Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1228170_0001.png
1228170_0002.png
1228170_0003.png
1228170_0004.png
1228170_0005.png
1228170_0006.png
1228170_0007.png
1228170_0008.png
1228170_0009.png
1228170_0010.png
1228170_0011.png
1228170_0012.png
1228170_0013.png
1228170_0014.png
1228170_0015.png
1228170_0016.png

UDKAST

Forslag

tilLov om ændring af lov om kolonihaver(Udlejning af arealer til kolonihaveformål til en pris, der er lavere end markedsprisen og efter enventeliste, og ændring af ikke-varige kolonihaveområder til varige)

§1

I lov om kolonihaver, jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 21. juni 2007, som ændret ved lov nr. 1336 af19. december 2008, lov nr. 484 af 11. maj 2010 og lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgendeændringer:

1.

I§ 3, stk. 1, nr. 1,indsættes efter »kolonihaveområde,«:»og ejeren ikke på et senere tidspunkt skriftligt har meddelt Miljøministeriet, at området skal væreet varigt kolonihaveområde,«

2.

Efter§ 8indsættes som nyt kapitel:»Kapitel5 aUdlejning af arealer til kolonihaveformål

§ 8 a.

Udlejning af arealer til kolonihaveformål kan ske til en pris, der er lavere end markedsprisen.

§ 8 b.

Statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål skal ved udleje af de enkeltehavelodder herpå følge en offentligt tilgængelig venteliste, hvorpå enhver skal have ret til at skrivesig op.Stk. 2. Statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål skal ved samlet udleje af flerehavelodder herpå stille krav i areallejekontrakten om, at udleje af de enkelte havelodder skal skeefter en offentligt tilgængelig venteliste, hvorpå enhver skal have ret til at skrive sig op.Stk. 3. Statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål kan ved optagelse af personerpå en venteliste, som nævnt i stk. 1 og 2, og derefter årligt opkræve et gebyr, der ikke overstigeromkostningerne til administrationen af ventelisten.Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler om, herunder i særlige tilfælde undtagelser til, kravetom anvendelse af en venteliste efter stk. 1 og 2.«
1

