Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 229
Offentligt
Beskyt vand,natur og sundhedSprøjtemiddelstrategi2013-2015
Februar 2013
Indholdsfortegnelse
Forord .................................................................................................................. 5Introduktion og mål .......................................................................................... 6Et ambitiøst mål viser vejUdviklingen i forbrug og belastning med sprøjtemidlerTværgående initiativer .................................................................................... 14Skrap godkendelse af sprøjtemidlerStyrket indsats for at beskytte grundvandetØget fødevaresikkerhedSkærpet kontrol med sprøjtemidlerInvestering i forskning og teknologiSærlige indsatsområder ................................................................................. 22Integreret plantebeskyttelse i fokusFærre sprøjtemidler i stat, region og kommuneSkrappere krav til golfbanerMindre belastning i haverneBilag .................................................................................................................. 28Sådan når vi vores mål – sikker styringSådan følger man IPM-principperneInitiativ- og effektoversigtFinansiering
Forord
Vi vil beskytte danskerne og naturen mod unødig gift. Der-for er vi stolte af at kunne præsentere regeringens sprøjte-middelstrategi.Vi glæder os også over, at regeringen har indgået en bredaftale med Venstre, Konservative og Enhedslisten om stra-tegien. Det er vigtigt, at vi står sammen, hvis vi skal sikrerent vand til danskerne.Sprøjtemiddelstrategien skal bidrage til rent miljø, godøkologisk tilstand i naturen, sunde fødevarer, bedre arbejds-miljø og flere grønne arbejdspladser.Målet er at reducere belastningen fra sprøjtemidler med 40procent ved udgangen af 2015.Vi har en ambitiøs målsætning, og det er også nødvendigt,hvis vi skal sikre en fornuftig balance mellem landbrugetsinteresser og beskyttelse af miljøet. Er vi det mindste i tvivl,skal naturen, miljøet og det rene drikkevand i den danskeundergrund komme først. Grundvandet er en ressource, viskal sikre for de fremtidige generationer.Vi skal arbejde for en bæredygtig anvendelse, så vi nedbrin-ger landbrugets afhængighed af sprøjtemidler. Derfor skalvi reducere brugen alle de steder, hvor det overhovedet ermuligt. Og vi skal frem for alt sikre, at de sprøjtemidler, derbliver brugt, belaster vores sundhed, natur og grundvandmindst muligt. Denne nye strategi er dermed et væsentligtbidrag til grøn omstilling af landbruget.Sprøjtemiddelstrategien indeholder en lang række krav oginitiativer over for dem, der bruger sprøjtemidler. Vi vil øgekontrolindsatsen for at sikre, at der ikke sker ulovlig importog brug af ulovlige sprøjtemidler, og for at sikre, at sprøjte-midlerne bliver brugt korrekt.
Sprøjtemiddelstrategien rummer ikke kun krav til brugerne.Den indeholder også en langsigtet satsning på forskning ibrug og effekter af sprøjtemidler. Vi har bl.a. brug for mereviden om kombinationseffekter og hormonforstyrrendestoffer. Strategien baner også vej for større indflydelse i EU.Og den prioriterer udvikling af grøn sprøjteteknologi, derreducerer brugen af sprøjtemidler.Med vedtagelsen af en ny pesticidafgift er der allerede skabtet solidt fundament for at opnå en reduktion i belastningenaf sprøjtemidler. Den nye afgift er et godt eksempel på enmere intelligent regulering, hvor landbruget betaler efter be-lastning af sundhed, natur og grundvand. På den måde kanstørsteparten af landmænd reducere deres omkostningerved at vælge de mindst belastende sprøjtemidler.Vi er i regeringen parate til at supplere med yderligereinitiativer, hvis det bliver nødvendigt. Derfor vil strategienallerede blive midtvejsevalueret efter udgangen af 2014, såvi eventuelt kan justere kursen og målrette arbejdet med enny sprøjtemiddelstrategi i 2015.Den nye sprøjtemiddelstrategi er blevet til på baggrund afideer fra en række workshops, hvor Fødevareministerietog Miljøministeriet har inddraget samarbejdspartnere oginteressenter for at komme frem til det bedst mulige resul-tat. Regeringen ønsker at fastholde det gode samarbejdefremover, når de enkelte initiativer skal gennemføres.
Med venlig hilsen
MiljøministerIda Auken
FødevareministerMette Gjerskov
5
1.Introduktion og mål
Etambitiøst målviser vejSprøjtemiddelstrategien skal vende udviklingen, så forbru-get af sprøjtemidler ikke fortsætter med at stige, og belast-ningen af sundhed, natur og grundvand bliver reduceret.Med et nyt og ambitiøst mål viser strategien vej mod etDanmark med færre og mindre belastende sprøjtemidler.Siden 2007 er sprøjtemidlernes belastning i Danmark stegetmed 35 procent. Den udvikling må ikke fortsætte, og derforlægger regeringen op til et markant kursskifte i pesticid-politikken. Den væsentligste forandring bliver den ændredepesticidafgift, der gør de mest belastende sprøjtemidlerdyrere, og motiverer landmænd og andre brugere til atreducere forbrug og belastning.I sprøjtemiddelstrategien sætter vi herudover nye ambitiøsemål og gennemfører en række aktiviteter, der skal sikre, atder bliver brugt færre og mindre belastende sprøjtemidler iDanmark. Strategien indeholder både nye regler, rådgivning,uddannelse, kontrol og information.Ny belastningsindikator – og nyt ambitiøst målRegeringens overordnede mål er at reducere belastningenfra sprøjtemidler med40 procent– set i forhold til 2011– ved udgangen af 2015. Regeringen ønsker med det am-bitiøse mål at bidrage til rent miljø, god økologisk tilstandi naturen, sunde fødevarer, bedre arbejdsmiljø og fleregrønne arbejdspladser.Målet er baseret på den såkaldte PesticidBelastningsIndika-tor (PBI), som måler sprøjtemidlernes belastning af sundhed,natur og grundvand.Pejlemærker for periodenSom supplement til den overordnede målsætning er der fastsaten række pejlemærker. Pejlemærkerne angiver, hvad regerin-gen ønsker at opnå inden for de forskellige indsatsområder.•Ingen overskridelse af godkendte sprøjtemidlers græn-seværdier i grundvandet.•Indholdet af rester af sprøjtemidler i danske fødevarerskal være så lavt som muligt.•Sundhedsbelastningen fra anvendelsen af de særligtproblematiske stoffer (kræftfremkaldende og hormonfor-styrrende stoffer) reduceres med 40 procent ved udgan-gen af 2015 i forhold til belastningen i 2011.•Alle, der anvender sprøjtemidler erhvervsmæssigt, skalfølge principperne om integreret plantebeskyttelse (IPM-principperne) inden 2014.
Sprøjtemiddelstrategien set i enstørre sammenhængSprøjtemiddelstrategien afspejler regeringsgrundlaget fra2011, ”Et Danmark, der står sammen”.Sprøjtemiddelstrategien vil blive understøttet af en langrække andre initiativer, som regeringen gennemfører forat sikre bedre miljø og sundhed. Eksempelvis ØkologiskHandlingsplan 2020. Herudover har regeringen nedsaten uvildig Natur- og Landbrugskommission, som i foråret2013 kommer med forslag til at løse de økonomiske ogmiljømæssige udfordringer, som landbruget og naturenstår over for.Den nye sprøjtemiddelstrategi sikrer, at Danmark kan leveop til sin forpligtelse i forhold til EU’s rammedirektiv forbæredygtig anvendelse af pesticider, og fokuserer samti-dig arbejdet i forbindelse med den nye pesticidforordning,der trådte i kraft i juni 2011. Endelig sikrer sprøjtemiddel-strategien, at Danmark i endnu højere grad end i dag bli-ver et foregangsland i EU, når det handler om at reducerebelastningen af sprøjtemidler.
