Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1221168_0001.png
1221168_0002.png
1221168_0003.png

TALEPAPIR

Jesper Frigast Larsen, Danmarks Idrætsforbund

Folketingets Kulturudvalgs høring om matchfixing, 20. februar 2013

Slide 1:På DIF's vegne vil jeg gerne sige tak for denne mulighed for at fortælle om DIF's kommendematchfixingregler og DIF's holdninger til den nationale og internationale indsats på området.Dette korte indlæg vil omhandle følgende hovedpunkter:- Baggrunden for DIF’s nye regler- DIF's definition på matchfixing- Hvad skal være forbudt i idrætten efter det nye regelsæt- Den nødvendige opfølgning på det nye regelsætSlide 2:I DIF's regi er indsatsen mod matchfixing treleddet:1. Det internationale arbejde. Mange instanser, f.eks. EU og den internationale olympiske komite, harudtalt sig om behovet for øget international regulering og bekæmpelse af matchfixing. Europarådet harvalgt at gøre noget ved det med forslaget til en international konvention, der vil forpligte regeringerne til atgøre noget ved sagen. DIF har med glæde noteret sig den danske regerings aktive rolle i udarbejdelsen afkonventionen, og DIF deltager på idrættens vegne i Kulturministeriets arbejdsgruppe, der støber de danskekugler til konventionen.2. Det nationale arbejde. I DIF er vi glade for, at Folketingets Kulturudvalg ved at tage initiativ til dennehøring giver udtryk for, at matchfixing udgør et alvorligt samfundsmæssigt problem, og ikke blot et internt,idrætsligt problem. Matchfixing truer idrættens integritet på tværs af landegrænser og idrætsgrene - ogdermed idrættens eksistensgrundlag. Derved skader matchfixing også de sociale, uddannelsesmæssige ogkulturelle værdier, som idrætten afspejler, og derfor truer matchfixing samtidig idrættenssamfundsmæssige rolle.Hertil kommer, at matchfixing som bekendt kan bestå i omfattende, international kriminalitet. Detteproblem er højaktuelt i disse dage, hvor Europol forleden oplyste om sin omfattende efterforskning af sagerpå fodboldens område.Det er DIF´s klare holdning, at der er behov for lovgivningsmæssige tiltag, der kan styrke arbejdet med atbekæmpe matchfixing, og derfor glæder det naturligvis DIF, at kulturministeren har nedsat enarbejdsgruppe, der har til formål at klarlægge problemets omfang og behovet for ny lovgivning. DIF errepræsenteret i arbejdsgruppen og ser frem til det kommende arbejde.3. Endelig er der den interne håndtering af problemstillingen i idrætten selv. Vi skal om et øjeblik høre,hvordan DIF's største specialforbund, Dansk Boldspil Union, allerede arbejder med udfordringerne med
matchfixing. Selvom vi i Danmark indtil videre kun i beskedent omfang har haft problemstillingen medmatchfixing inde på livet, har vi i DIF valgt at være på forkant af udviklingen og har som en af de førstenationale idrætsorganisationer i verden udarbejdet et omfattende regelsæt, som på DIF's årsmøde den 4.maj 2013 vil blive integreret i DIF's love og dermed få gyldighed for alle de 1,6 millioner medlemmer af DIF'sspecialforbund.Men i DIF må vi desværre samtidig acceptere, at vi vil kunne få særdeles vanskeligt ved at håndhæveregelsættet i praksis, når vi i efterforskningen ikke kan gøre brug af de retsmidler, som politiet kan gørebrug af i efterforskningen af straffesager, såsom telefonaflytninger, gennemgang af bankkonti osv. Det er etkerneproblem, som DIF vil tage med i Kulturministeriets arbejdsgruppe.I DIF forsøger vi at hjælpe problemet på vej ved i vores regelsæt at implementere en sanktioneret pligt til atafgive forklaring og tale sandt. Derved vil holdkammeraterne til en formodet regelovertræder ikke blotkunne nægte at udtale sig, som vi har set eksempler på. Men også denne regel vil have sine naturligebegrænsninger i praksis.Herudover sætter persondataloven begrænsninger i mulighederne for udveksling af oplysninger til og fraidrættens organisationer, også i tilfælde hvor oplysningerne er nødvendige for at opklare en sag omovertrædelse af idrættens egne regelsæt. Denne problemstilling var ganske tydelig i DBU's nylige sag. Deter i DIF's øjne meget uheldigt, hvis lovgivningen utilsigtet og uden grund på denne måde hindrermulighederne for et samarbejde mellem idrættens organisationer, de relevante myndigheder, såsom politiog spillemyndighed, samt spillevirksomhederne og andre.Endelig er der er naturlig grænse for, hvilke