Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1239647_0001.png
1239647_0002.png
1239647_0003.png
Nødebo den 21-04-2013Opfølgning fra beboerrepræsentanter i Nødebo på ministersvar J.nr NST-101-01137 –19.december 2012Nødebo Lokalråd, grundejerforeninger og beboere i 12S1 har læst ministersvaret til Miljøudvalgetsspørgsmål af den 21. november 2013 omkring område 12S1 i Nødebo (J.nr. NST-101-01137 - 19.december 2012).Som opfølgning på ministerens svar vil områdets repræsentanter gerne stille enrække opfølgende spørgsmål. Nederst i dokumentet har vi indsat ministerens svar af 19. decembersom reference.Ministeren skriver, at en overførsel ikke er gældende indenfor gældende lovgivning. Beboere ogrepræsentanter for Område 12S1 har dog tydeliggjort, at Planloven opererer med en meget klarskelnen mellem sommerhusområder i kystnærhedszonen og indenlandske områder (Fx §5b punkt1 vs §5J punkt 4)1. Denne skelnen foretages ikke i Fingerplan 2007. Planloven tillader dermed, atindenlandske sommerhusområder kan overføres, så længe de afrunder eksisterende bysamfund. Iarbejdet med den kommende fingerplan (2013) er det således muligt - med politisk ogadministrativ vilje - at ændre ordlyden i Fingerplanens nærværende §19 stk. 22, således atindenlandskesommerhusområder kan overføres, så længe de har byafrundende karakter.Forudsætningen er indarbejdelsen af en tekstuel præcisering i den kommende fingerplan, såledesat det fremgår, at områder godt kan overføres, så længe de er indenlandske og afrundereksisterende landsbysamfund (paragraf 19 stk 2). Som vi har fremført, så ville en sådanindarbejdelse videre være absolut logisk, da der dermed igen ville være overensstemmelse mellemPlanlov og Fingerplan.Med udgangspunkt i Naturstyrelsens egne data fra egen rapport3har vi videre bevist, at område12S1 er det eneste indenlandske sommerhusområde, der ligger byafrundende. Vi har dermedbevist, at en ændring iFingerplan 2013 IKKE vil skabe mulighed for præcedens, da området iNødebo er det eneste byafrundende indenfor Fingerplanens rammeområde.Miljøministeren tilkendegiver, at ministeriet ikke er bekendtgjort med en offentlig tilkendegivelseaf, at området skal overføres. Som vi tidligere har fremlagt i kopi for Naturstyrelsen, så harHillerød Byråd i hvidbogstillægget til Kommuneplan (i 2005) besluttet at overføre området. Dettearbejde blev dog umuliggjort med ordlyden i Fingerplan 2007 paragraf 19 stk. 2. Desuden er detforventningen, at det i Kommuneplan 2013 for Hillerød Kommune endnu engang vil blivetydeliggjort, at Hillerød Byråd ønsker at overføre området - til gavn for en bæredygtig udvikling afbysamfundet i Nødebo.I sit svar til MIU fremhæver ministeren koten til Esrum Sø som værende et problem. Derargumenteres videre for, at området drænes for at undgå oversvømmelse. Beboere ogrepræsentanter finder disse kommentarer afsporende fra de egentlige forhold og irrelevante forden aktuelle sag. Ligesom mange andre områder drænes området, qua dets lave beliggenhed i12
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=127131#K2ahttp://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/168AEF1C-EE66-4FE9-95D3-92B5D4452BFD/0/9788772797793.pdf3http://www2.nst.dk/Download/Udgivelser/Indenlandske_sommerhusomraader_Hovedstad.pdf
forhold til resten af byen. Overfladeregnvand ledes derfor naturligt videre gennem et fuldt ududbygget og professionelt afvandingssystem - og videre til Esrum Sø. På samme måde somoverfladevand ledes videre utallige andre steder i landet. Vi har yderligere bevist, at nærheden tilEsrum Sø netop sikrer områdetfuldstændigmod oversvømmelse, da søens flodemål er lovbestemtog ligger i kote langt under selve søbredden. Vandstanden i søen kan sænkes via stigebrættet inordenden, hvorfor en normalregulering af søens vandstand sikrer, at selv de mest overnaturligeregnmængder umuligt vil kunne gøre søens flodemål kritisk. (Hverken for område 12S1 eller allede andre helårsboliger omkring Esrum Sø.) Søens tilstedeværelse er tværtimod en stor fordel iforhold til effektiv oversvømmelsessikring pga. områdets mulighed for afvanding til søen.Sluttelig skriver ministeren, at område 12S1 ligger op til Natura2000-område (Område 1334). Sombeboerne flere gange har fremlagt for Naturstyrelsen, så er det netop beboerne, der i dag sikrervedligehold af stiarealer, oprydning og fremkommelighed i forhold til skov og sø. Desuden liggerder i forvejen utallige byzoneområder med tusindevis af helårsboliger(blandt andet resten afNødebo By) op til det pågældende Natura2000-område. En særdiskrimination af område 12S1synes i den kontekst således hverken logisk eller rimelig.På baggrund af ovenstående ønsker vi at stille følgende uddybende spørgsmål til Miljøudvalget ogMiljøministeren:Er Miljøminister og Miljøudvalg enige i, at område 12S1 er det eneste byafrundendesommerhusområde i Fingerplanens rammeplansområde?Er Miljøminister og Miljøudvalg enige i, at en overførsel af område 12S1 ikke vil dannepræcedens?Er Miljøminister og Miljøudvalg enige i, at en overførsel af område 12S1 er mulig indenforgældende lovgivning - (Planloven) og således kun kræver en præcisering af paragraf 19 stk.2 i den kommende reviderede fingerplan?Hvorfor mener Miljøministeren, at det forhold, at området drænes, har nogen relevans foroverførsel af område 12S1?Mener Miljøministeren, at område 12S1s nærhed til et Natura2000-område skulle væresærlig problematisk sammenlignet med utallige andre byzoneområder, der i forvejengrænserop tilellerligger iNatura2000-områder?
Med venlig hilsenBeboerrepræsentanterne i område 12S1, Nødebo By.
4
http://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile=miljoegis-natura2000
BaggrundMinisterens svar:(J.nr. NST-101-01137 - 19. december 2012)
"I forhold til udsagnet om, at en overførsel er mulig efter gældende lovgivning skal detindledningsvis bemærkes, at det af Landsplandirektivetfor hovedstadsområdet ”Fingerplan 2007”utvetydigt fremgår, at sommerhusområder i fingerplanområdet skal fastholdes somsommerhusområder. Denne bestemmelse gælder alle sommerhusområder ihovedstadsområdetuanset om disse ligger i kystnærhedszonen eller ej.Miljøministeriet er ikke bekendt med, at der skulle være sket en ”offentligtilkendegivelse” af, atområdet skulle overføres til byzone.Det forhold, at husene i Nødebo i dag ”handles somhelårshuse”, og atområdet rummer en række tekniske faciliteter som belysning, kloakeringmv.ændrer ikke ved, at området har status som sommerhusområde - og ogsåhåndteres som sådan iskattemæssig forstand.I forhold til udsagnet om, at Nødebo-området ikke skulle ligge inden forellerop til naturbeskyttelsesområder m.v., skal det bemærkes, at områdetgrænser umiddelbart op tilNatura 2000-området Esrum Sø, hvilket ogsåfremgår af Naturstyrelsens ”Registrering ogvurdering af indenlandskesommerhusområder i Hovedstadsområdet” fra 2011.Området erherudover beliggende i samme kote som Esrum Sø og områdetdrænes for at hindreoversvømmelse.”