Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1162003_0001.png
1162003_0002.png
1162003_0003.png
1162003_0004.png
1162003_0005.png
Miljøudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer3. oktober 2012
Lovprogrammet for folketingsåret 2012-13 på Miljøministeriets områdeVedlagt følger til orientering uddrag af Regeringens lovprogram på Miljømini-sterens område.
Med venlig hilsen
Morten Villumsen,Udvalgssekretær
1/5
MILJØMINISTEREN

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Virksomheders adgang til

genbrugspladser på tværs af kommunegrænser) (Okt I)

Forslaget vedrører adgang for virksomheder til at aflevere affald pågenbrugspladser i en anden kommune end hjemkommunen. Formåleter, at virksomheder – eksempelvis håndværkervirksomheder – somarbejder i en anden kommune end hjemkommunen, kan aflevere affal-det på genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdet udføres.

Ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om betalingsregler for

spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om vurdering og sty-

ring af oversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer (Bemyndigelse til

fastsættelse af regler om oversvømmelseskort, digital fremsendelse

af oversvømmelseskort og risikostyringsplaner m.v.) (Okt I)

Forslaget vedrører især spildevandsforsyningsselskabers udarbejdelseaf oversvømmelseskortog oplysninger i øvrigt vedrørende sandsynlig-hed for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spilde-vandsanlæg. Materialet er til brug for grundejere, spildevandsforsy-ningsselskaber og kommuner i forbindelse med udarbejdelse af kom-munale klimatilpasningsplaner.Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sam-men” fra oktober 2011 og aftalen om kommunernes økonomi for 2013.

Lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger

om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse

af handel med ulovligt fældet træ (Okt I)

Lovforslaget giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte en rækkeadministrative bestemmelser med henblik på at kunne udmønte EU-forordningerne om bekæmpelse af handlen med ulovligt fældet træ ogtræprodukter.

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ændring af godtgørelsesord-

ningen i forbindelse med boringer) (Okt I)

Forslaget vedrører godtgørelse til lodsejere, der udlægger 25m-bræmmer omkring vandboringer, og hvor vandboringer ikke ligger påderes matrikel.
2/5

Lov om udbyttedeling ved anvendelse af genetiske ressourcer (Nov

I)

Forslaget indeholder regler med henblik på Danmarks ratifikation afNagoya protokollen til Biodiversitetskonventionen om adgang til gene-tiske ressourcer og udbyttedeling ved deres anvendelse. Forslaget inde-bærer bl.a. et forbud mod anvendelse af genetiske ressourcer, der ererhvervet i strid med bestemmelser om adgang til disse ressourcer i delande, de kommer fra.

Ændring af lov om Kort- og Matrikelstyrelsen (Udmøntning af den

Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2011-15) (Nov I)

Lovforslaget er et led i den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi ogudmønter et element i aftalen om kommunernes økonomi for 2013 ogen efterfølgende aftale med KL fra september 2012. Forslaget vedrørerendvidere justeringer som følge af, at opgaver vedrørende søopmålinger overført til Kort- og Matrikelstyrelsen.

Ændring af lov om kemiske stoffer og produkter (Biocider og na-

nomaterialer) (Nov II)

Forslaget vedrører oprettelse af og indberetning til et nyt register vedrø-rende nanomaterialer. Denne del af forslaget følger op på aftalerne omfinansloven for 2012. Lovforslaget vedrører endvidere en række æn-dringer som følge af en ny EU-forordning om biocidmidler, som blevvedtaget i maj 2012.

Lov om betalingsregler og spildevandforsyningsselskaber (Tilpas-

ning af reglerne vedrørende takstfinansiering af spildevandshånd-

tering – klimatilpasning) (Dec I)

Lovforslaget vedrører en ændring af reglerne om takstfinansiering afspildevandshåndtering med henblik på at styrke kommunernes arbejdemed klimatilpasning og sikre medfinansiering fra spildevandsforsy-ningsselskaber. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Dan-mark, der står sammen” fra oktober 2011 og aftalen om kommunernesøkonomi for 2013.

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Anvendelse af indtægtsført

pant) (Feb II)

Forslaget skal sikre, at indtægtsført pant kan overføres fra Dansk Retur-system A/S til staten.
3/5
Lovforslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.

Ændring af lov om kemikalier (Strafskærpelse m.v.) (Feb II)

Forslaget vedrører en styrket håndhævelsesindsats mod anvendelsen ogimporten af ulovlige sprøjtemidler. Forslaget indebærer skærpede bøde-takster, som vil være vejledende for politi og domstole. Forslaget ved-rører også regler om retten til erhvervsmæssig anvendelse af bekæm-pelsesmidler.

Ændring af lov om planlægning (Feb II)

Forslaget indebærer, at kommuner med vanskeligt stillede landdistrik-ter får mulighed for i højere grad at vægte udvikling og vækst i disseområder på baggrund af kommunernes planlægning og ved en afvej-ning af hensyn til natur, landskab og erhverv. Forslaget vedrører herud-over visse bestemmelser om helårsboliger og erhverv i landzone, plan-lægning i kystnærhedszonen og planlægning for udvalgsvarehandel.Forslaget indebærer endelig, at bestemmelser om tilslutningspligt m.v.til fællesantenneanlæg i gældende lokalplaner skal miste deres gyldig-hed efter en overgangsperiode på to år fra lovforslagets ikrafttræden.

Ændring af lov om miljømål m.v. for vandforekomster og interna-

tionale naturbeskyttelsesområder (Revision af plankonceptet) (Feb

II)

Der gennemføres en evaluering af erfaringerne med 1. generation af destatslige vand- og Natura 2000-planer og de foreløbige erfaringer medforberedelsen af de opfølgende vandhandleplaner og Natura 2000-handleplaner. Der vil på denne baggrund blive foreslået et ændret plan-koncept, som skal sikre en smidigere, enklere og mere effektiv plan-lægning og med fokus på inddragelse af interessenter på området.

Ændring af lov om kolonihaver (Prisfastsættelse af kolonihave-

grunde) (Feb II)

Forslaget vedrører reglerne om prisfastsættelse af kolonihavegrunde.Forslaget indebærer, at der fastsættes en ny bestemmelse i kolonihave-loven, som giver statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihave-formål mulighed for at fastsætte lejen lavere end markedspris, såledesat der kan tages eksempelvis social hensyn i den enkelte kommune.Forslaget skal ses i sammenhæng med, at Statsforvaltningen Hovedsta-den i en sag om Københavns Kommunes fornyelse af aftaler om udleje
4/5
af kolonihavearealer udtalte, at kommunernes udleje af arealer til kolo-nihaveformål skulle ske til markedspris.
5/5