personer der kan sanktioneres efter idrættens egne regelsæt.F.eks. er internationale bagmænd af gode grunde ikke omfattet af DIF's regler, og det kan resultere i, atbagmændene går fri, hvis de ikke kan straffes i medfør af egentlig lovgivning på området.Det er bl.a. disse problemstillinger, som DIF vil opfordre den nedsatte arbejdsgruppe underKulturministeriet til at se nærmere på.Vi mener, at straffelovgivningen, spillelovgivningen og persondatalovgivningen ganske enkelt skal gås efter isømmene med det formål at sikre, dels at lovgivningen virker forebyggende og begrænsende i relation tilmatchfixing, og dels at sager på området kan efterforskes tilfredsstillende – også selv om overtrædelsernealene vedrører idrættens egne regelsæt.I denne forbindelse bør der selvfølgelig også foretages en vurdering af, om der fra statens side bør afsættesøremærkede midler til kampen mod matchfixing – i lighed med statens medfinansiering af kampen moddoping igennem Anti Doping Danmark.Hvis disse ting lykkes, vil Danmark være ”first mover” i international sammenhæng i relation tilbekæmpelsen af matchfixing, både lovgivningsmæssigt og med hensyn til idrættens egne regler. Detarbejder DIF selvfølgelig målrettet for!Slide 3:Lad os se lidt nærmere på nogle af DIF's kommende regler om matchfixing: Først definitionen påmatchfixing – hvad skal være omfattet af lovregulativet:
Vi har i DIF drøftet definitionen på matchfixing indgående. Vi må erkende, at i den daglige brug af begrebet"matchfixing" bliver manipulation af sportskonkurrencer i vid udstrækning blandet sammen med andreting, som f.eks. spil på egne kampe. DIF's forslag til matchfixingregler afgrænser definitionen af matchfixingtil de egentlige manipulationstilfælde, mens misbrug af intern viden, spil på egne kampe og utilbørligegaver samles under fællesbetegnelsen ”tilsvarende uetisk adfærd”.Slide 4:Næste spørgsmål er: Hvad skal være forbudt efter idrættens fælles regler:Efter indgående drøftelser har vi besluttet, at det, der bliver forbudt og kan straffes efter DIF'smatchfixingregler, alene er tilfælde, hvor der søges opnået en direkte eller indirekte økonomisk gevinst.Det drejer sig om manipulation af idrætskonkurrencer, altså den egentlige matchfixing, samt bestikkelse,trusler osv. i forbindelse med matchfixing, misbrug af intern viden i forbindelse med betting, spil på egnekampe og forbud mod utilbørlige gaver.Dette betyder, at DIF ikke generelt forbyder tilfælde, som principielt udgør matchfixing, fordi man f.eks.taber med vilje, men hvor der alene sigtes på ikke-økonomiske sportslige gevinster, typisk i lavererangerende rækker. Men hvis et specialforbund har et behov for sådanne regler, kan det indføre særreglerherom i egne regelsæt. Specialforbundene kan også, hvis de ønsker det, indføre egnesagsbehandlingsorganer under forudsætning af, at disse lever op til kravene i DIF's regler.Slide 5:Men det er vigtigt, at DIF's nye regler om forbud mod matchfixing ikke bliver en sovepude for idrætten.Det er derfor nødvendigt, at reglerne følges op af andre initiativer.Først og fremmest skal reglerne implementeres i DIF og specialforbundene. Bl.a. følger det af reglerne, athvert enkelt specialforbund skal indføre et adfærdskodeks (code of conduct) om matchfixing og andenuetisk adfærd.DIF vil også opfordre alle forbund til at gennemgå deres egne konkurrenceregler for at modvirkeincitamentet til matchfixing. Udgangspunktet er, at det skal altid kunne betale sig at vinde, og det er ikketilfældet med alle de konkurrenceformer, vi kender i dag.DBU har i dag en hotline mod matchfixing, hvor folk kan ringe ind, hvis de oplever noget mistænkeligt. DIFvil i den kommende tid gå i drøftelse med DBU og Anti Doping Danmark om indførelse af en egentlig hotlinemod snyd i idrætten, som både kan omfatte matchfixing, spil på egne kampe og doping.Endelig, og ikke mindst, vil DIF tage initiativ til en bred diskussion i idrætten af værdier og holdninger påområdet - hvad er rigtigt, og hvad er forkert? Udviklingen er gået lynhurtigt i de senere år, fra tipskuponerover lotto til online betting på stort set alt indenfor sporten, uden at nogen er stoppet op og har diskuteretfaldgruber og etiske forhold i denne forbindelse. Det vil vi i DIF benytte anledningen til nu - bedre sent endaldrig - og det er en diskussion, vi ser meget frem til.Tak for ordet.