Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1241316_0001.png
1241316_0002.png
1241316_0003.png
1241316_0004.png
1241316_0005.png
1241316_0006.png
1241316_0007.png
1241316_0008.png
1241316_0009.png
1241316_0010.png
1241316_0011.png
1241316_0012.png
1241316_0013.png
1241316_0014.png
1241316_0015.png
1241316_0016.png
1241316_0017.png
NOTATÆndringsforslag tilvandsektorloven
11. april 2013Blaabjerg Vandselskab a.m.b.a.v/ fmd. Ejvind LarsenHustedvej 106830 Nr. Nebel
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
1
IndholdsfortegnelseSideAfsnit 1Afsnit 2Resume med 3 ændringsforslag ......................................................................3Forslag 1. ”Mulighed for forbrugerovertagelse af egen vandforsyningi et naturligt afgrænset forsyningsområde” ..................................4Forslag 2. ”Forbrugerindflydelse i vandselskaber” .......................................5Forslag 3. ”Danmarkshistoriens største tyveri bør forhindres” ......................7Generelle betragtninger ................................................................................10
Afsnit 3Afsnit 4Afsnit 5
BILAG 1 Baggrund og forhistorie ................................................................................11BILAG 2 Indre værdi i 2011 af 85 kommunale vandselskaber ....................................16
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
2
1.
Resume med 3 ændringsforslagPå baggrund af en årelang konflikt (gengivet i BILAG 1) mellem den privateforbrugerorganisation Blaabjerg Vandforsyning a.m.b.a. og Varde Kommune omprivatisering af en del af den forbrugerejede kommunale vandforsyning har BlaabjergVandforsyning a.m.b.a. høstet nogle vigtige erfaringer om Vandsektorlovensbegrænsninger, som bør rettes i forbindelse med en revision af Vandsektorloven.
1.1
Forslag 1”Mulighed for forbrugerovertagelse af egen vandforsyning i et naturligtafgrænset forsyningsområde”.
Forslag til lovændring: Bekendtgørelse nr. 469 af 12.06.2009 tilføjes i Kapitel 5Forbrugerforhold.Hvis en etableret forbrugerorganisation indenfor et naturligt afgrænsetforsyningsområde senest den 31.12.2014 fremsender ansøgning om at overtagesin egen vandforsyning, skal kommunalbestyrelsen på vegne afForsyningsselskabet arbejde konstruktivt for at imødekomme denne ansøgning.Overdragelse skal gennemføres uden betaling fra den ene part til den anden.
1.2
Forslag 2”Øget forbrugerindflydelse i vandselskaberne”.
Forslag til lovændring: Bekendtgørelse nr. 772 af 27.06.2012 tilføjes § 2 stk. 1I vandselskaber skal forbrugerindflydelsen sikres ved, at et flertal af bestyrelsen(forbrugerrepræsentanter) vælges af vandselskabets forbrugere.
1.3
Forslag 3”Danmarkshistoriens største tyveri bør forhindres”.
Forslag til lovændring: Bekendtgørelse nr. 469 af 12.06.2009 tilføjes § 18 stk. 4Indtægten ved kommunens salg af forsyningsvirksomhedens aktier tilfalderForsyningsvirksomheden.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
3
2
Forslag 1”Mulighed for forbrugerovertagelse af egenvandforsyning i et naturligt afgrænset forsyningsområde”
2.1
Forslag til lovændringBekendtgørelse nr. 469 af 12.06.2009 tilføjes i Kapitel 5Forbrugerforhold.Hvis en etableret forbrugerorganisation indenfor et naturligt afgrænsetforsyningsområde senest den 31.12.2014 fremsender ansøgning om at overtagesin egen vandforsyning, skal kommunalbestyrelsen på vegne afForsyningsselskabet arbejde konstruktivt for at imødekomme denne ansøgning.Overdragelse skal gennemføres uden betaling fra den ene part til den anden.BegrundelseMed henvisning til procesforløbet (gengivet i BILAG 1) i tidligere BlaabjergKommune, hvor forbrugerne i gennem mange år havde forhandlinger om at overtageden forbrugerejede kommunale vandforsyning, blev beslutningen forhalet afforskellige grunde. Beslutningen kom i klemme i kommunesammenlægningen, og det”tvungne ægteskab” med Varde kommunes Vandforsyning blev et ulykkeligt ogøkonomisk uværdigt forhold. Varde Byråd ville ikke godkende en privatisering, da detville blive ”for dyrt for Varde Forsyning”.