•Kommune, region og stat skal sænke forbruget af sprøj-temidler i overensstemmelse med den frivillige aftale påområdet.•Golfbranchen skal reducere forbrug og belastning afsprøjtemidler.•Haveejerne skal i større omfang vælge de mindst bela-stende sprøjtemidler.Miljø- og naturbeskyttelse skal gåhånd i hånd med vækstSprøjtemiddelstrategien skal sammen med en rækkeindsatser og planer på miljøområdet – bl.a. den generelleindsats for beskyttelse af grundvandet, vand- og natur-planer og indsatsen på økologiområdet – være med til atbeskytte vores sundhed, natur og grundvand. Men planerneskal også understøtte produktion af kvalitetsfødevarer ogmedvirke til, at vi i Danmark udvikler nye miljøteknolo-gier. Ved at stille ambitiøse mål bidrager vi til at skabe ethjemmemarked for nye teknologier, metoder og processerinden for bæredygtigt jordbrug, der ikke bare er vigtige for
8
naturtilstanden i Danmark, men som også vil have eksport-potentiale. Beskyttelse af natur og miljø går dermed hånd ihånd med fremme af vækst og beskæftigelse.Behov for fokus på alle områderLandmændene bruger 93 procent af de sprøjtemidler, derhvert år bliver solgt i Danmark, til at bekæmpe ukrudt,sygdomme og insektangreb i deres afgrøder. Hertil kom-mer forbruget i gartnerierhverv og skovbrug. Kommunernebruger sprøjtemidler til bl.a. at bekæmpe invasive plantear-ter såsom kæmpe-bjørneklo. Derudover bliver sprøjtemidlerbrugt hjemme i danskernes egne haver og til at sikre engod spillekvalitet på golfbaner. Der er derfor behov for atfokusere på alle områder, hvis vi skal opnå en bæredygtiganvendelse af sprøjtemidler.
Sprøjtemidler kan give et højere udbytte i landbruget, menbrugen af sprøjtemidler påvirker samtidig sundhed, naturog grundvand. Danmark får stadigt større udfordringer medat sikre biologisk mangfoldighed, bl.a. fordi sprøjtemidlernepåvirker de levende hegn, vandløb og søer i og omkring desprøjtede arealer. Der kan være rester af sprøjtemidler i grund-vand og i vores fødevarer, ligesom sprøjteførere og andrekan blive udsat for risiko, når de arbejder med sprøjtemidler.
9
Tværgående initiativer og særlige indsatsområderDen nye sprøjtemiddelstrategi indeholder to typer af aktivi-teter: Dels en række tværgående initiativer, dels en rækkeinitiativer, der knytter sig til særlige indsatsområder.Tværgående initiativerDer er især behov for en indsats på følgendetværgående områder:•Skrap godkendelse af sprøjtemidlerMetoder og kriterier til at vurdere og godkende sprøjtemid-ler skal udvikles og forbedres, så ny viden bliver inddragethurtigere. Der skal skabes en mere ensartet praksis, nårde nordiske lande og Baltikum evaluerer ansøgninger omgodkendelse af sprøjtemidler, og arbejdet med at prægedet europæiske godkendelsesarbejde skal intensiveres.•Styrket indsats for at beskytte grundvandet”Varslingssystemet for udvaskning af pesticider tilgrundvand” og modellering af varslingssystemdatabliver styrket, og de mange forskellige myndigheder, derarbejder med punktkilder, skal i højere grad koordinereog effektivisere deres samarbejde.•Øget fødevaresikkerhedEn øget indsats for fastsættelse af lavest mulige grænse-værdier af de enkelte sprøjtemidler i fødevarer og foder.•Skærpet kontrol med sprøjtemidlerDet skal ikke kunne betale sig at snyde. Derfor bliver derbl.a. indført strengere straffe for import og anvendelse afulovlige sprøjtemidler og herunder forfalskede sprøjte-midler og skærpet kontrol af indberetning af sprøjtejour-naler og restkoncentrationer i fødevarer.•Investering i forskning og teknologiF.eks. tilskud til forskning i viden om sprøjtemidlers kom-binationseffekter, risiko for nedsivning af sprøjtemidler tilgrundvandet og hormonforstyrrende effekter.
Særlige indsatsområderUd over de tværgående initiativer indeholder strategieninitiativer, som er rettet mod særlige målgrupper:•Jordbrugerne, dvs. landmænd,gartnere og deres rådgivere•Offentlige arealer, dvs. kommuner,regioner og statens arealer•Golfbanerne•Haveejerne.De specifikke indsatser handler særligt om bedre undervis-ning og information til brugere og befolkningen om de risici,der er ved at bruge sprøjtemidler. Eksempelvis informationtil haveejere og forbrugere, mere information til kommunerom håndtering af invasive arter uden brug af sprøjtemidler,efteruddannelse af greenkeepere på golfbanerne samt un-dervisning af landmænd og deres rådgivere om at minimerebrugen af sprøjtemidler, om at vælge de mindst belastendemidler og om integreret plantebeskyttelse.
10
11
Udviklingen i forbrug ogbelastningmed sprøjtemidlerSalget af sprøjtemidler er i de seneste år kun gået envej. Og det er op. Siden 2007 er sprøjtemidlers belast-ning af miljø og sundhed steget med 35 procent. Denudvikling skal stoppes.Den seneste opgørelse af behandlingshyppigheden (BH)viser en stigning fra 2,80 i 2010 til 3,18 i 2011 svarende tilen stigning på 13 procent. De seneste fem år er den stegetmed hele 27 procent, mens sprøjtemidlernes samledebelastning af natur, miljø og sundhed i samme periodesteg med 35 procent. I figur 1 ses treårige gennemsnit forbehandlingshyppigheden fra 2000 til 2011.Den nye indikator, PesticidBelastningsIndikatoren PBI (ogfladebelastningen BF), viser samme overordnede mønstersom behandlingshyppigheden i perioden 2007-2010. Mensom det fremgår af figur 2, steg behandlingshyppigheden i2011, mens belastningen faldt. De to indikatorer kan altsåsamme år bevæge sig i forskellig retning. For hvis land-mændene vælger at bruge mindre belastende sprøjtemidler,vil belastningen falde, selvom de fortsat sprøjter deres area-ler lige ofte – eller endog sprøjter flere gange for at kommef.eks. nye skadevoldere til livs.
Figur 2: Udviklingen i PesticidBelastningsIndikator(PBI) 2007-20114,03,53,02,52,01,51,00,50,020072008200920102011
Pesticidbelastningsindikator (PBI)Fladebelastning (BF) (B pr. ha)Behandlingshyppighed (BH) (BI pr. ha)
Figur 1: Udviklingen i behandlingshyppigheden 2000-20113,02,52,01,51,00,50,02000-20022001-20032002-20042003-20052004-20062005-20072006-20082007-20092008-20102009-2011
Insektmidler
Svampemidler
Vækstreguleringsmidler
Ukrudtsmidler
12
Hvis man opdeler belastning på arealer – og beregner flade-belastningen BF på de enkelte afgrøder – ser man af figur3, at de arealer, hvor der dyrkes kartofler og grøntsager, erdem, der udsættes for den største belastning af sprøjtemid-ler. På kartoffelarealerne skyldes den store fladebelastning,at der anvendes en del belastende ukrudtsmidler og sprøj-tes intensivt med svampemidler mod kartoffelskimmel. Forgrøntsager skyldes den høje fladebelastning hovedsageligtanvendelsen af ukrudtsmidler.Kornafgrøderne og raps har en relativt lav fladebelastning.Det skyldes, at arealet dyrket med de afgrøder behandlesmed færre eller mindre belastende midler. Men det er dogkornafgrøderne, der bidrager med den største samledesprøjtemiddelbelastning, da korn dyrkes på et langt størreareal end kartofler og grøntsager.
Sammenhæng mellem behandlings-hyppighed, belastning og fladebelastningBehandlingshyppigheden (BH) har i mange år væretanvendt som indikator i Danmark. Den viser, hvor mangegange landmændene gennemsnitligt sprøjter deres mar-ker årligt. Behandlingshyppigheden bliver også beregnetfremover, men nu udelukkende som et supplement tilPesticidBelastningsIndikatoren (PBI). PesticidBelast-ningsIndikatoren måler belastningen af sundhed, naturog grundvand. Pesticidbelastningen beregnes for trehovedindikatorer:•Sundhed:Giver et mål for den belastning, sprøjteførerenudsættes for ved at håndtere og udbringe sprøjtemidlerne.•Miljøadfærd:Udtrykker, hvor hurtigt pesticiderne nedbry-des i jord, deres risiko for at blive ophobet i fødekæder ogrisiko for nedsivning til grundvandet.•Miljøeffekt:Er et mål for sprøjtemidlernes giftighed overfor dyr og planter i marken (f.eks. regnorme og bier) ogden omgivende natur (f.eks. fisk og fugle).Fladebelastningen (BF) viser belastningen pr. arealenhed.
