Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1212131_0001.png
1212131_0002.png
Jan HjedsCand.agro[email protected]
Notat foretrædeMIU 07.02.2013
Vandplanernes vandløbsidentifikation følger ikke Vandrammedirektivet.Vandplanerne medtager for små vandløb.Baggrund.Effektiv afvanding er en helt afgørende forudsætning for al plantevækst. Uden effektiv afvanding erlandbrugs- og skovbrugsproduktion ikke mulig.Effektiv afvanding forhindrer desuden oversvømmelser.
Vandplanerne gennemføres for at implementere EUs Vandrammedirektiv i Danmark.Vandplanernes identifikation af vandløb medfører en række indsatskrav, som har til formål at nåopstillede miljømål i vandløbene.De indsatskrav, som de danske vandplaner opstiller om fysiske forandringer i vandløbene, er uforenelig medsamfundets afvandingsbehov.Vandløbsindsatsen vil medføre omfattende forsumpningsskader, betydelige samfundsøkonomiske tab,specielt i landdistrikterne, samt politisk bestemte oversvømmelser.
EU Vandrammedirektiv er ikke fulgtVed foretrædet dokumenterer jeg, at EU-Vandrammedirektivets vejledningen omvandløbsidentifikation ikke er fulgt. Det dokumenteres, at den danske vandløbsidentifikation er sketpå et tilfældigt og uensartet grundlag, og at Naturstyrelsen har valgt at medtage alt for små vandløb(afvandingsgrøfter) i Vandplanerne.Miljømålet er sat urealistisk højtDer er sammenhæng mellem vandløbsstørrelse og miljøpotentiale: jo mindre vandløb, jo mindremiljømål kan nås.Foretrædet dokumenterer, at målopfyldelse i disse for små vandløb ofte ikke er mulig, alene fordivandløbene er for små, og at miljømålet dermed er fastsat urealistisk højt. Det dokumenteresdesuden, at miljømålet ikke er korrekt interkalibreret til anvendelse i disse for små vandløb.Tab kan undgås ved at følge VandrammedirektivetDisse væsentlige fejl medfører omfattende indsatskrav, som ikke er hjemlet i EUsVandrammedirektiv, og som potentielt vil koste store samfundsøkonomiske tab, primært i form afforsumpning, men også i form af oversvømmelser. Disse indsatskrav og tab kan undgås ved at rettevandplanerne og følge ordlyd og hensigt i Vandrammedirektivets identifikationsvejledning.MiljøkonsekvensDa der, i overensstemmelse med faktahøringen i Folketinget 17.19.2012, samt nyere forskning, ikkefindes dokumentation for sammenhæng mellem vandplanernes hovedindsatskrav ”ændretvedligeholdelse”, og miljøtilstanden i vandløbene, vil de miljømæssige konsekvenser affejlretningen være minimale / ikke eksisterende.
Side1af2
Jan HjedsCand.agro[email protected]
Notat foretrædeMIU 07.02.2013
Juridisk konsekvensRettes fejlidentifikationen, vil en betydelig del af de samfundsøkonomisk skadelige indsatskravforsvinde. Samtidig vil Vandplanerne på dette væsentlige punkt blive bragt i overensstemmelse medEUs Vandrammedirektiv.Forholdene mellem vandløbsstørrelse, miljøpotentiale og miljømål er åbenlyst ikke undersøgttilstrækkeligt forud for vandplanlægningen. De erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser eråbenlyst heller ikke som foreskrevet i EU-Vandrammedirektivets vejledningen 1, s. 189 undersøgttilstrækkeligt forud for vandplanlægningen. Begge dele er overtrædelser af det grundlæggenderetsprincip officialprincippet, som tilsiger, at forholdene skal undersøges tilbundsgående ogtilstrækkeligt inden der lovgives.Da vandplanerne medtager langt flere vandløb, end foreskrevet, og da disse for små vandløb harsvært ved at opfylde det opstillede miljømål, alene på grund af deres størrelse, medførerfejlidentifikationen betydelige indsatskrav, som ikke kræves og dermed hjemles i medfør af EUsVandrammedirektiv.Dette er en overtrædelse af det grundlæggende retsprincip proportionalitetsprincippet, som tilsiger,at en indsats ikke må gå videre end nødvendigt,De indsatskrav, fejlidentifikationen medfører, vil i vidt omfang være erhvervs- ogsamfundsøkonomisk skadelige, uden at medføre væsentlig miljønytte, jf. ovenfor.Dette er ligeledes en overtrædelse af proportionalitetsprincippet, der tilsiger, at der skal væreproportionalitet – rimelighed – mellem ulemper og omkostninger på den ene side og nytten – hermiljøforbedringer, på den anden side.Rettes fejlidentifikationen ikke, vil vandplanerne næppe kunne tåle en retslig efterprøvning.FejlretningDe væsentlige fejl i forbindelse med fejlidentifikation af for små vandløb kan let og hurtigt rettes,nemlig ved at fjerne de fejlidentificerede – for små – vandløb og grøfter fra vandplanerne. Det erlet, fordi de vandløb, der ikke skulle medtages ifølge Vandrammedirektivetsidentifikationsvejledning, ligger adskilt fra de øvrige – korrekt identificerede – vandløb iNaturstyrelsens Vandplan-database. Dermed kan de fejlidentificerede vandløb fjernes fravandplanerne med få museklik. Det kan gøres på 5 minutter.
Side2af2