2.2
2.3
Offentlig og privat vandforsyningVed kommunesammenlægningenmellem Varde, Helle, Blaabjerg,Blåvandshuk og Ølgod Kommunehavde kun Varde og BlaabjergKommunale vandforsyninger.De øvrige havde privat vandforsyning.Naturlig afgrænsningEksempelvis er tidligere BlaabjergKommunes Vandforsyning et naturligtgeografisk afgrænset område i detnordvestlige Varde Kommune.
2.4
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
4
3
Forslag 2”Forbrugerindflydelse i vandselskaberne”
3.1
Forslag til lovændringBekendtgørelse nr. 772 af 27.06.2012 tilføjes § 2 stk. 1I vandselskaber skal forbrugerindflydelsen sikres ved, at et flertal af bestyrelsen(forbrugerrepræsentanter) vælges af vandselskabets forbrugere.BegrundelseSelvom aktierne i Vandforsyningsselskaberne ”foreløbig” er 100 % ejet afkommunalbestyrelsen, er det ingen selvfølge, at den kommunalbestyrelse harvandforsyning som sin højeste prioritet.For at få en effektiv og økonomisk veldrevet forsyningsvirksomhed, skal bestyrelsenvære 100 % engageret også i virksomhedens økonomiske forhold.Der har været betydelig uklarhed om forbrugerindflydelse i perioden fravandsektorloven blev vedtaget i juni 2009 indtil bekendtgørelse nr. 772 omforbrugerindflydelse i vandselskaber blev vedtaget den 16. juni 2012.Vandselskaberne har ikke udvist interesse for forbrugerindflydelse.De forskellige fremførte synspunkter viser nødvendigheden af skærpet lovgivningherom.Bekendtgørelse nr. 772 af 27.06.2012 giver ikke tilstrækkelig forbrugerindflydelse.Da vandforsyningen tidligere har været ”hvile-i-sig-selv” virksomhed, og den indreværdier er betalt alene af forbrugerne (og ikke af kommunekassen), er det vigtigt, atforbrugerne har afgørende indflydelse på, hvordan vandselskabet drives.Så længe kommunalbestyrelsen har flertal i vandselskabets bestyrelse, har demulighed for, når forudsætninger er til stede, at sælgevirksomhedens aktier og selv ”score kassen”.Det svarer til at ”lade ræven vogte gæs”.
3.2
3.3
Behandling af lovforslagetSom det fremgår af følgende spørgsmål, svar og bemærkninger i forbindelse medbehandling af forslag til Vandsektorloven, så har forbrugerindflydelse været et aktuelttema før lovens vedtagelse.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
5
Bemærkninger under behandling af lovforslaget.I Miljøministerens betænkningsbidrag til loven, som blev oversendt til Folketingets Miljø –Planlægningsudvalg den 24. april 2009 fremgår:
Miljøministeren svar den 27. april 2009:
Miljøministeren svar den 14. april 2009 til Danva i forbindelse med lovforslaget:
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
6
4
Forslag 3”Danmarkshistoriens største tyveri bør forhindres”
4.1
Forslag til lovændringBekendtgørelse nr. 469 af 12.06.2009 tilføjes § 18 stk. 4Indtægten ved kommunens salg af forsyningsvirksomheden aktier tilfalderForsyningsvirksomheden.Det bør forhindresAt Kommunalbestyrelserne ”stjæler” 28,5 mia. kr. fra de kommunalevandforsyningsforbrugere (henvisning til Bilag 2)."Hvile i sig selv" - virksomheden er principielt ophævet med vedtagelse afVandsektorloven, og kommunalbestyrelsen kan i fremtiden sikre sig en nyindtægtskilde ved at trække overskud og aktieudbytte ud af vandforsyningen ogindtægtsføre dem i kommunekassen. Det forudsætter kun en lovændring, førkommunalbestyrelserne kan sælge aktierne i forsyningsvirksomheden og overføre 28,5mia. kr. fra vandforsyningens forbrugere til kommunekassen.Privat vandforsyningDen private vandforsyning ejes af de tilsluttede forbrugere. Når man har betalttilslutningsbidrag, er man ligestillet medejer af alle vandværkets indre værdier.Kommunal vandforsyningDen kommunale vandforsyning har indtil 2007 været ejet af de tilsluttede forbrugere.Når man havde betalt tilslutningsbidrag, var man ligestillet medejer af allevandforsyningens indre værdier.Vandforsyningens positive kassebeholdning kunne udlånes til kommunekassen modbetaling af renter.Ved kommunesammenlægningen blev de små kommunale vandforsyninger lagtsammen til en ny storkommunal vandforsyning.
