Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1238632_0001.png
1238632_0002.png
1238632_0003.png
1238632_0004.png
1238632_0005.png
Europaudvalget og Miljøudvalget
EU- konsulenten
EU-noteTil:Dato:Udvalgenes medlemmer23. april 2013
Forslag om maritim fysisk planlægning og integreret kystzonefor-valtningSammenfatningKommissionen har fremsat et direktivforslag, der forpligter medlemsstater-ne til at udarbejde fysiske planer for det maritime rum og strategier for inte-greret kystzoneforvaltning. Forslaget forpligter desuden medlemsstaterne tilat samarbejde på tværs af grænserne i havregionerne. Formålet er at ska-be sammenhæng og sikre effektiv implementering af de mange politikker,der påvirker kyst- og havområder. Visse nationale parlamenter undersøgeri øjeblikket, hvorvidt nærhedsprincippet overholdes med dette forslag.
Baggrund og formålKommissionen fremlagde den 12. marts 2013 et direktivforslag om rammerne1for maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning. Hovedformå-let er at fremme en bæredygtig udvikling af kyst- og havbaserede aktiviteterog en bæredygtig udnyttelse af kyst- og havressourcerne. Der skal ske ved at
1
KOM(2013) 133 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammerne for maritimfysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning
1/5
opstille en ramme for maritim fysisk planlægning i EU-farvandene og integre-ret forvaltning af medlemsstaternes kystzoner.Ifølge Kommissionen er der et øget pres på kyst- og havområder. Det skyldesdels konsekvenser af klimaforandringer og naturfænomener som erosion, delsmere intensiv udnyttelse gennem aktiviteter såsom fiskeri, søfart, akvakultur-anlæg, turistaktiviteter, havvindmøller og andre anlæg til vedvarende energi.Disse aktiviteter koordineres ikke i tilstrækkeligt grad, hvilket medfører spildtpotentiale, manglende forudsigelighed om adgangen til det maritime rum. Derer derfor ikke et optimalt erhvervsklima for investorer, hvilket kan betyde tab afarbejdspladser. Samtidig har manglende koordinering konsekvenser for miljøog bæredygtighed.Helt overordnet skal forslaget således støtte gennemførelsenaf Europa2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.Sammenhængen ernærmere beskrevet i Kommissionens meddelelseBlå vækst – mulighederne2for bæredygtig vækst i den maritime økonomi.
Hvad foreslås der med direktivets bestemmelser?Direktivforslaget forpligter medlemsstaterne til at udarbejde fysiske planer fordet maritime rum og strategier for integreret kystzoneforvaltning. Disse planerog strategier skal udarbejdes ud fra en økosystembaseret tilgang og være ioverensstemmelse med national ret, international ret samt EU-lovgivning påområdet.
Direktivforslagets forståelse afmaritim fysisk planlægning:”en offentligprocedure, der omfatter analyse og planlægning af den rumlige og tidsmæssi-ge fordeling af menneskelige aktiviteter i havområderne med det formål atrealisere økonomiske, miljømæssige og sociale mål. Det overordnede formålmed maritim fysisk planlægning er at udarbejde planer, der kortlægger udnyt-telsen af det maritime rum til de forskellige havbaserede aktiviteter”.Direktivforslaget forståelse afintegreret kystzoneforvaltning:”et værktøj tilintegreret forvaltning af alle politiske procedurer, der berører kystzonerne, ogsom har til formål at styre og koordinere samspillet mellem land- og havbase-rede aktiviteter i kystzonerne henblik på at sikre en bæredygtig udvikling afkyst- og havområderne. Integreret kystzoneforvaltning sikrer, at der er sam-menhæng på tværs af sektorerne mellem de forskellige forvaltnings- og udvik-lingsbeslutninger.”
2
KOM (2012) 494
2/5
De to værktøjer er gensidigt supplerende og deres geografiske anvendelses-område overlapper hinanden.Medlemsstaterne skal fastlægge procedurer, der dækker hele cyklussen fraproblemformulering, indsamling af oplysninger, planlægning, beslutningsta-gen, forvaltning, overvågning, gennemførelse og inddragelse af berørte parter.Direktivet fastlægger en række minimumskrav til disse procedurer. Der skalblandt andet foretages en miljømæssig vurdering af fysiske planer og strategi-erne i overensstemmelse med Direktivet om vurdering af bestemte planers og3programmers indvirkning på miljøet.EU deltager ikke i disse procedurer, idet selve planlægningen og fastlæggel-sen af forvaltningsmål overlades til medlemsstaterne.Forslaget forpligter medlemsstaterne til at samarbejde på tværs af grænsernei havregionerne og dermed skabe sammenhæng i forvaltningen på tværs afhavområderne. Medlemsstaterne skal blandt andet indsamle og udveksleoplysninger.
