Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1223554_0001.png
1223554_0002.png
1223554_0003.png
1223554_0004.png
1223554_0005.png
1223554_0006.png
1223554_0007.png
1223554_0008.png
1223554_0009.png
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologi
7. marts 2013J. nr.VM/NSH/kirst
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionsforordning om ændring af godkendelse af aktivstofferne clothianidin,imidacloprid og thiametoxam i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.(Revideret notat om Kommissionens reviderede forslag) (Komitésag)
1. ResuméKommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstofferne clothianidin, imidacloprid og thiameto-xam ændres i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, samt at der indføresforbud mod salg og anvendelse af visse frø bejdset med disse aktivstoffer. Hvis forslagene blivervedtaget, vil det betyde, at godkendelsesbetingelserne ændres (indskrænkes) for stofferne i bilag tilKommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlament-ets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer.Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner eller kommuner, men dervil være administrative konsekvenser for staten og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Derskal stemmes om forslagene i Den Stående Komité for Fødekæden og Dyresundhed den 14-15.marts 2013.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet for bier, idet der sker en indskrænkning i godkendelsen afaktivstofferne clothianidin, imidacloprid og thiametoxam, samt fordi der indføres forbud mod salgog anvendelse af visse frø bejdset med disse aktivstoffer.Regeringen støtter, at der indføres begrænsninger for de anvendelser, der udgør en risiko for bier.Anvendelser, som ikke udgør en risiko for bier, bør ikke omfattes, da de sprøjtemidler, der vil bliveanvendt i stedet for bejdsningen, vil øge belastningen af natur og miljø.Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om restriktioner for godkendelse afclothianidin, imidacloprid og thiametoxam, idet der dog lægges særlig vægt på, at forslaget ikkeomfatter anvendelser i afgrøder som bier trækker i, hvis disse ikke når til blomstringsstadiet, før dehøstes.
2. BaggrundEt foreløbigt forslag til Kommissionsforordning “Draft Commission Implementing Regulationamending Implementing Regulation (EU) No 540/2011 as regards the conditions of approval of theactive substances clothianidin, thiametoxam and imidacloprid” er fremsendt til medlemsstaterneden 13. februar 2013. Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 31.januar 2013.Det forslag har Kommissionen efterfølgende trukket tilbage og fremsendt et nyt, revideretforeløbigt forslag til medlemsstaterne den 21. februar 2013. Det nye, reviderede forslag forventes atkomme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 14.-15. marts2013.Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, især artikel 21 og 49,som fastlægger, at Kommissionen kan tage godkendelsen af et aktivstof op til fornyet vurdering,hvis der foreligger ny viden om stoffet, samt at man kan forbyde salg og anvendelse af frø bejdsetmed plantebeskyttelsesmidler med et givet aktivstof, hvis der er betydelig bekymring for, at be-handlede frø kan udgøre en alvorlig risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller for miljøet.Forslaget skal vedtages efter undersøgelsesproceduren i henhold til komitologiforordningen.Ved en positiv udtalelse (kvalificeret flertal) i undersøgelseskomitéen vedtager Kommissionenforslaget.Ved en ikke-udtalelse, dvs. hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i undersøgelsesko-mitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.. Kommissionen kan dog vælge enten atforelægge forslaget for en appelkomité indenfor 1 måned, eller at forelægge et revideret forslag forundersøgelseskomitéen indenfor 2 måneder.Ved en negativ udtalelse, dvs. kvalificeret flertal imod forslaget i komitéen, og hvor Kommissionenvurderer, at foranstaltningerne er nødvendige, kan Kommissionen enten indenfor 1 månedforelægge sagen for appelkomitéen, eller indenfor 2 måneder forelægge et revideret forslag forundersøgelseskomitéen. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af enpositiv udtalelse og ved ikke-udtalelse. Afstemningsreglerne i appelkomiteen er identiske medundersøgelseskomitéen. I tilfælde af negativ udtalelse kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.Appelkomitéen skal mødes tidligst 14 dage og senest 6 uger efter en sag er henvist dertil. Appel-komitéen afgiver udtalelse senest 2 måneder efter sagens henvisning.
