Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1233854_0001.png
1233854_0002.png
1233854_0003.png
NOTAT
2. april 2013
GRUNDNOTAT TIL MIU & FEUKomitésag

Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) 1089/2010 om

interoperabilitet for geodatasæt og tjenester

Draft COMMISSION REGULATION (EU) No …/.. of XXX amendingRegulation (EU) No 1089/2010 implementing Directive 2007/2/EC asregards interoperability of spatial data sets and services1. ResumeForslaget om ændring af forordning om interoperabilitet mellemgeodatasæt og tjenester supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en infrastruktur forgeografisk information i Det Europæiske Fællesskab (INSPIRE). INSPIRE-direktivet er gennemført i dansk ret med lov nr. 1331 af 19. december 2008om infrastruktur for geografisk information. Loven trådte i kraft den 15.maj 2009.Forslaget fastsætter regler og anvisninger for den planlagteimplementering af INSPIRE direktivets bilag 2 og 3. Forslaget indeholderteknisk standardiseringsmæssige krav til den form, som eksisterendegeodatasæt skal gøres tilgængelige på. Formålet med standardiseringen erat skabe mulighed for at udveksle og anvende geodata på tværs af EU’sgrænser og på tværs af sektorer og administrative niveauer.Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark. Der skalstemmes om forslaget i INSPIRE-komitéen den 8. april 2013.Regeringen forventes at kunne stemme for forslaget.

2. Baggrund

Kommissionen sendte den 18. marts 2013 ovennævnte udkast til forslag tilmedlemmerne af INSPIRE komitéen med henblik på afstemning i komitéenden 8. april 2013.Forslaget har hjemmel i artikel 7, stk. 1 i INSPIRE-direktivet og omfatteren udvidelse af forordningen med tekniske krav og regler forstandardisering af de datasæt, som vedrører temaerne i bilag 2 og 3 idirektivet samt konsekvensrettelser i forordningen i forhold til bilag 1 idirektivet.Udkast til forslag har været i høring i medlemslandene den 14. maj til 8.
juni 2012, hvor Danmark afgav høringssvar. Danmarks bemærkninger er ial væsentlighed inddraget i det fremsendte forslag.

3. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at skabe et grundlag for at kunne udveksle oganvende geodata, der vedrører et eller flere af de temaer, som er omfattet afINSPIRE-direktivet, på tværs af landegrænser i Det europæiske Fællesskab,på tværs af sektorer og på tværs af administrative niveauer.Forslaget baserer sig på anerkendte internationale standarder, f.eks. ISO.Den form hvormed der gives adgang til de eksisterende danske geodatasæt,som vedrører INSPIRE-direktivets bilag 2 og 3, skal standardiseres efterreglerne i dette forslag. Gennemførelsen vil strække sig frem til 2020.For at sikre datamæssig sammenhæng til de sektorer, som anvendergeodatasættene i deres forvaltning, er der i udarbejdelsen af forslagetinddraget en bred vifte af interessenter og anvendelseseksempler, f.eks.anden europæisk miljølovgivning.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.

5. Nærhedsprincippet

Formålet med forslaget er at gøre det muligt at hente eksisterende geodatafra forskellige kilder på tværs af medlemslandene og stille data til rådighedpå en teknisk standardiseret måde, som gør det muligt at bruge datasammen. Målets tværnationale aspekter kan således ikke i tilstrækkelig gradopfyldes af medlemslandene alene.

6. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Lov om infrastruktur for geografisk information (lov nr. 1331 af 19.december 2008), gennemfører INSPIRE-direktivet i dansk ret og trådte ikraft den 15. maj 2009.Forslaget vil udmønte denne lov med hensyn til teknisk standardisering afden form de eksisterende geodatasæt, som vedrører INSPIRE-direktivetsbilag 2 og 3 gøres tilgængelige på, samt foretage nogle konsekvensrettelseri forhold til direktivets bilag 1. Forslaget er en forordning og vil såledesgælde umiddelbart i medlemslandene, når den er vedtaget og offentliggjort.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Den gældende forordning for interoperabilitet er implementeret forgeodatasæt vedrørende INSPIRE-direktivets bilag 1. Erfaringer indhentetpå baggrund heraf viser, at for geodatasæt, som er baseret på tidssvarendestandarder, vil arbejdet med at gennemføre forslaget være af begrænset2
omfang.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrativekonsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiskekonsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

7. Høring

Rammenotat om forslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalgetden 22. marts– 2. april. Der er indkommet et svar fra Dansk Industri, somikke havde bemærkninger.

8. Generelle forventninger til andres landes holdninger

Forslaget har ikke været til forhandling. Et tidligere udkast til forslag harværet i høring i medlemslandene den 14. maj til 8. juni 2012, hvorDanmark afgav høringssvar. Danmarks bemærkninger er i al væsentlighedinddraget i det fremsendte udkast til forslag.

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan grundlæggende støtte forslaget, idet forslaget ligger i godforlængelse af dansk praksis for området og understøtter det igangværendearbejde med opbygning af en national infrastruktur for geografiskinformation. Forslaget bygger endvidere på de samme principper som Denfællesoffentlige digitaliseringsstrategi.Konkret forventes det, at forslaget vil kunne bidrage til en letteredataudveksling på tværs af grænser, og det forventes desuden at understøttedanske forvaltningsopgaver.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3