Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1235318_0001.png
1235318_0002.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-01322 &DEP-2012-9075
Folketingets Europaudvalg har i brev af 18. marts 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 1, (alm. del) til KOM(2012)0628, Forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om ændring af direktiv 2011/92/EF om vurdering af visse offentlige ogprivate projekters indvirkning på miljøet, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).

Spørgsmål nr. 1, (alm. del)

Vil ministeren i forlængelse af sin forelæggelse i Europaudvalget den 15. marts2013, redegøre for hvilke forenklinger af det eksisterende VVM-direktivs regler ogprocedurer, som Kommissionens ændringsforslag (KOM(2012)0628) vil medføre?

Svar

Idet jeg i øvrigt kan henvise til grundnotatet om Kommissionen forslag til ændringaf VVM-direktivet KOM(2012) 628, som blev oversendt til udvalget den 30.november 2012, kan jeg oplyse, at forslaget efter Miljøministeriets opfattelse vilindebære forenklinger på følgende områder:1) Forenkling af screeningsprocessenMed forslaget bliver det tydeligere, hvilke oplysninger bygherren skal levere tilVVM-myndigheden i screeningsprocessen, og hvilke hensyn, som myndighedenskal inddrage i afgørelsen. Derudover foreslås der en maksimal tidsfrist for heleprocessen på 3 måneder med mulighed for at forlænge med yderligere 3 måneder.2) Forenkling af VVM-processenMed forslaget vil der blive stillet krav om udarbejdelse af et scopingdokument, derfastlægger rammen for de forhold i VVM-redegørelsen, som bygherren særligt skalbeskrive i forhold til det konkrete projekt. Derudover foreslås der en maksimaltidsfrist for udarbejdelse af tilladelse mv. på 3 måneder, med mulighed forforlængelse med yderligere 3 måneder. Tidsfristen løbe fra det tidspunkt, hvormyndigheden har modtaget VVM-redegørelsen fra bygherren, og den offentligehøring af redegørelsen er afsluttet.3) Forenkling af tilladelsesprocedurenDer foreslås indført en ’one stop shop’, hvorefter én myndighed skal koordinerealle tilladelser efter anden EU-miljøretlig lovgivning, som er nødvendige tilrealisering af det konkrete projektønske. Bygherren skal således kun henvende sighos én myndighed. Dette gælder eksempelvis for de miljøgodkendelser der er enfølge af direktivet om industrielle emissioner (IED). Det vil afhænge af den
./.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
nationale implementering, om nationale (ikke EU-relaterede) tilladelser som fxbyggetilladelser og landzonetilladelser inddrages under ’one stop shop’.4) Andre spørgsmålForslaget opdaterer direktivets miljøbegreb til nuværende og fremtidigemiljømæssige udfordringer. Der er tale om emner, som i forslaget vurderes til ogsåi fremtiden at spille en fremtrædende rolle ved afgørelsen om VVM-pligt ogudarbejdelsen af VVM-redegørelsen. Således foreslås for eksempel menneskerssundhed, biodiversitet og klimatilpasning inddraget.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
2