Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1206565_0001.png
1206565_0002.png
1206565_0003.png
1206565_0004.png
1206565_0005.png
1206565_0006.png
1206565_0007.png
1206565_0008.png
1206565_0009.png
Tale til samråd i Folketinget Ligestillings-udvalg om regeringens besvarelse af EU-kommissionens høring[Det talte ord gælder]Frederiksholms Kanal 211220 KøbenhavnPostboks 2123 Kwww.lige.dk1015 København Kwww.km.dkTelefon 2268 8565E-post [email protected]
Spørgsmål B stillet af Fatma Øktem (V)”Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til EU-Kommissionens forslagom en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer iBørsnoterede selskaber?”

Ministeren

Dato: 9. januar 2013J.nr. 2012 - 7605/Rohde, Louise
Spørgsmål C stillet af Fatma Øktem (V)”Mener ministeren, at det giver mening at indføre den danske model for flerekvinder i ledelse, når der er fremsat et forslag til et minimumsdirektiv fra EU-Kommissionen om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmed-lemmer i børsnoterede selskaber, der i sig selv er mere indgribende endden danske model?”
Svar:Først vil jeg gerne starte med at takke for invitationentil at komme her i dag.Jeg vil besvare begge spørgsmål under ét.Sidste år vedtog vi de lovforslag, der skal føre den dan-ske model for flere kvinder i bestyrelser ud i livet. Detglæder jeg mig selvfølgelig over.Vi havde i forbindelse med 2. behandlingen af lovforsla-get mulighed for kort at drøfte Kommissionens direktiv-forslag.
Inden jeg går i gang med at forklare regeringens hold-ning til direktivet nærmere, vil jeg gerne sige, at jeg erbekendt med, at Folketinget har afgivet en begrundetudtalelse til Kommissionen, hvor et flertal i Folketingettilkendegiver, at det ikke mener, at nærhedsprincippeter overholdt.Jeg anerkender selvfølgelig fuldt ud, at det er en mulig-hed, som er givet Folketinget, men som det vil være fler-tallet bekendt, er regeringen ikke enig i denne vurde-ring. Jeg skal senere i talen komme tilbage til, hvorforregeringen ikke er det.[Grund- og nærhedsnotat]Først vil jeg redegøre for regeringens holdning tilindholdet i Kommissionens forslag om en mere ligeligkønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer ibørsnoterede selskaberRegeringen har den 7. december sendt et grund- ognærhedsnotat til Europaudvalget og til Ligestillingsud-valget til orientering.I grund- og nærhedsnotatet beskrives regeringens vur-dering af Kommissionens forslag.Derfor vil min besvarelse af spørgernes første spørgs-mål om regeringens holdning til EU-kommissionens for-slag tage udgangspunkt i dette notat.Jeg vil starte kort med at skitsere Kommissionensforslag til direktiv og derefter komme ind på voresvurdering.
Side 2
Side 3
[Om direktivet]Ifølge direktivet skal medlemslandene sørge for, at allebørsnoterede selskaber, hvor det underrepræsenteredekøn udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsen, udpegerkandidater til bestyrelsen på baggrund af en sammen-lignende analyse af kvalifikationer med udgangspunkt ien klar, kønsneutral og transparent udpegnings-procedure.Hvis to kandidater er lige kvalificerede, skal der givesfortrinsstilling til det underrepræsenterede køn.Målet med udpegningsproceduren er en målsætning om40 pct. kvinder i bestyrelserne i de børsnoterede sel-skaber pr. 1. januar 2020.For de statsejede selskaber skal dette nås den 1. januar2018.De børsnoterede selskaber skal desuden sætte indivi-duelle mål for repræsentation af begge køn i direktio-nen senest den 1. januar 2020 og for statsejede den 1.januar 2018.Selskaberne skal årligt rapportere til de nationale myn-digheder om den kønsmæssige sammensætning af de-res bestyrelse.Hvis et børsnoteret selskab ikke opfylder 40 pct. mål-sætningen, skal selskabet redegøre overfor de nationalemyndigheder for, hvordan der vil blive rettet op på for-holdet.