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 8 b, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2014.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning ........................................................................................................................................42. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget ...............................................................................42.1. Udlejning af arealer til kolonihaveformål til en pris der er lavere end markedsprisen...............42.1.1. Gældende ret ..............................................................................................................................42.1.2. Udredningsarbejde ....................................................................................................................52.1.3. Forslagets indhold .....................................................................................................................62.2. Offentligt tilgængelige ventelister og værdiansættelse af bygninger på kolonihavelodder..........72.2.1. Gældende ret ..............................................................................................................................72.2.2. Forslagets indhold .....................................................................................................................72.3. Ændring af ikke-varige kolonihaveområder til varige .................................................................82.3.1. Gældende ret ..............................................................................................................................82.3.2. Forslagets indhold .....................................................................................................................93. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ..................................................94. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v............................................95. De administrative konsekvenser for borgerne .................................................................................96. De miljømæssige konsekvenser........................................................................................................97. Forholdet til EU-retten ....................................................................................................................98. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ...................................................................................109. Sammenfattende skema ..................................................................................................................10
3
1. IndledningI maj 2009 udtalte Statsforvaltningen Hovedstaden i en sag om Københavns Kommunes fornyelseaf aftaler om udlejning af kolonihavearealer, at kommunen ikke har mulighed for at udleje arealertil kolonihaveformål til en pris, der er lavere end markedsprisen. Dette medførte en debat om kolo-nihavernes fortsatte tilgængelighed for alle dele af befolkningen.På den baggrund igangsatte miljøministeren i januar 2012 et udredningsarbejde om udlejningspriserfor arealer til kolonihaveformål, som skulle tilvejebringe viden om behov, muligheder og udfor-dringer i forhold til at ændre reguleringen på området. I udredningsarbejdet, som blev forestået afNaturstyrelsen, deltog DSB Ejendomme, Kolonihaveforbundet for Danmark, Kommunernes Lands-forening, Københavns Kommune, NaturErhvervstyrelsen og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Arbejdsgruppen indstillede i en rapport afgivet i juli 2012, at der indføres en bestemmelse i koloni-haveloven, som giver kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål mulighed for at udleje dissetil markedsprisen eller til en pris, der er lavere end markedsprisen og samtidig giver statslige myn-digheder en udtrykkelig hjemmel hertil.Med dette forslag foreslås en sådan bestemmelse indført med det formål at bidrage til at fastholdekolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fritidstilbud til alle dele af befolkningen.Desuden følges arbejdsgruppens anbefaling om samtidig at pålægge statslige og kommunale ejereaf arealer til kolonihaveformål at sikre, at de enkelte havelodder derpå udlejes efter en åben offent-ligt tilgængelig venteliste.Uden forbindelse med udredningsarbejdet foreslås det samtidig, at der i loven åbnes mulighed for,at ikke-varige kolonihaveområder kan indmeldes som varige af ejeren af området og dermed få denbeskyttelse mod nedlæggelse, som loven giver varige kolonihaveområder.2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget2.1. Udlejning af arealer til kolonihaveformål til en pris der er lavere end markedsprisen2.1.1. Gældende retPå baggrund af flere sager om nedlæggelse af gamle velfungerende kolonihaver blev kolonihavelo-ven vedtaget i 2001 med henblik på at sikre, at kolonihaveområder fortsat kunne være en væsentligdel af bybefolkningens muligheder for rekreation og beskæftigelse i fritiden, jf. lovens § 1.Kolonihaveloven definerer, hvad der forstås ved et kolonihaveområde og fastsætter, henset til oven-nævnte formål, hvornår kolonihaveområder er ”varige”, i hvilke tilfælde sådanne varige områderundtagelsesvist kan nedlægges og på hvilke vilkår.Kolonihaveloven indeholder ikke bestemmelser om fastsættelsen af lejen for arealer til kolonihave-formål. Der findes ikke bestemmelser herom i anden lovgivning.I forhold til kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål betyder det, at fastsættelsen af arealle-jen reguleres af kommunalfuldmagtsreglerne.I maj 2009 udtalte Statsforvaltningen Hovedstaden i en sag om Københavns Kommunes fornyelseaf aftaler om udlejning af kolonihavearealer, at kommunen ikke efter kommunalfuldmagtsreglerne4
