Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1165271_0001.png
1165271_0002.png
1165271_0003.png
1165271_0004.png
1165271_0005.png
1165271_0006.png
1165271_0007.png
1165271_0008.png
1165271_0009.png
1165271_0010.png
1165271_0011.png
1165271_0012.png
1165271_0013.png
1165271_0014.png
1165271_0015.png
1165271_0016.png
1165271_0017.png
1165271_0018.png
1165271_0019.png
1165271_0020.png
1165271_0021.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Kort- og Matrikelstyrelsen(Fri anvendelse af visse data samt varetagelse afsøopmåling)§1I lov om Kort- og Matrikelstyrelsen, jf.lovbekendtgørelse nr. 131 af 28. januar 2010, foretagesfølgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1, nr. 1,indsættes efter »samt«:»opmåling og«.2.I§ 2indsættes som stk. 3:”Stk.3.Kort- og Matrikelstyrelsen kan efter forhandlingmed andre myndigheder opbevare og distribuere deresdata.”3.Efter§ 4indsættes:»§4a.Søopmåling i de danske farvande, herunderfarvandene omkring Færøerne og Grønland, må aleneforetages med Kort- og Matrikelstyrelsens tilladelse.Efter at opmålingen er afsluttet, skal kopi af alleopmålingsdata afleveres til Kort- og Matrikelstyrelsen.Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte bestemmelser omansøgningens udformning og om vilkår, der knytter sigtil tilladelsen. Miljøministeren kan tillige fastsættebestemmelser om afleveringen af opmålingsdata.Stk. 3.Afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til andenadministrativ myndighed.«2.Efter § 5 indsættes:5 a.Miljøministeren beslutter, hvilke af Kort- ogMatrikelstyrelsens data der kan anvendes frit af andreoffentlige myndigheder, virksomheder og personer. Kort-og Matrikelstyrelsen gør disse data tilgængelige.Stk. 2.Miljøministeren fastsætter bestemmelser omvilkårene for videreanvendelsen af data, som gørestilgængelige efter stk. 1.Stk. 3.Kommuner, der er i besiddelse af data, der eretableret i samarbejde mellem kommunerne og Kort- ogMatrikelstyrelsen, og som miljøministeren har truffet
KMS-101-00004
1
beslutning om efter stk. 1, kan stille disse data frit tilrådighed på tilsvarende måde.”3.Efter § 7 indsættes:»§7a.Med bøde straffes den, som overtræder § 4a, stk.1.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.kapitel.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kanved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft fordisse landsdele med de afvigelser, som de særligefærøske og grønlandske forhold tilsiger.
KMS-101-00004
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formål2. Lovforslagets indhold2.1 Gældende ret2.1.1 Anvendelse af data2.1.2 Søopmåling2.2 Ændring af reglerne om betaling for data samtnye regler om opbevaring og distribution af data2.3 Regler om søopmåling3. Økonomiske og administrative konsekvenser fordet offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser1. Lovforslagets baggrund og formålSom led i gennemførelsen af Den FællesoffentligeDigitaliseringsstrategi 2011-2015 indgik regeringen iseptember 2012 en aftale med KommunernesLandsforening om grunddata. Aftalen indebærer, at enrække af Kort- og Matrikelstyrelsens data skal stilles frittil rådighed, det vil sige stilles til rådighed uden betaling.Lovforslaget, som skal udmønte aftalen mellemregeringen og Kommunernes Landsforening, vil givemiljøministeren mulighed for at beslutte, at Kort- ogMatrikelstyrelsen skal stille den del af styrelsens data,som er såkaldte grunddata, frit til rådighed for andreoffentlige myndigheder, virksomheder og personer, somherefter kan anvende data uden at betale styrelsen forbrugen.I den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi betegnessom grunddata de væsentligste data om personer,virksomheder, ejendomme og steder, som anvendes afmange myndigheder og derved er grundlaget for denoffentlige forvaltning. Grunddata er således en del af dedata, der findes i Det Centrale Virksomhedsregister(CVR), Bygnings- og Boligregisteret (BBR) samt i Kort-og Matrikelstyrelsens datasamlinger. Som led iregeringens initiativer til vækst og effektivisering er detbesluttet at lette anvendelsen af grunddata for at sikre, at
KMS-101-00004
3