Side 4
[Regeringens vurdering]Regeringens foreløbige generelle holdning er positivover for initiativer, der kan styrke en mere ligelig køns-fordeling i virksomheders bestyrelser.Vi er dog skeptiske over for direktivet på grund afuklarhed om rækkevidden af forpligtelserne.Det er blandt andet uklart, om det er metoden til at op-nå målsætningen på de 40 pct. af det underrepræsente-rede køn eller selve målsætningen på 40 pct., der erbindende.Som jeg tidligere har slået fast, er regeringen imod kvo-ter for kønsfordelingen i bestyrelser.Vi mener, at initiativer til fremme af ligestilling i besty-relser bør være fleksible i forhold til virksomhedernesspecifikke rammer og respektere ledelsesretten.Derfor vil vi nu arbejde for, at direktivet tydeliggøres, såder ikke er tvivl om, at det ikke drejer sig om kvoter.Det kommer til at ske, når vi i de kommende forhandlin-ger skal drøfte både forståelsen og præciseringer i selveordlyden af direktivet. Det sker i første omgang i Rådetsarbejdsgruppe på embedsmandsniveau.
Derudover er det regeringens holdning, at direktivfor-slaget bør indeholde en undtagelsesbestemmelse formedlemsstater, der har indført nationale initiativer til atsikre en mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede virk-somheder.Det er uklart, hvilke krav der stilles til de nationale tiltagmed den nuværende formulering af undtagelsesbe-stemmelsen. Det mener regeringen også bør tydeliggø-res.Vi vil selvfølgelig arbejde for, at den danske lovgivningkan komme ind under undtagelsesbestemmelsen.[Overholdelse af nærhedsprincippet]Som I har kunnet læse i grund- og nærhedsnotatet, såfinder regeringen – i modsætning til flertallet i Folketin-get – at nærhedsprincippet er overholdt.Det mener vi fordi en vurdering af nærhedsprincippetikke handler om, hvorvidt vi bryder os om indholdet idirektivet eller ej. Vurderingen går på, om formålet forden påtænkte handling i tilstrækkelig grad kan opfyldesaf medlemsstaterne, eller om den bedre kan nås på EU-plan.Ved vurderingen af nærhedsprincippet skal vi derfor ik-ke se på, om Danmark eller et andet enkelt land har engod lovgivning. Der laves en helhedsvurdering af allelandenes indsatser. Det er også det, der fremgår afKommissionens gennemgang af nærhedsprincippet i di-rektivforslaget.
Side 5
Kommissionen har undersøgt de forskellige landes lov-givning og initiativer, og på den baggrund finder Kom-missionen, at formålet om en mere ligelig kønsfordelingi børsnoterede selskaber ikke er opnået nationalt påtrods af flere opfordringer.Der er således kun sket en øgning af antallet af kvindeli-ge bestyrelsesmedlemmer i de større selskaber i EU påca. 1,5 Pct. point om året.Gennemsnitligt er 86,3 % af alle bestyrelsesmedlemmermænd. Men der er store forskelle landene imellem, fxhar lande som Malta og Ungarn slet ikke nogen kvinde-lige bestyrelsesmedlemmer overhovedet.Og en række lande i EU har ikke taget initiativ til hver-ken lovgivning eller frivillige initiativer for at øge antal-let af kvinder i bestyrelser.I direktivet giver Kommissionen helt konkret følgendebegrundelser for, hvorfor nærhedsprincippet er opfyldt:1. Der er hjemmel i traktaten til særlige foranstaltnin-ger til fremme af ligestilling.2. Medlemsstaterne har haft rig mulighed for at foreta-ge effektive foranstaltninger. Det fremgår tydeligt, atindividuelle tiltag ikke vil være tilstrækkelige.3. Mange medlemsstater tøver, fordi det kan pålæggenationale virksomheder konkurrencemæssige ulem-per.4. Det har negativ virkning på virksomhedernes græn-seoverskridende investeringer og etablering af dat-tervirksomheder, når reglerne er uens i EU.