Figur 3: Fladebelastning (BF) (B pr. ha)røn15
Æ
rte
r
10
Ka
rto
fle
r
G
tsag
20
er
or
Vinte
frø
Ra
er
rko
Ro
dre
øv
Vå
kl
An
og
Majs
ræ
0
Bejdsemidler
Insektmidler
Svampemidler
Vækstreguleringsmidler
Ukrudtsmidler
G
G
lypho
s
sat
La
nd
5
rk
rn
er
bru
ps
g
ia
n
lt
13
2.Tværgående initiativer
Skrap godkendelseaf sprøjtemidlerGodkendelsesproceduren for sprøjtemidler i Danmarkskal være effektiv og skrap, så godkendelsen af nye ogmindre belastende midler sker hurtigt, mens de sprøj-temidler, der udgør en risiko, bliver holdt ude af detdanske marked. Endvidere er det afgørende, at vi spilleren aktiv rolle i EU.Danskerne skal kunne stole på, at myndighederne med af-sæt i den nyeste viden på området kun godkender sprøjte-midler, som man vurderer, ikke udgør en risiko for sundhed,natur eller grundvand. Og de skal kunne stole på, at deresfødevarer ikke indeholder skadelige rester af sprøjtemidler.De mennesker, der bruger sprøjtemidler, skal kunne vælgede mindst belastende sprøjtemidler. Og dyr og planter skalsikres bedst mulige vilkår. Det kræver en offensiv strategi,som både indeholder nye, danske tiltag og en styrket ind-sats i EU.Regeringen vil bl.a. sikre, at nye og mindre belastendesprøjtemidler hurtigt bliver godkendt, så brugerne hurtigstmuligt får adgang til de mindst belastende sprøjtemidler.Myndigheder skal også reagere hurtigt, hvis der kommernye oplysninger om effekterne af sprøjtemidler.Bedre generel beskyttelse i hele EU giver bedre konkur-renceforhold for Danmark. Derfor gælder det om at prægedet europæiske samarbejde om sprøjtemidler mest muligt,uanset om vi taler om vurdering af aktivstoffer eller gene-relle EU-regler og -vejledninger. Et særligt fokusområde erfastsættelsen af kriterier for hormonforstyrrende stoffer ogprincipper for vurdering af kombinationseffekter.
Det vil regeringenMere effektiv og skrap godkendelsesordningDet har høj prioritet at gennemføre en effektiv og skrapgodkendelsesordning, så lange sagsbehandlingstider ikkeblokerer for godkendelser af potentielt mindre belastendealternativer til tidligere godkendte midler. Meget problematiskestoffer (klassificeret som kræftfremkaldende, skadende forarveanlæg, forplantningsevne og fostre, eller som opfylderkriterier for hormonforstyrrende stoffer) skal fremover kungodkendes, såfremt de overholder særlige restriktive vilkår.Effekt:Øget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Øget fokus på rester af sprøjtemidler i foderafgrøderDanmark vil arbejde for, at foderafgrøder indarbejdes iafgrødebilaget til EU-reglerne om rester af sprøjtemidler, sådet bliver muligt at fastsætte grænseværdier for disse resteri foderafgrøder.Effekt:Reduktion i den sundhedsmæssige risiko for husdyrog mennesker.
Tilskudsordning til alternative sprøjtemidlerTilskudsordningen til fremme af alternative sprøjtemidler skaløge udbuddet af alternative lavrisiko-sprøjtemidler, der haren bedre sundheds- og miljøprofil end traditionelle syntetiskemidler.Effekt:Nedsat belastning af menneskers sundhed, natur oggrundvand – samt øget incitament til omlægning til økologi.
Særlig indsats i EU for lave grænseværdier for rester afsprøjtemidler i fødevarerDanmark arbejder aktivt i EU for, at grænseværdier forrestkoncentrationer af sprøjtemidler i fødevarer fastsættes sålavt som muligt, samtidig med at sprøjtemidlerne skal væreeffektive.Effekt:Reduceret belastning af forbrugernes sundhed.
Andre initiativerMyndighederne vil i strategiperioden undersøge mulighedenfor at indføre lovkrav om brug af afdriftsreducerende dyser,ligesom det vil have høj prioritet at gennemføre borgerrettedekommunikationsinitiativer på området. Desuden opprioriteresDanmarks påvirkning af godkendelsesarbejdet i EU og Nord-zonen (Norden og Baltikum).
Øget fokus på kombinationseffekter i forhold til resteraf sprøjtemidler i fødevarerDer vil blive foretaget en vurdering af risikoen for eventuellekombinationseffekter som følge af, at forbrugerne udsæt-tes for flere sprøjtemidler på én gang. Resultaterne vil blivebrugt i EU-forhandlingerne om at fastsætte grænseværdierfor sprøjtemidler i fødevarer.Effekt:Reduceret belastning af forbrugernes sundhed.
16
Styrket indsats for atbeskytte grundvandetVi skal sikre, at vi nu, om ti år og på lang sigt stadig harnoget af verdens bedste og reneste grundvand. Detkræver, at vi lader tvivlen komme grundvandet til godeog handler resolut ved begrundet mistanke om forure-ning med sprøjtemidler over grænseværdien.Regeringens strategi for sprøjtemidler øger beskyttelsen afsundhed, natur og drikkevand ved bl.a. at effektivisere ogstyrke vores godkendelsesordning, opruste på indsamlingaf viden, kontrol, regulering og ikke mindst via kommunika-tion til borgerne.Den danske godkendelsesordning bliver skærpet. Myndig-hederne skal reagere hurtigere, hvis der findes sprøjtemidlerover grænseværdien i vores varslingssystem for udvaskningaf pesticider i grundvandet. Hvis der er behov for at ændrepå godkendelserne, så skal disse ændringer træde i kraftså hurtigt som muligt. Derudover vil vi lade tvivlen kommegrundvandet til gode. Vi skal øge vores viden om stofferne igrundvandet og fortolke data kritisk.Kommunerne skal i større udstrækning end hidtil udlæggeboringsnære beskyttelsesområder, lige så vel som de kom-munale indsatsplaner til beskyttelse af overfladevand oggrundvand vil give en målrettet beskyttelse af grundvandetpå særligt følsomme områder. Dertil kommer indsatsen medat vejlede kommunerne om beskyttelse af grundvandet, bl.a.med fokus på etablering af boringsnære beskyttelsesområder.Målet er, at vi i Danmark fortsat skal have strengere godken-delseskrav end i EU. Vi skal sikre den bedste beskyttelse afgrundvandet på grund af vores specielle geologiske forholdog sikre, at vi også i fremtiden kan bruge urenset grundvandtil vores drikkevandsforsyning.
Det vil regeringenInternational vurdering afgodkendelsesordningenFor at sikre, at Danmark opnår den bedst mulige beskyttelseaf grundvandet, igangsætter regeringen en internationalvurdering af den nuværende godkendelsespraksis. Vurderin-gen skal give anbefalinger til, hvordan sprøjtemidlerne skalvurderes og komme med ideer til den videre indsats for atforebygge, at sprøjtemidler siver ned til grundvandet.Effekt:Bedre beskyttelse af grundvandet.
Styrket samarbejde mellem myndigheder,virksomheder og organisationerFor at mindske forurening af grundvandet fra alleredeforbudte stoffer og fra punktkilder vil samarbejdet mellemmyndighederne blive styrket. Det vil bl.a. ske ved at beskrivede forskellige muligheder for at identificere og håndterepunktkilder. Viden skal deles mellem myndigheder, organisa-tioner og vandsektoren m.fl.Effekt:Færre forbudte sprøjtemidler i grundvandet og min-dre punktkildeforurening med godkendte stoffer.
Mere viden om sprøjtemidler i grundvandetVarslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvandbliver styrket, så der bliver taget flere prøver og analyseretflere stoffer. Modellering vil forbedre udnyttelse af data, ogresultaterne vil blive vurderet hurtigt. Hvis varslingssystemetviser en mulig risiko for enkelte sprøjtemidler, vil anvendelsenaf disse blive forbudt, og myndighederne vil gå efter at laveaftaler med landbruget og kemikalieindustrien om hurtigtat afvikle brugen og/eller trække de berørte sprøjtemidlertilbage fra markedet for dermed at opnå hurtig effekt ogmindst mulig gene for erhvervene.Effekt:Hurtigere effektuering af indgreb for at sikre bedrebeskyttelse af grundvandet.