den offentlige forvaltning anvender samme data somgrundlag for administrationen. Aftalen mellemregeringen og Kommunernes Landsforening omgrunddata medfører ikke alene, at arbejdsgange ogprocesser i den offentlige forvaltning lettes; ogsåerhvervslivets administrative byrder lettes ved, at sammedata anvendes i hele den offentlige forvaltning, således aterhvervslivets kommunikation med offentligemyndigheder overalt kan foretages på grundlag af sammedata. Anvendelsen af samme data vil ligeledeseffektivisere digital kommunikation mellem personer ogoffentlige myndigheder. Data, som er omfattet af aftalen,udgør således en del af samfundets infrastruktur. Hertilkommer, at erhvervslivet kan opnå betydeligeøkonomiske gevinster ved at genanvende offentligemyndigheders data.Den del af Kort- og Matrikelstyrelsens data, som eromfattet af aftalen mellem regeringen og KommunernesLandsforening, er styrelsens topografiske kort,grundlæggende landkortdata, matrikelkortet ogDanmarks Højdemodel. Efter forslaget vil styrelsensåledes som en myndighedsopgave kunne stille disse datafrit til rådighed for alle som en offentlig infrastruktur.Samfundsudviklingen vil kunne medføre, at andregrunddata også får en sådan offentlig betydning, at deudgør en del af infrastrukturen, og at det derfor ønskes, atdisse data stilles frit til rådighed for alle.Samfundsudviklingen vil endvidere kunne medføre, atandre data end grunddata også får en sådan offentligbetydning, at de udgør en del af infrastrukturen, og at detderfor ønskes, at disse data stilles frit til rådighed for alle.Miljøministeren vil også kunne beslutte, at sådanne dataskal stilles frit til rådighed.Lovforslaget giver endvidere mulighed for, atkommuner, der er i besiddelse af data, som er etableret isamarbejde mellem kommunerne og Kort- ogMatrikelstyrelsen, og som miljøministeren har truffetbeslutning om skal stilles frit til rådighed, tilsvarende vilkunne stille disse data frit til rådighed for alle.Det foreslås endvidere, at det fastsættes i loven, at Kort-og Matrikelstyrelsen skal sikre, at de data, som,miljøministeren beslutter, skal stilles frit til rådighed,gøres tilgængelige for offentligheden. Endelig foreslåsdet, at styrelsen kan opbevare og distribuere andremyndigheders data. Det medfører fordele, at storemængder data opbevares og distribueres samlet, og forbrugerne vil det være en fordel, at mange forskellige
KMS-101-00004
4
typer data kan hentes fra samme sted. Kort- ogMatrikelstyrelsen distribuerer allerede en betydelig del afsine data fra ”Kortforsyningen”, og styrelsen opbevarerog distribuerer også enkelte samlinger af andremyndigheders data, blandt andet Danmarks Miljøportal.Forslaget vedrører endvidere søopmåling.Farvandsvæsenet blev nedlagt ved kongelig resolutionden 3. oktober 2011, og dets opgaver blev overført tilandre myndigheder. Søopmålingen blev således overførttil Miljøministeriet, Kort- og Matrikelstyrelsen, somhidtil alene har varetaget søkortproduktionen. Efterlovforslaget ændres lov om Kort- og Matrikelstyrelsen,således at det fremgår, at styrelsen som led i sine opgaverogså varetager søopmålingen. Endvidere foreslås det, atder indføjes udtrykkelig hjemmel i loven til, at styrelsenkan tillade, at andre foretager søopmåling.Farvandsvæsenet gav tidligere sådanne tilladelser alenemed hjemmel i statens højhedsret til søterritoriet.2. Lovforslagets indhold2.1 Gældende ret2.1.1 Anvendelse af dataKort- og Matrikelstyrelsen blev oprettet ved lov nr. 749af 7. december 1988 som en statsvirksomhed, som vedsiden af udførelse af myndighedsopgaver skulle fungerepå markedsmæssige vilkår ved salg af sine data ogprodukter som for eksempel topografiske kort, søkort ogmatrikelkort. Styrelsen skulle også fremstille særligeprodukter og ydelser til andre offentlige myndigheder,for eksempel data og kort til forsvaret. Styrelsen skullesåledes så vidt muligt basere sin virksomhed påbrugerbetaling, mens styrelsens myndighedsopgaverskulle dækkes ved årlige bevillinger på finansloven.Ifølge lovens § 5, stk. 1, beslutter miljøministeren, hvilkeaf Kort- og Matrikelstyrelsens produkter, der kanudbydes til salg. I medfør af lovens § 5, stk. 2, er der ibekendtgørelse nr. 68 af 30. januar 2003 fastsatbestemmelser om salg af Kort- og Matrikelstyrelsensprodukter og ydelser m.m. og om betaling herfor. Efterdisse bestemmelser kan styrelsen kun undtagelsesvislevere produkter eller ydelser til nedsat betaling elleruden betaling.Lov om videreanvendelse af den offentlige sektorsinformationer, som gennemfører dele af direktiv2003/98/EF om videreanvendelse af den offentligesektors informationer, berører spørgsmålet om betalingfor Kort- og Matrikelstyrelsens data. Loven indeholder
KMS-101-00004
5
