Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 264
Offentligt
Notat
Kemikalier og Jord&AffaldJ.nr. MST-Ref. aeDen
Orienteringsnotat for ExCOP og ordinære partskonferencer for Stockholm-, Basel- og Rot-terdamkonventionen, Geneve 28. april-10. maj 2013.Stockholm-, Basel- og Rotterdamkonventionen1afholder i perioden 28. april til 10. maj 2013 for førstegang back-to-back partskonferencer (COP’er) samt en fælles ekstraordinær partskonference (ExCOP). Deter tilrettelagt på denne måde for at kunne udnytte synergier mellem konventionerne. Organiseringen eren følge af COP beslutninger under den såkaldte synergiproces, som er enestående internationalt og detførste realiserede tætte samarbejde mellem relaterede men uafhængige konventioner, som skal styrke deninternationale miljøforvaltning.1. Centrale emnerDer vil for alle partskonferencer være en del emner, som relaterer sig til den løbende implementering afkonventionerne, tekniske tilpasninger og juridiske afklaringer. Nedenfor beskrives alene nye centraleemner, som skal diskuteres på partskonferencerne.ExCOPLinierne for synergiprocessen blev udstukket på den første fælles ekstraordinære partskonference(ExCOP) i 2010. Arbejdet relaterer sig til organisering af det fælles sekretariat for de tre konventioner; defælles tværgående aktiviteter samt revideringen af synergitiltagene såvel globalt, som regionalt ognationalt. På dette møde er der lagt op til en diskussion af muligheden for at invitere den kommendeMinamatakonvention (om kviksølv) til også at indgå i synergiprocessen. I forhold til fælles aktiviteterforventes der en enighed om at forsætte med disse, mens det samtidig skal diskuteres, hvordan enevaluering af processen kan udføres mest effektivt. Endelig blev der blev på UNEP styrelsesrådsmøde ifebruar vedtaget en beslutning om en integreret tilgang for finansiering af kemikalie- og affaldsområdetglobalt, som bygger på ekstern finansiel bistand fra donorer, national integration i udviklingsplaner ogandre politikker samt involvering af industrien. Beslutning indeholder en invitation til partskonferencer-ne om at implementere tilgangen, hvorfor der også forventes forhandlet en beslutning på dette område.StockholmkonventionenPartskonferencen skal beslutte, om den bromerede flammehæmmer HBCD skal optages under konventi-onen med forbud mod produktion og anvendelse på anbefaling fra konventionens tekniske ekspertkomité.Det forventes, at konventionens parter bakker op om anbefalingen om at optage HBCD, men der forven-tes samtidig diskussioner om mulige tidsbegrænsede undtagelser fra forbuddet, og mulig undtagelse forgenanvendelse af HBCD-holdigt materiale. Anvendelse af HBCD i isoleringsskum dækker op mod 90 % afden globale anvendelse af stoffet. Der findes egnede alternativer til anvendelsen i isoleringsskum, men deer endnu ikke tilgængelige i tilstrækkelige mængder - derfor er det nødvendigt med en tidsbegrænset und-tagelse for denne anvendelse, så produktionen af alternativerne kan øges, så de matcher behovet i forholdtil isoleringsskum. For de resterende 10 % har ekspertkomitéen vurderet, at det var muligt at indføre etforbud snarest.Et andet centralt element for konferencen er vedtagelsen af en overholdelsesmekanisme. På trods af at detstår i konventionsteksten at der snarest muligt skal etableres en overholdelsesmekanisme har det endnuikke været muligt at opnå enighed om en sådan. Det skyldes primært en modstand fra et mindre antal
1
Baselkonventionen om grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf, Rotterdamkonventionen om
forudgående samtykke om handel med visse farlige kemikalier og Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte(POPs)
parter fra udviklingslande, som har henvist til, at implementering af konventionen ikke er mulig på grundaf for dårlige muligheder for finansiering.For at sikre, at konventionen opfylder sit formål, skal konferencen desuden træffe beslutning om, hvordanen evaluering af effektiviteten af konventionen skal evalueresBaselkonventionenPå den foregående COP blev det vedtaget at udarbejde en ramme for miljømæssig forsvarlig behandling affarligt affald, som skulle afklare og sikre en fælles forståelse for en af konventionens hjørnestene om, atbehandling af affald skal ske miljømæssigt forsvarligt. Det skal blandt andet diskuteres, hvilket niveau enmiljømæssig forsvarlig behandling af affald skal have for at være acceptabel, og hvordan man sikrer enpraktisk implementering af princippet om miljømæssig forsvarlig behandlingUdarbejdelsen af en række tekniske