4.2
4.3
4.4
4.5
SelskabsdannelsenI forbindelse med selskabsdannelsen 01.01.2010 blev vandforsyningen overført til et100 % kommunalt ejet aktieselskab, hvor forbrugerne ikke var direkte medejerelængere. Forbrugerne blev hverken spurgt eller orienteret om, at det med denne lovmistede hele den indre værdi.I princippet blev alle vandforsyningens indre værdier "stjålet" / overført til kommunaltejerskab.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
7
Spørgsmål:Hvorfor står der ikke direkte i lovteksten, at indtægten ved eventuelt salg af aktiernetilfalder forsyningsvirksomheden?Spørgsmål:Var det folketingets skjulte intension at nedlægge ”hvile-i-sig-selv” virksomheden forat trække penge ud af forsyningsvirksomheden og overføre dem til de trængtekommunekasser enten ved aktieudbytte eller ved salg af aktier?Spørgsmål:Var det folketingets intension med lov om selskabsdannelse at umuliggøreprivatisering af kommunale Vandforsyningsselskaber?
4.6
”Hvile-i-sig-selv” princippetFra 1975 til 2007 var vandforsyningen et "hvile i sig selv" - område, der økonomiskhavde vandtætte skodder til kommunekassen.Tilsynsrådet.1Forud for 1. januar 1977 eksisterede der efter Tilsynsrådets opfattelse enretsgrundsætning om, at kommunale forsyningsvirksomheder skulle hvile-i-sig-selv.Tilsynsrådet har herved lagt særlig vægt på, at Folketinget Ombudsmand i 2 udtalelserforud for l. januar 1977 har udtrykt som sin retsopfattelse, at hvile-i-sig-selv-princippet var gældende ret. Disse udtalelser er offentliggjort i FolketingetsOmbudsmandsberetning 1972 side 101 og 1975 side 380.Hvile-i-sig-selv-princippettagerudgangspunkti,atdekommunaleforsyningsvirksomheder har til formål at sikre borgernes interesser somaftagere/forbrugere. Princippet består af 2 led.En kommune kan ikke lovligt ved brug af sine skatteindtægter billiggøre en forsyning,da dette vil være tilskud til den enkelte forbruger, hvortil lovhjemmel kræves.En kommune kan ikke tilsigte en langsigtet overskudspolitik med henblik på atanvende overskuddet til sædvanlige kommunale aktiviteter, da dette må betragtes somen skat på forbruget. Hertil må udkræves en lovhjemmel.Der er således tale om et princip, der har været anset for retningsgivende forkommunale forsyningsvirksomheders takstpolitik.Princippet indebærer, at overskud ved driften af forsyningsvirksomheder indregnes itaksterne for kommende år eller henlægges til anvendelse i kommende år inden forforsyningsvirksomheden.Aktiver, der er erhvervet for sådanne henlæggelser må tilhøre forsyningen og dermedforbrugerne.
