ogbidrag skal gennemsnitligt overholde det pris-loft, der er fastsat for spildevandsforsyningssel-skabet i medfør af § 6 i lov om vandsektorensorganisering og økonomiske forhold. De af spil-devandsforsyningsselskabet fastsatte kubikme-tertakster og faste bidrag skal godkendes afkommunalbestyrelsen en gang årligt i denkommune, hvor spildevandsforsyningsselskabetStk. 2.De nærmere regler om betalingsordnin-er beliggende.gen fastsættes i en vedtægt, der udarbejdes afStk. 2.Miljøministeren fastsætter regler omspildevandsforsyningsselskabet og godkendes af spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse afkommunalbestyrelsen. Den godkendte vedtægtdifferentierede degressive kubikmetertaksteroffentliggøres i lokale medier.relateret til vandforbrugets størrelse, jf. stk. 1.Stk. 3. De nærmere regler for betaling til fælles, Ministeren fastsætter endvidere, hvilken takstobligatoriske tømningsordninger for bortskaffel- der skal anvendes i medfør af § 2 a, stk. 10.se af humane affaldsprodukter, slam og spilde-Stk. 3.Miljøministeren fastsætter regler om, atvand fra tanke for spildevand m.v. fastsættes ide differentierede degressive kubikmetertaksterbetalingsvedtægten efter stk. 2 eller i et særskilt alene gælder for virksomheder og offentligtregulativ for den eller de fælles, obligatoriskeejede ejendomme, der opererer eller anvendestømningsordninger. Spildevandsforsyningssel-på markedsmæssige vilkår, herunder krav ved-skabet udformer et særskilt regnskab for hverrørende dokumentation herfor. Ministeren kanenkelt fælles, obligatorisk tømningsordning.endvidere fastsætte særlige regler for virksom-heder, der har en tilladelse i medfør af § 2 a, stk.3. Ministeren kan desuden fastsætte regler omafgivelse af nødvendige oplysninger vedrørendetilsluttede ejendomme til spildevandsforsy-ningsselskabet, herunder procedure for afgivelseaf disse oplysninger. Endeligt kan ministerenfastsætte regler om spildevandsforsyningssel-skabets udarbejdelse af vedtægt og kommunal-bestyrelsens godkendelse heraf, jf. stk. 3, inden-for en fastsat frist.”§ 3.Spildevandsforsyningsselskabet fastsætteren gang årligt størrelsen af den variable kubik-metertakst. Hvis spildevandsforsyningsselskabetvælger at indføre et fast bidrag efter § 2 a,stk. 7, fastsætter spildevandsforsyningsselskabeten gang årligt størrelsen af det faste bidrag ogden variable kubikmetertakst. De fastsatte tak-ster og bidrag skal overholde det prisloft, der erfastsat for spildevandsforsyningsselskabet imedfør af § 6 i lov om vandsektorens organise-ring og økonomiske forhold. Den af spilde-vandsforsyningsselskabet fastsatte kubikmeter-takst og eventuelle faste bidrag skal godkendesaf kommunalbestyrelsen en gang årligt i denkommune, hvor spildevandsforsyningsselskabeter beliggende.
§2
22
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
23