Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1195727_0001.png
1195727_0002.png
1195727_0003.png
1195727_0004.png
1195727_0005.png
1195727_0006.png
1195727_0007.png
1195727_0008.png
1195727_0009.png
1195727_0010.png
1195727_0011.png
1195727_0012.png
1195727_0013.png
1195727_0014.png
1195727_0015.png
1195727_0016.png
1195727_0017.png
1195727_0018.png
1195727_0019.png
Høringsudkast
13. december 2012
ForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Ændret anvendelse af ikke-indløst pant, som kan indtægtsføres af et selskab m.v., der har eneret tilat drive et pant- og retursystem og sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer)§1I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som senest ændret ved §4 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 9 a, stk. 1, nr. 10,ændres »pant- og retursystem, og« til: »pant- og retursystem,«.2.I§ 9 a, stk. 1, nr. 11,ændres »selskabet.« til: »selskabet, og«.3.I§ 9 a, stk. 1,indsættes somnr. 12:»12) selskabets m.v. fastsættelse af sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer, jf. stk. 2,nr. 5, herunder om beregning og efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens størrelse ogfrigivelse af sikkerhedsstillelse.«4.I§ 9 a, stk. 2, nr. 3,ændres »selskabet m.v., og« til: »selskabet m.v.,«5.I§ 9 a, stk. 2, nr. 4,ændres »emballager.« til: »emballager, og«6.I§ 9 a, stk. 2,indsættes somnr. 5:»5) pligt for producenter og importører til at stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer tilselskabet m.v. og om, at visse producenter og importører ikke skal stille sikkerhed.«7.I§ 9 c,indsættes somstk. 3 og 4:»Stk.3.Det i § 9, stk. 3, nævnte selskab m.v. betaler årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke-indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1, kan indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen ogudgør målt i 2012-priser 13,00 mio. kr. i 2015, 18,55 mio. kr. i 2016, 28,00 mio. kr. i 2017, 30,45mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr. i 2019. Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med denaf Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundesopad til det nærmeste hele ørebeløb.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte nærmere regler om indbetaling og opkrævning af betalingen efterstk. 3, herunder regler om betalingsperiode og renter.«§2Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
1
Høringsudkast
13. december 2012
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Lovforslagets baggrund3. Hovedpunkter i lovforslaget3.1 Ændret anvendelse af indtægtsført pant3.1.1 Gældende ret3.1.2 Lovforslaget3.2 Sikkerhedsstillelse for pant og gebyrer3.2.1 Gældende ret3.2.2 Lovforslaget4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne7. De miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skemaside 2side 2side 4side 4side 4side 6side 7side 7side 8side 9side 9side 9side 9side 10side 10side 10
1. IndledningFinanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten indeholder en beslutning om atindføre en ny model for anvendelse af ikke-indløst pant, som Dansk Retursystem A/S, der driverpant- og retursystemet for drikkevareemballager, kan indtægtsføre. Modellen skal sikre staten øgedeindtægter og vil blive udmøntet i overensstemmelse med en forståelse mellem Dansk RetursystemA/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt velfungerende pant- ogretursystem.Forståelsen indebærer bl.a., at Dansk Retursystem A/S’ eneret til at drive pant- og retursystemetforlænges til udgangen af 2019, at det gennemsnitlige niveau for de gebyrer, som producenter ogimportører betaler til selskabet, ikke stiger (målt i 2012-priser), og at Dansk Retursystem A/S i 2015– 2019 betaler et årligt beløb til staten. Betalingen muliggøres bl.a. ved, at Dansk Retursystem A/S’omkostninger til drift af pant- og retursystemet reduceres gennem en række effektiviseringer ogeventuelle omprioriteringer af pant- og retursystemet.Lovforslaget fastsætter de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S skal betale til staten. Desudenindeholder forslaget en ny bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte regler om producentersog importørers sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer for produkter, varer og emballageromfattet af et pant- og retursystem. Udmøntningen af forslaget skal sikre Dansk Retursystem A/Smod tab som følge af manglende indbetaling af pant og gebyrer for engangsemballager og dermedreducere selskabets omkostningsniveau.2. Lovforslagets baggrundUdmøntning af den nye model for anvendelse af indtægtsført pant sker med baggrund i en analyseaf effektiviserings- og omprioriteringspotentialer i driften af pant- og retursystemet samt forståelsen
2
Høringsudkast
13. december 2012
mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk ogmiljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.To væsentlige præmisser ligger til grund for den nye model.Dels bør gebyrerne (målt i faste 2012-priser), som producenter og importører betaler til DanskRetursystem A/S for hver enkelt markedsført engangsemballage omfattet af pant- og retursystemet,i gennemsnit i perioden 2013 – 2019 ikke overstige det gennemsnitlige gebyrniveau i 2012 på 17,7øre pr. engangsemballage.Dels skal modellen sikre et pant- og retursystem for drikkevareemballager, så det i fremtiden ogsåvil være muligt at kunne håndtere emballager fra grænsehandlen.Den nye model for anvendelse af indtægtsført pant indebærer følgende:Dansk Retursystem A/S’ eneret forlænges med tre år fra udløbet af den nuværende eneretsperiodeden 31. december 2016 til den 31. december 2019, hvilket giver selskabet bedre muligheder for atinvestere i fortsat effektivisering og udvikling af pant- og retursystemet. Desuden medvirker enlængere tidshorisont for selskabets drift til, at de årlige omkostninger kan holdes nede.Forlængelsen sker ved en ændring af pantbekendtgørelsen, som forventes at træde i kraft senest den1. januar 2014.Desuden igangsætter Miljøministeriet og Dansk Retursystem A/S’ daglige ledelse et arbejde med atgennemgå regelgrundlaget for pant- og retursystemet med henblik på mulige forenklinger, som kangive Dansk