havde mulighed for at udleje kolonihavearealer til en pris, der var lavere end markedsprisen. Stats-forvaltningen lagde i vurderingen bl.a. vægt på, at en sådan udlejning af kolonihavearealer villeudgøre en støtte til enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner. Udtalelsen er tilgængelig påstatsforvaltningernes hjemmeside: http://statsforvaltning.dk.Statsforvaltningen Hovedstaden udtalte ved samme lejlighed, at en kommune heller ikke kan udlejearealer til kolonihaveformål til en pris, der er højere end markedsprisen, da dette vil være i stridmed forbuddet mod, at kommuner påtager sig opgaver, der udelukkende eller overvejende har tilformål at sikre kommunen en profit eller fortjeneste og med forbuddet mod, at kommuner driverhandel, håndværk, industri eller finansiel virksomhed.Statsforvaltningen har ikke udtalt sig nærmere om, hvordan markedsprisen skal eller kan fastsættes.I forhold til andre offentlige og halvoffentlige ejere af arealer til kolonihaveformål, herunder statsli-ge ejere, betyder det forhold, at fastsættelsen af areallejen ikke er reguleret i kolonihaveloven, atfastsættelsen beror på de regler og grundsætninger, der måtte gælde for den pågældende institution.NaturErhvervstyrelsen, som er den primære statslige udlejer af arealer til kolonihaveformål, udlejeri dag disse til en pris, som er fastsat ud fra det overordnede hensyn, at det skal være muligt for allebefolkningsgrupper at betale lejen for en kolonihave, og at staten på den anden side skal have enfornuftig forrentning af den investerede kapital. Dette sker under henvisning til Budgetvejlednin-gens regler sammenholdt med hensynene bag kolonihaveloven.I forhold til private ejere af arealer til kolonihaveformål, betyder det forhold, at fastsættelsen af are-allejen ikke er reguleret i kolonihaveloven, at areallejen som udgangspunkt kan fastsættes frit efterforhandling mellem lejer og udlejer, idet hverken i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11.august 2010, eller lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. decem-ber 2010, finder anvendelse på forholdet, da der alene er tale om udlejning af jord.2.1.2. UdredningsarbejdePå baggrund af den politiske debat der rejste sig som følge af Statsforvaltningen Hovedstadens ud-talelse, igangsatte miljøministeren i januar 2012 et udredningsarbejde angående udlejningspriser forarealer til kolonihaveformål, som skulle tilvejebringe viden om behov, muligheder og udfordringer iforhold til at ændre reguleringen på området. I udredningsarbejdet, som blev forestået af Natursty-relsen, deltog DSB Ejendomme, Kolonihaveforbundet for Danmark, Kommunernes Landsforening,Københavns Kommune, NaturErhvervstyrelsen og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Arbejdsgruppen afgav rapport i juli 2012. Rapporten er tilgængelig på Naturstyrelsens hjemmeside:www.naturstyrelsen.dk. I rapporten opstiller arbejdsgruppen tre løsningsmodeller: Løsningsmodel1, hvorefter der udarbejdes nærmere principper for fastlæggelsen af markedsprisen, løsningsmodel2, hvorefter der indføres en bestemmelse i kolonihaveloven, som giver statslige og kommunale eje-re af arealer til kolonihaveformål udtrykkelig hjemmel til at udleje disse til markedsprisen eller tilen pris, der er lavere end markedsprisen, og løsningsmodel 3, hvorefter der indføres en bestemmelsei kolonihaveloven, som fastsætter en maksimal årlig leje pr. m2for statsligt og kommunalt ejedearealer.Arbejdsgruppen anbefaler i rapporten, at der arbejdes videre med løsningsmodel 2, da denne modelsikrer statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål det nødvendige råderum til atinddrage både hensyn til omkostningerne forbundet med ejerskabet til jorden samt sociale hensyn,som ejerne måtte have mulighed for og ønske at inddrage i forbindelse med udlejen i forhold til dekonkrete omstændigheder i kommunen eller den relevante statslige myndighed. I forhold til model 35
understreger model 2 således det lokale kommunale selvstyres betydning og anerkender, at der vedprisfastsættelsen skal tages hensyn til specifikke lokale forhold som f.eks. aftalte kontraktforhold,ordensregler, geografiske forhold, belysning af veje og stier, vedligeholdelsesaftaler, toiletforhold,kloakforhold m.v. Arbejdsgruppen lægger endvidere vægt på, at det ud fra en omkostningsbetragt-ning kan have betydning for især ejere af et større antal arealer, at disse vil kunne udlejes på sammebetingelser og ikke skal vurderes enkeltvist som efter model 1.2.1.3. Forslagets indholdMed forslaget indføres en bestemmelse i kolonihaveloven, som giver mulighed for at udleje arealertil kolonihaveformål til en pris, der er lavere end markedsprisen.Dette vil fjerne en væsentlig barriere for især de kommunale ejere, som i dag kun kan udleje dereskolonihavearealer til markedsprisen, i forhold til at kunne sikre den mest optimale balance mellemomkostninger forbundet med ejerskabet af jorden og adgangen for så mange forskellige borgeresom muligt til kolonihaveområderne, under hensyn til de konkrete lokale forhold og ønsker.Forslaget vil samtidig give de statslige ejere en udtrykkelig hjemmel til at udleje deres kolonihave-arealer til en pris, der er lavere end markedsprisen.Forslaget vil derimod ikke have betydning for ejere, herunder helt private ejere, som allerede i dagkan udleje til en pris, der er lavere end markedsprisen.Forslaget vil således bidrage til at fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fri-tidstilbud til alle dele af befolkningen.Som det også bemærkes af arbejdsgruppen, vil forslaget ikke garantere, at alle kolonihaveområdervil blive udlejet til en pris, der er lavere end markedsprisen. Dog vil markedsprisen i flere dele aflandet naturligt være så relativt beskeden, at der desuagtet vil være tale om et økonomisk realistiskfritidstilbud, jf. eksemplerne i rapportens afsnit 4. Herudover vil en løsning, hvorefter der ved lovfastsættes en maksimal årlig leje