Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 173
Offentligt
KemikalierJ.nr. MST-653-00454Ref. beand
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets EuropaudvalgKommissionens forslag til en ny forordning (EU) nr .../.. om fastsættelse affælles kriterier for underbygning af anprisninger i forbindelse med kosmeti-ske produkter. (Komitésag)KOM nr. […] 2012 xxx draft1. ResuméFormålet med forslaget er at-fastsætte fælles kriterier for anprisninger af kosmetiske produkter forat sikre et højt niveau af beskyttelse af forbrugerne,-sikre større overensstemmelse mellem de aktioner, som medlems-staternes kompetente myndigheder iværksætter i forhold tilanprisninger, samt hindre forvridning på det indre marked, samt-styrke samarbejdet mellem nationale myndigheder med ansvar forhåndhævelse af forbrugerbeskyttelsen.Der skal stemmes om forslaget på et møde i EU’s Stående Komité forKosmetiske Produkter d. 14. februar 2013 i Bruxelles.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. Der vil heller ikke være væsentlige økonomiske og admini-strative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil medføre en forbedringaf beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget, idet der indføres fælleskriterier for anprisninger af kosmetiske produkter i EU. Dette vil ikke alenehave en positiv effekt på forbrugerbeskyttelsesniveauet, men også sikrestørre ensartethed mellem de aktioner, som medlemsstaternes kompetentemyndigheder iværksætter i forhold til anprisningerne, hindre forvridning pådet indre marked samt styrke samarbejdet mellem nationale myndighedermed ansvar for håndhævelse af forbrugerbeskyttelsen.Regeringen agter derfor at støtte forslaget og stemme for det.2. BaggrundKommissionen sendte den 24. januar 2013 ovennævnte forslag tilmedlemsstaterne.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
Forslaget er udarbejdet på baggrund af artikel 20, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1223/2009 om kosmetiskeprodukter (kosmetikforordningen).Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskreveti artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådetsafgørelse 2006/512 af 17. juli 2006. Der skal stemmes om forslaget den 14.februar 2013.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udstederKommissionen direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen,forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidigEuropa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget,skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget medkvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst tomåneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Europa-Parlamentethar gennemført en legalitetskontrol af forslaget.3. Formål og indholdFormålet med forslaget er at fastsætte fælles kriterier for anprisninger afkosmetiske produkter for at sikre et højt niveau af beskyttelse afslutbrugerne. Et eksempel på en anprisning er ”parfumefri”.Af hensyn til forbrugerene af kosmetiske produkter er det væsentligt, at deoplysninger de modtager gennem anprisninger, er nyttige, forståelige ogpålidelige, og at de sætter dem i stand til at træffe informerede valg ogvælge de produkter, som bedst opfylder deres behov og forventninger.Produktanprisninger af kosmetiske produkter tjener navnlig til at orientereslutbrugere om produkternes egenskaber og kvaliteter. Disse anprisningerer vigtige måder at differentiere mellem produkter på. Anprisningernebidrager også til at stimulere innovation og fremme konkurrence.Der fastsættes fælles kriterier på EU-plan med henblik på at underbyggebrugen af en anprisning i forbindelse med kosmetiske produkter, med dethovedformål at beskytte forbrugerne, navnlig mod vildledende anprisningerpå kosmetikken.En fælles tilgang på EU-plan vil også sikre bedre konvergens mellem deaktioner, som medlemsstaternes kompetente myndigheder iværksætter, oghindre forvridning på det indre marked. En sådan tilgang vil også styrkesamarbejdet mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelseaf forbrugerbeskyttelsen.De fælles kriterier skal sikre, at de samme principper overholdes i hele EU,men bør ikke have til formål at definere og præcisere, hvilken ordlyd der kananvendes i anprisninger af kosmetiske produkter.Der er 6 overskrifter i de fælles kriterier:Overholdelse af lovbestemte krav
2
RigtighedDokumentationÆrlighedRimelighed ogBeslutningstagning på et velinformeret grundlag
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig, men skal alene gennemføreen legalitetskontrol, såfremt komitéens udtalelse af forslaget er positiv.5. NærhedsprincippetDa formålet med forslaget er at udmønte EU’s reguleringsbeføjelser ikommende gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslageter i overensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Gældende dansk retKosmetiske produkter reguleres i Europa-Parlamentets og RådetsForordning (EF) Nr. 1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiskeprodukter. Kosmetikforordningen vil finde anvendelse den 11. juli 2013, ogvære direkte gældende for Danmark. Nærværende forordning vil ligeledesfinde anvendelse 11. juli 2013 og være almengyldig. Den er bindende i alleenkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserForordningen er direkte gældende for Danmark fra anvendelsesdatoen,hvorfor der ikke skal ske implementering af forordningen i dansk ret.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrativekonsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDokumentationskravene i forslaget er allerede til stede i dansk ret, hvorfordansk erhvervsliv ikke vil blive påført yderligere byrder.BeskyttelsesniveauSamlet set vurderes forslaget at have en positiv påvirkning af det gældendebeskyttelsesniveauet i Danmark, idet de nye fælles EU-kriterier vil skabestørre klarhed hos industrien om hvordan anprisningerne må bruges, ogderfor give en bedre beskyttelse af forbrugerne..8. HøringForslaget og et rammenotat om forsalget har været sendt i høring iMiljøspecialudvalget fra 31. januar til 5. februar 2013.Der er ikke indkommet bemærkninger fra organisationerne.
3
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerMan har i EU nedsat en underarbejdsgruppe, som diskuterer anvendelsenaf anprisninger på kosmetiske produkter. Danmark har deltaget aktivt idenne gruppe og dermed i arbejdet med at udarbejde listen over fælleskriterier for anprisninger af kosmetiske produkter i EU. Det forventes, at dervil være et kvalificeret flertal for forslaget.10. Dansk holdningRegeringen støtter, at man i EU indfører fælles kriterier for anprisninger afkosmetiske produkter.Det er væsentligt, at de oplysninger forbrugerne modtager gennemanprisninger ikke er vildledende, men derimod nyttige, forståelige og pålide-lige. Anprisdningerne skal sætte forbrugerne i stand til at træffe informeredevalg og vælge de produkter, som bedst opfylder forbrugernes behov ogforventninger.Forslaget vil have en positiv effekt på forbrugerbeskyttelsesniveauet, og detvil sikre en bedre overensstemmelse mellem de aktioner, som medlems-staternes kompetente myndigheder iværksætter over for anprisninger af dekosmetiske produkters egenskaber. Desuden vil en fælles EU-tilgang tilanprisninger på kosmetikken hindre forvridning på det indre marked, samtstyrke samarbejdet mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhæ-velse af forbrugerbeskyttelsen.Danmark deltager fortsat i underarbejdsgruppen i EU, som arbejder med atudarbejde en vejledning til de fælles kriterier, samt enkelte konkreteanprisninger til kosmetiske produkter. Industrien deltager aktivt i dennearbejdsgruppe, og inddragelsen sikrer, at dokumentationskravene vilopleves mindst muligt bebyrdende for virksomhederne.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4