Styrket indsats i EU og NordzonenDanmarks påvirkning af godkendelsesarbejdet i EU og i Nord-zonen (Norden og Baltikum) opprioriteres, så vi får den bedstmulige fælles beskyttelse af grundvand og mere lige produkti-onsbetingelser for landbrug, frugtavl og gartnerierhverv.Effekt:Bedre beskyttelse i hele EU og mere lige konkurren-cevilkår.
Målrettet kommunikation til borgerneBorgerne skal være trygge ved, at vandet fra hanerne ikkeindeholder rester af sprøjtemidler, der kan udgøre en risiko.Derfor skal der være mere offensiv kommunikation omgrundvandsbeskyttelsen generelt og om begrænsninger ogforbud mod salg og anvendelse af sprøjtemidler.Effekt:Mere viden om grundvandsbeskyttelsen og størretryghed hos befolkningen.
17
ØgetfødevaresikkerhedVi skal sikre, at danske fødevarer ikke indeholder ska-delige rester af sprøjtemidler. Og vi skal sørge for, atdanskerne er trygge og velinformerede, når de vælgerderes fødevarer. Det kræver både en styrket myndig-hedskontrol og en øget informationsindsats.Danskerne skal trygt kunne vælge fødevarer uden skadeligerester af sprøjtemidler. Derfor opruster regeringen på toområder:For det første vil regeringen skærpe kontrollen med resteraf sprøjtemidler i både fødevarer og foder. Kontrollen skalsikre, at grænseværdierne er overholdt, ligesom den skalovervåge befolkningens indtag af rester af sprøjtemidlergennem kosten. Regeringen vil også teste fødevarer ogfoder for flere sprøjtemidler end i dag. Derudover skalanalysetiden nedbringes, så der bliver bedre muligheder forat gribe ind, når grænseværdierne overskrides – og dervedstoppe fødevarer med ulovligt indhold af rester af sprøjte-midler, inden de bliver solgt og spist.For det andet vil regeringen øge oplysningsindsatsen omsprøjtemidler, om brugen af dem i fødevareproduktionenog om forekomsten af rester af sprøjtemidler i fødevarer.Derved vil forbrugeren være med til at skabe incitament tilat dyrke og handle med produkter, der er dyrket uden ellermed mindre mængder sprøjtemidler.
Det vil regeringenUdvidelse af kontrolprogrammetså det omfatter foderafgrøderKontrollen af foderafgrøder skal inkluderes i et fælles analy-seprogram for fødevarer og foder. Det forventes, at der fast-sættes grænseværdier for foderafgrøder i EU-reglerne omrester af sprøjtemidler, så alle foderafgrøder bliver underlagtsamme restriktioner som på fødevareområdet.Effekt:Øget fødevaresikkerhed.
Fokus på særlige problemafgrødereller oprindelsesstederDele af kontrollen vil fokusere på prøver, der vurderes athave størst risiko for at indeholde ulovligt indhold af resteraf sprøjtemidler, eller hvor der er et særligt behov for videnom rester af sprøjtemidler. Det kan være prøver af bestemteafgrøder eller prøver fra bestemte producenter eller lande.Effekt:Øget fødevaresikkerhed.
Test af flere stoffer og kortere analysetidFor at kunne kontrollere for de sprøjtemidler, der anvendesi Danmark, EU og/eller findes i importerede afgrøder, er derbehov for at forbedre og videreudvikle analysemetoderne, såde dækker alle relevante fødevarer og alle relevante stoffer isprøjtemidler.Effekt:Forbedret kontrol og øget viden om rester af sprøjte-midler i fødevarer og foder på det danske marked.
Målrettet information til forbrugereInformationsindsats, som vil give baggrundsinformation ombl.a. rester af sprøjtemidler, grænseværdier og kontrol. Der-udover vil informationen indeholde handlingsanvisninger til atvælge fødevarer med færrest mulige rester af sprøjtemidler.Effekt:Forbrugerne vil i højere grad kunne træffe et bevidstvalg af fødevarer på et oplyst grundlag.
Øget kontrol for sikkert foder og sikre fødevarer påvirksomhederØget fokus på dokumentkontrollen hos importører samtfoder- og fødevarevirksomheder.Effekt:Udbygget kvalitetssikring i forhold til risikovurdering,produktkvalitet og styrket leverandørvurdering.
Andre initiativerKontrolresultater fra undersøgelse for forekomst af rester afsprøjtemidler i fødevarer skal offentliggøres kvartalsvis ogopsamles hvert år i en større rapport. Endvidere vil Føde-varestyrelsen i 2013 udgive en rapport med resultater fraovervågning af befolkningens indtag af rester af sprøjtemid-ler i fødevarer i perioden 2004-2011.
19
Skærpet kontrolmed sprøjtemidlerNye regler skal sikre, at vi bruger færre og mindrebelastende sprøjtemidler i Danmark. Men reglerne fårkun den ønskede effekt, hvis de bliver overholdt. Derforskærper vi kontrollen.Ulovlig import af sprøjtemidler er et tiltagende problem iDanmark – og mange af de ulovligt importerede midler kanudgøre en risiko for grundvandet. Det er ikke acceptabelt,og vi skal bruge alle midler til at stoppe den ulovlige import.Regeringen øger derfor indsatsen mod den ulovlige importog skærper samtidig straffene for at importere og brugeulovlige midler. Derudover fortsætter myndighederne kon-trollen hos forhandlerne og hos jordbrugerne.Myndighederne skal gribe ind de steder, hvor der er særligerisici for, at brugen af sprøjtemidler kan forurene vores grund-vand. Det gør man bl.a. ved at prioritere en målrettet kontrolmed brug af sprøjtemidler omkring vandindvindingsanlæg.Og ved at øge kontrollen med vaske- og påfyldepladser,som udgør en potentiel risiko for punktkildeforurening.
Det vil regeringenØget indsats mod ulovlig import af sprøjtemidlerEn tværgående Taskforce med repræsentanter fra flere mini-sterier skal følge udviklingen i ulovlig import nøje og reageremed nye skærpende initiativer, hvis det bliver nødvendigt.Effekt:Mindre ulovlig import af sprøjtemidler og dermedøget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Syn af sprøjteudstyr kræver uddannelse og kontrolFremover skal alle sprøjter synes, men reglerne får kun denønskede effekt, hvis reglerne er forstået af dem, som deberører. Derfor sikrer regeringen bl.a. uddannelse til de men-nesker, som skal syne sprøjterne, og tilvejebringer rammernefor, at synet kan gennemføres på en smidig måde. Samtidigskærpes kontrollen med de sprøjter, der er i brug, så ingenfår mulighed for at omgå reglerne om syn.Effekt:Beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Øget kontrol af indberetninger fra sprøjtejournalerOplysningerne i indberetningerne fra sprøjtejournalerneskal bruges målrettet i arbejdet på at dæmme op for ulovligimport. Sprøjtejournalloven er blevet ændret, så myndighe-derne kan udveksle oplysninger fra de forskellige registre.Effekt:Mindre ulovlig import og anvendelse af sprøjtemidler.
Styrket kontrolFlere myndigheder skærper fremover kontrollen – hver isærog i tæt samarbejde. NaturErhvervstyrelsen vil årligt aflæggemere målrettede kontrolbesøg på udvalgte jordbrugsvirk-somheder og bl.a. kontrollere, at jordbrugerne opbevarerog bruger sprøjtemidler korrekt, og at de indberetter deressprøjtejournaldata. Miljøstyrelsen vil bl.a. føre kontrol med, atbrugerne på offentlige arealer har sprøjtecertifikat – og medindholdet af de sprøjtemidler, der forhandles i Danmark. OgSKAT vil foretage stikprøvevis kontrol med virksomhedernesafgiftsregnskab, hvor det kontrolleres, at de indførte sprøjte-midler i Danmark er godkendt af Miljøstyrelsen.Effekt:Øget overholdelse af reglerne – og øget beskyttelseaf sundhed, natur og grundvand.