bestemmelser om kommerciel og ikke-kommercielanvendelse af dokumenter og datasamlinger, somoffentlige myndigheder er i besiddelse af. Lovenfastsætter ikke, at offentlige myndigheder skal giveadgang til videreanvendelse af dokumenter ogdatasamlinger, men loven indeholder bestemmelser omblandt andet behandling af anmodninger omvidereanvendelse og om betingelser forvidereanvendelse. Når dokumenter eller datasamlingerstilles til rådighed for videreanvendelse, kan deropkræves et gebyr, der som hovedregel efter lovens § 8,stk. 1, ikke må overstige marginalomkostningerne ved atstille data eller dokumenter til rådighed. Herved menesomkostningerne ved distribution og eventuelkvalitetsforbedring af data og dokumenter. For blandtandre de af Kort- og Matrikelstyrelsens data, som erproduceret som led i en indtægtsfinansieret offentligproduktionsvirksomhed, gælder efter lovens § 8, stk. 2, atder udover det nævnte gebyr kan fastsættes en betaling,som helt eller delvist dækker omkostningerne ved selvedokument- eller dataproduktionen.2.1.2 SøopmålingIfølge kapitel V, regel 9, i SOLAS-konventionen (Safetyof Life at Sea Convention), som Danmark har tiltrådt,skal søkort fremstilles af en statslig myndighed ellerunder en sådan myndigheds kontrol. I overensstemmelsehermed er det i § 4, stk. 1, i lov om Kort- ogMatrikelstyrelsen fastsat, at styrelsen har eneret tilfremstilling af søkort, og at styrelsen kan gennemføresøopmåling til brug for produktionen af søkort overdanske farvande og farvandene omkring Færøerne ogGrønland. Farvandene omfatter søterritoriet og deneksklusive økonomiske zone, ved Færøerne dog kunsøterritoriet. Styrelsen har således hidtil alene foreståetselve produktionen af søkort, mens Farvandsvæsenetforestod tilrettelæggelsen og udførelsen af søopmålingen.Selve opmålingen blev foretaget af Søværnets skibe.Tilladelser til søopmåling til andre formål end statensfremstilling af søkort, for eksempel opmåling iforbindelse med anlæg af havne, brobyggeri elleropførelse af vindmøller på havet, blev tidligere givet afFarvandsvæsenet. Tilladelserne er blevet givet alene medhjemmel i statens højhedsret til søterritoriet. Detbemærkes, at ifølge artikel 21, stk. 1, litra g, i DeForenede Nationers Havretskonvention af 10. december1982, som er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelsenr. 17 af 21. juli 2005, kan kyststaten udstede love omhydrografiske opmålinger på søterritoriet. Tilladelser erendvidere med støtte i havretskonventionens artikel 56
KMS-101-00004
6
om kyststatens suveræne rettigheder og jurisdiktion i deneksklusive økonomiske zone blevet givet til søopmåling idenne zone.Baggrunden for, at der kræves tilladelse til at opmåle i dedanske farvande, er sikkerhedsmæssige hensyn, idet derer områder i de danske farvande, hvor særlige nationalebeskyttelsesinteresser gør sig gældende. Hertil kommerstatens forpligtelse til og eneret til at fremstille søkort,samt statens interesse i at vide, hvilke skibe der opmåler ide danske farvande, og hvor opmålingerne finder sted.2.2 Ændring af reglerne om betaling for data samt nyeregler om opbevaring og distribution af data.Offentlige myndigheders, virksomheders og personersanvendelse af Kort- og Matrikelstyrelsens data erreguleret ved aftaler. Disse aftaler begrænsermyndighedernes, virksomhedernes og personernesmuligheder for at udveksle data med andre og for at stilledata til rådighed for andre.På nogle områder har offentlige myndigheder vedgenerelle aftaler dog ret til at anvende en del af Kort- ogMatrikelstyrelsen data og udveksle disse data indbyrdes.Der blev således i 2008 indgået en sådan aftale medvirkning fra 1. januar 2009 om statslige myndighedersanvendelse af styrelsens data. Efter aftalen betaler hvertministerium styrelsen et fast, årligt beløb for anvendelsenaf data. Der blev efterfølgende indgået lignende aftalerom kommunernes og regionernes anvendelse af data medvirkning fra henholdsvis 1. april 2010 og 1. november2011. Aftalerne giver statslige myndigheder, regioner ogkommuner ret til at anvende styrelsens data og til atudveksle styrelsens data indbyrdes, men data kan ikkevideregives til virksomheder eller personer og anvendesaf disse i deres kommunikation med offentligemyndigheder. Data kan heller ikke genanvendes afvirksomheder eller personer til andre formål.Det er mest hensigtsmæssigt, at alle offentligemyndigheder anvender samme data som grundlag forderes forvaltning, og at disse data også kan anvendes afvirksomheder og personer såvel i deres kommunikationmed offentlige myndigheder som til andre formål. Detforeslås derfor, at miljøministeren kan beslutte, at Kort-og Matrikelstyrelsen som led i sine myndighedsopgaverskal stille visse af styrelsens data frit til rådighed forandre offentlige myndigheder og for virksomheder ogpersoner.