Retursystem A/S’ mere fleksible rammer for økonomiske dispositioner ogadministrative lettelser inden for rammerne for en statslig styring, som tildelingen af en eneretnødvendiggør. Forenklingerne forventes gennemført ved en bekendtgørelsesændring i 2014 efterforudgående dialog med bl.a. Dansk Retursystem A/S’ bestyrelse.I løbet af den forlængede eneretsperiode reduceres Dansk Retursystem A/S’ omkostningsniveaugennem effektiviseringer, som kan gennemføres uden afledte negative konsekvenser for de berørtedele af erhvervslivet, forbrugerne og miljøet. Mulighederne for yderligere besparelser gennemomprioriteringer af pant- og retursystemets drift vil også blive vurderet. Dansk Retursystem A/S’bestyrelse træffer beslutning om de effektiviseringer og eventuelle prioriteringer, som ernødvendige for en ny model for anvendelse af indtægtsført pant. Gennemførelsen vil evt. ske vedændring af miljøbeskyttelsesloven og pantbekendtgørelsen.Dansk Retursystem A/S overfører årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke indløste pant, somselskabet kan indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen og udgør (målt i 2012-priser) 13,00 mio.kr. i 2015, 18,55 mio. kr. i 2016, 28,00 mio. kr. i 2017, 30,45 mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr. i2019. Samlet udgør betalingen i perioden 2015-2019 ca. 120 mio. kr. Overførslen kan ske udenstigning i det gennemsnitlige gebyrniveau, fordi selskabets omkostningsniveau reduceres gennemeffektiviseringer og eventuelle omprioriteringer i løbet af eneretsperioden.Endelig indebærer den nye model, at Dansk Retursystem A/S skal overføre yderligere ca. 120 mio.kr. i perioden 2015 – 2019, hvis der opnås en aftale om et dansk-tysk grænsepantsystem med DanskRetursystem A/S som operatør. Betalingen til statskassen skal ske årligt i 2015– 2019 af ikke-indløst pant, som selskabet i denne sammenhæng vil kunne indtægtsføre. Hvis grænsepantsystemet
3
Høringsudkast
13. december 2012
får fuld virkning senere end 2015, vil Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet på ny drøftestørrelsen af de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S skal betale til staten i forbindelse meddriften af grænsepantsystemet. De årlige beløb vil blive fastsat ved en kommende ændring afmiljøbeskyttelsesloven.3. Hovedpunkter i lovforslaget3.1 Ændret anvendelse af indtægtsført pant3.1.1 Gældende retDansk Retursystem A/S’ eneretMed bekendtgørelse om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer(pantbekendtgørelsen) er Dansk Retursystem A/S tildelt eneret til at drive pant- og retursystemet fordrikkevareemballager i Danmark indtil udgangen af 2016. Hjemlen til, at miljøministeren kantildele et selskab m.v. eneret til at forestå administration og kontrol af et pant- og retursystem,findes i miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 3. Efter bestemmelsens stk. 4, kan eneretten gives for enperiode på indtil 6 år.Dansk Retursystem A/S er en privatejet, non-profit virksomhed, der blev etableret i 2000 afbryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen, og som er ejet af en række danske bryggerier.Selskabet fik i 2002 første gang tildelt eneretten til i 6 år at drive pant- og retursystemet. Påbaggrund af en evaluering i 2006 blev Dansk Retursystem A/S’ eneret forlænget til 2013. I 2007indgik Miljøministeriet en aftale med Erhvervs- og Vækstministeriet om, at Dansk Retursystem A/Sevalueres hvert 3. år, og at det på baggrund af evalueringen besluttes, om driften af pant- ogretursystemet skal udbydes eller om eneretten til Dansk Retursystem A/S kan forlænges medyderligere 3 år. Efter en evaluering i 2009 blev Dansk Retursystem A/S’ eneret forlænget tiludgangen af 2016.Ifølge pantbekendtgørelsen har Dansk Retursystem A/S følgende to hovedopgaver: 1) At indsamletom engangsemballage til visse drikkevarer til genanvendelse og udbetale pant for disse til butikkerm.v., og 2) at effektivisere håndteringen af tomme pantbelagte emballager i butikkerne og hosDansk Retursystem A/S, samt udbetale håndteringsgodtgørelse til butikker.Dansk Retursystem A/S finansierer disse opgaver ved tre primære indtægtskilder: Indtægtsført pant,salg af affald fra de indsamlede engangsemballager m.v. og gebyrer, som betales af producenter ogimportører.Indtægtsført pantIkke-indløst pant opstår, fordi producenter og importører af drikkevarer i engangsemballager,omfattet af pant- og retursystemet, skal betale pant til Dansk Retursystem A/S for hver enkeltengangsemballage, som markedsføres, samtidig med, at enhver, der markedsfører drikkevarer ipantmærkede emballager, skal opkræve pant ved salg, udlevering og overdragelse af emballagerne.Det betyder, at producenter og importører af engangsemballager dels betaler pant til DanskRetursystem A/S ved markedsføring af engangsemballager og dels opkræver pant fra denmellemhandler eller distributør, butik m.v., som køber eller får emballagen udleveret elleroverdraget. Mellemhandleren eller distributøren m.v. skal herefter opkræve pant for emballagerne iforbindelse med f.eks. videresalg til en butik og butikken skal opkræve pant for emballagen vedsalg m.v. til forbrugere. Når forbrugeren returnerer den tomme pantbelagte emballage til butikken,
4
Høringsudkast
13. december 2012
udbetaler butikken panten til forbrugeren, og butikken får herefter panten udbetalt af DanskRetursystem A/S, når den tomme engangsemballager er indsamlet af selskabet. Desuden udbetalerDansk Retursystem A/S pant til kontorer, restauranter m.v., for de tomme pantbelagteengangsemballager, som selskabet her har indsamlet. Da ikke alle de tomme engangsemballager,som producenter og importører har betalt pant for til Dansk Retursystem A/S, returneres, indestårder hos selskabet et beløb af ikke-indløst pant.Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 9 c, stk. 1, kan Dansk Retursystem A/S indtægtsføre ikke-indløstpant, der er indbetalt til selskabet, hvis indtægten er endelig godtgjort i overensstemmelse med godog forsigtig regnskabspraksis ifølge erklæring fra selskabets revisor. Ifølge bestemmelsens stk. 2kan miljøministeren fastsætte nærmere regler om, til hvilke formål indtægtsført pant kan anvendes.Det kan herunder bestemmes, at den indtægtsførte pant skal anvendes til almennyttige formål.Ifølge de specielle bemærkninger til § 9 c i forslag til lov nr. 475 af 7. juni 2001 om ændring af lovom miljøbeskyttelse (pant og retursystemer) angiver § 9 c, stk.1, de betingelser, der skal væreopfyldt for at indtægtsføre den ikke indløste pant, idet selskabet m.v. til enhver tid skal være i standtil at betale pant for pantbelagte emballager, der returneres. ”God og forsigtig regnskabspraksis” eren retlig standard, der kræver forsigtighed ved regnskabsmæssige dispositioner m.v., og som erfastlagt i retspraksis.Forarbejderne anfører desuden, at ”[d]et forudsættes, at indtægtsført pant anvendes til formål, derligger indenfor den etablerede ordning, og som dermed kommer brugerne og/eller miljøet til gode.Ministeren kan dog bestemme, at ikke indløste pantmidler skal anvendes til almennyttige formål,f.eks. projekter og foreningsarbejde med kulturelle, sociale, miljø- eller arbejdsmiljømæssigeaspekter. Formålet er alene at sikre, at ministeren, i det omfang det ikke måtte være muligt at findeen forsvarlig anvendelse af de ikke indløste pantindtægter til gavn for pant- og retursystemet, harmulighed for at bestemme, at indtægterne kan anvendes til andre fornuftige formål. Herved undgåsogså, at der akkumuleres en større eller mindre formue i pant- og returselskabet som følge af, at derikke sker en optimal indsamling af de solgte emballager.”Bemyndigelsen til, at ministeren kan fastsætte regler om, hvilke typer af udgifter, DanskRetursystem A/S kan dække med indtægtsført pant, er udnyttet i pantbekendtgørelsen. Hovedpartenaf den indtægtsførte pant anvendes herefter til hel eller delvis dækning af udgifter, som alternativtskal finansieres af de gebyrer, som producenter og importører betaler til Dansk Retursystem A/S forhver markedsført engangsemballage. Det er f.eks. udgifter til Dansk Retursystem A/S’ indsamlingog optælling af tomme engangsemballager. Indtægtsført pant kan også anvendes til finansiering afudgifter, som alternativt skal dækkes af gebyrer på både engangsemballager og genpåfyldeligeemballager. Det er f.eks. udgifter til optimering af butikkernes returtagning (returautomater m.v.).Størrelsen af det beløb, som Dansk Retursystem A/S kan indtægtsføre, varierer fra år til år ogafhænger dels af pantbeløbets størrelse, som er fastsat i pantbekendtgørelsen, dels af hvor mangeengangsemballager til drikkevarer, producenter og importører markedsfører i Danmark, og dels afhvor mange af disse emballager, der returneres af forbrugere m.v. (returprocenten). DanskRetursystem A/S kunne i 2011 indtægtsføre ikke-indløst pant på 145 mio. kr., svarende til 31 % afde samlede indtægter (ekskl. pant). I 2012 og fremover forventes beløbet at blive lavere, fordiforventningerne til salget af øl og sodavand i Danmark er nedjusteret bl.a. som følge af de indførteafgiftsstigninger på øl og sodavand i januar 2012.
5
Høringsudkast
13. december 2012
Salg af emballageaffald m.v.Dansk Retursystem A/S har også indtægter fra salg af materialerne fra de engangsemballager, somselskabet indsamler. Indtægten fra salg af emballagematerialer afhænger af markedsprisen forhenholdsvis aluminium-, glas- og plastaffald, og kan derfor variere afhængigt afmarkedssituationen. Desuden har Dansk Retursystem A/S efter pantbekendtgørelsen og medhjemmel i miljøbeskyttelseslovens §§ 9 c, 53 og 53 a, en mindre indtægt fra administrationsgebyreri forbindelse med tilmelding af producenter, importører, emballager og butikker samt fra udleje afkomprimatorer og andet udstyr.I 2011 udgjorde Dansk Retursystem A/S’ indtægter fra salg af emballageaffald m.v. i alt 119 mio.kr., svarende til 26 % af de samlede indtægter (ekskl. pant). I 2012 forventes indtægten at blive lidtlavere. Indtægterne modregnes i de udgifter, som skal dækkes af de gebyrer, som producenter ogimportører betaler til Dansk Retursystem A/S.GebyrerDen største del af Dansk Retursystem A/S’ indtægter (43 % i 2011) udgøres af gebyrindbetalingerfra producenter og importører af drikkevarer i emballager, som er omfattede af pant- ogretursystemet. Der betales et gebyr for hver engangsemballage med drikkevarer, som en producenteller en importør markedsfører. Desuden betales et gebyr for hver genpåfyldelig emballage meddrikkevarer, som sælges, udleveres eller overdrages til en butik. Gebyret, som skal betales for hveremballage, beregnes med udgangspunkt i, at den enkelte emballagetype skal bære de omkostninger(udgifter ekskl. indtægter fra salg af emballagematerialer mv.), som er forbundet med indsamlingen,håndteringen mv. af den pågældende emballage ud fra et brugerbetalingsprincip. DanskRetursystem A/S fastsætter årligt gebyrsatserne, som skal godkendes af Miljøstyrelsen.Der beregnes årligt ca. 70 forskellige gebyrsatser for engangsemballager. I 2012 er gebyret f.eks. 9øre for en 33 cl. aluminiumsdåse og 21 øre for en 50 cl. engangsflaske af plast. Det gennemsnitligegebyrniveau i 2012 er 17,7 øre pr. engangsemballage. Gebyret for engangsemballager skal – efterfradrag af indtægter fra ikke-indløst pant og fra salg af emballagematerialer m.v. – dække DanskRetursystem A/S’ faste og variable omkostninger til indsamling, optælling, håndteringsgodtgørelsetil butikker, administration m.v. af disse emballagerDer beregnes tre gebyrsatser for genpåfyldelige emballager, som skal dække Dansk RetursystemA/S’ omkostninger til håndteringsgodtgørelse til butikker og administration i forbindelse hermed. I2012 er dette gebyr f.eks. 4 øre for en genpåfyldelig 33 cl. glasflaske (almindelig grøn ølflaske).3.1.2 LovforslagetMed den foreslåede § 9 c, stk. 3, betaler Dansk Retursystem A/S, som er tildelt eneret til at drivepant- og retursystemet, årligt i 2015– 2019 et beløb af den ikke-indløste pant, som selskabet efter §9 c, stk. 1, kan indtægtsføre. Betalingen tilfalder statskassen og udgør (målt i 2012-priser) 13,00mio. kr. i 2015, 18,55 mio. kr. i 2016, 28,00 mio. kr. i 2017, 30,45 mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr.i 2019.Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for detgenerelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til det nærmeste hele ørebeløb.