1
Udtalelse fra Tilsynsrådet for Vejle amt den 24. januar 1997ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
8
Lov nr. 863 af 23.12.2987 om betalingsregler for spildevandsanlæg:§11 stk. 5.: Uanset bestemmelser i gældende vedtægter ophæveskommunalbestyrelsens forpligtelse til at yde tilskud til offentlige spildevandsanlægden 1. januar 1988.
4.7
Varde Kommunes fortolkning af ”hvile-i-sig-selv” princippetVarde Byråd afviste den 29.06.2010 en ansøgning fra Blaabjerg Vandforsyninga.m.b.a. om at overtage sin egen vandforsyning. Begrundelse for at afvise ansøgningenvar bl.a.:”At en udskillelse ikke vil tilføre Varde Forsyning A/S øget værdi”.”At en overdragelse af aktiver samtidig vil være en overdragelse af en eventuelfremtidig ret til at beregne afkast af aktiverne”.2Hvis Blaabjerg Vandforsyning a.m.b.a. med sine 1200 medlemmer skal overtage sinegen vandforsyning, skal det ved at købe aktieværdien på 73,5 mill. kr. (værdien af sinegen oprindelige ejendom).3
4.8
FremtidenDet er næppe en urealistisk antagelse, at disseaktier helt eller delvis senere kan sælges videre,og indtægten vil gå i kommunekassen - og ikketil vandforbrugerne / de oprindelige ejere."De vandtætte skodder" er nu på vid gab.Hvis en gruppe forbrugere senere ønsker at udtræde og selv overtage deresvandforsyning (en privatiserings tanke) skal de nu pludselig til igen at betale for dereseget vandværk eller ledningsnet.
4.9
Vedtagelse af vandsektorlovenDet er bemærkelsesværdigt, at der i forbindelse med behandling af lovforslaget ifolketingsarbejdet tilsyneladende ikke er rejst spørgsmål om, hvorvidt der er tale om atnedlægge ”hvile-i-sig-selv” princippet og overflytte de indre værdier fraForsyningsvirksomheden til kommunekassen.
23
Sagsfremstilling i sag nr. 155 på Varde Byråd den 29. juni 2010.Sagsfremstilling i sag nr. 594 på Varde økonomiudvalgsmøde den 28. september 2011.ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
9
55.1
Generelle betragtningerLigestilling mellem kommunale og private vandforsyninger.Miljøministeren svarer den 27. april 2009 de Foreningen af Vandværker i Danmark:
”Grundlæggende mener jeg, at de kommunale og de private forsyninger skal behandles ens,og dermed også at de skal underkastes den samme regulering”.
5.2
Privatisering af kommunale vandforsyninger er ikke ukendt.GrenaaGrenaa Byråd besluttede i oktober 2003, at den kommunale vandforsyning i løbet af2004/05 skulle søges overdraget til et forbrugerejet selskab.Den 1. januar 2006 blev den kommunale vandforsyning privatiseret ved stiftelse afGrenaa & Anholt Vandforsyning A.m.b.a.VærløseVærløse Kommunale Vandforsyning overdrages til Andelsselskabet Farum Vandværkden 31.12.2009. Det fremgår af overdragelsesaftalen, at sammenlægningen sker udenbetaling fra den ene part til den anden.
5.3
Eksempler på kommunernes kreativitet.Ringkøbing-Skjern ByrådByrådet besluttede på sit møde den 20. november 2012 at afvise et forslag fra etbyrådsmedlem, om at der udarbejdes en uvildig redegørelse, hvor det beskrives om detpå sigt må forventes mest hensigtsmæssigt for kommunen, at vand og spildevandafhændes.Citat fra Jydske Vestkyst:”FAKTA … SÆLGER UD OG KØBER OP.Mens Ringkøbing-Skjern Forsyning har solgt elforsyningen, har selskabet besluttet at opkøbe etbiogasselskab. Penge fra salg skal bruges til byggeri og haludvidelse, mens kommunen skyderpenge i biogasselskabet. Der er mulighed for at byrådet også sælger vand og spildevand”.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
10
BILAG 1Baggrund og forhistorieA.Historien om hvorfor Blaabjerg Vandforsyning ikke blev privatiseret.Baggrund:Den almene vandforsyning i Blaabjerg Kommune førkommunesammenlægningen i 2007:3 private vandværker:KlintingOutrupHenneNørre NebelLundeKvong3.341 forbrugere794 forbrugere180 forbrugere725 forbrugere477 forbrugere240 forbrugere
3 kommunale vandværker:
1995Outrup Vandværk ansøger om at blive overtaget af BlaabjergKommune.