KMS-101-00004
7
Det forhold, at visse af Kort- og Matrikelstyrelsens datakan stilles frit til rådighed, vil medføre en bredereanvendelse af data. Lovforslaget vil således medvirke tilat effektivisere den eksisterende og fremme digitalsagsbehandling og anden kommunikation mellemmyndigheder, virksomheder og personer.Virksomheder og personer vil ikke blot kunne anvendede data, der gøres frit tilgængelige, i forbindelse medderes kommunikation med offentlige myndigheder.Personer og virksomheder vil også kunne anvende dissedata til både ikke-kommercielle og kommercielle formål,og data vil således i overensstemmelse med dealmindelige regler i lov om videreanvendelse af denoffentlige sektors informationer kunne genanvendes tilnye formål og til udvikling af nye produkter og dermedskabe samfundsøkonomisk vækst. Lovforslaget vildesuden medføre administrative lettelser, da hverkenKort- og Matrikelstyrelsen eller brugerne skal anvenderessourcer på at indgå aftaler om rettigheder til atanvende data og til den efterfølgende administration afaftalerne med opkrævning af betaling m.m.Data, som gøres frit tilgængelige, vil som nævnt kunneanvendes af alle til såvel kommercielle som ikke-kommercielle formål. Data kan således somudgangspunkt behandles og ændres på en hvilken somhelst måde. I tilfælde, hvor data skal videreanvendes tilkommunikation med offentlige myndigheder, er dethensigtsmæssigt at sikre, at data fortsat kan anvendes afalle. Det foreslås derfor, at miljøministeren kan fastsættebestemmelser om de nærmere vilkår forvidereanvendelsen. Dette kan for eksempel værebestemmelser om, at det ved videreanvendelse skaloplyses, hvornår data er hentet hos Kort- ogMatrikelstyrelsen. Brugerne af de videreanvendte data vilsåledes bedre kunne vurdere aktualiteten og kvaliteten afdisse.Efter § 3, stk. 1, i lov om Kort- og Matrikelstyrelsenvaretager styrelsen koordinationen af offentlig opmålingog kortlægning. Som led i denne koordinationtilvejebringer styrelsen sine grundlæggende landkortdatai samarbejde med kommunerne i det såkaldte FOTsamarbejde (Fællesoffentligt GeografiskAdministrationsgrundlag) og således, at både styrelsenog kommunerne har rettighederne til data. Disselandkortdata er omfattet af aftalen mellem regeringen ogKommunernes Landsforening. Kort- ogMatrikelstyrelsen vil, når lovforslaget er gennemført,stille disse data frit til rådighed for offentligheden.
KMS-101-00004
8
Uanset de muligheder kommunerne måtte have for atstille sådant kortmaterialet, som er etableret i samarbejdemed Kort- og Matrikelstyrelsen, frit til rådighed for andrei medfør af generel lovgivning om offentligemyndigheders data, herunder lov om videreanvendelse afden offentlige sektors informationer, er det fundethensigtsmæssigt at skabe et klart hjemmelsmæssigtgrundlag herfor. Efter forslaget gives således kommuner,der er i besiddelse af data, der er etableret i samarbejdemellem kommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, ogsom miljøministeren har truffet beslutning om efter denforeslåede § 5a, stk. 1, en tilsvarende mulighed for atstille disse data frit til rådighed for alle uden betaling afgebyr. Forslaget vil således indebære, at kommunernekan stille de pågældende data frit til rådighed, hvorefterpersoner og virksomheder vil kunne anvende disse datatil både ikke-kommercielle og kommercielle formål.Efter § 8, stk. 1, i lov om videreanvendelse af denoffentlige sektors informationer kan der, som nævnt iafsnit 2.1.1, opkræves et gebyr, som udgørmarginalomkostningerne ved at stille data til rådighed. Itilfælde, hvor en bruger ønsker data leveret på særligmåde, for eksempel i særlige formater, vil styrelsensåledes kunne kræve gebyr efter § 8, stk. 1. Det forhold,at visse af Kort- og Matrikelstyrelsens data stilles frit tilrådighed, medfører ingen ændringer af styrelsensmulighed for at opkræve gebyrer efter § 8, stk. 2, i lovom videreanvendelse af den offentlige sektorsinformationer for andre data, som styrelsen fremstillersom led i sin indtægtsfinansierede virksomhed.Forslaget giver endvidere mulighed for, at Kort- ogMatrikelstyrelsen kan opbevare og distribuere andremyndigheders data. Styrelsen forestår allerede driften afenkelte sådanne databaser, for eksempel DanmarksMiljøportal. Styrelsen vil kunne kræve betaling efter sinetakster for at opbevare og distribuere disse data.2.3 Regler om søopmålingSøopmålingen blev ved kongelig resolution af 3. oktober2011 overført til Miljøministeriet. Lov om Kort- ogMatrikelstyrelsen skal derfor ændres, således at Kort- ogMatrikelstyrelsen som led i sine opgaver varetagersøopmålingen i de danske farvande og farvandeneomkring Færøerne og Grønland. Søopmålingen vilfortsat blive udført i samarbejde med forsvaret ogErhvervs- og Vækstministeriet, Søfartsstyrelsen.Søværnet vil fortsat udføre opmålingen.