6
Høringsudkast
13. december 2012
Med lovforslaget tages der dels stilling til det årlige beløb af indtægtsført pant, som DanskRetursystem A/S skal betale til staten i den gældende eneretsperiode, der udløber med udgangen af2016, og dels til det beløb, som Dansk Retursystem A/S årligt skal betale i den forlængedeeneretsperiode fra 2017 – 2019, som selskabet tildeles i overensstemmelse med forståelsen mellemselskabet og Miljøministeriet om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigt velfungerendepant- og retursystem. Stillingtagen til størrelsen af den årlige betaling af et beløb af denindtægtsførte pant til staten i 2020 og frem vil ske efter en evaluering af pant- og retursystemet, somforventes gennemført i 2015 – 2016. Gennemførelse af en beslutning om betaling af et beløb tilstaten i 2020 og frem vil ske med en ændring af miljøbeskyttelsesloven.Den fornødne hjemmel til at sikre staten en årlig indtægt i 2015 og frem fra ikke-indløst pant, somen dansk operatør af et dansk-tysk grænsepantsystem i givet fald kan indtægtsføre, vil blivetilvejebragt i forbindelse med en ændring af miljøbeskyttelsesloven, der skal sikre den fornødnehjemmel til etablering og drift af et dansk-tysk grænsepantsystem. Hvis et grænsepantsystem medDansk Retursystem A/S som operatør får fuld virkning senere end 2015, vil Dansk Retursystem A/Sog Miljøministeriet på ny drøfte størrelsen af de årlige beløb, som Dansk Retursystem A/S skalbetale til staten i forbindelse med driften af grænsepantsystemet.3.2 Sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer3.2.1 Gældende retIfølge de gældende regler i pantbekendtgørelsen kan producenter og importører foretagepantmærkning af engangsemballager på to måder. Enten kan producenten eller importøren foretagemærkning med selvklæbende pantetikker (sekundær mærkning) eller også kan mærkningen ske vedpåtryk af pantmærket direkte på emballagen eller dennes primære etiket (primær mærkning). Depåtrykte pantmærker skal overholde en række krav, som er fastsat i bekendtgørelsen.De selvklæbende pantetiketter trykkes og udleveres af Dansk Retursystem A/S, og producenteneller importøren betaler pant og gebyrer til Dansk Retursystem A/S i forbindelse med udleveringenaf pantetiketterne. Trykning af primær mærkning foretages af producenten eller importøren selveller dennes leverandør, og betaling af pant og gebyrer til Dansk Retursystem A/S sker bagudrettetpå baggrund af producentens eller importørens indberetning af, hvor mange engangsemballagermed drikkevarer, producenten eller importøren har markedsført i de foregående 4 uger.Dansk Retursystem A/S har i de seneste år lidt tab som følge af producenters og importørersmanglende betaling af pant og gebyrer for engangsemballager, som selskabet indsamler ogudbetaler pant for. Tabet er af Dansk Retursystem A/S opgjort til samlet ca. 20 mio. kr. i perioden2009 – 2012 og hidrører især fra import af kildevand i engangsemballage, som er pantmærket medprimær mærkning.Tabet skyldes bl.a., at producenter og importører kan markedsføre flere primært mærkedeengangsemballager med drikkevarer, end producenten eller importøren indberetter til DanskRetursystem A/S. Indberetningen er grundlaget for selskabets opkrævning af gebyrer og pant. Tabetopstår, når producenten eller importøren ikke har vilje eller evne til at betale gebyrer og pant for detfaktiske antal markedsførte engangsemballager med drikkevarer. Dansk Retursystem A/S’ udgiftertil indsamling m.v. af de tomme engangsemballager og udbetaling af pant overstiger i dissesituationer producentens eller importørens indbetaling.
7
Høringsudkast
13. december 2012
Dansk Retursystem A/S følger systematisk op overfor producenter og importører, som ikkeforetager indberetning af salg m.v., eller som foretager mangelfuld indberetning, herunder medinddrivelse ved domstolene. Desuden videregiver selskabet konsekvent oplysninger om producenterog importører, som ikke foretager indberetninger eller som foretager mangelfulde indberetninger, tilMiljøstyrelsen, der som tilsynsmyndighed foretager politianmeldelse af den pågældende producenteller importør. I 2011 foretog Miljøstyrelsen således i 73 tilfælde politianmeldelse af producenter ogimportører for mangelfuld eller manglende indberetning af salg m.v.Desuden har Dansk Retursystem A/S begæret seks producenter og importører konkurs i hvert afårene 2011 og 2012. Miljøstyrelsen har i ti sager i 2012 truffet afgørelse om, at Dansk RetursystemA/S skal standse udbetalingen af pant for engangsemballager (produkttyper), som er markedsført afproducenter eller importører, der har undladt helt eller delvist at betalt pant og gebyrer til DanskRetursystem A/S for det faktiske antal markedsførte engangsemballager med drikkevarer.3.2.2 LovforslagetDet foreslås, at ministeren skal kunne fastsætte regler om producenters og importørers pligt til atstille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer til selskabet m.v., der efter miljøbeskyttelseslovens §9, stk. 3, har fået henlagt administrationen og kontrollen med en pant- og rabatordning. Desudenforeslås det, at ministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om, at selskabet m.v., skal kunnefastsætte sikkerhedsstillelse, herunder regler om beregning og efterfølgende regulering afsikkerhedsstillelsens størrelse, frigivelse af sikkerhedsstillelse og om, at visse producenter ogimportører ikke skal stille sikkerhed.Udmøntningen af forslaget skal bidrage til at reducere Dansk Retursystem A/S’ omkostninger vedat sikre selskabet mod tab som følge af producenters og importørers manglende betaling af pant oggebyrer. Desuden forbedres konkurrencevilkårene for producenter og importører, som betaler pantog gebyrer for det faktiske antal markedsførte emballager med drikkevarer.Det er hensigten, at bestemmelserne skal udmøntes i pantbekendtgørelsen, og dermed vil det i førsteomgang være Dansk Retursystem A/S, som i denne forbindelse tillægges kompetencen til at træffeafgørelse om fastsættelse af sikkerhedsstillelse for producenters og importørers betaling af pant oggebyrer, beregning og efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse afsikkerhedsstillelse m.v. efter de regler herom, der fastsættes i pantbekendtgørelsen, jf.bemærkningerne til § 1, nr. 3 og 6.De nærmere regler i pantbekendtgørelsen om sikkerhedsstillelse forventes som udgangspunkt kun atskulle gælde for producenter og importører, der foretager primær mærkning af engangsemballager.Producenter og importører vil således fortsat kunne foretage sekundær mærkning afengangsemballager uden at skulle stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer for emballagerne.Kravet skal både kunne rettes mod producenter og importører, som for første gang tilmelder sigDansk Retursystem A/S, og allerede tilmeldte producenter og importører.Dansk Retursystem A/S’ afgørelser om fastsættelse af sikkerhed, herunder beregning ogefterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse vilkunne påklages til Miljøstyrelsen i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 9 f.