Blaabjerg Kommune siger nej, og beslutter i stedet at undersøgemulighederne for en privatisering af vandværkerne.Handleplan:1996indgår de 3 private vandværker og Blaabjerg Kommune en aftale omen handleplan for at etablere fælles vandforsyning i Blaabjerg Kommune.1997processen sættes i bero på grund af uafklarede økonomiskekonsekvenser i en tilsvarende sag i Kolding, hvor Tilsynsrådet udtaler, atKolding Kommune i forbindelse med salg skal tilbagebetale den frigivnekapital (indtægten fra salget) til forbrugerne, i stedet for at overføre den tilkommunekassen.Den afgørelse anker Kolding Kommune til Landsretten. Landsretten afgørsagen i 2000 til Kolding Kommunes fordel.2000Blaabjerg Kommune vedtagerat den fremtidige vandforsyning ikommunen søges samlet i et nyt selskab i privat regi.Subsidiært: Det kommunale vandværk sælges til Klinting Vandværk.Formueforhold:I løbet af 2000 forhandles med Klinting Vandværk, og der foretages enværdifastsættelse af ledningsnet, behandlingsanlæg og aktuel likviditet.Klinting vandværkBlaabjerg kommunale vandværker(Nr. Nebel, Lunde og Kvong)Aktiver og formue33,2 mill. kr.32,1 mill. kr.Fordelt pr. forbruger10.400 kr.23.100 kr.
Tilsynsrådet:
Landsretten:
Denne ubalance i formueforhold pr. indbygger, der er til fordel forforbrugere i Blaabjerg Vandforsyning, skal afbalanceres inden en fusion.Det private Klinting Vandværk er ikke interesseret i fusion på de vilkår.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
11
Ligningsrådet: 2001Blaabjerg kommune bliver opmærksom på, at der kan væreskattemæssige konsekvenser ved at privatisere vandforsyningen, idet der erlatent risiko for, at udlodning fra den kommunale vandforsyning vil væreskattepligtig for forbrugerne (foranlediget af en lignende sag fraFrederiksværk Kommune). Kommunen anmoder ligningsrådet om enbindende forhåndsbesked vedrørende de skattemæssige konsekvenser.Blaabjerg Kommune får kendskab til, at Ligningsrådet forventes at meddele,at sammenlægning af forsyningsvirksomheder er skattepligtig.KL:2002KL gør i en informationsskrivelse opmærksom på, at hvis enskattefritaget vandforsyning sammenlægges i aktieselskab med f.eks. enskattepligtig spildevandsforsyning, kan det medføre skattepligt også forvandforsyningen.2002Den nyvalgte kommunalbestyrelse beslutter på baggrund af den økono-miske og skattemæssige uklarhed at ophæve beslutningen om privatiseringog trækker henvendelsen om bindende forhåndsbesked tilbage fraLigningsrådet. Samtidig besluttes at udarbejde et beslutningsgrundlag tilfastlæggelse af vandforsyningen for hele kommunen.Sammenlægning med Klinting Vandværk opgives definitivt.2002Det besluttes politisk at få udarbejdet enRedegørelse for forholdomkring den fremtidige struktur for Blaabjerg Kommunale vandforsyning.Redegørelsen danner grundlag for, at kommunalbestyrelsen i juni 2002vedtager at Nørre Nebel og Lunde vandværker nedlægges, og der indgås enforsyningsaftale med Klinting Vandværk, som skal levere vand til denkommunale vandforsynings ledningsnet. Kvong vandværk bevares.Leveringsaftalen underskrives sidst i 2002.