KMS-101-00004
9
Kort- og Matrikelstyrelsen har tillige overtaget opgavenmed at give skibe tilladelse til opmåling i de danskefarvande. Der skal derfor i loven indsættes en udtrykkelighjemmel til, at styrelsen kan tillade, at andre foretagersøopmåling.Efter forslaget skal et skib, der ønsker at opmåle i danskefarvande, ansøge om dette. Ansøgningen skal indeholdeoplysninger om formålet med opmålingen. Det foreslåsogså, at der i loven indsættes en bemyndigelse tilmiljøministeren til at fastsættes regler omansøgningernes udformning og om vilkår, der kanknyttes til tilladelser. Bemyndigelsen skal anvendes til atfastsætte regler, der svarer til de retningslinjer, der vargældende, da Farvandsvæsenet gav tilladelse tilsøopmåling. Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendttil at fastsætte særlige regler for andre landes statsskibe,idet disse skal ansøge via Udenrigsministeriet.Det foreslås endvidere, at det i loven fastsættes, at Kort-og Matrikelstyrelsens afgørelser om tilladelser tilopmåling ikke kan indbringes for anden administrativmyndighed. Lignende regler er fastsat i den øvrigelovgivning, som styrelsen administrerer.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeLovforslaget har i sig selv ingen økonomiske elleradministrative konsekvenser for det offentlige.Som led i gennemførelsen af aftalen mellem regeringenog Kommunernes Landsforening om grunddata, vilbemyndigelsen til miljøministeren til at beslutte, hvilkeaf Kort- og Matrikelstyrelsens data der kan anvendes frit,blive udnyttet således, at topografiske kort, degrundlæggende landkortdata, matrikelkortet ogDanmarks Højdemodel vil blive stillet frit til rådighed foroffentlige myndigheder, virksomheder og personer.Herved vil Kort- og Matrikelstyrelsens hidtidigeindtægter ved salg af disse data til virksomheder ogpersoner bortfalde. Beløbet anslås til 20 mio. kr. årligt.Styrelsen vil blive kompenseret for de bortfaldneindtægter ved en forøgelse af sin finanslovsbevilling.Myndighederne har som nævnt i forslagets afsnit 2.2allerede aftaler med Kort- og Matrikelstyrelsen omadgang til at anvende en del af styrelsens data. Disseaftaler giver dog alene mulighed for, at offentligemyndigheder kan anvende data til deres egen, internebrug. Lovforslaget vil medføre, at offentlige
KMS-101-00004
10
myndigheder også kan udveksle data i dereskommunikation med virksomheder og personer, hvilketvil fremme digital sagsbehandling. Forslaget vil ogsåmedføre administrative lettelser ved, at alle offentligemyndigheder anvender samme data somadministrationsgrundlag, og forslaget vil derfor også påden måde fremme og effektivisere digital forvaltning.Lovforslaget medfører også administrative lettelser ved,at der ikke skal indgås og administreres aftaler omanvendelse af data.Kort- og Matrikelstyrelsen tilvejebringer som nævnt iafsnit 2.2 sine grundlæggende landkortdata i samarbejdemed kommunerne, og således at både styrelsen ogkommunerne har rettighederne til data. Dette samarbejdeer et led i Kort- og Matrikelstyrelsens koordination afden offentlige opmåling og kortlægning efter lovens § 3,stk. 1. Disse landkortdata er omfattet af aftalen omgrunddata og skal efter forslaget stilles frit til rådighedfor offentligheden. Lovforslaget indebærer endvidere, atkommuner, der er i besiddelse af tilsvarende data, som eretableret i samarbejde mellem kommunerne og Kort- ogMatrikelstyrelsen, og som Kort- og Matrikelstyrelsen gørtilgængelige efter miljøministerens beslutning, ligeledeskan stille disse data frit til rådighed. De kommunaleindtægter, som bortfalder, anslås til 15 mio. kr. årligt vedlovens ikrafttræden. Beløbet anslås at falde til et beløb istørrelsesordenen 10 mio. kr. indenfor en årrække.Kompensationen herfor er blevet fastsat i aftalen mellemregeringen og Kommunernes Landsforening omgrunddata.4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivetLovforslaget har i sig selv ingen økonomiske ogadministrative konsekvenser for erhvervslivet.Udnyttelsen af bemyndigelsen i lovforslaget til at gøredata tilgængelige vil medføre betydelige fordele forerhvervslivet ved, at de data, som stilles frit til rådighed,kan anvendes uden betaling for rettighederne tilanvendelsen. Kort- og Matrikelstyrelsens data vil såledeskunne videreanvendes. Virksomheder vil derfor fritkunne anvende data til kommercielle formål, og de vilkunne videreforædle data og udvikle nye produkter pågrundlag af disse data. Forslaget vil således givemulighed for forretningsudvikling ogsamfundsøkonomisk vækst. Den kommercielle betydningfor erhvervslivet af, at Kort- og Matrikelstyrelsenstopografiske kort, grundlæggende landkortdata,
KMS-101-00004
11
