Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
EUROPA-KOMMISSIONEN
PRESSEMEDDELELSEBruxelles, den 14. november 2012
Kvinder i bestyrelsen: Kommissionen foreslår mål på 40%Europa-Kommissionen har i dag truffet foranstaltninger til at bryde det glasloft, som forsatforhindrer kvalificerede kvinder i at få topstillinger i Europas største selskaber.Kommissionen har fremlagt et lovgivningsforslag med det mål at opnå, at detunderrepræsenterede køn skal udgøre 40 % af de menige bestyrelsesmedlemmer ibørsnoterede selskaber, med undtagelse af små og mellemstore virksomheder. I dagdomineres bestyrelserne af det ene køn: mænd sidder på 85 % af de menigebestyrelsesposter og på 91,1 % af de ledende bestyrelsesposter, mens kvinder tegner sigfor henholdsvis 15 % og 8,9 %. På trods af stor offentlig debat og nogle frivillige initiativerpå nationalt og europæisk plan har situationen ikke ændret sig meget de senere år: der erregistreret en gennemsnitlig stigning i antallet af kvindelige bestyrelsesmedlemmer på blot0,6 procentpoint pr. år siden 2003.Det er grunden til, at Kommissionen i dag foreslår EU-lovgivning for hurtigere at nå fremtil en mere ligelig kønsfordeling i europæiske selskabers bestyrelser. Forslaget blevpræsenteret i fællesskab af næstformand VivianeReding(Retlige anliggender,grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab), næstformand AntonioTajani(Erhvervsliv og iværksætteri), næstformand JoaquínAlmunia(Konkurrence)næstformand OlliRehn(Økonomiske og monetære anliggender), kommissær MichelBarnier(Det indre marked og tjenesteydelser) og kommissær LázslóAndor(Beskæftigelse og sociale anliggender).Kommissionens forslag i dag er en reaktion på de mange opfordringer fra Europa-Parlamentet, som med overvældende flertal gentagne gange har anmodet om lovgivningom ligestilling mellem mænd og kvinder i virksomhedsledelse, navnlig i beslutninger af6. juli 2011og13. marts 2012.
IP/12/1205
I det foreslåede direktiv fastsætteset mål om, at det underrepræsenterede kønskal besætte 40 % af de menige bestyrelsesposteri børsnoterede selskaber.Selskaber, hvor andelen af det underrepræsenterede køn er på under 40 % afdemenige bestyrelsesmedlemmer,vil blive stillet over for et krav om, at de skal udpegemedlemmerne på grundlag af ensammenlignende analyse af de enkeltekandidaters kvalifikationerved hjælp af klare, kønsneutrale og utvetydige kriterier.Hvis kvalifikationerne er de samme, har det underrepræsenterede køn forrang. Måletom, at det underrepræsenterede køn skal tegne sig for mindst 40 % af de menigebestyrelsesposter, skal være opfyldt senesti 2020,mensoffentlige virksomheder–som de offentlige myndigheder udøver en dominerende indflydelse over – får to årmindre, dvs. indtil2018.Forslaget forventes at gælde ca. 5 000 selskaber i EU. Detomfatter ikke små og mellemstore virksomheder (selskaber med under 250 ansatte ogen årlig omsætning på verdensplan på højst 50 mio. EUR) eller selskaber, der ikke erbørsnoterede.José Manuel Barroso, formand for Europa-Kommissionen, udtaler: "Europa-Kommissionens forslag i dag skal ses som et svar på de mange opfordringer fra Europa-Parlamentet om at gøre en indsats på EU-plan for at skabe større ligestilling iselskabsbestyrelser. I dag beder vi store børsnoterede selskaber i Europa om at vise, at detager ligestilling i den økonomiske beslutningstagning alvorligt. Kommissionen har på mitinitiativ øget antallet af kvindelige kommissærer betydeligt, eftersom de nu udgør entredjedel."Næstformand Viviane Reding, som er EU-kommissær for retlige anliggender, tilføjer:"DenEuropæiske Union har med held slået til lyd for ligestilling mellem mænd og kvinder i over50 år. Der er dog ét område, hvor der ikke er sket nogen fremskridt:selskabsbestyrelserne. Det eksempel, som sættes af lande som bl.a. Belgien, Frankrig ogItalien, som for nylig har vedtaget lovgivning og nu begynder at se resultater, visertydeligt, at tidsbegrænset lovgivningsmæssig indgriben kan gøre hele forskellen.Kommissionens forslag sikrer, at kvindelige kandidater har forrang i forbindelse medudnævnelsenafmenigebestyrelsesmedlemmer,dogforudsatatdeerunderrepræsenterede, og at de er lige så kvalificerede som deres mandlige modparter.""Jeg skylder en stor tak til de mange medlemmer af Europa-Parlamentet, som utrætteligthar kæmpet for denne sag, og som har hjulpet mig til at få dette forslag på bordet."