PolitiskBeslutning:
SamarbejdeogForsynings-Aftale:
Kontaktudvalg: 2002Der oprettes kontaktudvalg mellem vandværkerne, og der afholdes 8møder. Det har ikke direkte relation til kommunalbestyrelsens beslutning omden fremtidige vandforsyningsstruktur.Renoverings-plan2002Kommunalbestyrelsen vedtager i november 2002 en renoveringsplanfor den kommunale vandforsyning, som danner grundlag for deefterfølgende flere års ledningsrenovering.2003Etablering af de nødvendige anlægsaftaler for at få leveret vand fraKlinting Vandværk til Nørre Nebel og Lunde udføres, og i november 2003er der officiel start på levering af vand.
Nr. Nebel ogLunde VVnedlægges
Tilbagebetaling 2004Vandafgiften nedsættes fra 1,40 kr./ m3til 1,10 kr./ m3for at reducereformuen.Det besluttes at sælge vandværksgrundene i Nørre Nebel og Lunde.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
12
Vandplan:
2005Blaabjerg Kommune udarbejder forslag til Vandforsyningsplan 2005,der indeholder forslag til stort set uændret fremtidig vandforsyningsstruktur.Vandværkerne får forslaget til udtalelse. Forslaget er i høring 07.12.2005 til08.03.2006.Det er bemærkelsesværdigt, at privatisering af den kommunalevandforsyning ikke har været et tema til debat eller i offentlig høring iforbindelse med udarbejdelse af den nye vandforsyningsplan.I maj godkender Blaabjerg kommunalbestyrelse anlægsregnskabet forleveringsaftalen med Klinting Vandværk.I november indkalder Klinting og Outrup vandværker de øvrige vandværkerog kommunen til en drøftelse om sammenlægning af vandværkerne. Efterendnu et møde i december, enes man om at forespørge Blaabjerg Kommune,om kommunen vil forhandle en privatisering af den kommunalevandforsyning.
Privatisering:
2006Som følge af kommunesammenlægningen i 2007 er det politiskvedtaget, at alle væsentlige spørgsmål i 2006 med økonomiske konsekvenserskal behandles af Sammenlægningsudvalget for Ny Varde Kommune.Vandværkerne sender 8. marts 2006 en forespørgsel til Blaabjerg Kommune,om kommunen vil forhandle en privatisering af den kommunalevandforsyning, men som følge af ovennævnte vedtagelse, skal forespørgslensendes til Sammenlægningsudvalget i Ny Varde Kommune. VardeKommune udarbejder strategiske overvejelser og en sagsfremstilling, hvorafdet fremgår, at der i henhold til almindelige forvaltningsbestemmelser iforvaltningsloven foretages en forudgående høring hos forbrugerne i beggevandforsyningsområder, og det vurderes, at forbrugerne har ret til og skaltilbydes at overtage området før andre uanset om kommunalbestyrelsenmåtte have et andet ønske.Først i december 2006 behandles sagen politisk med en vedtagelse om atsagen behandles senere.Det er bemærkelsesværdigt, at de private vandværkers henvendelse tilSammenlægningsudvalget i juni 2006 først behandles politisk i december2006, hvor sagen i øvrigt udsættes, og den forvaltningsretlige høring hosforbrugerne bliver ikke gennemføres (heller ikke senere).Den faldende likviditet iBlaabjerg Vandforsyningefter 2003 skyldes tilslut-ningsbidrag til ny vandfor-syning fra Klining Vand-værk og prisnedsættelse fra1,40 kr./m3til 1,10 kr./m3.
Lividitet:
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
13
Politisk dødvande: 2007 Kommunesammenlægningen2008Ejvind Larsen forsøger forgæves på for at få enpolitisktilkendegivelse. Henvendelserne behandles administrativt.Blaabjerg Vandforsyning a.m.b.a:Blaabjerg Vandforsyning a.m.b.a. bliver stiftet på en generalforsamling dem12. november 2009 og træder i kraft 1. januar 2010. Medlemmerne er ejereaf fast ejendom, der modtager vand fra tidligere Blaabjerg KommunesVandforsyning.Vandafgift:2009Varde Kommune godkender, at vandprisen hæves fra 2,80 kr./m3i2008 til 4,90 kr. / m3i 2009for at have midler til de fremtidige anlægs-investeringer i 10 års budgettet.Det medfører f. eks. enårlig merudgift på 75.000 kr.for en animalskproduktion med f.eks. 600 køer.