8
Høringsudkast
13. december 2012
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeStaten får merindtægter (målt i 2012-priser) på 13,0 mio. kr. i 2015, 18,55 mio. kr. i 2016, 28,0 mio.kr. 2017, 30,45 mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr. i 2019. Samlet udgør betalingen i perioden 2015 –2019 ca. 120 mio. kr.Overførsler til staten i 2020 og frem tages der først stilling til i 2015 – 2016. Enten hvis DanskRetursystem A/S tildeles yderligere en 3-årig forlængelse af eneretsperioden fra 2020 – 2022, ellerhvis en ny operatør efter udbud får tildelt opgaven med at drive pant- og retursystemet.Forslaget om, at ministeren skal bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om sikkerhedsstillelsefor pant og gebyrer, har ikke i sig selv økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet. Udmøntningen af bemyndigelsen i pantbekendtgørelsen kan have marginaleadministrative konsekvenser for staten.Forslaget har i øvrigt ingen økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerne ogkommunerne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetBetaling af de beløb til staten i årene 2015 – 2019, der er fastsat i lovforslaget, forudsættes at kunneske, uden at Dansk Retursystem A/S må hæve de gebyrer, som bryggerier og andre producentersamt importører af drikkevarer betaler for hver engangsemballage, der er omfattet af pant- ogretursystemet. Gennem effektiviseringer og evt. omprioriteringer af pant- og retursystemet, kanDansk Retursystem A/S' omkostningsniveau reduceres. Gebyrerne (målt i fast 2012-priser) børderfor i gennemsnit i perioden 2013 – 2019 ikke stige. Denne del af forslaget forventes derfor ikkeat have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget om, at ministeren skal bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om sikkerhedsstillelsefor pant og gebyrer, vil når bemyndigelsen udmøntes i pantbekendtgørelsen have både økonomiskeog administrative konsekvenser for især Dansk Retursystem A/S og visse producenter ogimportører af drikkevarer omfattet af pant- og retursystemet. Udmøntning af forslaget vil årligtskønsmæssigt belaste ca. 20 -30 nytilmeldte bryggerier og importører ved, at de skal stille sikkerhedfor pant og gebyrer. Det vurderes, at niveauet for sikkerhedsstillelsen kommer til at ligge på ca. 0,1– 0,2 mio. kr. for engangsemballager af glas og på ca. 0,5 mio. kr. for engangsemballager af plastog metal. Forslaget vil betyde, at Dansk Retursystem A/S’ omkostninger reduceres ved at sikreselskabet bedre mod tab som følge af producenters og importørers manglende betaling af gebyrer ogpant. Desuden forbedres konkurrencevilkårene for producenter og importører, som betaler pant oggebyrer for det faktiske antal markedsførte emballager med drikkevarer. Konsekvensernes endeligeomfang vil bero på den nærmere udformning af reglerne i bekendtgørelsen, jf. bemærkningerne til §1, nr. 3 og 6. Beregningen af de økonomiske og administrative konsekvenser vil derfor først bliveforetaget i forbindelse med ændringen af pantbekendtgørelsen.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserForslaget forventes hverken at have positive eller negative miljømæssige konsekvenser.
9
Høringsudkast
13. december 2012
8. Forholdet til EU-rettenBetaling af et beløb af den indtægtsførte pant til statskassen rejser ikke spørgsmål i forhold tilTEUF artikel 34. Baggrunden for dette er, at en sådan betaling sker uden en direkte modydelse, ogat den ikke er diskriminerende. Det følger af EU-Domstolens faste praksis, at betaling udenmodydelse fra staten ikke skal anses som en foranstaltning med tilsvarende virkning som enkvantitativ restriktion (FTV) omfattet af TEUF artikel 34, og betalingen falder således uden foranvendelsesområdet for denne bestemmelse. Betaling til staten uden modydelse omfattes derimodaf TEUF artikel 110, der forbyder direkte og indirekte diskrimination. Lovforslaget vil ikke være afdiskriminerende karakter, hvorfor heller ikke TEUF artikel 110 vil være til hinder for at gennemføredet. Endvidere er forslaget ikke i strid med TEUF artikel 106, stk. 1, jf. artikel 102, om misbrug afdominerende stilling. Betaling af et beløb til staten uden modydelse vil, selv om det måtte indebæreen eventuel gebyrstigning for den dominerende virksomheds ydelser, ikke være ”misbrug” i TEUFartikel 102’s forstand.Lovforslaget notificeres efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 omen informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter(informationsproceduredirektivet).De ændringer i pantbekendtgørelsen, som skal udmønte lovforslagets bestemmelser, skal somudkast notificeres efter Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 omemballage og emballageaffald og efter informationsproceduredirektivet.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, virksomheder og organisationer:10. Sammenfattende skemaPositiveNegativekonsekvenser/mindre udgifter konsekvenser/merudgifterIndtægt for staten (i 2012-Ingenpriser):2015: 13,0 mio. kr.2016: 18,55 mio. kr.2017: 28,0 mio. kr.2018: 30,45 mio. kr.2019: 31,45 mio. kr.IngenIngenIngenIngenDen efterfølgendeIngenudmøntning af forslaget omsikkerhedsstillelse kan evt.have marginaleadministrative konsekvenserfor staten.IngenIngenIngenIngenIngenDen efterfølgendeudmøntning af forslaget om
Økonomiske konsekvenser forStat:
Regioner:Kommuner:Administrative konsekvenserfor Stat:
Regioner:Kommuner:Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet
10
Høringsudkast
13. december 2012
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen
sikkerhedsstillelse vil haveøkonomiske konsekvenserfor i sær Dansk RetursystemA/S og producenter og visseimportører af drikkevareromfattet af pant- ogretursystemet.Den efterfølgendeudmøntning af forslaget omsikkerhedsstillelse kan haveadministrative konsekvenserfor i sær Dansk RetursystemA/S og producenter ogimportører af drikkevareromfattet af pant- ogretursystemet.