2
3. Formål og indholdDet reviderede, foreløbige forslag drejer sig om en ændring af godkendelserne af aktivstofferneclothianidin, imidacloprid og thiametoxam iht. forordning om plantebeskyttelsesmidler.Aktivstofferne er godkendt i dag, og forslaget vil indskrænke godkendelserne.Stofferne er blevet genvurderet af EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet) ud fra nyeoplysninger om aktivstoffernes giftighed for bier, og nye principper for vurdering af risikoen forbier. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at indskrænkegodkendelsen af aktivstofferne iht. forordning 1107/2009.EFSA har udarbejdet konklusionsrapporter1over risikovurderingen af stofferne.De angivne begrænsninger i anvendelsesområderne er ifølge det reviderede, foreløbige forslag:Ingen anvendelse (hverken bejdsning, spredning af granulater eller sprøjtning) i afgrøder,der er attraktive for bier (herunder raps, majs og kål).Ingen anvendelse af bejdset vårkorn2til såning fra januar til juni.Forbud mod markedsføring og anvendelse af bejdsede frø af afgrøder, der er attraktive forbier.Indendørs anvendelse i væksthuse og anvendelse til produktion af frø og sædekorn3erundtaget fra ovennævnte begrænsninger.Privat anvendelse bliver forbudt.
1
Rapporterne vil blive tilgængelige på EFSA’s hjemmeside: http://www.efsa.europa.eu/en/scdocs.htm2Begrænsningen for vårkorn skyldes støv med bejdsemiddelrester som spredes under såning3Den del af vårkorn, som anvendes som sædekorn er dermed undtaget
3
Derudover indgår følgende bestemmelser i forslaget:Der er fastsat specifikke krav til yderligere information, som ansøgerne skal indsende senest31.12.2014.Kommissionen vil indenfor 2 år fra ikrafttræden initiere en vurdering af ny information.Frist for ændring og tilbagetrækning af nationale godkendelser er 30. april 2013.Frist for salg og anvendelse af bejdset frø er 30. juni 2013.
Når forslaget er vedtaget, skal medlemsstaterne efterfølgende sikre, at de nationale godkendelser til-bagekaldes eller ændres i overensstemmelse med forslaget. Medlemsstaterne skal ligeledes sikre, atforslaget implementeres i forhold til salg og anvendelse af bejdset frø.De væsentligste ændringer i forhold til Kommissionens første udkast til forslag er, at anvendelse ivæksthuse er undtaget fra forbuddet; at kartofler ikke længere er med på listen over afgrøder, hvoraktivstofferne ikke må anvendes; anvendelse til produktion af frø og sædekorn mv. undtages, og atprivat anvendelse forbydes (dvs. kun professionel brug vil være tilladt).
4.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstalt-ninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslagene er i overens-stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslaget bliver vedtaget, vil optagelsen på Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direk-te gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.Der er i Danmark godkendt plantebeskyttelsesmidler med clothianidin, imidacloprid ogthiametoxam i Danmark.Clothianidin er i dag godkendt til bejdsning af roefrø og rapsfrø i Danmark.
4
Anvendelsen til bejdsning af rapsfrøvil være omfattetaf begrænsningen.
Imidacloprid er i Danmark godkendt til:Bejdsning af roefrø og spinatfrø. Disse anvendelser erikkeomfattet af begrænsningerne.Bejdsning af rapsfrø til eksport. Denne anvendelseer omfattetaf begrænsningerne.Bejdsning af læggekartofler. Denne anvendelseer ikke omfattetaf begrænsningerne.Skadedyrsbekæmpelse i væksthuse i tomat, agurk og prydplanter. Disse indendørsanvendelser er ikke omfattet.Skadedyrsbekæmpelse i salat. Denne anvendelseer ikke omfattetaf begrænsningerne.Skadedyrsbekæmpelse i blomkål og kinakål til konsum. Disse anvendelser er omfattet(Blomkål og kinakål høstes normalt inden blomstring).Private anvendelser i prydplanter og græs. Disse anvendelser er omfattet afbegrænsningerne.Bekæmpelse af gåsebiller på græsarealer og oldenborgerlarver i juletræer og pyntegrønt.Disse anvendelser erikke omfattetaf begrænsningerne.