Skærpetstraf for at importere og bruge ulovlige midlerDer er i dag krydsoverensstemmelseskrav på ulovlig anven-delse af sprøjtemidler, som betyder, at landmænd, der over-træder reglerne, får reduceret deres EU-støtte mærkbart. Detvil blive undersøgt, om det også vil være muligt at indførekrydsoverensstemmelseskrav, der kan gælde for besiddelseaf ulovlige sprøjtemidler, og i så fald vil sådanne krav bliveindført. Der vil blive indført regler om, at de jordbrugere, derimporterer, besidder eller anvender ulovlige sprøjtemidler,kan få tilbagekaldt deres sprøjtecertifikat.Bøderne har hidtil generelt set været for lave og udentilstrækkelig præventiv effekt. Det vil der blive ændret på.Der vil blive indført skærpede straffe i kemikalieloven medhenblik på at fjerne incitamentet til at foretage import oganvendelse af ulovlige sprøjtemidler.Effekt:Mindre ulovlig import af sprøjtemidler og dermedøget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
20
Investering iforskning og teknologiVi skal sikre, at vi i Danmark har den nødvendige videntil at kunne minimere risiko og belastning ved brug afsprøjtemidler. Og vi skal sikre, at Danmark opnår mereindflydelse i EU og zonesamarbejdet. Det kræver fortsattilskud til forskning, udvikling og miljøteknologi.Regeringen ønsker en ambitiøs og strategisk tilgang til de til-skud, som i dag ydes fra Programmet for bekæmpelsesmid-delforskning, Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram(GUDP) og Miljøteknologiordningen, herunder europæisksamarbejde om ny viden. Det handler i høj grad om at fånyttiggjort de grønne løsninger og forskningen til gavn forsundhed, natur og grundvand. F.eks. kan landmanden med nyteknologi spare op til 40 procent af forbruget af sprøjtemidler.
Det vil regeringenMålrettet tilskud til bekæmpelsesmiddelforskningTilskud til projekter, der dels øger vores viden om ef-fekterne af bekæmpelsesmidler (herunder kombinations-effekter, hormonforstyrrende effekter samt risikoen forgrundvand og vandmiljøet) og dels er med til at udviklemetoder, der kan mindske belastningen og øge beskyttel-sen af sundhed, natur og grundvand. Eksempelvis forsk-ning i værktøjer til at gennemføre principper om integreretplantebeskyttelse og måle effekten af indsatsen.Effekt:Ny viden, der kan være med til at øge beskyttel-sen af sundhed, natur og grundvand.
Bedre overvågnings-, varslings- ogbeslutningsstøttesystemer for skadevoldereEksisterende overvågnings-, varslings- og beslutningsstøt-tesystemer vil blive videreudviklet, og der skal eventueltudvikles nye systemer. Der er bl.a. behov for at udvikle sy-stemer, der inkluderer miljøfaktorer i beslutningsgrundlaget– f.eks. ved at foreslå mindst miljøbelastende sprøjtemidlerog beregne den økonomiske gevinst ved behandling.Effekt:Optimeret brug af sprøjtemidler, så der opnås enreduktion i forbrug og belastning af sundhed, natur oggrundvand.
Tilskud til grøn innovationMiljøteknologiordningen har i 2012 – med en tilsagns-ramme på 73 mio. kr. – særligt fokus på sprøjtemidler.Tilskuddene får effekt fra 2013 og 2014 og forventes atbidrage positivt til den grønne omstilling på sprøjtemid-delområdet, herunder implementering af IPM. Der vil igeni 2013 blive uddelt midler til sprøjtemiddelområdet underMiljøteknologiordningen. GUDP vil også fremadrettethave fokus på sprøjtemiddelområdet som et af indsats-områderne under ordningen.Effekt:Reduceret forbrug af sprøjtemidler og dermedreduktion i belastning samt bidrag til grøn omstilling.
Miljøstyrelsens Program for Bekæmpelsesmiddel-forskning har fokus på grundforskning om sprøjtemidler.Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP)giver tilskud til forretningsorienterede projekter, der kanøge fødevareerhvervets bæredygtighed, og Miljøtekno-logiordningen giver investeringstilskud til ny teknologi,der reducerer udledningen eller brugen af eksempelvissprøjtemidler i jordbrugserhvervet.
21
3.Særlige indsatsområder
Integreret plante-beskyttelsei fokusLandmænd, gartnere og andre brugere af sprøjtemidlerskal vælge den dyrkningsløsning, der belaster menneskerog miljø mindst. Det kræver, at de såkaldte IPM-princip-per bliver godt integreret i bl.a. landmændenes dagligdag.Det er et krav fra EU, at landmænd, gartnere og andre, dererhvervsmæssigt anvender sprøjtemidler, fra 2014 skalefterleve principperne om integreret plantebeskyttelse (IPM-principperne). Integreret plantebeskyttelse går kort fortaltud på, at jordbrugeren skal gøre så meget som muligt forat forebygge angreb af skadevoldere og dermed reducerebehovet for at bruge sprøjtemidler.Den nye pesticidafgift fremmer brugen af de sprøjtemidler,der belaster sundhed, natur og grundvand mindst. De mestbelastende sprøjtemidler bliver dyrest, og det ansporerlandmænd, gartnere og andre til at følge IPM-principperne,til at spare på sprøjtemidlerne og til at bruge de mindstbelastende midler.Som supplement til afgiften ønsker regeringen at opruste påundervisningsindsatsen vedrørende IPM. Eksempelvis bliverde igangværende rådgivningsforløb på sigt erstattet af enbedre uddannelse af alle jordbrugere, så den nyeste videnom integreret plantebeskyttelse kommer ud til alle. En øgetimplementering af IPM vil også styrke vores muligheder forat præge dagsordenen i EU og dermed sikre et generelt højtbeskyttelsesniveau.
EU’s rammedirektiv for bæredygtig anvendelse afpesticider indeholder et bilag med otte principper forintegreret plantebeskyttelse (IPM). Følger man de otteprincipper, kan man komme langt med at forebyggeforekomsten af ukrudt og skadevoldere og dermedmarkant reducere behovet for at sprøjte. De otte IPM-principper er beskrevet på side 30.
Det vil regeringenMålrettet IPM-rådgivning på landbrugDer vil blive gennemført målrettede rådgivningsforløb til storeprofessionelle landbrug i 2-årige forløb, henholdsvis i 2012-2013 og igen i 2014-2015. Frem til og med 2015 afprøvesnyeste viden inden for IPM på særlige IPM-demonstrations-brug. Denne viden kommunikeres ud til hele landbrugser-hvervet.Effekt:Reduktion i forbruget af sprøjtemidler og nedsatbelastning.
Rådgivning om minimering af rester af sprøjtemidleri fødevarerSærligt inden for gartneriområdet skal rådgivningen havefokus på at sikre så lave rester af sprøjtemidler i afgrødernesom muligt – f.eks. ved at udbrede kendskabet til at brugealternative behandlingsstrategier.Effekt:Færre rester af sprøjtemidler i fødevarer.
Målrettet IPM-rådgivning på gartnerierMålrettede rådgivningsforløb til professionelle gartnerier i2-årige forløb i perioden 2012-2013 og igen i 2014-2015.Der er særligt fokus på restindholdet af sprøjtemidler i frugtog grønt og på arbejdsmiljø i væksthusproduktionen. Nyesteviden afprøves på demonstrationsgartnerier, som skal gøreen særlig indsats for at afprøve IPM-principperne. Den nyeviden kommunikeres ud til hele gartnerierhvervet.Effekt:Reduktion i forbruget af sprøjtemidler og nedsatbelastning
Opdatering af dyrkningsvejledningerAfgrødespecifikke dyrkningsvejledninger til jordbrugere vilblive opdateret med de IPM-værktøjer, der vurderes at værerealistiske at gennemføre med nuværende viden og ramme-betingelser for jordbruget.Effekt:Reduktion i forbruget af sprøjtemidler og nedsatbelastning.
Øget fokus på IPM i uddannelsen af jordbrugere ogrådgivereViden om IPM skal være en del af pensum i sprøjtemiddel-certifikatuddannelsen, og landbrugskonsulenter og andrerådgivere vil få tilbudt kurser i IPM.Effekt:Reduktion i forbruget af sprøjtemidler og nedsatbelastning.
