Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København KDen 6. december 2012
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed en rapport samt et resumé af rapporten, somMiljøstyrelsen netop har offentliggjort.Den tidligere miljøminister igangsatte den undersøgelse, der afrapporteres i vedlagte rapport.Formålet med rapporten var at afdække, om der var behov for etablering af behandlingskrav forgipsaffald.I rapporten undersøges de miljø- og samfundsøkonomiske effekter af fire forskellige behandlinger afgipsaffald fra nedrivning og renovering af bygninger. Rapporten viser, at miljøpåvirkningerneknyttet til behandling af gipsaffald generelt er små. Det resulterer i, at indsamling og transport samtudnyttelse af restfraktioner fra gipsaffaldet har relativ stor betydning for resultaterne. Rapportenviser, at der ikke er meget store miljøpotentialer ved at vælge den ene behandlingsform frem enanden, men anvendelse af gipsaffald i gipsplader eller til cementproduktion har dog en bedremiljøprofil end anvendelse i kompost eller som afdækningsmateriale.De samfundsøkonomiske omkostninger ved de fire behandlingsformer er relativt ens, dog kankompostløsningen for gips der indsamles via genbrugspladser være meget omkostningsfuld, når derindregnes omkostningerne til læsbaserede prøvetagninger af gipsaffaldet.På baggrund af rapporten har jeg bedt Miljøstyrelsen om at sende udkast til bestemmelsernebehandlingskrav for dansk gipsaffald i høring. Behandlingskravene skal sikre, at gipsaffaldetbehandles på den miljømæssigt bedste måde efter affaldshierarkiet, ved genanvendelse til gipsplade-og cementproduktion sammenlignet med metoder der rangerer lavere i affaldshierarkiet.Udkast til bestemmelserne om det kommende genanvendelseskrav skal herefter notificeres til EU-Kommissionen og de øvrige EU medlemslande efter reglerne i informationsproceduredirektivet, førbestemmelserne kan udstedes og træde i kraft. Notifikationen er nødvendig, da der fastsættestekniske krav, som ikke er implementering af direktivfastsatte krav, og notifikationen er samtidigt enforudsætning for bestemmelsernes anvendelse også for dansk gipsaffald, der eksporteres tilbehandling. Det kan desværre ikke udelukkes, at Kommissionen eller andre medlemslande vil gøreindsigelse imod, at behandlingskravet også skal gælde ved eksport under henvisning til, at det er enkonsekvens af EU's transportforordning, at relativt uproblematisk affald som gipsaffald, der handlesmed henblik på at nyttiggøre affaldet, først og fremmest har karakter af en vare. Dermed gælderIndre Markeds regler, og Kommissionens argumentation kan blive, at der i konsekvens heraf skalvære frit valg mellem nyttiggørelsesformer, når dette affald handles mellem landene.Jeg vurderer imidlertid, at det er væsentligt, at behandlingskravet også skal respekteres ved eksportaf gipsaffald. Gipsaffald skal anvendes på den miljømæssigt bedste måde, dvs. til gipsplader ogcement, og det sikrer vi ikke, hvis gipsaffaldet samtidigt kan eksporteres frit til billigere, menmindre værdiskabende behandlingsformer som f.eks. afdækning efter transportforordningen. Dette
Miljøministeriet•Børsgade 4•1215•København KTlf. 72 54 60 00•Fax 33 32 22 27•CVR 12854358•EAN 5798000862005•[email protected]•www.mim.dk
vil efter min opfattelse være i strid med affaldsdirektivets hierarki for behandlingsformer, hvorgenanvendelse har en højere prioritet end andre former for nyttiggørelse. I konsekvens af EU'ssamlede engagement og øgede fokus på ressourceeffektivitet må vi også som medlemslande kunnesikre den miljømæssigt bedste affaldsbehandling.Jeg vil orientere udvalget om de bestemmelser, der notificeres efter høringen, og forløbet afnotifikationsprocessen.
Ida Auken
/
Claus Torp
2