Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1206752_0001.png
1206752_0002.png
1206752_0003.png
1206752_0004.png
1206752_0005.png
1206752_0006.png
1206752_0007.png
1206752_0008.png
1206752_0009.png
1206752_0010.png
1206752_0011.png
1206752_0012.png
NAVARANAAQ-Et storslået musikdrama om de sidste vikinger
NAVARANAAQ
IndholdsfortegnelseBaggrund for projektet ...................................................................................................................................... 2Projektets form.................................................................................................................................................. 2Musikken ....................................................................................................................................................... 3Koret .............................................................................................................................................................. 3Scenografien.................................................................................................................................................. 4Stykkets formål.................................................................................................................................................. 4Kulturelle og historiske bånd......................................................................................................................... 4En hyldest til historiefortællingen ................................................................................................................. 5Det panteistiske verdenssyn.......................................................................................................................... 5Genskabe det musikalske drama................................................................................................................... 5Økonomi ........................................................................................................................................................ 6Organisation .................................................................................................................................................. 6Holdet bag NAVARANAAQ................................................................................................................................. 7Navaranaaq – Nukâka Coster-Waldau........................................................................................................... 7Dramatiker og Teaterinstruktør – Sananda Solaris (Veronika Kær) .............................................................. 8Komponist – Hans-Erik Philip......................................................................................................................... 8Scenograf – Nikolaj Trap................................................................................................................................ 8Kostumedesigner – Sigurður Óli Pálmason ................................................................................................... 9Musikdramaturg og Kordirigent – Beate Willma........................................................................................... 9Myten I billeder ............................................................................................................................................... 10
1
NAVARANAAQBaggrund for projektetI 2010 donerede Nuuk kommune (Kommunegarfik Sermersoog), det største beløb de nogensinde har givettil et kulturprojekt til teaterforeningen NAVARANAAQ. Beløbet skulle gå til for-produktionen af et nyskrevetteaterstykke, som er det vi hermed søger støtte til opførselen af.NAVARANAAQ er derfor nu blevet til og er etnyskrevet klassisk drama, inspireret af engrønlandsk myte om en kvinde der bliver spået enskæbne, hvor hendes løgn og bedrag vil forårsageudryddelsen af et helt folk. Efter at være blevetspået bliver kvinden forvist og dømt til at vandre påisen. En dom der er lig med en langsom og sikkerdød, hvor den arktiske vinter langsomt drænerkroppen for liv.Efter at have vandret på isen i dagevis synkerkvinden dybere og dybere ind i åndernes verden, fortil sidst at falde om på isen for at dø. Således findervikingerne hende, og således opstår det førstemøde imellem vesterlændingene og de Grønlandskeinuitter. Det drama der herefter udspiller sig baserersig på den smule vi ved om de sidste vikinger iSydgrønland.Ifølge den kendte historie bosatte flere tusindemænd, kvinder og børn sig i de sydgrønlandskebygder omkring år 985, hvor de i ca. 500 år levede affiskeri, agerbrug, kvægavl, jagt og handel. Det vardette folk der som de første opdagede Amerika,som de dengang kaldte vinland, og det var dette folk der sporløst forsvandt fra jordens overflade. Detsidste der høres fra dem er en islandsk beskrivelse af et bryllup i 1408.Således beskriver NAVARANAAQ overgangen fra sagafortællingerne, til den moderne historieskrivning, ogsåledes beretter NAVARANAAQ om det første møde imellem Inuitter og vesterlændinge, der resulterer i atvesterlændingene bliver udryddet i en række blodige slag, der er kulminationen på et kærligheds- ogjalousidrama imellem den udviste kvinde Navaranaaq og vikingernes konge Erik den Røde.
Projektets formProjektets skaber, Sananda Solaris har igennem en årrække arbejdet for at nyskabe teatergenren. Hunmener at det er nødvendigt at studere de gamle klassikere for at danne sig en forståelse for teatrets formålog muligheder. Med denne forståelse og respekt for de gamle mestre, er hendes vision at inddragemoderne teknologier inden for 3d-projektioner, lys og lyd for at skabe et rum for øjnene af publikum, hvorden storslåede arktiske natur folder sig ud i en koreografi der er synkroniseret med både sang, skuespil,
2
NAVARANAAQmusik og dans. På denne måde kan teatret gøres til altings kunst, hvor musik, scenografi, skuespil, dans ogsang bliver samlet under én puls, én rytme, i én samlet komposition.For at virkeliggøre denne vision, har Sananda Solaris samlet et hold er erfarne kunstnere, der er ikke blot ervant til at arbejde sammen, men brænder for at være med til at skabe noget unikt og nyskabende sammen.
MusikkenDen symfoniske musik, ligger som det bærendeelement til hele stykket. Hvad enten der tales,danses eller synges, sker det i samspil med voreskomponist Hans-Erik Philips smukke, storladne,skrøbelige og medrivende komposition. Hanmestrer som kun få, både at skildre den storevilde nordiske natur, musens fjerlette kys og denfortabte kærligheds ubærlige sorg i sin musik.Som et eksempel kan man forestille sig en scenehvor vikingernes konge mister sit barn, herskildrer musikken faderens ubærlige tab ogsmerte, mens han står med sit barn svøbt ibloddryppende hvide klæder og kigger ud overpublikum, med øjne der lyner af smerte og vrede.Vi håber at kunne rejse midler nok til at stykketkan opføres med et symfoniorkester, alternativtvil musikken blive indspillet af enten BudapestRadiosymfoniorkester, eller det Islandskesymfoniorkester.