Administrative konsekvenserfor borgerne.Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenBetaling af et beløb af den indtægtsførte pant til statskassenrejser ikke spørgsmål i forhold til TEUF artikel 34, og erikke i strid med TEUF artikel 110 eller TEUF artikel 106,stk. 1, jf. artikel 102.Lovforslaget notificeres efter Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om eninformationsprocedure med hensyn til tekniske standarder ogforskrifter (informationsproceduredirektivet).De ændringer i pantbekendtgørelsen, som skal udmøntelovforslagets bestemmelser, skal som udkast notificeres efterEuropa-Parlamentets og Rådets Direktiv 94/62/EF af 20.december 1994 om emballage og emballageaffald og efterinformationsproceduredirektivet.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der indsættes et nyt nr. 12 i § 9 a, stk. 1.Til nr. 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der indsættes et nyt nr. 12 i § 9 a, stk. 1.Til nr. 3Med det nye nr. 12 i miljøbeskyttelseslovens § 9 a, stk. 1, foreslås, at ministeren skal kunnefastsætte nærmere regler om, at det selskab m.v., som efter § 9, stk. 3, har fået overdragetadministrationen og kontrollen med et pant- og retursystem, skal kunne fastsætte sikkerhedsstillelse
11
Høringsudkast
13. december 2012
for betaling af pant og gebyrer, og herunder regler om beregning og efterfølgende regulering afsikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse.Det er hensigten, at der i pantbekendtgørelsen med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 9a,stk. 2, nr. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, fastsættes regler om, hvilke producenter og importører derskal stille sikkerhed, samt om beregning og efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsensstørrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelsen.Efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, nr. 12, vil der kunne fastsættes regler om, at DanskRetursystem A/S administrerer ordningen med sikkerhedsstillelse. Dansk Retursystem A/S’afgørelser om fastsættelse af sikkerhedsstillelse, herunder om beregning og efterfølgende reguleringaf sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse vil kunne påklages tilMiljøstyrelsen i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 9 f.Den nærmere regulering i pantbekendtgørelsen vil blive gennemført efter en forudgående dialogmed bl.a. Dansk Retursystem A/S’ bestyrelse og indgå i det arbejde med forenklinger m.v. afreguleringen af pant- og retursystemet, som igangsættes af Miljøstyrelsen og Dansk RetursystemA/S’ daglige ledelse i overensstemmelse med den fælles forståelse om opretholdelse af etøkonomisk og miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem.Se i øvrigt bemærkningerne til § 1, nr. 6.Til nr. 4Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der indsættes et nyt nr. 5 i § 9 a, stk. 2.Til nr. 5Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der indsættes et nyt nr. 5 i § 9 a, stk. 2.Til nr. 6Med det nye nr. 5 i miljøbeskyttelseslovens § 9 a, stk. 2, foreslås, at ministeren skal kunne fastsættenærmere regler om pligt for producenter og importører til at stille sikkerhed for betaling af pant oggebyrer til det selskab m.v., som efter § 9, stk. 3, har fået overdraget administrationen og kontrollenmed et pant- og retursystem, og om, at visse producenter og importører ikke skal stille sikkerhed.Udmøntningen af forslaget skal bidrage til at reducere Dansk Retursystem A/S’ omkostninger vedat sikre selskabet bedre mod tab som følge af producenters og importørers manglende betaling afgebyrer og pant for engangsemballager omfattet af pant- og retursystemet.Det er hensigten, at bestemmelsen skal udmøntes i pantbekendtgørelsen. Den nærmere regulering ipantbekendtgørelsen vil blive gennemført efter forudgående dialog med bl.a. Dansk RetursystemA/S’ bestyrelse og indgå i det arbejde med forenklinger m.v. af reguleringen af pant- ogretursystemet, som igangsættes af Miljøstyrelsen og Dansk Retursystem A/S’ daglige ledelse ioverensstemmelse med den fælles forståelse om opretholdelse af et økonomisk og miljømæssigtvelfungerende pant- og retursystem.Det forventes, at bestemmelsens udmøntning i bekendtgørelsen tillægger Dansk Retursystem A/Skompetencen til at træffe afgørelse om fastsættelse af sikkerhedsstillelse, beregning og
12
Høringsudkast
13. december 2012
efterfølgende regulering af sikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse af sikkerhedsstillelse m.v., jf.lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkningerne hertil.De nærmere regler i pantbekendtgørelsen om sikkerhedsstillelse forventes som udgangspunkt kun atskulle gælde for producenter og importører, som foretager pantmærkning af engangsemballager vedpåtryk direkte på emballagen eller dennes primære etiket (primær mærkning). Producenter ogimportører vil således fortsat kunne foretage mærkning af engangsemballager med selvklæbendepantetiketter (sekundær mærkning) uden at skulle stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer foremballagerne.Grunden til, at sikkerhedsstillelse som udgangspunkt kun forventes anvendt i forhold til producenterog importører, som foretager mærkning af engangsemballager ved primær mærkning er, atproducenter og importører, der foretager mærkning af engangsemballager med sekundær mærkning,ifølge pantbekendtgørelsen skal betale pant og gebyrer i forbindelse med udleveringen af deselvklæbende pantetiketter. Betalingen sker med andre ord inden markedsføring af de pantmærkedeemballager. Dermed udgør producenter og importører, som foretager pantmærkning afengangsemballager med sekundær mærkning, en lille økonomisk risiko for Dansk Retursystem A/Ssammenlignet med producenter og importører, som foretager mærkning af engangsemballager medprimær mærkning, og som først skal betale pant og gebyrer, efter at markedsføringen er sket. Førstmed en betydelig forsinkelse kan Dansk Retursystem A/S’ optælling af indsamlede tommeengangsemballager afsløre et eventuelt misforhold mellem det indberettede salg og det indsamledeantal emballager. På det tidspunkt kan den pågældende producent eller importør have oparbejdet enbetydelig gæld, som i en række tilfælde ikke kan inddrives efterfølgende.Bestemmelsen kan udmøntes, så kravet om sikkerhedsstillelse for betaling af pant og gebyrer båderettes mod producenter og importører, som for første gang tilmelder sig pant- og retursystemet, ogmod allerede tilmeldte producenter og importører. Sikkerheden forventes at skulle stilles af denenkelte producent eller importør. Udmøntningen af bestemmelsen vil dog også kunne ske, såsikkerheden for den enkelte producents eller importørs betaling af pant og gebyrer stilles af enorganisation eller af en gruppe af producenter eller importører.Sikkerheden kan f.eks. have form af bankgaranti, forsikring eller indsættelse på spærret konto.Det forventes som udgangspunkt, at producenter og importører kun vil skulle stille sikkerhed i tresituationer: 1) Producenter og importører af drikkevarer i engangsemballage, der for første gangtilmelder sig pant- og retursystemet, og som ønsker at foretage primær mærkning af emballagerne.2) Producenter og importører, der allerede er tilmeldt pant- og retursystemet med sekundærtmærkede engangsemballager eller genpåfyldelige emballager, hvis producenten eller importørenønsker, at emballagerne skal overgå til primær mærkning eller tilmelder nye produkt- elleremballagetyper i engangsemballager og ønsker, at foretage primær mærkning af disse. 