Tilgængelighedsudvalgets beretning nr. 16
Til Kulturudvalgets orientering fremsendes hermed Tilgængelighedsudvalgets rapportnr. 16 om vurdering af praksis på tilgængelighedsområdet i perioden 1.1.2010-31.12.2010.Tilgængelighedsudvalget er nedsat i henhold til § 39 i arkivloven. På baggrund af en år-lig rapport fra rigsarkivaren skal udvalget vurdere praksis på tilgængelighedsområdetog sikre, at den politiske intention om størst mulig åbenhed efterleves i forvaltningen afarkivloven. Det er blevet fast praksis, at kulturministeren orienterer Folketingets Kul-turudvalg om Tilgængelighedsudvalgets årlige beretninger og om de foranstaltninger,som beretningen evt. måtte have givet anledning til.Kulturministeriets generelle indtryk af Tilgængelighedsudvalgets beretning 16 er, atvaretagelsen af de offentlige arkivalier fortsat er inde i en god udvikling for så vidt an-går afleveringspraksis og omfanget af fristforlængelser. Udvalget har som det fremgåraf nedenstående opmærksomheden rettet mod uhjemlede kassationer, lovgrundlaget forfristforlængelser, samt sagsbehandlingstider i de tilfælde, hvor de ikke måtte være til-fredsstillende.Digitale arkiver
Omfanget af digitale arkivalier oversteg i 2010 for første gang omfanget af papirarkiva-lier, idet man modtog 9,1 terrabytes svarende til anslået 9,5 hyldekilomter mod 7,0 hyl-dekilometer papirarkivalier.Persondata
Rigsarkivaren har i forbindelse med de digitale arkiver oplyst, at private personoplys-ninger – f.eks. personnumre – behandles på samme måde som private personoplysnin-ger i papirarkivalier, bl.a. mht. tilgængelighedsfrister og Datatilsynets rolle, ligesompersonnumre ikke anonymiseres, når en ansøgning om adgang gives. Imidlertid givespålæg om ikke at videregive oplysning herom. Udvalget tager dette til efterretning.