pr. m2for statsligt og kommunalt ejede arealer, ikke tage hensyn tilspecifikke lokale forhold og derved kraftigt gribe ind i forholdet mellem lejer og udlejer. Endviderevil en sådan løsning kunne mindske incitamentet til oprettelse af nye kolonihaveområder, hvilket vilhave en negativ effekt på adgangen til områderne.Forslaget kan give anledning til at overveje, om det er hensigtsmæssigt, at kommunerne kan beslut-te at tilgodese særlige indkomstgrupper. Der er imidlertid ikke tale om, at kommunerne med lov-ændringen kan tilgodese en bestemt indkomstgruppe, men at kommunerne kan tage hensyn til, atalle indkomstgrupper skal have mulighed for at erhverve en kolonihave. Forslaget hjemler såledesf.eks. ikke, at kommunerne kan forbeholde enkelte eller flere kolonihaveområder særlige befolk-nings- eller indkomstgrupper. Tværtimod betyder forslagets krav om, at bl.a. kommunale ejere skalsikre, at de enkelte havelodder udlejes efter en venteliste, hvorpåenhverskal have ret til at skrivesig op, at kredsen af berettigede ikke vil kunne begrænses til særlige indkomstgrupper m.v. Miljø-ministeren kan dog i særlige tilfælde fastsætte undtagelser hertil. Desuden er forslaget i overens-stemmelse med de eksisterende hensyn bag kolonihaveloven, idet formålet med loven blandt andeter at sikre, at kolonihaveområder fortsat kan være en væsentlig del af bybefolkningens mulighederfor rekreation og beskæftigelse i fritiden, hvilket tilsiger, at der skal være tale om et økonomisk rea-listisk fritidstilbud til alle dele af befolkningen.
6
2.2. Offentligt tilgængelige ventelister og værdiansættelse af bygninger på kolonihavelodder2.2.1. Gældende retKolonihaveloven indeholder ikke bestemmelser om anvendelse af ventelister ved udlejning af have-lodder eller om værdiansættelse af bygningerne opført på havelodder, i den forbindelse.Sådanne krav kan indføres på privat- og foreningsretligt grundlag af både ejerne af arealerne viaareallejekontrakterne og af de haveforbund og haveforeninger, der lejer arealerne med henblik påvidereudlejning af de enkelte havelodder via areallejekontrakterne eller foreningsvedtægtsbestem-melser. For nye kolonihaveområder vil kommunen desuden kunne fastsætte regler herom i lokal-planen for området, jf. lov om planlægning § 15, stk. 2, nr. 20, uanset hvem der ejer arealet.Af landets ca. 62.000 kolonihaver skønnes omtrent 9.000 kolonihaver beliggende i Københavns ogÅrhus Kommune at være omfattet af krav om udlejning efter en venteliste, mens i hvert fald de40.000 kolonihaver, der udlejes via Kolonihaveforbundet, er omfattet af krav om værdiansættelse afbygningerne opført på kolonihavelodder i forbindelse med afhændelse. Kolonihaveforbundet vilkunne ændre sine regler herom ved en kongresbeslutning, men har for ca. halvdelen af de 40.000havers vedkommende forpligtet sig over for udlejeren til at opretholde reguleringen.2.2.2. Forslagets indholdArbejdsgruppen, som beskrevet i afsnit 2.1.2., anbefaler i den nævnte rapport, at der indføres enbestemmelse i kolonihaveloven for statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål,som skal sikre, at udlejning af kolonihavelodder sker i henhold til offentligt tilgængelig venteliste,og at kapitalvinding ved salg af bygninger opført på kolonihavelodder afskæres.Med forslaget indføres på denne baggrund en bestemmelse i kolonihaveloven, som pålægger stats-lige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål at sikre, at de enkelte havelodder på dissearealer udlejes efter en offentligt tilgængelig venteliste, hvorpå enhver skal have ret til at skrive sigop. Dette gælder både, hvor ejeren selv udlejer de enkelte havelodder, og hvor ejeren udlejer helekolonihaveområder, f.eks. til Kolonihaveforbundet eller en haveforening, med henblik på Koloni-haveforbundets lejers eller haveforeningens videreudlejning af de enkelte havelodder. I det sidstetilfælde skal ejeren sikre anvendelsen af ventelister ved at stille krav herom i areallejekontraktenmed Kolonihaveforbundet eller haveforeningen.Dette skal sikre større gennemsigtighed og lige adgang for alle til kolonihaverne og samtidig mod-virke, at der betales ”penge under bordet” i forbindelse med overdragelse af bygninger opført påkolonihavelodder, som er underlagt værdiansættelsesregler. Dermed understøttes forslagets over-ordnede formål om at fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fritidstilbud tilalle dele af befolkningen.Forslaget fastsætter som udgangspunkt ikke nærmere regler for ventelisteordningens udformning,og sådanne vil derfor kunne fastsættes af ejeren eller overlades af ejeren til f.eks. Kolonihavefor-bundet eller den haveforening, som lejer arealet.Dog gives miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om, herunder i særlige tilfælde undtagel-ser til, kravet om udlejning efter en åben offentligt tilgængelig venteliste. Dette kan bl.a. omfatteregler for, hvilke betingelser der kan være knyttet til tilbuddet om et havelod - f.eks. om medlem-skab eller godkendelse af en haveforening eller et forbund eller om overtagelse af bygningerne op-ført på haveloddet, og regulering af mulighederne for f.eks. at fremleje haveloddet eller lade andre7