matrikelkortet og Danmarks Højdemodel kan anvendesfrit, vil således være betydelig.Et begrænset antal kortproducenter, der producererlignende produkter, vil kunne opleve en begrænsning afderes muligheder for at afsætte deres produkter tiloffentlige myndigheder og private virksomheder,herunder særligt de muligheder der i dag er for at sælgede samme kortprodukter til flere offentlige myndighederog private virksomheder.Det bemærkes, at lovforslaget ikke strider mod depåtænkte ændringer af direktiv om ændring af direktiv2003/98/EF om videreanvendelse af den offentligesektors informationer. Kommissionens forslag af 12.december 2011 til ændring af direktivet vil medføre enforpligtelse for offentlige myndigheder til at tillade, atderes dokumenter og datasamlinger skal kunnevidereanvendes af virksomheder og personer.Undersøgelser i den forbindelse tyder på, at det vilmedføre økonomiske fordele i størrelsesordenen 40 mia.EUR årligt for erhvervslivet i alle EU-landene at frigiveden offentlige sektors informationer. De samlede direkteog indirekte økonomiske fordele ved videreanvendelse afden offentlige sektors informationer anslås at kunneudgøre 140 mia. EUR årligt.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har i sig selv ingen administrativekonsekvenser for borgerne.Udnyttelsen af bemyndigelsen i forslaget til at gøre datatilgængelige vil for borgerne medføre fordele ved, at datakan anvendes uden betaling for rettighederne tilanvendelsen. Forslaget vil også medvirke til ateffektivisere og fremme digital kommunikation mellemborgerne og offentlige myndigheder. Det forhold, at alleoffentlige myndigheder anvender samme data somadministrationsgrundlag, vil endvidere skabegennemskuelighed og sammenhæng for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
KMS-101-00004
12
Lovforslaget har været i høring hos følgendemyndigheder og organisationer:Dansk Ledningsejerforum, Dansk Erhverv, DanskIndustri, Dansk IT, Danske Advokater, DANVA,Geoforum, Realkreditforeningen, Aalborg Universitet,DTU Danmarks Tekniske Universitet, KøbenhavnsUniversitet, Syddansk Universitet, Den danskeLandinspektørforening, Foreningen af rådgivendeIngeniører, Praktiserende Landinspektørers forening,Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,Kommunalteknisk chefforening, Beredskabsstyrelsen,Beskæftigelsesministeriet, Center for Kvalitet iErhvervsregulering, Digitaliseringsstyrelsen/Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet/Erhvervsstyrelsen/ Søfartsstyrelsen, Forsvarsministeriet,Forsvarets Efterretningstjeneste, Justitsministeriet,Klima-, Energi- og Bygningsministeriet,konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet,Kystdirektoratet, Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter, Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri, Miljøstyrelsen, Natur- ogMiljøklagenævnet, Naturstyrelsen, Skatteministeriet,Statsministeriet, Søværnets Operative Kommando,Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Rigsombudsmanden på Færøerneog Rigsombudsmanden i Grønland.
KMS-101-00004
13
9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositivekonsekvenser/mindre udgifterUdmøntningen aflovforslaget vilindebære besparelserfor de offentligemyndigheder ved, atdigital forvaltningfremmes.Negativekonsekvenser/merudgifterVed udmøntningenaf lovforslaget, somhar til formål atgennemføre aftalenmellem regeringenog KL omgrunddata, vil Kort-ogMatrikelstyrelsensindtægter ved salg afdata og kort tilvirksomheder ogprivate på 20 mio.kr. årligt bortfalde.Lignende indtægterfor kommunerne påskønnet 15 mio. kr.årligt ved lovensikrafttræden villigeledes bortfalde.Ingen
Økonomiskekonsekvenser forstat, regioner ogkommuner
Administrativekonsekvenser forstat, regioner ogkommuner
Økonomiskekonsekvenser forerhvervslivet
Udmøntningen aflovforslaget vilfremme digitalforvaltning ved, atalle myndigheder,virksomheder ogpersoner kananvende samme datasom grundlag forforvaltningen og kanudveksle data medhinanden.Data kan endvidereanvendes ogvidereanvendes udenforudgående aftaleherom.Udmøntningen aflovforslaget vilbetyde, at data kananvendes udenbetaling til bådeikke-kommercielleog kommercielleformål.Virksomhederne vilkunne anvende datatil intern brug. Ogvirksomheder vilkunne videreforædledisse til nyeprodukter, der kandanne basis for nyeforretningsmuligheder.
Et begrænset antalkortproducenter, derproducerer lignendeprodukter, vil kunneopleve enbegrænsning af deresmuligheder for atafsætte deresprodukter tiloffentligemyndigheder ogprivatevirksomheder,herunder særligt demuligheder der i dager for at sælge desammekortprodukter til
KMS-101-00004
14
Administrativekonsekvenser forerhvervslivet
MiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerne
Den kommerciellebetydning forerhvervslivet af, atdata kan anvendesfrit, vil således værebetydelig.Udmøntningen aflovforslaget vilmedføre, at data kananvendes ogvidereanvendes udenforudgående aftaleherom.Ingen
flere offentligemyndigheder ogprivatevirksomheder.