Ny ansøgning:I november 2009 anmoder Blaabjerg Vandforsyning a.m.b.a. på ny om atovertage vandforsyningen.Ingen sagsbehandling i 2007 – 2009 af henvendelsen fra Blaabjerg Vandforsyning.Selvom der i perioden fra 2007 til 2009 behandles1022 sager i Udvalget for Plan og Miljø,1326 sager i Økonomiudvalget,946 sager i Byrådet,var Blaabjerg Vandforsyning varIKKEpå dagsordenen.2010Først i juni 2010 vedtager Varde Byråd at afvise ansøgningen fraBlaabjerg Vandforsyning om privatisering af økonomiske grunde. VardeForsyning kan ikke anbefale en udskillelse.Eftertanke:Det er bemærkelsesværdigt,AT overvejelserne om privatisering og sammenlægning af denforbrugerejede kommunale og den privat vandforsyning i BlaabjergKommune i 2002 og 2005 blev afgjort på baggrund af værdifastsættelser(indre værdier i vandværkerne) for at sikre den økonomiske ligestillingved sammenlægningen.AT tilsvarende overvejelser og beregninger omværdifastsættelserafhenholdsvis Blaabjerg - og Varde Vandforsyning (for at sikre enøkonomisk ligestilling ved sammenlægning) ikke er foretaget.AT vandafgiften i den nyrenoverede Blaabjerg Vandforsyning skal stige340 % kun 3 år efter sammenlægningen med Varde Vandforsyning. Detmedfører en mistanke om, hvorvidt der er tale om en økonomiskligestilling og et afbalanceret værdiforhold i de sammenlagtevandselskaber.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
14
Sammenfatning:Der er tale om et meget kompliceret sagsforløb gennem meget lang tid.Flere kommunalvalg, en kommunesammenlægning og selskabsdannelse afvandforsyningen, ny lovgivning, uklare skatteforhold (der afgøres efter flereår i landsretten) og udskiftning af administrativt kommunalt personale harpræget forløbet.Det vurderes, at sagsforløbet frem til leveringsaftalen med KlintingVandværk og nedlæggelse af Nørre Nebel og Lunde vandværk i 2003 ihenhold til forvaltningsloven har været en ”normal” kommunalpolitiskbeslutningsproces.Det kan undre, at der i 2005 i forbindelse med udarbejdelse af en nyvandforsyningsplan ikke indgår en offentlig debat om privatisering afvandforsyningen, når det tidligere har været en politisk målsætning. På dettidspunkt har landsretten afgjort, at der ikke er skattemæssige konsekvenserved en privatisering.Da Blaabjerg Vandforsyning i marts 2006 forespørger, om BlaabjergKommune vil forhandle en privatisering af vandforsyningen, har BlaabjergKommunalbestyrelse på grund af den forestående kommunesammenlægningmistet sin kompetence til at forhandle om en privatisering.Det er overgået til sammenlægningsudvalget i 2006 og til Varde byråd i2007. Det er næppe i overensstemmelse med forvaltningsloven, at VardeByråd først træffer afgørelse i sagen i juni 2010.
B.
Blaabjerg Kommunale Vandforsyning og Varde KommunaleVandforsyning var ikke økonomisk ligestillet.Det fremgår bl.a. af et Notat af 2.10.2006 fra Ny Varde Kommune.”De nuværende takster i Blaabjerg har gennem en periode været holdt nede på 1,10 kr. pr. m3for at tilbageføre midler til forbrugerne.Ved at samle de to kommuners økonomi fremkommer forsyningen med en takst på 2,40 kr.begrundelsen er at forsyningen i Varde arbejder på at etablere et nyt kildefelt med tilhørendevandværk”.Kort sagt: Blaabjerg Vandforsyning fik væsentligt højere vandafgift, fordi VardeVandforsyning skulle have nyt kildefelt og vandværk.