Thiamethoxam er i Danmark godkendt til:Bejdsning af roefrø til eksport. Denne anvendelse erikke omfattetaf begrænsningerne.Bejdsning af ærter til eksport, bejdsning af rapsfrø samt bejdsning af hvidkål og kinesisk kåltil frøavl. Alle disse anvendelserer omfattetaf begrænsningerne.
Derudoverimporteresmajs bejdset med clothianidin og konservesærter bejdset med thiamethoxam,samt korsblomstrede frøafgrøder bejdset med enten clothianidin eller thiametoxam. Alle disse an-vendelserer omfattetaf begrænsningerne.Derimporteresendvidere bejdset frø af salat, gulerod og muligvis løg til konsum (denne typeafgrøder høstes normalt inden blomstring). Anvendelserne i gulerod og løg er omfattet afbegrænsningerne.Administrative konsekvenser:Den indskrænkede godkendelse af produkter i Danmark skal være gennemført senest den 30. april2013. Der kan fastsættes en frist for afvikling af salg og anvendelse indtil 30. juni 2013. Fra 1. juli2013 må der ikke længere markedsføres eller anvendes frø omfattet af forslaget.Ændringen af de danske godkendelser af midler med clothianidin, imidacloprid og thiametoxam fårmeget begrænsede administrative konsekvenser for staten. Merudgifter afholdes jf. gældendebudgetvejledning indenfor Miljøministeriets eksisterende ramme. Der er i øvrigt ingen økonomiskeeller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5
Der vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre ansøgere, der vil anvende frø, som erbehandlet med de berørte aktivstoffer, omstillingsomkostninger. Omstillingsomkostningerne beståraf en kontrolpligt og en rapporteringspligt, idet ansøgerne forpligtes til at foretage nogle konkreteobservationer, som skal anvendes til at bekræfte aktivstoffernes effekt på bier. De indsamledeoplysninger skal derefter indrapporteres til EU kommission, medlemsstaterne og myndighedensenest d. 31. december 2014.Økonomiske konsekvenser:Der vil være økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Mht. konsekvenserne forindustrien, derfremstillerde pågældende plantebeskyttelsesmidler, kan det ikke vurderes, hvilke konsekvenser detsamlet vil få. De firmaer, der fremstiller de midler, der forbydes, vil få et tab af salg af disse midler,mens firmaer, der fremstiller alternative midler, vil få et øget salg af disse.Med hensyn til økonomiske konsekvenser forjordbruget og grønsagsproducenteri Danmark, harlandbrugets organisationer oplyst følgende:Raps: Forbud mod bejdsning med neonicotinoiderne (170.000 ha) vil betyde en meromkost-ning til sprøjtning med alternativer på omkring 16 mio. kr. samt et skønnet udbyttetab på 24mio. kr. Dertil kommer på længere sigt et muligt tab, hvis der udvikles resistens mod alter-nativerne på 235-470 mio. kr.Majs: Behovet for bejdsning i majs er begrænset pga. sjældne angreb (1500 ha). Der erskønnet et tab på 2-4 mio. kr.Kinakål: Forbud mod bejdsning (100 ha) vil få store konsekvenser pga. manglende alterna-tiver, angreb af skadedyr vil betyde et tab på 175.000 kr./ha. Det vil derfor formodentligikke længere være rentabelt at dyrke kinakål i Danmark. Der kan være et skønnet tab påmaksimalt 12 mio. (Kinakål høstes normalt før blomstring)Andre kålarter: Forbud mod bejdsning (900 ha) vil betyde en merudgift til sprøjtning medalternativer på op til ½ mio. kr. (Disse kålarter høstes normalt før blomstring).