personer indtræde i lejeforholdet i lejeperioden, hvilket vil kunne omgå ventelisteprincippet. Undta-gelser kunne bl.a. omfatte en undtagelse for overdragelse til f.eks. børn og ægtefæller, for kontrakt-fornyelse for eksisterende lejere ved kontraktudløb, for at kunne fastsætte en minimumsalder forpersoner, der kan optages på en venteliste, og for en kommunal ejers ret til at bestemme, at alenepersoner med bopæl i kommunen skal kunne optages på en venteliste til ejerens arealer. For at sikreat ingen rammes urimeligt af kravet om anvendelse af ventelister, kunne der herudover eventueltvære behov for at fastsætte en undtagelse for kontraktforhold m.v. indgået før bestemmelsens ikraft-træden, under hensyn til visse kolonihavehusejeres berettigede forventning om fortsat at kunne be-stemme, at lejeretten til det havelod, hvorpå deres kolonihavehus er placeret, skal overdrages til denkøber af kolonihavehuset, som kolonihavehusejeren har valgt.Bestemmelsen træder i kraft den 1. juli 2014 af hensyn til miljøministerens mulighed for at fastsæt-te ovennævnte regler m.v. under inddragelse af interessenterne på området, og ejernes forberedelseaf indførslen af kravene i areallejekontrakterne. Ejerne såvel som de enkelte haveforeninger m.fl. vildog allerede i dag frivilligt kunne indføre anvendelse af ventelister.Miljøministeriet udarbejder vejledningsmateriale vedr. bestemmelsen efter at miljøministeren evt.har fastsat nærmere regler efter bestemmelsens stk. 4 og inden bestemmelsens ikrafttræden.Arbejdsgruppens anbefaling om ved lov at afskære kapitalvinding ved salg af bygninger opført påoffentligt ejede kolonihavelodder imødekommes ved at gennemføre en vejledningsindsats om area-lejernes og kommunernes eksisterende muligheder for at afskære dette ved at indføre krav om vær-diansættelse af bygningerne i areallejekontrakter og lokalplaner.En egentlig lovændring findes ikke påkrævet, da størstedelen af landets kolonihaver allerede er un-derlagt sådanne regler i medfør af Kolonihaveforbundets regler på området, herunder størstepartenaf de kommunalt ejede områder i København, Århus, Odense og Aalborg Kommuner, hvilket sam-tidig er de områder i landet, hvor efterspørgslen, og dermed behovet for en regulering af værdian-sættelsen af bygninger på kolonihavelodder, er størst.Hertil kommer, at en vejledningsindsats vil sikre mulighed for en konkret vurdering af, om der er etlokalt behov for regulering af afhændelsen af bygninger på kolonihavelodder, under hensyn til bl.a.efterspørgselen og prisniveauet i området.2.3. Ændring af ikke-varige kolonihaveområder til varige2.3.1. Gældende retKolonihaveloven fastlægger, som beskrevet, hvilke kolonihaveområder der er varige. For varigekolonihaveområder gælder, at de kun kan nedlægges med tilladelse fra kommunalbestyrelsen. Til-ladelse kan kun gives, hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn gør det nødvendigt at disponereover arealet, og hvis der tilvejebringes et erstatningsareal.Ved lovens gennemførsel i 2001 fik alle dengang eksisterende og fremtidige kolonihaveområderstatus som varige med undtagelse af de eksisterende områder, som ejerne af disse områder inden 1.november 2001 indmeldte til Miljøministeriet som ikke-varige.Loven giver ikke mulighed for, at et kolonihaveområde, som i 2001 blev gyldigt indmeldt som ik-ke-varigt, efterfølgende kan få status som varigt, selvom ejeren måtte ønske det.Der er ca. 8.500 ikke-varige kolonihaver fordelt på ca. 200 kolonihaveområder ud af i alt ca. 62.000kolonihaver fordelt på ca. 1.000 kolonihaveområder.8
2.3.2. Forslagets indholdLovens formål tilsiger, at så mange kolonihaveområder som muligt beskyttes mod nedlæggelse vedat få status som varige. Henset hertil blev det i forbindelse med en lovovervågning af loven i 2004påpeget af Friluftsrådet”at det er en mangel ved loven, at kolonihaver, som er indmeldt som ikke-varige før 1. november 2001, ikke efterfølgende kan erklæres varige af ejeren.”Kolonihaveforbun-det udtalte ved samme lejlighed,”at det må være en lovteknisk fejl, at loven ikke åbner adgang for,at de eksisterende ikke-varige kolonihaver kan få status som varige”.Miljøministeriet vurderede på tidspunktet for lovovervågningen, at den manglende mulighed for atskifte status ikke på daværende tidspunkt syntes at udgøre et problem, som nødvendiggjorde, atloven blev ændret.I og med at loven nu ændres for at give mulighed for at udleje arealer til kolonihaveformål til enpris, der er lavere end markedsprisen, foreslås det, at der samtidig indføres en bestemmelse, hvoref-ter ejeren af et ikke-varigt kolonihaveområde får mulighed for at ændre dettes status til varigt ved atmeddele Miljøministeriet, at området skal være varigt. Området vil herefter have status som varigtefter loven og dermed være omfattet af den beskyttelse mod nedlæggelse, som loven giver varigekolonihaveområder.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget medfører ingen pligt for statslige eller kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål tilat udleje disse til en pris, der er lavere end markedsprisen, til at indmelde ikke-varige områder somvarige, eller til at genforhandle løbende kontrakter i de forbindelser. Disse dele af forslaget har der-for hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for staten eller kommunerne.Forslaget vedr. anvendelse af ventelister betyder, at de statslige og kommunale ejere af arealer tilkolonihaveformål, der selv udlejer de enkelte havelodder på disse arealer, vil skulle føre, tilgænge-liggøre og udleje disse efter en åben venteliste. Omkostningerne til administrationen forbundet her-med vil kunne dækkes gennem opkrævning af et gebyr for optagelse på en venteliste og et årligtadministrationsgebyr herefter. De statslige og kommunale ejere, der udlejer via Kolonihaveforbun-det eller en haveforening, vil kunne pålægge Kolonihaveforbundet eller haveforeningen at admini-strere ventelisteordningen, og forslaget vil derfor ikke have økonomiske eller administrative konse-kvenser for dem.Regionerne ejer ingen arealer til kolonihaveformål og berøres derfor ikke af forslaget.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget betyder, at borgere, som ønsker en kolonihave på statsligt eller kommunalt ejede arealer,vil skulle lade sig skrive op på en venteliste eventuelt mod et gebyr herfor.6. De miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været i høring hos:9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerne
Forholdet til EU-retten
