Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Mulige samtaleemner med danskefolketingsmedlemmerLigestilling:På baggrund af den høje kvindebeskæftigelse i Danmark, er man fraøstrigsk side meget interesseret i at erfare mere om, hvad der liggerbag denne høje kvindebeskæftigelse. I den forbindelse ønskesinformation om det danske børnepasningssystem samtkønsmæssige aspekter i forhold til sociale sikringsordninger ogarbejdsmarked.Hvordan forholder Danmark og Østrig sig hver især til kvindekvoter?Bør området reguleres af EU, eller skal medlemsstaterne selv havelov til at bestemme, om de vil indføre kvindekvoter, eller er det ensag for erhvervslivet?Hvis ikke man har til hensigt at indføre kvindekvoter i Danmark,eksisterer der i Danmark så andre initiativer og tiltag til fremme afkvinders ligestilling?Ligestillingsministerens fokus på køn, ligestilling ogklimaforandringer:Kvinder og mænd påvirker miljøet forskelligtKvinder og mænd påvirkes forskelligt af klimaændringerneDen skæve kønsbalance i beslutningsprocesserne både iforhold til tilpasnings- og reduktionsindsatsen
Økonomi:Generelle reformtiltag i forhold til dansk økonomiIndhold af aftaler om den kommunale og regionale økonomi for2013Kommunalreform: Hvordan er det lykkedes Danmark at nedbringeantallet af kommuner fra 271 til 98, og har reformen været ensucces? Die største udfordringer ved gennemførelsen afstrukturreformen?Arbejdsmarked:Generelt vedr. beskæftigelse: Sikring af arbejdspladser ogjobskabelse i en krisetid? Den danske flex-security modelUngdomsbeskæftigelse: Hvilke tiltag har man gennemført i Danmarkfor at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed?Reformering af det danske arbejdsmarked: Efterløn ogførtidspension. I forbindelse hermed ønskes fagligt in-put vedr. detdanske pensionssystem evt. også med inddragelse af detkønsmæssige aspekt (eksisterer der i Danmark fx en enkepension?)
Uddannelsesprogrammer og -tiltag i forhold til „green jobs“ og nyeerhverv
Klima og Miljø:Vedvarende energi og energieffektivitet (hvilke politiske initiativerhar man i Danmark gennemført for at fremme vedvarende energi?)Udviklingsplaner for vedvarende energi og energimålEnergieffektivitet: Planer, mål og konkrete gennemførelsestiltagsamt gældende eller planlagte lovgivningsrammerHvordan har man i Danmark tænkt sig at fremmevækstmulighederne på det grønne marked?Uddannelse:Hvordan hænger det danske uddannelsessystem sammen? Fagligtin-put om det aktuelle system på alle niveauerAktuelle positive og negative virkninger i forbindelse med detgældende system (også på baggrund af OECD-rapporter) samt tiltagBeretning om den danske folkeskole; forhold mellem privatskoler ogoffentlige skoler; information om integration af elever medmigrationsbaggrund samt integration af elever med handicap i detdanske skolesystemInformation om en alm. skoledag i Danmark herunderorganiseringen af pasningstilbud om eftermiddagen – sammenhængmellem pasningstilbud og kvindebeskæftigelseHvordan er uddannelsen af pædagoger organiseret i Danmark?Hvordan er skoleforvaltning i Danmark organiseret? Politiskebeføjelser og større skoleautonomi?Tertiære uddannelser: antallet af akademikere og jobmuligheder?Erfaringer i forhold til adgangsbegrænsning og indførelse afstudieafgifter?
Div.:Erfaringer fra det danske formandskabDen aktuelle eurokriseDirekte demokrati/føderalisme (fx hvilke elementer af direkteDemokrati eksisterer der i Danmark? Hvor føderalt er Danmarkbygget op?)