Retsgrundlag og sammenhæng med andre politikkerForslaget skal hjælpe med virkeliggørelse af politikker vedtaget under firespecifikke områder og er derfor baseret på TEUF artikel 43, stk.2 om fælleslandbrug og fiskeripolitik, artikel 100, stk. 2 om transport, artikel 192, stk. 1 ommiljøpolitik samt artikel 194, stk. 2 om energi. Tiltagene er således ikke sek-torspecifikke, men dækker de politikområder i traktaten, der har indvirkning påkyst- og havområederne. Forslaget indebærer ikke ændringer i nugældendelovgivning.Der er en mængde EU-lovgivning med mål og regler, der gælder for hav ogkystområder. Det drejer sig om EU’s integrerede havpolitik (IMP) og dets mil-4jøsøjle, havstrategirammedirektivet. Dertil kommer direktivet om vedvarende567energi , initiativet "Motorveje til søs" og habitatdirektivet.
34
Direktiv 2001/42/EFDirektiv 2008/56/EF5Direktiv 2009/28/EF6Beslutning 884/2004/EF7Rådets direktiv 92/43/EØF
3/5
Konsekvenser af forslaget i DanmarkRegeringen vurderer foreløbigt, at en gennemførsel af forslaget vil medføre, ateksisterende sektorplaner og tilladelser til aktiviteter på havet integreres ogsammentænkes ved planlægning på tværs af sektorerne. Direktivets krav omen planlægningsproces på havet kan forventes at medføre behov for at etab-lere en fælles, digital infrastruktur for geodata om det maritime rum. Det vur-deres, at gennemførslen – især på havet - vil kunne bidrage positivt til vækst iden maritime økonomi samt påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt.En foreløbig vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser peger på, at engennemførelse af forslaget i Danmark vil have statsfinansielle konsekvenser,der omfatter omkostninger til etablering af fælles database og forøget års-værk, men at det ikke vil have væsentlige erhvervsadministrative konsekven-ser.Forslaget er sendt i høring med frist 17. april 2013
Hvordan argumenterer Kommissionen for overensstem-melse med nærhedsprincippet?Ifølge Kommissionen forudsætter en effektiv implementering af EU-lovgivningpå området en fælles ramme for planlægning på havet og integreret kystzone-forvaltning.Forslaget respekterer ifølge Kommissionen medlemsstaternes beføjelser til attilpasse indholdet af disse planer og strategier til deres egne individuelle øko-nomiske, sociale og miljømæssige prioriteringer samt nationale sektorpolitiskemål og juridiske traditioner. Indholdet af planerne fx spørgsmål om prioriterin-ger, valg af løsninger, hvor investeringer skal foretages, hvilke områder, derskal udvikles osv. er således overladt til medlemsstaterne.Kommissionens konsekvensanalyse konkluderer, at til trods for at ikke-bindende foranstaltninger (som fx retningslinjer) giver visse fordele, vil juridiskbindende regler i form af et direktiv være bedst egnet til at sikre forudsigelig-hed, stabilitet og gennemsigtighed.
Folketingets indledende behandling af forslagetDe nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-lelse til Kommissionen, hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprin-
4/5
cippet, dvs. hvis de mener, at medlemsstaterne kan realisere forslagets formålgennem national lovgivning. Den begrundede udtalelse skal fremsættesinden 8 uger fra forslaget er fremsat på alle sprog, det vil sige senestden 13.maj 2013.I alt ti kamre i otte lande behandler forslaget med henblik på at undersøge etevt. brud på nærhedsprincippet. Det er dog uvist om disse parlamenter pri-mært vil se på, om forslaget lever op til nærhedsprincippet eller om de vil kon-centrere sig om forslagets indhold. Folketinget har nemlig også mulighed forat afgive bemærkninger til forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart afFolketingets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold ogikke til overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsenLotte Rickers Olesen (3330)
5/5