vejledninger om hhv. affald fra elektroniske produkter og affald om-fattet af Stockholmkonventionen (POP-holdigt affald) skal diskuteres. I forhold til eksport afelektronikaf-falder hovedudfordringen sondringen mellem, om det er eksport af brugbart second-hand elektronikpro-dukter eller om det er eksport af affald, hvorfor dette er det primære fokus for vejledningen. For så vidtangår POP-holdigt affald, er hovedformålet med vejledningen at give retningslinjer for destruktionen afdette affald.Endelig skal konferencen diskutere en juridisk vejledning om fortolkning af centrale begreber i forhold tilimplementering af konventionen, herunder hvornår noget er affald, og hvornår affald er farligt, for atstøtte en mere ensartet implementering af konventionen.RotterdamkonventionenKonferencen skal tage stilling til optagelsen af seks nye stoffer på konventionens bilag (pesticiderne azin-phos-methyl, paraquat, flammehæmmerne pentabromdiphenylether og octabromdiphenylether, forskel-lige perfluoroktanforbindelser (PFOS) og krysotilasbest). En teknisk komite har vurderet, at kravene foroptagelse af alle stofferne er til stede. Efter en optagelse må stofferne kun eksporteres, hvis importlandethar givet udtrykkeligt samtykke hertil.På samme vis som beskrevet under Stockholmkonventionen skal Rotterdamkonventionen også vedtage enoverholdelsesmekanisme.2. Regeringens holdning til de centrale emnerExCOPRegeringen støtter selve synergiprocessen og det videre arbejde med fælles aktiviteter Regeringen støtterligeledes, at den fremover også kommer til at omfatte den nye Minamatakonvention. Der lægges dog vægtpå, at det skal være i fora af Minamatakonventionen. I forhold til evalueringen af synergiprocessen vilregeringen arbejde for, at evalueringen bliver konstruktiv og effektiv, således at der kommer et brugbartfremadrettet produkt ud af det.I forhold til finansieringen af kemikalie- og affaldsområdet arbejder regeringen for en beslutningstekst,som bedst muligt starter implementering af UNEP beslutningen i konventionernes arbejde, og som sikrerbalance mellem de tre elementer i beslutningens integrerede tilgang.StockholmkonventionenRegeringen støtter optagelsen af HBCD på konventionens bilag A (forbud) og lægger vægt på, at en und-tagelse til anvendelsen bliver begrænset til isoleringsskum til bygninger og kun for en tidsbegrænset, dader allerede eksisterer alternativer til anvendelsen. Regeringen støtter endvidere, at genanvendelse bliverundtaget fra forbuddet til samme formål og i samme tidsperiode.Regeringen vil arbejde for, at der vedtages en beslutning om, hvordan effektivitetsevaluering skal gen-nemføres, så det kan belyses, om konventionen virker efter hensigten. Ligeledes arbejder regeringen for,at rammerne for evalueringen sikrer en målrettet ressourceeffektiv evaluering, herunder en overvejelse afom en ny komite er nødvendig eller opgaverne meningsfyldt kan tilføres eksisterende grupper.
2
I forhold til overholdelsesmekanismen arbejder regeringen for at en mekanisme med en komité, som ef-fektivt kan identificere og afhjælpe overholdelsesproblemer blandt parterne, bliver vedtaget. Regeringenfinder det vigtigt at en mekanisme indeholder tilstrækkelige muligheder for at bringe sager til komitéensovervejelse og behandling.BaselkonventionenRegeringen lægger vægt på, at der opnås fælles forståelse for miljømæssig forsvarlig behandling, der sik-rer et højt miljøbeskyttelsesniveau og som samtidig er praktisk implementérbart i alle lande. Danmarklægger desuden særlig vægt på, at forbuddet mod eksport af farligt affald fra nord til syd ikke undermine-res.I forhold til de tekniske vejledninger om affald fra hhv. elektroniske produkter, og fra affald omfattet afStockholmkonventionen, støtter regeringen udarbejdelsen af disse, og særligt i forhold til vejledningenom elektroniske produkter, støtter regeringen at der i vejledningen sikres en praktisk håndhævelse, såle-des at u-lande kan håndtere importer af elektronik. Derudover støtter regeringen op om en vedtagelse afden videre proces med arbejdet med POP-vejledningen.Regeringen støtter også arbejde om juridiske fortolkninger, der kan hjælpe til en mere ensartet imple-mentering og håndhævelse af konventionen, og regeringen lægger vægt på, at der skabes en præciseringenog et miljømæssigt niveau, der svarer til EU’s regulering på området.RotterdamkonventionenRegeringen støtter fuldt optagelsen af de seks stoffer på konventionens bilag, ligesom regeringen ogsåunder Rotterdamkonventionen arbejder for vedtagelsen af en overholdelsesmekanisme.
3