For kål skal det bemærkes, at i Danmark bliver kål til konsum udplantet som småplanter: Det vilsige, at frøene bliver sået i væksthuse og dermed vil støv fra bejdsemidler ikke udgøre en risiko forbierne.I forhold til bejdsning af korn skal der her gøres opmærksom på, at i Danmark bliver hverken vår-eller vinterudsæd af korn bejdset med neonicotinoider. Korn i Danmark bliver kun bejdset medsvampemidler og ikke med skadedyrsmidler.
6
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, DJF har i 2006 opgjort værdien af bibestøvning af afgrødertil i størrelsesordenen 1 milliard kroner på årsbasis.Beskyttelsesniveau:Idet der sker en indskrænkning i godkendelsen af aktivstofferne clothianidin, imidacloprid og thia-metoxam, samt at der indføres forbud mod salg og anvendelse af visse frø bejdset med disse aktiv-stoffer, øger forslaget beskyttelsesniveauet for bier, og sikrer fortsat bibestøvning af afgrøder. For-bud mod bejdsning vil dog for mange anvendelser betyde gentagne sprøjtninger med andre insekt-midler, som vil føre til en større belastning af natur og miljø, og som også kan have negative effekt-er på bier og andre insekter.
7. HøringDer foreligger ingen høring af forslaget.Der har været udsendt et rammenotat om Kommissionensførsteforslag om ændring af godkendelseaf aktivstofferne clothianidin, imidacloprid og thiametoxam i henhold til forordning 1107/2009 omplantebeskyttelsesmidler i Miljøspecialudvalget den 18. februar 2013. Høringen blev afbrudt den20. februar 2013, idet Kommissionen aflyste afstemningen om forslaget samme dag.Efterfølgende sendte Kommissionen et revideret forslag i høring blandt medlemsstaterne. Der blevudsendt et revideret rammenotat om det reviderede forslag i kort høring i Miljøspecialudvalget den4. – 7. marts 2013. Der er kommet følgende bemærkninger til høringerne:Bayer CropScience har via Holm Kommunikation A/Soplyst, at man ikke opfatter Kommissionensforslag som værende i Danmarks interesse, fordi der ikke er et problem med bidød i Danmark;forslaget vil betyde øget anvendelse af netop de pesticider, regeringen med sprøjtemiddelstrategienønsker at reducere brugen af; det vil belaste landbrugets økonomi og det fører til øget risiko forresistens.Dansk Byggerihar oplyst, at man ikke har bemærkninger til sagen.Dansk Gartneribemærker, at det er helt afgørende for producenter af frilandsgrønsager til konsumfortsat at kunne købe udplantnignsplanter, hvor producenten af småplanter har anvendt frø, der erbejdset med clothianidin, imidacloprid eller thiametoxam samt frø, der er bejdset med stofferne.Dette er afgrøder, der ikke når blomstringsstadiet. Hvis ikke disse anvendelser fritages for forslaget,bør Danmark stemme imod det samlede forslag.