Borgere, som lejer visse kolo-Borgerne, som ønsker vissenihavelodder, vil få færre ud-kolonihaver, vil skulle lade siggifter, i det omfang ejeren væl- skrive op på en venteliste even-ger at nedsætte eller undlade at tuelt mod et gebyr herforhæve grundlejenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Efter forslaget kan en ejer af et ikke-varigt kolonihaveområde meddele Miljøministeriet, at områdetskal være et varigt kolonihaveområde. Området vil herefter have status som varigt efter loven ogvære omfattet af de bestemmelser i loven, der gælder for varige kolonihaveområder.Hvis intet andet er angivet i meddelelsen om, at et ikke-varigt kolonihaveområde skal være varigt,vil kolonihaveområdet have status som varigt fra og med datoen for modtagelsen af meddelelsen iMiljøministeriet.Meddelelsen er bindende for ejeren, og eventuelle fremtidige ejere, fra og med datoen for modtagel-sen af meddelelsen i Miljøministeriet.Forslaget omfatter såvel private som kommunale og statslige myndigheder, organisationer og selv-stændige offentlige virksomheder m.v.Da det ikke var muligt for statslige myndigheder at indmelde deres kolonihaveområder som ikke-varige ved lovens gennemførsel, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 2, vil forslaget ikke have betydning fordisse myndigheder i praksis. Statsligt ejede kolonihaveområder, der blev undtaget fra varig statussom følge af, at der af sikkerhedsgrunde var eller blev fastsat særlige adgangs- og benyttelsesind-skrænkninger, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 2, vil ikke kunne indmeldes som varige efter forslaget.Det kræves ikke, at det er den samme ejer, som ved lovens gennemførsel i 2001 meddelte, at et ko-lonihaveområde ikke skulle være varigt, som meddeler, at området skal være varigt efter forslaget.I Miljøministeriets optegnelser over gyldigt indmeldte ikke-varige kolonihaveområder findes bl.a.særskilt ejede havelodder indmeldt enkeltvist af de enkelte ejere deraf og særskilt ejede havelodderindmeldt samlet af grundejerforeningen.På denne baggrund lægges det til grund, at formuleringen ”ejeren af et område” i den nuværende §3, stk. 1, nr. 1, må forstås som omfattende ejere afdeleaf et kolonihaveområde i form af enkeltehavelodder. Denne forståelse gælder samtidig for den tilføjelse til bestemmelsen, som indføres meddette forslag.Herefter gælder f.eks., at en ejer af et enkelt havelod i et kolonihaveområde, eller den ejeren be-myndiger hertil, f.eks. en forening, efter forslaget vil kunne meddele Miljøministeriet, at haveloddetskal være varigt. Forslaget berører ikke eventuelle privatretlige forpligtelser desangående, som ejereaf enkelte havelodder måtte være bundet af.Forslaget giver ikke mulighed for, at et varigt kolonihaveområde kan få status som ikke-varigt.Til nr. 2Ad § 8 aMed forslaget får ejere af arealer til kolonihaveformål udtrykkelig hjemmel i loven til at udleje dis-se arealer til en pris, der er lavere end markedsprisen.11
Forslaget omfatter såvel private som kommunale og statslige myndigheder, organisationer og selv-stændige offentlige virksomheder m.v. For så vidt angår ejere, som allerede i dag kan udleje de om-handlede arealer til en pris, der er lavere end markedsprisen, vil forslaget ikke have konsekvenser.Formuleringen ”arealer til kolonihaveformål” omfatter alle arealer, hvorpå der er kolonihaveområ-der som defineret i lovens § 2. Både varige og ikke-varige kolonihaveområder er således omfattet afforslaget.Den leje, som forslaget angår, er den ”rene” leje (eksklusiv ejendomsskatter, forbrugsafgifter,driftsomkostninger, omkostninger til byggemodning og kloakering m.v.)Forslaget regulerer ikke, hvilke principper der skal eller kan anvendes ved fastlæggelsen af mar-kedsprisen for udlejning af arealer til kolonihaveformål.Ved fastsættelsen af en konkret pris, der er lavere end markedsprisen, vil der bl.a. kunne læggesvægt på hensynet til at fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fritidstilbud tilalle dele af befolkningen.Fastsættelsen af en konkret pris, der er lavere end markedsprisen, vil fortsat være underlagt sådannealmindelige krav om saglighed, lighed, forbud mod diskrimination m.v., som måtte gælde for denkonkrete ejer.En ejer af flere arealer til kolonihaveformål vil kunne udleje nogle af disse til markedsprisen, ogandre af disse til en pris, der er lavere end markedsprisen, hvis udvælgelsen af de arealer, der udle-jes til en pris, der er lavere end markedsprisen, kan begrundes sagligt. Det vil som udgangspunktvære sagligt, under hensyn til de administrative besparelser herved, at en ejer vælger at udleje samt-lige sine arealer til den samme pris, selvom det måtte betyde, at forholdet mellem de enkelte area-lers pris og markedspris, vil være forskellig.Forslaget regulerer ikke, hvorvidt og i hvilket omfang eksisterende kontrakter om udleje af arealertil kolonihaveformål vil kunne kræves genforhandlet i anledning af lovændringen. Dette vil bero påden konkrete kontrakt og kontraktretlige regler i øvrigt. Kan der i et konkret tilfælde kræves genfor-handling, medfører forslaget ikke, at en eventuelt aftalt markedspris nødvendigvis skal ændres, daforslaget alene givermulighedfor at udleje til en pris, der er lavere end markedsprisen.Ad § 8 bForslaget pålægger statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål, som selv udlejerde enkelte havelodder på disse arealer, at udleje disse efter en offentligt tilgængelig venteliste,hvorpå enhver skal have ret til at skrive sig op. Dette indebærer, at disse ejere skal sikre, at der føresen sådan åben venteliste, at denne er offentligt tilgængelig, og at et havelod ved udlejning kun til-bydes personer, som er optaget på en sådan venteliste i prioriteret rækkefølge i forhold til tidspunk-tet for anmodning om optagelse på ventelisten.Forslaget pålægger desuden de statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål, somudlejer flere havelodder samlet, f.eks. til Kolonihaveforbundet eller til en haveforening, med hen-blik på Kolonihaveforbundets lejers eller haveforeningens videreudlejning af de enkelte havelodder,at stille krav i areallejekontrakten om, at udleje af de enkelte havelodder skal ske efter en offentligttilgængelig venteliste, hvorpå enhver skal have ret til at skrive sig op. Ejeren skal i den situationsåledes på samme måde sikre, at f.eks. Kolonihaveforbundet, forbundets lejer eller haveforeningen12
