Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1268900_0001.png
1268900_0002.png
1268900_0003.png
1268900_0004.png
NOTAT
1. juli 2013
Referat af EPSCO-rådsmødet den 20. juni 2013(beskæftigelsesdelen)
J.nr. 2013-3459JAIC/bik

Generelt

Det sidste formelle EPSCO under det irske formandskab.Der var to politiske debatter med fulde bordrunder om henholdsvis det europæiskesemester – inkl. vedtagelsen af landespecifikke anbefalinger - og ungeledighed.Følgende sager blev endvidere behandlet:En fremskridtsrapport om håndhævelsesdirektivetVedtagelse af generel indstilling om forslaget til et direktiv om pensionsrettig-heder.En fremskridtsrapport om Fonden til de mest udsatte.Rådskonklusioner om sociale investeringer.Vedtagelse af generel indstilling forordningen om GlobaliseringsfondenEn fremskridtsrapport om direktivforslaget om kvinder i bestyrelser, hvor DKog en række andre lande afgav en erklæring, hvori man afviste direktivforsla-get.En fremskridtsrapport om ligebehandlingsdirektivet.Rådskonklusioner om kvinder i medier.

Indberetning

Mødet blev ledet af den irske minister for job, virksomheder og innovation, Mr.Richard Bruton, og minister for social beskyttelse, Ms. Joan Burton. Kommissio-nen var repræsenteret ved kommissær Laszlo Andor og viceformand Viviane Re-ding.Fra Danmark deltog beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

Dagsordenspunkt 3: Det Europæiske Semester 2013

- Politisk debatDet irske formandskab bemærkede i sin indledning, at processen omkring det euro-pæiske semester udvikles år for år, samt at man var opmærksom på, at nogle med-lemslande fandt, at der ikke havde været tilstrækkelig tid til arbejdet. Et andet temavar, hvordan samarbejdet mellem de forskellige rådsformationer kunne forløbe såtilfredsstillende som muligt.Kommissær Andor lagde vægt på det fortsatte behov for reformer, samt at de lan-despecifikke anbefalinger spillede en vigtig rolle i den forbindelse. Redskaber medkvantitative mål skulle udvikles, og arbejdsmarkedets parter skulle spille en rolle.Der var behov for en indsats på en lang række områder, herunder for at sikre pensi-onssystemernes bæredygtighed, bekæmpe ungdomsledighed, bekæmpe fattigdom,forbedre integration af romaer mv.
Formanden for Beskæftigelseskomitéen (EMCO), fandt, at der havde været et vel-fungerende samarbejde mellem ligeværdige komiteer. De landespecifikke anbefa-linger var resultat af dette arbejde, som havde været udført året igennem, og somhavde resulteret i nogle gennemarbejdede landespecifikke anbefalinger. Mangemedlemslande havde fokus på reformer, og flere ville følge efter.Formanden Komitéen for Social Beskyttelse (SPC), fandt ligeledes, at der havdeværet en god proces og et godt samarbejde med de øvrige komitéer. Multilateralovervågning var et væsentligt element i arbejdet i komiteen. Det var nødvendigtogså at lave anbefalinger indenfor Komitéen for Social Beskyttelses kompetence-område på grund af de socialøkonomiske konsekvenser af krisen. Merværdien iprocessen lå hovedsageligt i støtten til implementering.En del lande orienterede om igangværende reformer, herunder reformer af de of-fentlige arbejdsformidlinger, arbejdsløshedsydelser og de aktive arbejdsmarkeds-politikker. Endvidere reformer på pensionsområdet, herunder ved at sammenkoblepensionsalderen med den forventede levetid. Endelig blev behovet for at skabe ar-bejdspladser fremhævet af bl.a. DK.Flere lande anderkendte betydningen af Europa 2020-strategien/Det EuropæiskeSemester, særligt i en krisetid, hvor medlemslandene havde et fælles ansvar for atrette op på den økonomiske situation. Mange fandt, at processen var velegnet til atidentificere og evaluere problemer samt i forhold til at forpligte sig til reformer.