7
Dansk Planteværnbemærker, at hvis forslaget vedtages, vil det få negative konsekvenser for dansklandbrug. Det vil betyde, at jordlopper skal bekæmpes med alternative midler, konkret pyrethroider.Den samlede belastning vil blive markant højere og effekten dårligere. Meromkostningerne tilsprøjtning med alternativerne vurderes at være højre end 16 mio. Dertil kommer et muligt tab på235 – 470 mio. kr. hvis der udvikles resistens mod alternativerne til bejdsning. Som det revideredeforslag er udformet, omfatter det forbud mod anvendelse, hvor der ingen risiko er – eksempelvisforbud mod anvendelse i afgrøder, der høstes før blomstring og indendørs, privat anvendelse –hvilket Dansk Planteværn finder uacceptabelt, hvorfor Danmark bør stemme mod Kommissionensforslag.Det Økologiske Rådbemærker, at neonikotinoiderne bør underlægges et totalforbud, indtil konkretforskning viser, at de i visse anvendelser er ufarlige. Desuden bør begrænsningerne omfatte allestoffer indenfor neonikotinoiderne og forsigtighedsprincippet bør anvendes, da stofferne vurderes atvære persistente i miljøet og de langsigtede skadevirkninger for en stor del er ukendte. DetØkologiske Råd kan ikke støtte regeringens indstilling om, at lægge særlig vægt på, at forslagetikke skal omfatte anvendelser i afgrøder som bier trækker i, hvis disse ikke når blomstringsstadiet,før de høstes. Det ikke er kun er i de situationer, hvor bier er i nærkontakt med blomster, at der skereksponering af dem.Landbrug & Fødevarerbemærker, at Kommissionens reviderede forslag er bedre balanceret end detførste, og i høj grad tager hensyn til sikring af bierne. Det er dog afgørende vigtigt, at forslaget ikkefinder anvendelse på områder, hvor der ikke er risiko for bier. Landbrug & Fødevarer opfordrerregeringen til at lægge særlig vægt på, at anvendelser, hvor risikobegrænsende foranstaltninger kangive en tilstrækkelig beskyttelse af bier, undtages fra forbuddet. Kompromisforslag, som sikrerdette, bør støttes fra dansk side.
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet er usikkert, om forslaget vil blive vedtaget med kvalificeret flertal.En gruppe af medlemslande har stillet forslag om, at de enkelte medlemslande kan undtagekonkrete anvendelser fra forbuddet, hvis de nationalt vurderer, at risikoen kan håndteres udenuacceptable effekter. Dette skal gælde i en treårig periode indtil 2016. I den mellemliggendeperiode skal industrien levere yderligere undersøgelser indenfor de næste 2 år. Dette kompromis-forslag vil give mulighed for forskelle mellem medlemslandene, som kan give uens konkurrence-vilkår. Forslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark, da det fastlæggesnationalt. Forsalget vil forbyde stofferne, men samtidig gøre det muligt for de lande, som kan brugestofferne uden risiko for bierne, at gøre det i en kortere periode, mens industrien leverer flere dataom stofferne.
8
9. Regeringens holdningBestøvning fra bier og andre insekter udgør en livsvigtig økosystemtjeneste, og 80% af Europasplanter vurderes i mere eller mindre grad at være afhængige af insektbestøvning. Det er estimeret, atbestøvning fra insekter, herunder bier, har en værdi på mere end 100 milliarder kroner om året i EU,og i Danmark er værdien af bibestøvning af afgrøder værdisat til i størrelsesordenen 1 milliardkroner på årsbasis.Regeringen støtter grundlæggende forslaget om at der bør indføres begrænsninger for de anvendel-ser, der udgør en risiko for bier.Regeringen finder dog, at forslaget skal tilpasses således at det ikke omfatter anvendelser, som ikkeudgør en risiko for bier. Konkret betyder det, at regeringen ikke mener, at afgrøder som høstes førblomstring skal omfattes af forslaget, idet der ingen risiko er for bier ved sådan anvendelse. Re-geringen lægger derfor særlig vægt på, at disse anvendelser undtages fra begrænsningerne.EFSAs konklusionsrapporter har ikke identificeret en risiko ved den danske anvendelse af thiame-thoxam til bejdsning af raps på grund af den lave dosis, som anvendes i Danmark. Regeringen find-er derfor, at denne - og andre anvendelser - bør undtages, hvis risikobegrænsende foranstaltninger,dvs. nedsat dosering, tidspunkt for anvendelse etc., kan give en tilstrækkelig beskyttelse. Regering-en kan derfor støtte en eventuel modifikation af Kommissionens forslag, som følger elementerne idet af en række lande fremsatte kompromisforslag.Fra dansk side prioriteres endvidere kravene om yderligere information, som ansøgerne skal ind-sende senest 31.12.2014 samt vurdering af disse data i henhold til den nye vejledning om risiko-vurderingen af bier, som EFSAs er ved at udarbejde.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
9