fører, tilgængeliggør og udlejer de enkelte havelodder efter en sådan venteliste. Ejeren kan ogsåvælge selv at føre ventelisten, f.eks. i situationer hvor ejeren ønsker, at ventelisten skal dække flerekolonihaveområder, eller selv at gøre ventelisten offentligt tilgængelig, f.eks. i situationer, hvorhaveforeningen ikke har en hjemmeside til rådighed.Forslaget medfører ikke en pligt for de omfattede ejere til at følge en venteliste ved udlejning afflere havelodder samlet til f.eks. Kolonihaveforbundet eller en haveforening.Forpligtelsen for de omfattede ejere til selv at følge en venteliste og til at stille krav herom i en are-allejekontrakt indtræder straks ved bestemmelsens ikrafttræden. Dette indebærer bl.a., at en ejerstraks skal indføre et sådant krav i en areallejekontrakt, uanset om denne åbner mulighed herfor.Forslaget giver dog miljøministeren ret til at fastsætte regler om, herunder i særlige tilfælde undta-gelser til, kravet om anvendelse af ventelister. For at sikre at ingen rammes urimeligt af kravet omanvendelse af ventelister, kunne dette bl.a. omfatte en undtagelse for kontraktforhold m.v. indgåetfør bestemmelsens ikrafttræden, under hensyn til visse kolonihavehusejeres berettigede forventningom fortsat at kunne bestemme, at lejeretten til det havelod, hvorpå deres kolonihavehus er placeret,skal overdrages til den køber af kolonihavehuset, som kolonihavehusejeren har valgt.Ved ”statslige ejere” forstås statslige myndigheder som defineret i bemærkningerne til lovens § 3,stk. 1, nr. 2, dvs. herunder Fødevareministeriet (nu Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri),Banestyrelsen (nu Banedanmark), Miljø- og Energiministeriet (nu Miljøministeriet) og Forsvarsmi-nisteriet, men ikke DSB (nu DSB Ejendomme).”Arealer til kolonihaveformål” omfatter alle arealer, hvorpå der er kolonihaveområder som define-ret i lovens § 2. Både varige og ikke-varige kolonihaveområder er således omfattet af forslaget.At en venteliste skal være ”offentligt tilgængelig” indebærer, at en opdateret venteliste til enhver tidskal kunne tilgås, f.eks. på en hjemmeside, eller rekvireres af alle medlemmer af offentligheden.Det skal i den forbindelse sikres, at personer der optages på ventelisten erklærer sig indforståedemed, at ventelisten og de oplysninger, der måtte blive anført derpå om personerne, offentliggøres.At ”enhver skal have ret til at skrive sig op” på ventelisten indebærer bl.a., at kredsen af berettigedepersoner f.eks. ikke kan begrænses til personer med tilknytning til kolonihaveområdets eksisterendebrugere eller til særlige befolknings- eller indkomstgrupper. Forslaget giver dog miljøministeren rettil at fastsætte regler om, herunder i særlige tilfælde undtagelser til, kravet om udlejning efter enåben offentligt tilgængelig venteliste, hvilket bl.a. kunne omfatte en ret for ejeren eller en havefor-ening m.fl. til at fastsætte en minimumsalder for personer med ret til at skrive sig op og, særligt forkommunale ejere, en ret til at bestemme, at alene personer med bopæl i kommunen skal kunne op-tages på en venteliste til den kommunale ejers arealer.Statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål kan ved optagelse af personer på enventeliste og derefter årligt opkræve et gebyr, der ikke overstiger omkostningerne til administratio-nen af ventelisten. Dette gælder både, hvor ejeren selv udlejer de enkelte havelodder og selv førerog tilgængeliggør en venteliste, og hvor udlejningen af de enkelte havelodder varetages af f.eks.Kolonihaveforbundet eller en haveforening, men ejeren selv fører og / eller tilgængeliggør en vente-liste. Kolonihaveforbundet og de enkelte haveforeninger kan opkræve lignende gebyrer uden hjem-mel, medmindre andet er fastsat af ejeren af arealet i areallejekontrakten.Forslaget fastsætter som udgangspunkt ikke nærmere regler for ventelisteordningens udformning,og sådanne vil derfor kunne fastsættes af arealejeren eller overlades af ejeren til f.eks. Kolonihave-forbundet eller den haveforening, som lejer arealet. Ejeren eller haveforeningen m.fl. vil herefter13
f.eks. kunne bestemme, om en venteliste skal dække flere kolonihaveområder, hvilken nærmereprocedure der skal følges ved fremsættelse af tilbud om leje, om ventelistens længde skal være be-grænset til et rimeligt antal personer i forhold til f.eks. antallet af havelodder og udskiftningskvoti-enten, om opskrivning alene skal være muligt indenfor begrænsede tidsrum, m.v.Forslaget giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om, herunder i særlige tilfælde und-tagelser til, kravet om udlejning efter en åben offentligt tilgængelig venteliste, som nærmere be-skrevet ovenfor og i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Miljøministeriet udarbejder vejledningsmateriale vedr. bestemmelsen efter at miljøministeren evt.har fastsat nærmere regler efter bestemmelsens stk. 4 og inden bestemmelsens ikrafttræden.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.§ 8 b, som affattet ved § 1, nr. 2, foreslås dog først at træde i kraft den 1. juli 2014 af hensyn til mil-jøministerens mulighed for at fastsætte regler efter bestemmelsens stk. 4 under inddragelse af inte-ressenterne på området, og ejernes forberedelse af indførslen af kravene i areallejekontrakterne.Ejerne såvel som de enkelte haveforeninger m.fl. vil dog allerede i dag frivilligt kunne indføre an-vendelse af ventelister.
14