24
Færre sprøjtemidler istat, region og kommuneDet vil regeringenKommuner, regioner og stat skal tættere på målet om atudfase sprøjtemidler på offentlige arealer. Der skal væresærligt fokus på udfasning af sprøjtemidler i parker, påidrætsarealer og andre arealer, hvor mennesker færdes.Det kræver, at bekæmpelsesstrategierne er opdateretmed den nyeste viden og erfaringer på området – og atbåde gode og dårlige erfaringer bliver delt.I 2007 fornyede stat, regioner og kommuner en aftale fra1998 om at udfase sprøjtemidler på offentlige arealer. Sidenden første aftale blev indgået, er der sket et markant fald ibrugen af sprøjtemidler på offentlige arealer, idet forbrugetfra 1995 til 2010 blev reduceret fra 23 ton til 3 ton. Men isærkommunerne, som er pligtige til at bekæmpe invasive arterpå Natura 2000-arealer, har påpeget udfordringer med atbekæmpe invasive plantearter som f.eks. rynket rose ogjapansk pileurt uden brug af sprøjtemidler.Regeringen vil derfor sikre, at kommuner, regioner og statfastholder fokus på at reducere forbruget af sprøjtemidlerog i videst mulig omfang vælger strategier uden sprøjtemid-ler til at bekæmpe invasive plantearter. Der skal endviderevære særligt fokus på udfasning af sprøjtemidler i parker, påidrætsarealer og andre arealer, hvor mennesker færdes.
Bekæmpelsesstrategier for invasive arterDer bliver udarbejdet strategier med råd til at bekæmpeen række invasive plantearter. Bekæmpelsesstrategi-erne skal løbende opdateres med den nyeste viden påområdet og på baggrund af de bedste erfaringer høstet ikommuner, regioner og stat.Effekt:Effektiv bekæmpelse af invasive plantearter ogfastholdelse af et lavt forbrug af sprøjtemidler.
Øget videndeling mellem kommuner og statI samarbejde med KL vil der blive etableret et forum, hvorkommuner og stat kan udveksle erfaringer om pleje afoffentlige arealer uden brug af sprøjtemidler.Der gøres en særlig indsats for at dele erfaringer medde kommuner, der har problemer med at overholde denfrivillige aftale. Videndeling og formidling af forskningsre-sultater er ligeledes prioriteret højt.Effekt:Fastholdelse af et lavt forbrug af sprøjtemidler.
Opgørelse af forbruget af sprøjtemidlerDer vil i 2014 blive indsamlet 2013-data for forbrugetaf sprøjtemidler på offentlige arealer, og disse vil bliveoffentliggjort.Effekt:Informationsudveksling og overblik over udviklingen.
25
Skrappere kravtil golfbanerGolfklubber skal leve op til skrappere krav til brug afsprøjtemidler på banerne, så både forbrug og belast-ning falder. Det kræver bl.a. øget kontrol og dialog.Der bruges årligt ca. 2 ton sprøjtemidler på golfbanerne.Der er derfor behov for at sikre, at der ikke anvendes størremængder, end der er behov for, og at klubberne efterleverIPM-principperne. Kontroller har vist, at golfbanerne i et vistomfang bruger sprøjtemidler, som enten ikke er godkendt tilgolfbaner eller er forbudte at anvende i Danmark.Regeringen ønsker at øge beskyttelsen af vores grundvandog natur samtidig med, at det fortsat skal være muligt forgolfbanerne at have en god banekvalitet. Det er samtidig vig-tigt, at de nye regler efterleves, og at snyd med f.eks. ulovligesprøjtemidler får mærkbare konsekvenser for klubberne.Regeringen har derfor indført et loft for, hvor meget golfba-nerne må belaste den enkelte golfbane med sprøjtemidler.De nye regler går ud på at begrænse brugen af sprøjte-midler mest muligt. Ikke bare i mængde, men særligt igiftighed. Det skal ske ved hjælp af et pointsystem baseretpå de enkelte sprøjtemidlers sundheds- og miljømæssigeegenskaber. Klubberne skal også fremover indberette deresårlige forbrug af sprøjtemidler til Miljøstyrelsen, og styrelsenvil kontrollere, at de nye regler overholdes.Kravene bliver suppleret med initiativer, der skal øge videnog ændre holdninger i branchen. De største barrierer vurde-res at være banernes fokus på økonomi og spillekvalitet samtmanglende opbakning til sprøjtemiddelreduktion, hvorfor derbl.a. er behov for en holdningsændring i golfbranchen.
Det vil regeringenStyrket efteruddannelse af greenkeepereVidensniveauet hos greenkeeperne skal øges gennemefteruddannelseskurser. Kurserne skal fokusere påalternative bekæmpelsesstrategier, pleje af golfbaneruden brug af sprøjtemidler, behovsbestemt dosering samtkalibrering og vedligehold af sprøjteudstyr.Effekt:Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -belastning.
Ny internetportal til indberetning afsprøjtemiddelforbrugDer bliver etableret en indberetningsportal, hvor deenkelte golfklubber skal indberette deres forbrug afsprøjtemidler. Det giver mulighed for at følge forbrugetaf sprøjtemidler, beregne deres belastning af de enkeltegolfbaner og baneelementer – og for at kontrollere, omreglerne overholdes.Effekt:Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -belastning.
Fortsættelse af kontrolkampagner på golfbanerMiljøstyrelsens Kemikalieinspektion vil, så længe derfortsat viser sig at være overtrædelser, gennemføre kon-trolkampagner på golfbanerne. Formålet er at kontrollere,om der anvendes sprøjtemidler, der ikke er godkendt iDanmark, og om der anvendes sprøjtemidler, der ikkeer godkendt til brug på golfbaner. Endvidere vil der bliveforetaget kontrol med forbrugsdata i den nye indberet-ningsportal.Effekt:Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -belastning.
Evaluering af de nye reglerReglerne om maksimal sprøjtemiddelbelastning af golf-baner vil blive evalueret første gang efter 1 år og hereftermindst hvert 3. år. Det vil blive vurderet, om udvalget afgodkendte og mindre belastende sprøjtemidler til brugpå golfbaner er øget, og om det er muligt at strammereglerne yderligere.Effekt:Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -belastning.
26
Mindre belastningi haverneDanskerne skal klædes bedre på til at pleje deres haveruden brug af sprøjtemidler, og hvis de sprøjter, skal detvære med de sprøjtemidler, der belaster sundhed, naturog grundvand mindst. Og borgerne skal have størreviden om sprøjtemidlers risici. Det kræver både mereinformation, nye regler for forhandlere og nye måder atsamarbejde på.Haveejerne bruger sprøjtemidler til bl.a. at bekæmpe mosi deres plæne, skvalderkål og andet genstridigt ukrudt ihaven, og det samlede forbrug er årligt på 60-120 ton, sva-rende til ca. 2 procent af det samlede salg af sprøjtemidler.Regeringen ønsker, at alle danskere får adgang til opdateretviden om risici ved de enkelte sprøjtemidler – og at fremmeat haveejerne enten fravælger sprøjtemidler i haven ellervælger det produkt, der belaster sundhed, natur og grund-vand mindst. Forhandlerne skal også klædes bedre på tilat rådgive kunderne, og sprøjtemidlerne skal ikke længerestå frit fremme i butikkerne. Sprøjtemidlerne skal stå bag di-sken eller på lager, så de alene sælges til private via direktekontakt med salgsmedarbejderen.
Det vil regeringenInformationskampagne om bl.a.valg af sprøjtemidlerEn informationskampagne skal give haveejerne værktøjertil at vælge det mindst belastende sprøjtemiddel og til atbruge midlerne på en sikker måde. Den skal desuden øgehaveejernes viden om alternativer til sprøjtemidler.Effekt:Øget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Informationskampagne om ulovligimport af sprøjtemidlerDer vil blive gennemført en informationskampagne, der skalgøre haveejerne opmærksomme på, at det kun er tilladtat bruge sprøjtemidler, der er godkendt af Miljøstyrelsen.Effekt:Øget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Strammet adgang til køb af sprøjtemidlerDer vil blive fastsat kriterier, der afgør, hvilke sprøjtemidlerder fremover vil kunne købes og anvendes af brugereuden et sprøjtecertifikat og dermed af haveejere. Kriteri-erne vil sikre, at kun de mindst belastende sprøjtemidlerkan købes af haveejere.Effekt:Øget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Nye vilkår for salg af sprøjtemidler til haveejereDer vil blive indført regler med krav om uddannelse af for-handlere, og de skal derfor fremover erhverve et certifikatfor at kunne sælge sprøjtemidler. Der vil blive udarbejdeten plan, der sikrer, at alle relevante forhandlere kan gen-nemføre kurset inden udgangen af 2015. Der vil ogsåblive indført krav om, at salg af sprøjtemidler til haveejereskal ske via direkte kontakt med en salgsmedarbejder,der har et certifikat. Det medfører, at størsteparten afsprøjtemidlerne til private fremover enten skal stå bagdisken, på lageret eller i aflåste skabe/rum i butikken.Effekt:Øget beskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
Årlig statistik over salget til haveejereDer vil årligt blive udarbejdet en salgsstatistik, som giverviden om, hvilke sprøjtemidler haveejere køber.Effekt:Bedre viden til mere målrettet information.