11 medlemsstater indførerutilfredsstillende fremskridt
nationale
tiltag
som
følge
af
Kun 1 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer (13,7 %) i EU's største selskaber er en kvinde. Deter kun en lille forbedring i forhold til 11,8 % i 2010. Med så ringe en fremgang vil det tageca. 40 år overhovedet at nærme sig en ligelig kønsfordeling i bestyrelserne (dvs. ensituation, hvor begge køn tegner sig for mindst 40 %).Flere EU-medlemsstater er derfor selv begyndt at indføre forskellige lovpligtige regler forselskabsbestyrelser.11 medlemsstater(Belgien, Frankrig, Italien, Nederlandene,Spanien, Portugal, Danmark, Finland, Grækenland, Slovenien og Østrig)har indførtretslige instrumenterfor at skabe større ligestilling i selskabsbestyrelser. Iotte afdisse lande omfatter lovgivningen offentlige virksomheder(se faktablad medlandespecifikke oplysninger). I andre11 EU-lande er der dog hverken truffetselvreguleringsforanstaltninger eller vedtaget lovgivning.Disse forskelligelovgivningstiltag risikerer at skade det indre marked, eftersom forskellige selskabsretligeregler og sanktioner for ikke at opfylde ligestillingslovgivningen kan give erhvervslivetproblemer og have en negativ indvirkning på selskabers investeringer i andre lande.Derfor forsøger man med dagens forslag at skabe en EU-ramme for sådanne regler ompositiv særbehandling.
2
Forslagets centrale dele:•I direktivet fastsættes et mindstemål om, at det underrepræsenterede kønsenest i2020 skal besætte 40 % af de menige bestyrelsesposter i børsnoteredeselskaberi Europa eller 2018 for børsnoterede offentlige selskaber.
•Forslaget omfatter også en supplerende foranstaltning, enfleksibel kvote,dvs. en
forpligtelse for børsnoterede selskaber til at fastsætte individuelleselvreguleredemålfor begge køns repræsentation iledende bestyrelsesposter,som skal nåsinden 2020 (eller 2018 for offentlige virksomheders vedkommende). Selskaberneskal årligt oplyse, hvilke fremskridt der er gjort.
Direktivet betyder, at der foretages enminimumsharmonisering afselskabsledelseskravene,idet udnævnelserne fremover skal være baseret påobjektive kvalifikationskriterier. Derudover sikrer indbyggede garantier, at der ikkesker nogen ubetinget, automatisk forfremmelse af det underrepræsenterede køn. Ioverensstemmelse med EU-Domstolens retspraksis om positiv særbehandling skalder gives prioritet til kandidaten af det underrepræsenterede køn, hvisvedkommende har samme kvalifikationer, medmindre enobjektiv vurdering,hvori der tages hensyn til alle de kriterier, der er specifikke for de enkeltekandidater,taler til fordel for kandidaten af det modsatte køn. I medlemsstater,hvor man allerede har indført en effektiv ordning, vil det være muligt at opretholdedenne, forudsat at den er lige så effektiv som den foreslåede ordning med hensyntil at opnå målet om, at det underrepræsenterede køn skal udgøre 40 % af menigebestyrelsesmedlemmer i 2020. Det står også medlemsstaterne frit for at indføreordninger, der går videre end den foreslåede ordning.•Medlemsstaterne skal indføre hensigtsmæssigesanktioner,der har enafskrækkende virkning, over for de selskaber, der ikke overholder direktivet.og proportionaliteti forslaget: Målet på 40 % gælderbørsnoterede selskaberpå grund af deres økonomiske betydning og storesynlighed. Forslaget gælder ikke små og mellemstore virksomheder. 40 %-måletgældermenige bestyrelsesposter.I overensstemmelse med princippet ombedre reguleringer direktivet en midlertidig foranstaltning og forventes atudløbei 2028."Denne foranstaltning skal træffes for hurtigere at skabe en ligelig kønsfordeling i Europasbørsnoterede selskaber. Den bliver unødvendig den dag, hvor der er gjort fremskridt påområdet," tilføjer næstformand Viviane Reding.
•Kvalifikationer og merit forbliver hovedkriterietfor at få en bestyrelsespost.