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Udmøntningen afIngenlovforslaget vilmedføre, at kort ogdata kan anvendesog videreanvendesuden betaling oguden forudgåendeaftale herom.Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Forslaget er en følge af, at søopmålingen blev overført tilKort- og Matrikelstyrelsen ved kongelig resolution af 3.oktober 2011, hvorefter Kort- og Matrikelstyrelsen ogsåvaretager denne opgaver.Til nr. 2Efter forslaget vil Kort- og Matrikelstyrelsen som led isin virksomhed kunne opbevare og distribuere andremyndigheders data. Som nævnt i lovforslagets afsnit 1vil det medføre fordele, at store mængder data opbevaresog distribueres samlet, og Kort- og Matrikelstyrelsendistribuerer allerede en betydelig del af sine data fra sitdigitale distributionssystem. Det vil være en betingelsefor, at styrelsen kan opbevare og distribuere andremyndigheders data, at der foreligger en aftale herom.Som nævnt i afsnit 1 og 2.2 i lovforslagets almindeligebemærkninger opbevarer og distribuerer Kort- ogMatrikelstyrelsen allerede enkelte samlinger af andrestatslige myndigheders data, for eksempel DanmarksMiljøportal.Til nr. 3
KMS-101-00004
15
Efter det foreslåede stk. 1 kræves der tilladelse fra Kort-og Matrikelstyrelsen til søopmåling i danske, færøske oggrønlandske farvande. Om tilladelse vil blive givet,afhænger af formålet med opmålingen.Tilladelser vil ikke blive givet til opmåling af størreområder med henblik på fremstilling af søkort, da dettestrider mod hensyn til, at opmåling og fremstilling afsøkort udføres af staten. Tilladelser vil derimod kunnegives til opmåling af mindre områder med et konkretformål, for eksempel opmåling i forbindelse medforskning, opførelse af broer, havvindmølleparker ellerlignende.Havnemyndighederne har hidtil selv varetaget opmålingaf havnens områder uden statslig tilladelse. Forslagettilsigter ikke at ændre dette, og havnemyndighederne vilsåledes fortsat kunne opmåle havnenes områder udentilladelse fra Kort- og Matrikelstyrelsen. Hvishavnemyndighederne ønsker, at opmålingen bliveroptaget i søkortet, stilles der krav om særligdokumentation for søopmålingen, da opmålingen så skalkvalitetssikres af Kort- og Matrikelstyrelsen.Kystdirektoratet har hidtil opmålt kyststrækninger ogopmåler også visse særlige render, typisk gravede render.Kystdirektoratet udfører også opmåling af havne. Denopmåling, som Kystdirektoratet udfører, vil fortsat kunneforetages uden særlig tilladelse fra Kort- ogMatrikelstyrelsen.Skibe, der ønsker tilladelse til at opmåle i danskefarvande, skal indsende ansøgning til Kort- ogMatrikelstyrelsen. Styrelsen vil i forbindelse medbehandling af ansøgninger fra udenlandske skibe høreForsvarsministeriet. Såfremt et udenlandsk statsskib skalforestå søopmålingen, skal ansøgningen om tilladelsefremsendes via diplomatiske kanaler af flagstaten tilUdenrigsministeriet.Efter det foreslåede stk. 2 kan miljøministeren fastsættenærmere regler om, hvilke oplysninger en ansøgning omopmålingstilladelse skal indeholde, og på hvilke vilkårtilladelsen gives. Der vil således kunne fastsættesbestemmelser om, at det nærmere formål medopmålingen skal oplyses. Endvidere vil der kunnefastsættes bestemmelser om, hvorledes kopier afopmålingsresultaterne skal indsendes til Kort- ogMatrikelstyrelsen efter endt opmåling, eller om hvilkenstandard opmålingen skal opfylde, hvis ansøgeren ønskeropmålingen publiceret i officielle søkort. Styrelsen vil så
KMS-101-00004
16
kunne anvende opmålingen i sin fremstilling af søkort.Der vil også kunne fastsættes regler om, hvordan andrelandes statsskibe skal ansøge om tilladelse til at opmåle ide danske farvande, og hvilken offentlig myndighedansøgningen skal indgives til.Bestemmelsen i stk. 3 afskærer den administrativeklageadgang. Lignende regler er fastsat i den øvrigelovgivning, som styrelsen administrerer.Til nr. 4Bestemmelsen i stk. 1 giver miljøministeren mulighedfor at beslutte, at Kort- og Matrikelstyrelsen skal stillevisse af sine data frit til rådighed for offentligemyndigheder, således at der tilvejebringes et fællesadministrationsgrundlag for den offentlige forvaltning.Det er hensigten, at miljøministeren som følge af aftalenmellem regeringen og Kommunernes Landsforening omgrunddata vil beslutte, at Kort- og Matrikelstyrelsenstopografiske kort og grundlæggende landkortdata,matrikelkortet og Danmarks Højdemodel skal stilles frittil rådighed for offentlige myndigheder, virksomheder ogpersoner.Bestemmelsen vil kunne anvendes til at stille andre afKort- og Matrikelstyrelsens data frit til rådighed for alle,hvis samfundsudviklingen på længere sigt medfører, atandre data får en sådan offentlig betydning, at de udgøren del af infrastrukturen.Bestemmelsen giver mulighed for, at offentligemyndigheder kan anvende disse data uden at betale forretten til at anvende eller distribuere data til andre. Detsamme gælder virksomheder og personer, som såledeskan anvende data til såvel kommercielle som ikke-kommercielle formål uden at betale for retten til atvidereanvende eller distribuere data. Virksomheder ogpersoner vil kunne udvikle nye produkter på grundlag afdata, herunder forædle data eller sammenstille dem medandre informationer og på den baggrund skabe nyeprodukter og tjenester.Kort- og Matrikelstyrelsen skal efter forslaget stille dedata, som miljøministeren har truffet beslutning om efterstk. 