27
4.Bilag
Sådan når vi vores mål– sikker styringMålsætningen om at reducere belastningen af sprøjtemidlermed 40 procent skal være opfyldt ved udgangen af 2015.Da der er tale om en treårig strategi, og der skal væremulighed for at planlægge den efterfølgende sprøjtemiddel-strategi, skal der gennemføres en midtvejsevaluering af allestrategiens initiativer efter udgangen af 2014.Organisering, der skal understøtte fremdrift ogmålopfyldelseDer bliver nedsat en overordnet styregruppe på tværs afforskellige ministerier, som skal være med til at sikre, atde mange forskelligartede initiativer er koordineret, og atansvaret for at gennemføre alle initiativerne bliver fordeltog løbende nøje følges af de relevante parter. Gruppen skalligeledes sikre, at der løbende bliver gjort status for, ominitiativerne bidrager til at nå strategiens mål. Gruppen harogså ansvar for at give en årlig statusopgørelse til ministreog Folketing. Denne statusopgørelse vil indeholde oplysnin-ger om den årlige udvikling i pesticidbelastningen, behand-lingshyppigheden og belastning af grundvandet. Opgø-relsen vil også indeholde status for udvikling af resistensmod sprøjtemidler og afgrødefordelingen med henblik på atvurdere, om afgiften medfører udflagning af visse afgrøder.Styregruppen mødes minimum to gange årligt og består afrepræsentanter fra følgende myndigheder:•••••••Miljøministeriets departementMiljøstyrelsenNaturstyrelsenFødevareministeriets departementFødevarestyrelsenNaturErhvervstyrelsenSkatteministeriet
Der vil under den overordnede styregruppe blive nedsat etantal faglige styregrupper og følgegrupper med inddragelseaf relevante interessenter.
Sådan følger man IPM-principperne1.Man forebygger og bekæmper skadevoldere vha. fleremetoder, navnlig ved:– at have et varieret og sundt sædskifte– at bruge hensigtsmæssige dyrkningsmetoder– at bruge resistente eller tolerante sorter, når det er muligt,og bruge udsædsmateriale af høj kvalitet– at gødske, kalke, vande og afvande i passende omfang– at forebygge spredning af ukrudt, sygdomme og skadedyr– at beskytte og øge mængden af nytteorganismer i ogomkring det dyrkede areal.2.Man overvåger skadevolderne i afgrøderne med passendemetoder og værktøjer, bruger varslings-, prognose- og diag-nosticeringsmetoder, når det kan lade sig gøre og søger rådhos professionelt kvalificerede rådgivere.3.Man inddrager varslinger, prognoser og grænseværdier, nårman tager beslutninger om plantebeskyttelse.4.Man vælger biologiske, fysiske og andre ikke-kemiske meto-der mod skadevolderne, hvis de er tilstrækkeligt effektive til atbekæmpe skadedyr.5.Man vælger de sprøjtemidler, som passer bedst til opgavenog er mindst belastende for menneskers sundhed, andreorganismer i naturen og miljøet.6.Man vælger den korrekte dosering, så vidt muligt nedsattedoseringer. Man behandler så få gange som muligt, pletsprøj-ter mv. Samtidig forebygger man, at skadevolderne udviklerresistens mod midlerne.7.Er der risiko for resistensdannelse, tager man tilgængeligeantiresistensstrategier i brug for at bevare produkterneseffektivitet. Eksempelvis ved at bruge forskellige sprøjtemidlermed forskellig virkemåde.8.Man følger op på, hvordan indsatsen har virket. Udgangs-punktet er en løbende overvågning af skadevolderne i markenog registreringerne i sprøjtejournalen.
30
Initiativ- ogeffektoversigtSom supplement til den overordnede målsætning – 40procent reduktion i sprøjtemidlernes belastning af sundhed,natur og grundvand ved udgangen af 2015 – er der fast-sat en række pejlemærker. Pejlemærkerne angiver, hvadregeringen ønsker at opnå inden for de forskellige områder.Initiativ- og effektoversigten viser, hvilke initiativer der gen-nemføres for at nå de enkelte pejlemærker, og hvordan viherigennem bidrager til at reducere belastningen af natur,grundvand og menneskers sundhed. Initiativerne gen-nemføres på forskellige tidspunkter, hvilket også fremgår afoversigten.
MålsætningSprøjtemidlers belastningaf sundhed, natur oggrundvand skal reduceresmed 40 procent ved ud-gangen af 2015.
InitiativerPesticidafgift.
EffektReduktion i belastningen af sundhed,natur og grundvand.
2013xxx
2014xxx
2015xxxx
Årlig statistik for at følge salg, anvendelse Mulighed for at følge udviklingen.og belastning.Årlig status til aftaleparter.Evaluering efter udgangen af 2014Mulighed for at justere indsatsen.Viden til næste planperiode.
Godkendelse og kontrolPejlemærkerSundhedsbelastningenfra anvendelsen af desærligt problematiskestoffer (kræftfremkaldendeog hormonforstyrrendestoffer) reduceres med 40procent ved udgangen af2015 i forhold til belastnin-gen i 2011.InitiativerMere effektiv og skrapgodkendelsesordning.Tilskudsordning tilalternative sprøjtemidler.Øget indsats i forhold tilEU-risikovurderinger.Forskningsindsats til at udbygge videnog udvikle metoder til godkendelses-ordningen.Øget anvendelse af oplysninger fra ind-beretninger fra sprøjtejournaler i kontrol-len af lovlig anvendelse af sprøjtemidleri jordbrugserhvervet.Øget indsats mod ulovlig import afsprøjtemidler.Skærpet sanktionering af ulovlig importog anvendelse af sprøjtemidler.Uddannelse og kontrol for at understøttenye krav til syn af sprøjter.Skærpet myndighedskontrol.EffektØget beskyttelse af sundhed,natur og grundvand.Nedsat belastning af menneskers sund-hed, natur og grundvand – samt øgetincitament til omlægning til økologi.Øget beskyttelse i hele EU.Øget beskyttelse af sundhed, naturog grundvand.Minimering af ulovlig import oganvendelse af sprøjtemidler.xxxxxx
xx
xx
xx
x
x
x
Mindre ulovlig import af sprøjtemidlerog dermed øget beskyttelse af sundhed,natur og grundvand.Mindre ulovlig import af sprøjtemidler ogdermed øget beskyttelse af sundhed,natur og grundvand.Beskyttelse af sundhed,natur og grundvand.Øget overholdelse af reglerne – og øgetbeskyttelse af sundhed, natur og grundvand.
x
x
x
x
x
x
xxx
xxx
xxx
Borgerrettet kommunikation om jord-Større viden og tryghed hos befolkningen.brugserhvervets forbrug for sprøjtemidler,om sikker anvendelse og om risiko for-bundet med deres anvendelse.