•Subsidiaritet
3
BaggrundEU's kompetence til at lovgive om ligestillingsspørgsmål går tilbage til 1957 (se talenSPEECH/12/702).Rådets henstillinger om fremme af en ligelig deltagelse af mænd ogkvinder i beslutningsprocessen går tilbage til 1984 og 1996. Derudover har Europa-Parlamentet i adskillige beslutninger opfordret til lovpligtige kvoter.Et af målene i det europæiske kvindecharter (seIP/10/237),som blev lanceret afkommissionsformand José Manuel Barroso og næstformand Viviane Reding i marts 2010,var at fremme større ligestilling i beslutningstagningen. Kommissionen fulgte op på dissetilsagn ved i september 2010 at vedtage en ligestillingsstrategi for de efterfølgende fem år(seIP/10/1149ogMEMO/10/430).Det fremgik af Kommissionens rapport fra marts 2012, at selskabsbestyrelserne i hele EU idag domineres af det ene køn. Der er også store forskelle mellem landene, idet kvindertegner sig for 27 % af bestyrelsesposterne i de største finske selskaber og for 26 % iLetland, men kun for 3 % i Malta og 4 % i Cypern.I det forgange år har man opnået de bedste resultater, der er set meget længe, medhensyn til større ligestilling i europæiske bestyrelser (en stigning på 1,9 procentpoint fraoktober 2010 til januar 2012 sammenlignet med en gennemsnitsstigning inden for deseneste ti år på 0,6 procentpoint om året). Denne stigning skyldes Kommissionens ogEuropa-Parlamentets opfordringer (MEMO/11/487) og en række nationale lovgivningstiltagi medlemsstaterne. Men samlet set foregår ændringerne forbavsende langsomt. Antallet afkvinder med en bestyrelsesformandspost er endda faldet til 3,2 % i januar 2012 fra 3,4 %i 2010.Desværre er mærkbare fremskridt undtagelsen og ikke reglen. Der gøres kun synligefremskridt i lande, som har indført bindende lovgivning om selskabsbestyrelser. Frankrig,som indførte en lovpligtig kvote i januar 2011, tegner sig alene for over 40 % af densamlede ændring, som blev registreret fra oktober 2010 til januar 2012 på EU-plan.I marts 2011 opfordrede Viviane Reding, kommissær for retlige anliggender, børsnoteredeselskaber i Europa til frivilligt at øge antallet af kvinder i deres bestyrelser ved atundertegne "EU-hensigtserklæringom kvinder i bestyrelsen"(MEMO/11/124). Ihenstillingen opfordres selskaber til at forpligte sig til at øge andelen af kvinder i deresbestyrelse til 30 % inden 2015 og til 40 % inden 2020. Efter et år var der dog kun24 selskaber i Europa, som havde undertegnet henstillingen.For at klarlægge, hvordan man bedst kan afhjælpe den vedvarende mangel påkønsdiversitet i de børsnoterede selskabers bestyrelser i Europa, iværksatteKommissionen enoffentlig høring(seIP/12/213).Efter mange svar vurderedeKommissionen de forskellige løsningsmodeller.Et stigende antal undersøgelser tyder på, at bestyrelser med både mænd og kvinder givermulighed for at forbedre selskabets økonomiske resultater. Flere kvinder i topstillingerbidrager til et mere produktivt og innovativt arbejdsmiljø og forbedrer selskabets samlederesultat. Det skyldes især en mere vidtfavnende og fælles tænkemåde, som bygger på enbred vifte af synspunkter og derfor giver mere velafvejede beslutninger. Derudover udgørkvinder 60 % af de universitetsuddannede, men kun få af dem når til tops i selskaberne.Ved at åbne op for muligheden for at få ledende stillinger vil kvinder få et incitament til atkomme ud på arbejdsmarkedet og blive der, hvorved beskæftigelsesgraden for kvinderøges. Flere kvinder i arbejdsstyrken vil bidrage til at nå målene iEuropa 2020-strategien–EU's vækststrategi – om at få beskæftigelsesgraden for kvinder og mænd i alderen 20-64år op på 75 % inden 2020.