Dagsordenspunkt 11: Unges beskæftigelse

- Politisk debatDet irske formandskab henviste til Kommissionens kommende meddelelse om un-geledighed. Medlemslandene burde have konkrete programmer for implementeringaf ungegarantien inden årets udgang. Mobilitet skulle bl.a. fremmes gennem initia-tivet ”Your first EURES-job”, og der skulle gennemføres reformer af uddannelses-systemerne for at tilpasse kompetencer til arbejdsmarkedernes behov.Kommissær Andor oplyste, at meddelelsen var blevet vedtaget dagen før. Dennebyggede videre på ungegarantien og ungeinitiativet og havde fokus på implemente-ring. Der var vægt på regioner med en særlig høj ungeledighed, og man foreslog"front loading" ved at afsætte 6 mia. euro til hurtigt aktion. Kommissionen opfor-drede Rådet til hurtigt at vedtage socialfondsforordningen samt til at accelererepartnerskabsaftalen. Der var fokus på mobilitet, og foruden ovennævnte EURES-initiativ var der ligeledes initiativet om tættere samarbejde mellem arbejdsformid-linger (PES). Endelig ville Kommissionen om få uger offentliggøre initiativet omen europæisk alliance for praktikpladser.EFlere lande orienterede om deres igangværende arbejde med at implementere un-gegarantien, og der blev generelt udtrykt støtte til, at medlemsstaterne skulle udar-bejde planer for implementeringen. Initiativer i medlemslandene vedrørte blandtandet tilvejebringelse af tilstrækkelige praktikpladser, bedre overgange mellemskole og arbejde, at tilpasse kvalifikationer til arbejdsmarkedernes behov, økono-
2
misk støtte til virksomheder, sektorer eller regioner, individuel støtte/rådgivning ogvekseluddannelse.Endelig blev det understreget, at ungeledighed også skulle ses indenfor rammerneaf den almindelige ledighed, og at jobskabelse var centralt i forhold til at bekæmpeungeledigheden og opfylde ungegarantien.En række lande lagde vægt på behovet for finansiering samt hurtig vedtagelse afstøtte fra EU Socialfond, inkl. opbakning til front loading, samt til at Den Europæi-ske Investeringsbank kunne støtte innovation og nye virksomheder for derigennemat skabe arbejdspladser.Endelig blev der lagt vægt på betydningen af mobilitet og udtrykt støtte til dekommende initiativer vedrørende PES og EURES.

Dagsordenspunkt 1: (nu AOB): Håndhævelsesdirektivet

- FremskridtsrapportDet irske formandskab henviste til den udsendte fremskridtsrapport. Formandska-bet havde håbet, at punktet kunne sættes på dagsordenen til generel indstilling. Påtrods af intensive diskussioner om balancen mellem retten til at levere serviceydel-ser og retten til at beskytte arbejdstagerne mod social dumping, havde det ikke væ-ret muligt at forene de forskellige holdninger til kernespørgsmål i forslaget.Kommissær Andor bemærkede, at der havde været gjort fremskridt på store dele afdirektivet under indeværende og tidligere formandskaber og opfordrede medlems-landene til at udvise fleksibilitet i de videre forhandlinger.Ingen medlemslande tog ordet, og det irske formandskab noterede sig, at Rådet togfremskridtsrapporten til efterretning.

Dagsordenspunkt 2: Direktiv om supplerende pensionsrettigheder

- Generel indstillingDet irske formandskab nævnte i sin indledning, at forslaget i forskellige udform-ninger havde været forhandlet siden 2005, og at hensynet til at sikre mobilitet samtbæredygtige pensionssystemer kun havde gjort forslaget vigtigere. Det foreliggen-de omfattede alene personer, der skiftede job og flyttede til en anden medlemsstat.Det var frivilligt at opstille de samme pensionsrettigheder for personer, der flyttedeindenfor fællesskabet.Endvidere oplyste det irske formandskab, at man havde indsat en ny betragtning,som eksplicit anerkendte arbejdsmarkedets parters autonomi på området.DK understregede, at man havde et stærkt pensionssystem i Danmark, som manønskede at bibeholde, og som baserede sig på aftaler mellem parterne. Yderligereet landstøttede eksplicit tilføjelsen af betragtningen.
3
Det irske formandskab konkluderede, at forslaget var vedtaget inklusiv den ny be-tragtning.

Dagsordenspunkt: Vedtagelse af lovgivningsmæssige a-punkter

A-punkts-listen blev vedtaget.
4