31
GrundvandPejlemærkerIngen overskridelse afsprøjtemidlers grænse-værdier igrundvandet.InitiativerInternational vurdering afgodkendelsesordningen.Mere viden om sprøjtemidlers risiko forudvaskning til grundvandet.Styrket samarbejde mellem myndighe-der, virksomheder og organisationer omhåndtering af punktkildeforurening.Styrket indsats i EU og Nordzonen.EffektBedre beskyttelse af grundvandet.Hurtigere effektuering af indgreb for atsikre bedre beskyttelse af grundvandet.Færre forbudte sprøjtemidler i grundvan-det og mindre punktkildeforurening medgodkendte stoffer.Bedre beskyttelse i hele EU og mere ligekonkurrencevilkår.x2013x2014xxxx2015
xx
xx
xx
Målrettet kommunikation til borgerne om Mere viden om grundvandsbeskyttelsengrundvandsbeskyttelsen og om den restrik- og større tryghed hos befolkningen.tive godkendelsesordning for pesticider.Forskningsindsats pågrundvandsområdet.FødevarerPejlemærkeIndholdet af rester afsprøjtemidler i danskefødevarerskal være sålavt som muligt.InitiativerEffekterØget beskyttelse af sundhed, naturog grundvand.
x
x
x
Særlig indsats i EU for at sikre lave græn- Reduceret belastning af forbrugernesseværdier for rester af sprøjtemidler isundhed.fødevarer.Øget fokus på undersøgelse af risikoenReduceret belastning af forbrugernesfor kombinationseffekter i forhold til rester sundhed.i fødevarer.Øget indsats for undersøgelse af fore-komsten og risikoen for rester af sprøjte-midler i foderafgrøder.Udvidelse af kontrol-programmet, så detomfatter rester i foderafgrøder.Test af flere stoffer og forkortelse afanalysetiden.Øget kontrol for sikkert foder og sikrefødevarer på virksomheder.Fokus på særlige problemafgrøder elleroprindelsessteder.Målrettet information til forbrugerne ombrugen af sprøjtemidler og forekomstenaf rester på fødevarer og forbrugernesmulighed for at påvirke erhvervet viaderes indkøbsvaner.Offentliggørelse af årlige kontrolresultateraf rester af sprøjtemidler på fødevarer.Rapport med overvågningsresultater.Reduktion i den sundhedsmæssige be-lastning for husdyr og mennesker.Øget fødevaresikkerhed.Forbedret kontrol og øget viden om resteri fødevarer.Udbygget kvalitetssikring i forhold tilrisikovurdering, produktkvalitet og styrketleverandørvurdering.Øget fødevaresikkerhed.Forbrugerne vil i højere grad kunne træffeet bevidst valg af fødevarer på et oplystgrundlag.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
xxx
xxx
xxx
xx
xx
xx
Forbrugerne vil i højere grad kunne træffeet bevidst valg af fødevarer på et oplystgrundlag.Forbrugerne vil i højere grad kunne træffeet bevidst valg af fødevarer på et oplystgrundlag.
x
x
x
x
32
Anvendelse og dyrkningPejlemærkeAlle jordbrugskal dyrkesefter principperne om in-tegreret plantebeskyttelseinden 2014.InitiativerMålrettet IPM-rådgivning på landbrug.Målrettet IPM-rådgivning på gartnerier.EffektReduktion i forbruget af sprøjtemidler ognedsat belastning.Reduktion i forbruget af sprøjtemidler ognedsat belastning.2013xxx2014xxx2015xxx
På IPM-demonstrationsjordbrug afprøves Reduktion i forbruget af sprøjtemidler ognyeste viden, som kommunikeres til hele nedsat belastning.erhvervet.Opdatering af afgrødespecifikke dyrk-ningsvejledninger.Øget fokus på IPM i uddannelsen af jord-brugere og rådgivere.Rådgivning om minimering af rester afsprøjtemidler i fødevarer.Reduktion i forbruget af sprøjtemidler ognedsat belastning.Reduktion i forbruget af sprøjtemidler ognedsat belastning.Færre rester af sprøjtemidler i fødevarer.
xxxxxxxx
Udvikling af overvågnings-, varslings- og Optimeret brug af sprøjtemidler, så derbeslutningsstøttesystemer for skadevoldere. opnås en reduktion i forbrug og belast-ning af sundhed, natur og grundvand.Forskningsindsats for at identificere barri- Øget beskyttelse af sundhed, naturerer hos brugerne af sprøjtemidler og øge og grundvand.vores viden om IPM.Miljøteknologiordningen giver særligetilskud til nye og forbedrede teknologiskeløsninger for at minimere belastningen afsprøjtemidler.Kommune, region og statskal sænke forbruget afsprøjtemidler i overens-stemmelse med den frivil-lige aftale på området.Bekæmpelsesstrategier for invasive arter.Reduceret forbrug af sprøjtemidler ogdermed reduktion i belastning samtbidrag til grøn omstilling.Effektiv bekæmpelse af invasive plante-arter og reduceret brug af sprøjtemidler.xx
x
x
x
x
xx
xxxx
Øget kommunikation og videndeling mel- Fastholdelse af et lavt forbrug af sprøjte-lem kommuner og stat om sprøjtefri pleje. midler.Opgørelse af forbruget af sprøjtemidlerpå offentlige arealer.Informationsudveksling og overblik overudviklingen.Reduceret sprøjtemiddelforbrugog -belastning.Reduceret sprøjtemiddelforbrugog -belastning.Reduceret sprøjtemiddelforbrugog -belastning.Reduceret sprøjtemiddelforbrugog -belastning.Reduceret sprøjtemiddelforbrugog -belastning.
Golfbranchenskal reducere Styrket efteruddannelse af greenkeepereforbrug og belastning afom alternative bekæmpelses- og pleje-sprøjtemidler.strategier – og dermed om IPM.Ny internetportal til indberetning af sprøj-temiddelforbrug.Fortsættelse af kontrolkampagner pågolfbaner, så længe der er overtrædelser.Evaluering af de nye regler.Forskningsindsats på golfbaner.Haveejerneskal i størreomfang vælge de mindstbelastende sprøjtemidler.
x
x
x
xxxxxxxxx
Årlig information om de mindst belastende Øget beskyttelse af sundhed, naturmidler og større informationskampagneog grundvand.målrettet haveejere i 2015.Ny informationskampagne om ulovligimport af sprøjtemidler til haveejere.Nye vilkår for salg af sprøjtemidler tilhaveejere.Strammet adgang til køb af sprøjtemidler.Årlig statistik over salg til haveejere.Øget beskyttelse af sundhed, naturog grundvand.Øget beskyttelse af sundhed, naturog grundvand.Bedre beskyttelse af sundhed, naturog grundvand.Bedre viden til mere målrettet information.
xxxxxx
33
FinansieringSprøjtemiddelstrategien er primært finansieret af de ind-tægter, som kommer fra den nye afgift på sprøjtemidler.Dertil kommer fremover en finansiering af behandlingen afansøgninger om godkendelse af sprøjtemidler via gebyrerog endelig omdisponeringer i Fødevareministeriet ogMiljøministeriet. Den samlede finansiering for den treårigeperiode er på 253,5 mio. kr. – den årlige finansiering er der-med i gennemsnit på 84,5 mio. kr. Tabel 1 angiver beløbet,der er afsat til de enkelte områder i sprøjtemiddelstrategien.
Tabel 1. Finansiering af de enkelte indsatsområder i den treårige planperiode.IndsatsområdeStyrket indsats for beskyttelseaf grundvand.Øget kontrol bl.a. ulovlig import og øgetfødevaresikkerhed.Skrappere godkendelsesordning ogøget dansk indsats i EU.Øvrige virkemidler, herunder forskning,rådgivning og information.SumI alt30,3 mio. kr.35,7 mio. kr.87,8 mio. kr.99,7 mio. kr.253,5 mio.kr.20138,9 mio. kr.10,5 mio. kr.27,8 mio. kr.32,4 mio. kr.79,6 mio. kr.201410,8 mio. kr.12,9 mio. kr.29,5 mio. kr.32,2 mio. kr.85,4 mio. kr.201510,6 mio. kr.12,3 mio. kr.30,5 mio. kr.35,1 mio. kr.88,5 mio. kr.
34
Beskyt vand, natur og sundhed– Sprøjtemiddelstrategi 2013-20152012/2013:7Henvendelse om udgivelsen kan i øvrigt ske til
Miljøministeriets InformationscenterTlf. : 70 12 02 11 kl. 9.00-16.00E-mail: [email protected]ISBN trykt udgave
978-87-92985-04-0ISBN elektronisk udgave
978-87-92985-05-7Design
Operate A/SOmslag
IndiaFoto
iStockColourboxHenrik HolmMiljøministerietTryk
Rosendahl Schultz Grafisk A/SWeb
Publikationen kan hentes eller bestilles iMiljøministeriets netboghandelhttp://mim.schultzboghandel.dk/eller på http://www.fvm.dk/publikationer