4
Yderligere oplysningerMEMO/12/860Pressepakke – Kvinder i bestyrelser:http://ec.europa.eu/justice/newsroom/gender-equality/news/121114_en.htmEurobarometerundersøgelse om ligestilling mellem mænd og kvinder:http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_376_en.pdfFaktablade om ligestilling mellem mænd og kvinderLigestilling i Europa-Kommissionenhttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/womenonboards/factsheet-general-4_en.pdf
Ligestilling i medlemsstaternehttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/womenonboards/factsheet-general-2_en.pdf
Retsgrundlag for et europæisk initiativhttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/womenonboards/factsheet-general-3_en.pdf
Den økonomiske begrundelse for lovgivning om ligestillinghttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/womenonboards/factsheet-general-1_en.pdf
Video om ligestilling mellem mænd og kvinder i bestyrelser:http://youtu.be/OTlP4Ek3WP8Hjemmeside for næstformand Viviane Reding, EU's kommissær for retlige anliggender:http://ec.europa.eu/redingEuropa-Kommissionens database om kvinder og mænd i beslutningstagningen:http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-decision-making/database/index_en.htm
Kontaktpersoner :Mina Andreeva(+32 2 299 13 82)Natasha Bertaud(+32 2 296 74 56)
5
BilagFigur 1: Kvinder og mænd i de største børsnoterede selskabersbestyrelser, januar 2012
Kilde:Europa-Kommissionen, database om kvinder og mænd i beslutningstagningen og Eurostat, arbejdsstyrkeundersøgelser.Bemærkninger: .Oplysningerne henvisertil bestyrelsesmedlemmer (tilsynsrådet i de tilfælde, hvor de tilsynsførende og
ledende funktioner er adskilt. Tallene omfatter bestyrelsesformanden).Oplysninger om beskæftigelsesandelen foreligger ikke for RS. Tilsvarende foreligger der ingen oplysninger om videregåendeuddannelse for LU, EL og RS.
6
Figur 2: Kvinder i de største børsnoterede selskabers bestyrelser: ledende ogmenige bestyrelsesmedlemmer (januar 2012)
Kilde:Europa-Kommissionens database om kvinder og mænd i beslutningstagningenBemærkning:I et enstrenget system henviser data om menige til bestyrelsens menige medlemmer og data om ledende til bestyrelsensledende medlemmer. I et tostrenget system henviser data om menige til tilsynsrådets medlemmer og data om ledende til bestyrelsensmedlemmer. Det er lejlighedsvist muligt for tilsynsrådet at inddrage en eller flere ledende medlemmer. I så tilfælde medregnes disse itallene for ledende bestyrelsesmedlemmer, og personer, som deltager i både tilsynsråd og bestyrelse, medregnes kun én gang. Tallene formenige henviser i dette tilfælde til det samlede antal medlemmer af tilsynsrådet og kunne derfor omfatte ledende medlemmer, men detpågældende antal er ikke signifikant og burde ikke påvirke slutresultatet.
7
Figur 3: Fordeling: Andelen af kvinder blandt ledende og menigebestyrelsesmedlemmer, januar 2012MedlemsstatLedende(kvinder/i alt)% kvinder8.9%2.2%3.7%14.8%8.2%4.7%11%13.9%14.9%3.3%4.2%5.8%1.4%6.8%0.8%21.4%13.3%0%11.1%8.8%8.2%7.6%30.6%13.5%19.7%2.6%4%6.5%Menige medlemmer(kvinder/i alt)% kvinder15%11.2%11.7%15.1%3.3%15.4%16.1%6.7%27.9%24.2%15.6%8.1%5.4%9.4%7.1%25.9%17.5%7.2%2.7%18.8%11.8%5.4%10.5%13.5%15.9%13.1%26.5%18.7%Arbejdendebestyrelsesformænd(kvinder/i alt)2.7%0%0%6.7%5.6%0%5.6%0%0%0%0%0%0%0%0%3.2%7.7%0%5.3%10%0%0%9%10%0%2.9%3.8%6%
EU-27ATBEBGCYCZDKEEFIFRDEELHUIEITLVLTLUMTNLPLPTROSKSIESSEUK
8
Figur 4: Andelen af kvinder i de største børsnoterede selskabers bestyrelser,2010-2012(% af samlede antal bestyrelsesmedlemmer)2010 (okt.)2011 (okt.)2012 (jan.)11.813.613.710.510.910.711.215.215.612.215.915.417.716.316.112.615.215.67.06.76.78.48.88.76.26.57.49.511.111.512.321.622.34.55.96.14.04.64.423.526.625.913.114.014.53.55.65.713.65.35.32.42.33.014.917.818.58.711.111.211.611.811.85.45.96.021.310.410.39.814.215.321.614.613.525.926.527.126.424.725.213.316.315.6
EU-27BEBGCZDKDEEEIEELESFRITCYLVLTLUHUMTNLATPLPTROSISKFISEUK
Kilde: Europa-Kommissionens database om kvinder og mænd i beslutningstagningen:http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-decision-making/database/index_en.htm.Oplysningerne henvisertil bestyrelsesmedlemmer (tilsynsrådet i de tilfælde, hvor de tilsynsførende og ledende funktioner
er adskilt. Tallene omfatter bestyrelsesformanden).
9
Figur 5: Næsten ni ud af ti europæere mener, at kvinder i lige så høj grad sommænd bør have lederstillinger i selskaber, såfremt de har sammekvalifikationer
Figur 6: Tre fjerdedele af europæerne går ind for lovgivning om ligestilling iselskabsbestyrelser
10