Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 188
Offentligt
Vandforsyningerne er ved atdrukne i bureaukratiVandsektorloven vil føre til prisstigninger for de 800.000 danskere, der ejerderes egen forsyning.Loven har skabt øget bureaukrati – både hos forsyningerne og i staten.• Store revisorregninger, øgede udgifter til administration og finansiering afForsyningssekretariatet.Loven tvinger forsyningerne til at afvikle de midler, forbrugerne harsparet op til vedligehold og anlæg.• I stedet skal de optage dyre lån med renter. Renterne kommer forbrugernetil at betale.
Loven har medført urealistiske besparelseskrav.• Kravene er baseret på potentialet i de kommunale forsyninger og tager ikkehøjde for den høje effektivitet i de private forsyninger.
3 myter om den private vandsektorMyte 1: Loven sikrer effektiviseringer og dermed lavere priser
• Nej. De private forbrugerejede vandforsyninger drives af få mennesker, udliciterer defleste opgaver til private og har sikret meget lave priser – endda lavere end udviklingen iinflationen. Loven medfører blot mere bureaukrati og øgede omkostninger, der vil resulterei prisstigninger.Myte 2: Forbrugerne bliver beskyttet af det nye prisloft• Nej. Prisloftet bidrager kun til at skabe øget bureaukrati, som forbrugerne selv kommer tilat finansiere. Loven tvinger blot forsyningerne til at tage dyre lån med renter i stedet for atspare op.Myte 3: Loven sikrer kontrol med forsyningernes monopol• Ja, men der er tale om tredobbelt kontrol. Forsyningerne bliver allerede kontrolleret afforbrugerne og af kommunen, der begge fører tilsyn og godkender priser mm. Loven førerblot til øget bureaukrati, som tilsidesætter ejernes beslutninger.
Solrød Vandværk: Ny jernbanekoster kassenBanedanmark laver ny jernbane til Ringsted. Det betyder,at forsyningen skal flytte ledninger. Pris ca. 5 millionerkroner.Loven betyder:• Forsyningen må ikke bruge den opsparing, somforbrugerne har lavet til netop denne typevedligeholdelse. I stedet skal forsyningen låne og ladeforbrugerne betale renterne.• Samtidig skal forsyningen betale opsparingen tilbage tilforbrugerne. Egenkapitalen er væk til sommer, ogderefter skal driften lånefinansieres i stedet.• Forventede prisstigninger på 30-50 procent.
Marienlyst Vandværk: Vandsektorlovenbetyder øgede omkostninger• ca. 300.000 kr./år i omkostninger til administration• ca. 40.000 kr./år til at betale revisorregninger• ca. 30.000 kr./år til Forsyningssekretariatetog flere ekstraomkostninger på vej…
I alt ca. 400.000 kr. om året i øgede omkostningerEn ansat bruger over 50 procent af arbejdstiden påopgaver, der er relateret til loven + overarbejde.Om Marienlyst Vandværk5.300 målere – ca. 13.000 forbrugere3 ansatte10 år med stabil lav prisFORENINGEN AF VANDVÆRKER I DANMARK – WWW.FVD.DK – [email protected] – TLF. 5614 4242
Fra effektivisering til omkostning5.300 nye elektroniske målere skulle effektiviseredriften gennem lettere administration og aflæsning.Men effektiviseringen bliver ”spist” af øgetbureaukrati.Vandsektorloven betyder:• Øgede revisions- og administrationsomkostninger.Installationen skal behandles som investering. Demidler, forbrugerne har sparet op, må ikke bruges.• Forsinkelse på min. 1,5 år. Opgaven skal i EU-udbud. Det er en større opgave, der også medførerøgede omkostninger til administration.
Greve Vandværk: Grundvandsbeskyttelse bremses
I/S Vandsamarbejdet: Skovrejsning og overvågning afgrundvandskvalitet og -dannelse.
Grundvandsreserverne er overudnyttet. 4 kildepladser erlukket pga. saltforurening.Loven betyder, at :• Forbrugerne kan ikke beslutte at styrkegrundvandsbeskyttelsen pga. prisloft og forbud mod atspare op. Ingen overvågning, der kan sikre lukning afkildepladser i tide.• Vanskeligt at købe jord til skovrejsning.Forsyningssekretariatet skal godkende køb af grunde. Detkoster ressourcer. Grunden er væk, når og hvisgodkendelsen kommer.…øgede udgifter på over 500.000 kr. om året tiladministration.