3) Alleredetilmeldte producenter og importører, som foretager primær mærkning af engangsemballager, hvisproducenten eller importøren undlader at betale pant og gebyrer til Dansk Retursystem A/S,undlader at foretage indberetning af salg m.v., eller foretager mangelfuld indberetning, på trods afen eller flere rykkere fra Dansk Retursystem A/S.Det er hensigten med hjemmel i de eksisterende bestemmelser i miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 2,nr. 2-3, § 9 a, stk. 1, og § 9 a, stk. 2, nr. 1 og 4, samt de foreslåede nye bestemmelser omsikkerhedsstillelse at fastsætte regler om, at Dansk Retursystem A/S i tilfælde, hvor en producent
13
Høringsudkast
13. december 2012
eller importør ikke stiller den krævede sikkerhed, kan træffe afgørelse om, at producenten ellerimportøren ikke (længere) kan have primært mærkede engangsemballager tilmeldt pant- ogretursystemet. Producenten eller importøren kan i stedet tilmelde engangsemballagerne medsekundær mærkning.Hvis udmøntningen sker som forventet, vurderer Dansk Retursystem A/S på basis af erfaringer frade seneste år, at skønsmæssigt ca. 20 - 30 nytilmeldte producenter og importører årligt vil skullestille sikkerhed.Det hensigten, at bemyndigelsen i første omgang skal udmøntes, så sikkerhedens størrelse afhængeraf de tilmeldte engangsemballagers materiale. Ifølge Dansk Retursystem A/S udgør producenter ogimportører, som markedsfører drikkevarer i engangsemballager af glas en betydeligt mindreøkonomisk risiko for selskabet, end producenter og importører af drikkevarer i engangsemballageraf plast eller metal. Det skyldes bl.a. at der i Danmark samlet set markedsføres væsentligt fleredrikkevarer i engangsemballager af plast og metal end i engangsemballager glas. Somudgangspunkt forventes producenter og importører, der udelukkende eller overvejendemarkedsfører drikkevarer i engangsemballager af glas skulle stille en sikkerhed på ca. 100.000 –200.000 kr., mens producenter og importører, som udelukkende eller overvejende markedsførerdrikkevarer i engangsemballager af plast eller metal, skal stille en sikkerhed på ca. 500.000 kr. Deendelige beløb fastsættes i pantbekendtgørelsen.Det er hensigten at der i pantbekendtgørelsen fastsættes regler om, at sikkerheden somudgangspunkt skal stilles for en tidsbegrænset periode på to år. Dansk Retursystem A/S kan træffekonkret afgørelse om evt. forlængelse af perioden med op til to år ad gangen, hvis selskabetvurderer, at en producent eller importør udgør en økonomisk risiko for selskabet. Det kan f.eks.være tilfældet, hvis Dansk Retursystem A/S har fået udbetalt sikkerhedsstillelsen eller dele heraf iløbet af de første to år, eller hvis producenten eller importøren har indgået en afdragsordning medDansk Retursystem A/S om betaling af pant og gebyrer. Dansk Retursystem A/S vil også kunnetræffe afgørelse om, at en producents eller importørs sikkerhedsstillelse nedsættes inden udløbet afde første to år, hvis det efter et konkret skøn vurderes, at producenten eller importøren ikke længereudgøre en økonomisk risiko for Dansk Retursystem A/S.Til nr. 7Af den foreslåede § 9 c, stk. 3 fremgår det, at det i § 9, stk. 3, nævnte selskab m.v. årligt i 2015 –2019 betaler et beløb af den ikke-indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1, kan indtægtsføre.Betalingen tilfalder statskassen og udgør (i 2012-priser) 13,00 mio. kr. i 2015, 18,55 mio. kr. i2016, 28,00 mio. kr. i 2017, 30,45 mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr. i 2019.Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for detgenerelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes opad til det nærmeste hele ørebeløb.Forståelsen mellem Miljøministeriet og Dansk Retursystem A/S om opretholdelse af et økonomiskog miljømæssigt velfungerende pant- og retursystem indebærer bl.a., at eneretten til DanskRetursystem A/S forlænges med 3 år fra udløbet af den nuværende eneretsperiode den 31. december2016 til den 31. december 2019.Med den foreslåede § 9 c, stk. 3, tages der dels stilling til det årlige beløb af indtægtsført pant, somDansk Retursystem A/S skal betale til staten i den gældende eneretsperiode, der udløber med
14
Høringsudkast
13. december 2012
udgangen af 2016, og dels til det beløb, som Dansk Retursystem A/S årligt skal betale i denforlængede eneretsperiode fra 2017 – 2019. Samlet foreslås det således, at Dansk Retursystem A/S iperioden 2015 – 2019 betaler ca. 120 mio. kr. til staten (målt i 2012-priser).Stillingtagen til størrelsen af den årlige betaling af et beløb af den indtægtsførte pant til staten i2020 og frem vil ske efter en evaluering af pant- og retursystemet, som forventes gennemført i 2015– 2016. Gennemførelse af en beslutning om betaling af et beløb til staten i 2020 og frem vil ske meden ændring af miljøbeskyttelsesloven.Forståelsen mellem Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet indebærer desuden, at hvis deropnås enighed om en aftale om et dansk-tysk grænsepantsystem med Dansk Retursystem A/S somoperatør, skal Dansk Retursystem A/S årligt i 2015 – 2019 betale et beløb til staten af ikke-indløstpant, som selskabet i denne sammenhæng vil kunne indtægtsføre. Samlet skal der i 2015 – 2019overføres yderligere ca. 120 mio. kr. Hvis grænsepantsystemet får fuld virkning senere end 2015,vil Dansk Retursystem A/S og Miljøministeriet på ny drøfte størrelsen af de årlige beløb, somDansk Retursystem A/S skal betale til staten i forbindelse med driften af grænsepantsystemet.Den fornødne hjemmel til at sikre staten en årlig indtægt i 2015 og frem fra ikke-indløst pant, somen dansk operatør af et dansk-tysk grænsepantsystem i givet fald kan indtægtsføre, vil blivetilvejebragt i forbindelse med en ændring af miljøbeskyttelsesloven, der skal sikre den fornødnehjemmel til evt. etablering og drift af et dansk-tysk grænsepantsystem.Med det nye stk. 4 foreslås, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om indbetaling ogopkrævning af betalingen efter stk. 3, herunder regler om betaling af renter m.v.Hensigten er, at bemyndigelsen skal udmøntes i pantbekendtgørelsen, og f.eks. ske ved fastsættelseaf regler om, hvem der opkræver betalingen, frist for betaling, betaling af renter, hvis betalingenikke sker rettidig mv.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2013.