Side 6
Disse begrundelser er den danske regering enige i.Derfor kan vi heller ikke støtte en begrundet udtalelsetil Kommissionen.
Side 7
[Begrundet udtalelse/Gult kort]Jeg vil også gerne her i dag pointere, at når regeringenikke ønsker at støtte en begrundet udtalelse til Kommis-sionen, så er det ikke fordi, at vi ønsker at indføre kvo-ter af bagvejen. For nu at bruge en terminologi, somnogle her i udvalget tidligere har brugt.Når det kommer til direktivet og afgivelse af en begrun-det udtalelse, er det vigtigt at skelne mellem to ting:Afgivelse af en begrundet udtalelse – der kan ende medet såkaldt gult kort til Kommissionen, handler om, hvor-vidt nærhedsprincippet er overholdt. Det er én ting.Her er regeringen enig med Kommissionen i, at EU godtkan regulere området. Det har EU gjort før – også underden tidligere regering – hvor der er fx indført ens defini-tioner på forskelsbehandling og regler for forbud modchikane.Noget andet er selve indholdet i direktivet – og her erregingen stadig imod regulering via kvoter.Medmindre Kommission får et gult kort, går forhandlin-gerne i gang.I forhandlingerne vil vi bl.a. arbejde for, at direktivet ty-deliggøres, så der ikke er tvivl om, at det ikke drejer sigom kvoter
[Spørgsmål C]Og så til Fru Fatma Øktems andet spørgsmål, om det givermening at indføre den danske model, når Kommissionenhar fremsat et direktiv, som er mere vidtgående end dendanske model.Som jeg har sagt før, så er direktivet uklart i sine formule-ringer. Derfor er det på nuværende tidspunkt vanskeligtat sige noget præcist om, hvorvidt Kommissionens modeler mere vidtgående end den danske model.Der er tale om to meget forskellige modeller eller metodertil at opnå en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser. Deter klart, at regeringen synes, den danske model er denbedste.Jeg har noteret mig, at også langt de fleste erhvervsorga-nisationer i deres høringssvar til direktivet har sammeholdning. Det fremgår af det supplerende Grund- og nær-hedsnotat, som også er sendt til Ligestillingsudvalget tilorientering.Derudover vil jeg sige, at det kan tage lang tid – flere år –før direktivforslaget er vedtaget – hvis det vedtages.Dertil kommer, at direktivet kan nå at komme til at se me-get anderledes ud i løbet af den kommende proces.
Side 8
Direktivet kan i løbet af forhandlingerne ændre indhold.Først skal der opnås kvalificeret flertal for direktivforsla-get i Rådet, hvilket først skal ske i arbejdsgruppen på em-bedsmandsniveau. Herefter vil der skulle nås frem til enenighed med Europa-Parlamentet.
Regeringens holdning er, at vi har behov for at fremme li-gelig kønsfordeling i danske institutioners og virksomhe-ders bestyrelser lige nu! Derfor holder vi selvfølgelig fast i
den lovgivning, vi vedtog den 14. december om flerekvinder i bestyrelser.Dertil kommer at hvis vi skal have mulighed for at faldeunder den undtagelsesbestemmelse, som denne er be-skrevet i direktivforslaget – så den danske model erstatterforpligtelserne i direktivet – så skal den danske modelvære indført,førdirektivet træder i kraft.[Afrunding]Så samlet mener jeg, det giver god mening – endda rigtiggod mening - at indføre den danske model.I forhold til Kommissionens forslag, er regeringensholdning - som jeg også før har sagt – at vi ikke er imodregulering på EU-niveau, når det gælder ligestilling.Vi afventer selvfølgelig det samlede udfald af de natio-nale parlamenters vurdering af direktivforslaget - her-under om der kan samles flertal for et gult kort.Men ellers er regeringens holdning, at vi går konstruk-tivt ind i forhandlingerne – og arbejdet med at få tekstenpræciseret, og give direktivet den fleksibilitet i forholdtil virksomhederne, som vi mener, er helt centralt, ogsom kendetegner den danske model.Tak for ordet.
Side 9