1, frit til rådighed for alle. Kort- og Matrikelstyrelsenvil gøre disse data tilgængelige via styrelsens digitaledistributionssystem.Efter bestemmelsen i stk. 2 kan miljøministeren fastsættebestemmelser om de nærmere vilkår forvidereanvendelsen af de data, som gøres tilgængelige
KMS-101-00004
17
efter stk. 1. Bestemmelsen gør det muligt at sikre, at datafortsat kan videreanvendes af alle, når de videregives afoffentlige myndigheder, virksomheder og personer.Efter bestemmelsen i stk. 3 vil kommuner, der er ibesiddelse af data, der er etableret i samarbejde mellemkommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, og sommiljøministeren har truffet beslutning om efterbestemmelsens stk. 1, kunne stille disse data frit tilrådighed på tilsvarende måde. Kommunerne kan såledesstille de pågældende data frit til rådighed, hvorefteroffentlige myndigheder, virksomheder og personer vilkunne anvende disse data til både ikke-kommercielle ogkommercielle formål, og således at data vil kunnegenanvendes til nye formål og til udvikling af nyeprodukter.Til nr. 5Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for atsanktionere overtrædelse af bestemmelsen om, atsøopmåling ikke må foretages uden Kort- ogMatrikelstyrelsens tilladelse.Til § 2 og 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovensterritoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at deforeslåede ændringer ikke gælder for Færøerne ogGrønland, men at ændringerne vil kunne sættes helt ellerdelvist i kraft for Færøerne og Grønland ved kongeliganordning med de ændringer, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.Søopmålingen blev ved kongelig resolution af 3. oktober2011 overført til Miljøministeriet. Lov om Kort- ogMatrikelstyrelsen foreslås derfor ændret, således at Kort-og Matrikelstyrelsen som led i sine opgaver varetagersøopmålingen i de danske farvande og farvandeneomkring Færøerne og Grønland. Søopmålingen vilfortsat blive udført i samarbejde med forsvaret ogErhvervs- og Vækstministeriet, Søfartsstyrelsen.Søværnet vil fortsat udføre opmålingen.Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at lovændringenkan træde i kraft på Færøerne og i Grønland.
KMS-101-00004
18
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende ret§ 2. Kort- ogMatrikelstyrelsen skal1) varetage dengeodætiske opmålingog den topografiskekortlægning afDanmark, herunderFærøerne ogGrønland, samtkortlægning affarvandeneheromkring,2) forestå matrikel- oglandinspektørvæseneti overensstemmelsemed lovgivningenherom og3) forestå infrastrukturenfor geografiskinformation iDanmark og4) udføreudviklingsarbejderinden for de nævntefagområder, når det erhensigtsmæssigt afhensyn til styrelsensvirksomhed.Stk. 2. Miljøministeren kanpålægge Kort- ogMatrikelstyrelsen at varetageandre opmålings-,kortlægnings- ogregistreringsopgaver end de istk. 1 nævnte.Lovforslaget1. I§ 2, stk. 1, nr. 1,indsættes efter »samt«:»opmåling og«.
2. I§ 2indsættes somstk. 3:”Stk.3.Kort- ogMatrikelstyrelsen kanefter forhandling medandre myndighederopbevare og distribuerederes data.”3.2.Efter§ 4indsættes:
KMS-101-00004
19
»§4a.Søopmåling i dedanske farvande,herunder farvandeneomkring Færøerne ogGrønland, må aleneforetages med Kort- ogMatrikelstyrelsenstilladelse. Efter atopmålingen er afsluttet,skal kopi af alleopmålingsdata afleverestil Kort- ogMatrikelstyrelsen.Stk. 2.Miljøministerenkan fastsættebestemmelser omansøgningensudformning og omvilkår, der knytter sig tiltilladelsen.Miljøministeren kantillige fastsættebestemmelser omafleveringen afopmålingsdata.Stk. 3.Afgørelser efterstk. 1 kan ikke påklagestil anden administrativmyndighed.«4. Efter § 5 indsættes:5 a.Miljøministerenbeslutter, hvilke af Kort-og Matrikelstyrelsensdata der kan anvendesfrit af andre offentligemyndigheder,virksomheder ogpersoner. Kort- ogMatrikelstyrelsen gørdisse data tilgængelige.Stk. 2.Miljøministerenfastsætter bestemmelserom vilkårene forvidereanvendelsen afdata, som gørestilgængelige efter stk. 1.Stk. 3.Kommuner, derer i besiddelse afsådanne data, der eretableret i samarbejdemellem kommunerne og
KMS-101-00004
20
Kort- ogMatrikelstyrelsen, ogsom miljøministeren hartruffet beslutning omefter stk. 1, kan stilledisse data frit tilrådighed på tilsvarendemåde.”5. Efter § 7 indsættes:»§7a.Med bøde straffesden, som overtræder §4a, stk. 1.Stk. 2.Der kan pålæggesselskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvarefter reglerne istraffelovens 5. kapitel.«
KMS-101-00004
21