Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1221292_0001.png
1221292_0002.png
1221292_0003.png
1221292_0004.png
FULD TALEArrangement:Samråd om DR3 og public serviceÅbent eller lukket:ÅbentDato og klokkeslæt:Onsdag den 27. februar 2013Sted:Folketingets KulturudvalgTaletid:Ca. 10 minutterForv. Antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Afdelingschef Jesper Hermansen (mob. 40 386085)Kontaktperson:22. februar 2013
Samrådsspørgsmål YMener ministeren, at den nye kanal DR 3 er udtryk for public service i lyset af Po-litikens artikel den 23. januar 2013: ”DR 3 er kun 7 procent public service”, hvorkanalen kritiseres for at have for lidt hjemmelavet tv, eksempelvis er der kun 7procent egenproduktioner i programplanen for kanalens anden leveuge?
Tak for ordet.Det stillede spørgsmål er interessant, fordi det rejser dethelt principielle spørgsmål om, hvad public service-begrebet dækker over.Her må jeg for det første konstatere – som mange andrehar gjort i tidens løb – at der ikke foreligger nogen entydigog præcis definition af, hvad der skal forstås ved publicservice.Jeg vil ikke begive mig ind på et langt indlæg om de mangeforskellige bud på definitioner og afgrænsninger af begre-bet. I stedet vil jeg begrænse mig til kort at redegøre for,hvordan lovgiver har valgt at afgrænse begrebet i Dan-mark, og til at omtale de overordnede rammer for DR’spublic service-virksomhed.
Dok. nr. 1675123
Side 2
Fra lovgivers side har man valgt at operere med et bredtpublic service-begreb, der er centreret omkring centraleforpligtelser om kvalitet, alsidighed og mangfoldighed i densamlede public service-virksomhed. Forpligtelserne er ned-fældet i radio- og fjernsynslovens § 10. I denne bestemmel-se står også, at den samlede public service-virksomhed viafjernsyn, radio og internet eller lignende skal sikre dendanske befolkning et bredt udbud af programmer og tjene-ster omfattende nyhedsformidling, oplysning, undervis-ning, kunst og underholdning. Forpligtelserne er retnings-givende for DR’s, de regionale TV 2-virksomheders og TV2/DANMARK A/S’s udøvelse af deres public service-virksomhed.De nærmere rammer for DR’s udfyldelse af public service-forpligtelserne er med udgangspunkt i loven aktuelt fastsati DR’s public service-kontrakt for 2011-2014. Kontraktenvil i løbet af kort tid blive afløst af en ny revideret kontraktpå baggrund af medieaftalen for 2012-2014, som blev ind-gået den 9. oktober 2012 af samtlige Folketingets partiermed undtagelse af Liberal Alliance.I kontrakten indgår lovens public service-principper ombl.a. kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. I kontrakten erder desuden fastsat en række specifikke public service-forpligtelser – bl.a. i forhold til nyhedsudsendelser, børn ogunge, dansk dramatik samt musik og kultur. Der er ikke ikontrakten opstillet mål for andelen af egenproduceredeprogrammer set i forhold til andelen af indkøbte program-mer i DR’s programvirksomhed.Jeg vil tillade mig for en kort stund at gå nogle år tilbage,da TV 2 blev indviet i oktober 1988. Ved den lejlighed ud-talte daværende administrerende direktør for TV2/DANMARK, Jørgen Schleimann, i sin indvielsestale om-kring public service-begrebet bl.a., at ”det eri spændings-feltet mellem de tre grundbegreber kvalitet, alsidighed ogmangfoldighed, programmerne skal skabes.”
Side 3
Jeg synes, at Jørgens Schleimanns ord – også i en nutidigkontekst – fint illustrerer det essentielle samspil af kvali-tet, alsidighed og mangfoldighed som den overordnederamme for DR’s, TV 2’s og de regionale TV 2-virksomheders programudbud.Og her skal vi jo erindre, at det er op til public service-stationerne selv – inden for disse overordnede rammer ogunder iagttagelse af de øvrige public service-forpligtelserfastsat i stationernes public service-kontrakter og publicservice–tilladelse – at bestemme programudbuddet.Det gælder også for DR i forhold til programmerne på DR’snye kanal, DR3. Det følger ganske enkelt af, at det er be-styrelsen for DR, der er DR’s øverste ledelse, mens DR’sgeneraldirektør har det daglige programansvar og vareta-ger den daglige administrative og økonomiske ledelse afDR. Det er altså op til DR at træffe de programmæssige ogredaktionelle dispositioner for DR3.Det gælder også i forhold til beslutninger om hvilke pro-grammer, DR selv vil producere til kanalen, og hvilke pro-grammer, DR finder egnet at indkøbe til kanalen.I den forbindelse finder jeg naturligvis, at DR bør stræbeefter en høj egenproduktion på sine kanaler. Men samtidigvil jeg gerne understrege, at jeg også finder det helt natur-ligt og relevant, at DR indkøber udenlandske programmeraf høj kvalitet. Et helt centralt omdrejningspunkt for DR’spublic service-virksomhed er jo kvaliteten. Og på den fronter danske tv-seere jo talrige gange blevet beriget af indkøb-te udenlandske højkvalitetsprogrammer såsom viden-skabsprogrammer, historiske programmer og krimiserier.Det er med andre ord op til DR at beslutte, hvordan DRbedst muligt på DR’s forskellige platforme – herunder DR’stv-kanaler – opfylder sine public service-forpligtelser.
Side 4
Til slut skal jeg nævne, at det falder under Radio- og tv-nævnets kompetence i forbindelse med DR’s årlige publicservice-redegørelser at påse DR’s opfyldelse af public ser-vice-forpligtelserne.