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende ret

Gældende formuleringLovforslagetI lov om kolonihaver, jf. lovbekendtgørelsenr. 790 af 21. juni 2007, som ændret ved lovnr. 1336 af 19. december 2008, lov nr. 484af 11. maj 2010 og lov nr. 580 af 18. juni2012, foretages følgende ændringer:

§1

1.

I§ 3, stk. 1, nr. 1,indsættes efter »koloni-haveområde,«:»og ejeren ikke på et senere tidspunkt skrift-ligt har meddelt Miljøministeriet, at områdetskal være et varigt kolonihaveområde,«

§ 3.

Varige kolonihaveområder er1)kolonihaveområder, der er taget ibrug inden 1. november 2001, med-mindre ejeren af et område senestden nævnte dato skriftligt har med-delt Miljøministeriet, at området ikkeskal være et varigt kolonihaveområ-de,2) …

2.

Efter§ 8indsættes som nyt kapitel:»Kapitel5 aUdlejning af arealer til kolonihaveformål

§ 8 a.

Udlejning af arealer til kolonihave-formål kan ske til en pris, der er lavere endmarkedsprisen.

§ 8 b.

Statslige og kommunale ejere af area-ler til kolonihaveformål skal ved udleje af deenkelte havelodder herpå følge en offentligttilgængelig venteliste, hvorpå enhver skalhave ret til at skrive sig op.Stk. 2. Statslige og kommunale ejere af area-ler til kolonihaveformål skal ved samlet ud-leje af flere havelodder herpå stille krav iareallejekontrakten om, at udleje af de en-kelte havelodder skal ske efter en offentligttilgængelig venteliste, hvorpå enhver skalhave ret til at skrive sig op.Stk. 3. Statslige og kommunale ejere af area-15
ler til kolonihaveformål kan ved optagelse afpersoner på en venteliste, som nævnt i stk. 1og 2, og derefter årligt opkræve et gebyr, derikke overstiger omkostningerne til admini-strationen af ventelisten.Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte reglerom, herunder i særlige tilfælde undtagelsertil, kravet om anvendelse af en ventelisteefter stk. 1 og 2.«

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2013,jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 8 b, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2014.
16