15
Høringsudkast
13. december 2012
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende retLovforslaget§1Ilovommiljøbeskyttelse,jf.lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, somsenest ændret ved § 4 i lov nr. 580 af 18. juni2012, foretages følgende ændringer:§ 9 a.Ministeren kan fastsætte nærmere reglerom driften, administrationen og kontrollen medpant- og returordninger, der er henlagt til etselskab m.v. i henhold til § 9, stk. 3. Der kanherunder fastsættes regler om1) selskabets aktiviteter og godkendelse afvisse af selskabets dispositioner, herunderselskabets pligt til ikke at drive andenvirksomhed,2) selskabets betaling af indbetalt pant oganvendelse af gebyrindtægter ioverensstemmelse med skyldige økonomiskehensyn, herunder selskabets afholdelse afadministrationsudgifter og forvaltning afgebyrindtægter,3) selskabets udarbejdelse afresultatopgørelser for gebyrområder,4) kontrol og tilsyn med selskabet, herunderregnskabsinstruks, budgetter,
16
Høringsudkast
13. december 2012
budgetopfølgning, regnskab, beretning samtrevision, revisors kontrol af selskabet ogrevisors oplysningspligt til myndighederne ihenhold til en af ministeren fastsatrevisionsinstruks,5) selskabets opbevaring af materialevedrørende registrerede tilmeldinger til pant-og returordningen i indtil fem år efter ophøraf det enkelte tilmeldingsforhold,6) selskabets tilvejebringelse og videregivelseaf oplysninger og dokumentation af enhverart om pant- og retursystemet ogadministrationen heraf samt selskabetsforhold i øvrigt til brug for myndighedernesadministration og kontrol med ordningen ogselskabet,7) selskabets opfyldelse af miljømæssigemålsætninger, håndtering af de af ordningenomfattede varer, produkter og emballagersom affald og selskabets iværksættelse afinformationskampagner,8) selskabets pligt til at udbyde selskabetsindkøb af varer og tjenesteydelser,9) selskabets overvågning af ordningen,herunder indsamling og bearbejdning af datafra producenter, importører og forhandlerem.v.,10) selskabets pligt til ved enerettens ophør atudlevere materiale, herunder registre overtilmeldinger, dokumenter og korrespondancevedrørende tilmeldingsforhold, samtdatamateriale, der er indgået i fastsættelsen afgebyrer m.v., hvis ministeren skønner, at deter nødvendigt af hensyn til opretholdelsen afet pant- og retursystem, og11) selskabets dispositioner over midler, derfør tildelingen af rettigheder til selskabet efterregler udstedt i medfør af § 9, stk. 3, eropsparet i selskabet.
1.I§ 9 a, stk. 1, nr. 10,ændres »pant- ogretursystem, og« til: »pant- og retursystem,«.
2.I§ 9 a, stk. 1, nr. 11,ændres »selskabet.« til:»selskabet, og«.
3.I§ 9 a, stk. 1,indsættes somnr. 12:»12) selskabets m.v. fastsættelse afsikkerhedsstillelse for betaling af pant oggebyrer, jf. stk. 2, nr. 5, herunder om beregningog efterfølgende regulering afsikkerhedsstillelsens størrelse og frigivelse afsikkerhedsstillelse.«
17
Høringsudkast
13. december 2012
Stk. 2.Ministeren kan i forbindelse med, at enordning iværksættes af et selskab m.v. efter § 9,stk. 3, hvortil der er tilslutningspligt efter reglerfastsat af ministeren efter § 9, stk. 2, endviderefastsætte regler om1) forhandleres m.v. pligt til at betale gebyrtil selskabet m.v. til hel eller delvis dækningaf de udgifter, der er forbundet medadministrationen m.v. af ordningen,2) forhandleres m.v., producenters ogimportørers pligt til at lade sig registrere hosselskabet og meddele selskabet m.v. og enregistreret eller statsautoriseret revisor enhveroplysning til brug for administrationen ogkontrollen med ordningen, herunder atoplysningerne skal meddeles i en bestemtform og bekræftes af en registreret ellerstatsautoriseret revisor,3) revisors bearbejdning og videregivelse afoplysninger til myndighederne og selskabetm.v., herunder at visse oplysninger ikke ellerkun i bearbejdet form må videregives afrevisor til selskabet m.v., og4) pligt for producenter og importører til atbetale pant til selskabet m.v. for markedsførtevarer, produkter eller emballager.
4.I§ 9 a, stk. 2, nr. 3,ændres »selskabet m.v.,og« til: »selskabet m.v.,«
5.I§ 9 a, stk. 2, nr. 4,ændres »emballager.« til:»emballager, og«
6.I§ 9 a, stk. 2,indsættes somnr. 5:»5) pligt for producenter og importører til atstille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer tilselskabet m.v. og om, at visse producenter ogimportører ikke skal stille sikkerhed.«§ 9 c.Det i § 9, stk. 3, nævnte selskab m.v.kan indtægtsføre pant, der er indbetalt tilselskabet, som ikke er indløst, hvis indtægten erendeligt godtgjort i overensstemmelse med godog forsigtig regnskabspraksis ifølge erklæringfra selskabets revisor.Stk. 2.Ministeren fastsætter nærmere reglerom, til hvilke formål indtægtsført pant kananvendes. Det kan herunder bestemmes, at denindtægtsførte pant skal anvendes tilalmennyttige formål.7.I§ 9 c,indsættes somstk. 3 og 4:
18
Høringsudkast
13. december 2012
»Stk.3.Det i § 9, stk. 3, nævnte selskab m.v.betaler årligt i 2015-2019 et beløb af den ikke-indløste pant, som selskabet m.v. efter stk. 1,kan indtægtsføre. Betalingen tilfalderstatskassen og udgør 13,00 mio. kr. i 2015,18,55 mio. kr. i 2016, 28,00 mio. kr. i 2017,30,45 mio. kr. i 2018 og 31,45 mio. kr. i 2019.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte nærmereregler om indbetaling og opkrævning afbetalingen efter stk. 3, herunder regler ombetalingsperiode, renter.«§2Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
19