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
15
BILAG 2Med henvisning nedenstående udsnit fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenshjemmeside om: ”Tilsyn, Prisloft 2011, Oversigt over de forskellige elementer i de325 selskabers prisloft”, er der 85 kommunale vandforsyningsselskaber i Danmarkmed en indre værdi på ca. 28,5 mia. kr.
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Albertslund Vand A/SAssens Vandværk A/SBillund Drikkevand A/SBornholms Vand A/SBrøndby Vandforsyning A/SBrønderslev Vand A/SChristiansfeld Vandforsyning A/SDragør Vand A/SEgedal Vandforsyning A/SEnergi Viborg Vand A/SEsbjerg Vand A/SFanø Vand A/SFaxe Vandforsyning A/SFredensborg Vand A/SFrederiksberg Vand A/SFrederiksberg VandværkFrederikshavn Vand A/SFrederiksund VandFaaborg Vandforsyning A/SGentofte Vand A/SGladsaxe Vand A/SGlostrup Vand a/sGuldborgsund Vand ApSHaderslev Vand A/SHalsnaes Forsyning ApSHammel Vandværk ambaHelsingør VandforsyningHerlev Vand A/SHerning Vand A/SHillerød Vand A/SHjørring Vandselskab A/SHolbæk Vand A/SHorsens Vand A/SHTK Vand A/SHvidovre Vand A/SHørsholm Vand ApSIshøj Vand A/S
####################################
81.147.989101.841.360165.997.779212.033.796301.136.434223.758.51144.320.55177.683.404148.968.702398.905.3941.416.587.05675.240.862107.544.812217.428.009133.999.55144.533.4051.019.964.824238.644.903133.987.093220.122.043158.402.870104.102.817195.166.894311.883.156127.265.189102.154.663608.259.64498.309.284672.340.407244.439.422763.519.416202.473.402583.429.289224.906.356197.857.815106.248.75359.975.520
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
16
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvi
Jammerbugt Forsyning A/SKalundborg Overfladevand A/SKalundborg Vandforsyning A/SKerteminde Vand A/SKøge Vand A/SLangeskov VandværkLejre Vand A/SLemvig Vand og Spildevand A/SLolland Vand A/SLyngby-Taarbæk Vand A/SLæsø Vand A/SMariagerfjord Vand a/sMorsø Forsyning VandNFS Vand A/SNK-Vand A/SOdsherred Vand A/SRanders Spildevand A/SRebild Vand & Spildevand A/SRingkjøbing-Skjern Vand A/SRingsted Vand A/SRoskilde Vand A/SRudersdal Forsyning A/SRødovre Kommune VandSilkeborg Vand a/sSK Vand A/SSkanderborg Forsyningsvirksomhed A/SSkive Vandforsyning A/SSorø Vand A/SStruer Forsyning Vand A/SSvendborg Vand A/SSønderborg Vandforsyning A/SThisted Drikkevand A/STRE-FOR Vand A/STønder Vand A/STårnby Forsyning VandVand Ballerup A/SVandCenter Syd a/sVandforsyning A/SVarde Vandforsyning A/SVejen Forsyning A/SVestforsyning Vand A/SVesthimmerlands Vand A/SVordingborg Vand A/SÆrø Vand A/SAalborg Forsyning, Vand A/SÅrhus Vand A/SKE Vand A/S
##########################################
52.113.24964.238.683385.613.183132.754.039213.794.80574.369.02742.462.223445.833.123523.908.529183.155.60468.513.217188.984.220106.245.983148.601.983340.669.24084.838.12462.325.4691.714.768806.232.193222.841.640480.308.143163.277.86278.725.667524.512.650628.165.800162.420.412437.286.841111.292.336196.705.371420.157.884392.207.825483.980.1411.683.902.989312.136.926156.524.004289.493.2421.388.119.82035.922.378423.922.248143.526.588775.640.71416.870.726170.269.95750.713.046704.598.6521.901.584.8712.014.087.537
ÆndringsforslagtilVandsektorloven.Notatafapril2013.BlaabjergVandforsyninga.m.b.a.
17