KoretKoret bliver et af de bærende elementer istykket, hvor et klassisk operakor synger side omside med et stort inuitisk kor. Gennem denmusikalske dialog i de to stilarter bliver det klart, at det etniske grønlandske udtryk er ligeværdigt med detklassiske - to verdener, der mødes, går mod hinanden, følger hinanden i harmoni.Således vil mødet imellem disse to vidt forskellige kulturer blive skildret i helheden, både i historien, dansenog i musikken.I vores musikdrama kombinerer vi flere kunstneriske udtryk i nye former: Det talte ord bliver brugt bådetraditionelt, men også musikalsk, for eksempel med rytmisk hvisken, et rituelt messende kor, og tekst derpå samme tid bliver både sunget og talt. Dette skaber en symbiotisk helhed med musikken hvor koretbærer det musikalske drama og solisterne flyder ind og ud af denne musikalske tekstur med lyriskesolopassager.
3
NAVARANAAQScenografienVores scenografi er en tolkning af den arktiske natur, set igennem et panteistisk verdenssyn, hvor alting haren ånd, en sjæl, hvor alting er levende, og alting er forbundet. Det er dette verdenssyn inuitterne mødervikingerne med, og det er igennem dette verdenssyn, vi vil skildre hvordan vi har fjernet os fra naturen,erotikken og de mægtige universelle naturkræfter i vores moderne samfund.Vores visuelle udtryk er voldsomt, blodigt, storladent æstetisk, hvor vi bruger de nyeste 3D teknologier, tilat få isbjergene til at kælve, og majestætisk flyde mod Atlanterhavets uendelige vidder, hvor hære afkrigere i hundredvis mødes på scenen og udkæmper blodige slag.
Stykkets formålUd over stykkets form der er et uniktkulturelt samarbejde imellem Grønland,og resten af norden, fortæller projektetom en del af vores historie der næsten ergået tabt, historien om de sidste vikingerssporløse forsvinden, og hvordan deresopdagelse af Amerika forsvandt med dem,og historien om den første kolonisering afGrønland.
Kulturelle og historiske båndNAVARANAAQs relevans tydeliggøresyderligere af de stigende interesser forselvstændighed og de stigende mulighederudvindingen af den grønlandske olie- ogmineindustri giver. Der er brug for atstyrke båndende landene imellem, hvilketnetop er hvad NAVARANAAQ handler om,at styrke de historiske og kulturelle bånd,og bevidstheden om vores fællesbaggrund. Med NAVARANAAQsinternationale sigte, er dette også en unikmulighed for at udbrede kendskabet tilden nordiske kultur på den nordligehalvkugle.
4
NAVARANAAQEn hyldest til historiefortællingenAlle mennesker på tværs af kulturelle og religiøse grænser har en ting tilfælles – vi har en instinktivkærlighed for den gode historiefortælling. Historiefortællingen fortæller os hvem vi er, hvor vi kommer fra,og hvad vi kan blive.Uanset formen, om det er igennem musik, skuespil, sang, historie eller dans, kan den gode fortælling taledirekte til vores følelser, vække vores fantasi og røre vores sjæl. En fantastisk historie er, noget vi bærerrundt på, i vores bevidsthed, resten af livet, det giver os tro, håb og mod at leve vores liv med.NAVARANAAQ er en forestilling, der er tro imod historiefortællingen. Vi tror på, at teatret kan noget, filmog tv snyder os for, vi tror teatret med dets tilstedeværelse og nærhed kan røre os dybere. Ved at gå tilbagetil teatrets rødder, og bruge alle fortællingens udtryk, ønsker vi at udforske mulighederne for, at skabefortællinger, der løfter vores publikum, og giver dem en oplevelse for livet.
Det panteistiske verdenssynDet vestlige samfunds præmis har mistet kontakten med virkeligheden og sandheden. Afstanden imellemtravl hverdag og naturen har aldrig været større. Dette medfører en stor tomhed og en samtid uforståendeoverfor dette. Der er en meningsløshed og modløshed, der vokser ud af denne mangel på kontakt til dissekræfter.Inuitsamfundet har altid levet i samhørighed med naturens vildskab, grusomhed og skønhed, hvilket er encentral kontrast til den vestlige verden. Der er en enorm visdom og dermed vigtighed i, at denne viden ogforståelse spredes til en verden, som i den grad hungrer efter det. En dyb forståelse skal videregives ogdeles. Det er intet mindre end vores fælles ansvar.
Genskabe det musikalske dramaVi vil genskabe musikteater i en ny form og i særdeleshed igennem musikken som kun Hans Erik Philipmestrer det, nænsomt lydhør overfor den voksende kulturelle symbiose mellem syd og nord i vores samtid.Det klassiske forenet med Grønlands vilde skønhed, nordensduende,isfjeldets klang, de sorte oceanersrasen, det milde grønne forårs skrøbelighed og de uendelige is-sletter, finder hinandens poler i Philipsstorslåede lyd og musikalske fortælling.Alt sammen skabt i vores sande hengivenhed til himmelsk sandhed og kærlighed til den altidtilstedeværende levende puls på jord. I vores bestræbelser på at udtrykke den mangfoldige livsglæde somdette værk er et sandt udtryk for, ønsker vi at skabe et levende samspil kunstarterne i mellem, et sansernesteater, som visuelt kan forføre os og publikum ind i denne mytes dybsindige klarsyn af de jordiskelovmæssigheder mennesket lever under.En forførelse der er nødvendig for virkelig at få publikum til at blive en del af fortællingen.Scenografien, lyd og lyset må og skal bestræbe sig på at forføre, fornøje og lokke os tæt på jordens, havets,vulkanernes og stormens sandhed.
5
NAVARANAAQØkonomiVores plan er at premieren til NAVARANAAQ skal opføres i Nuuk, i samarbejde med Grønlandsnationalteater. Yderligere vil premieren bliver vist i grønlandsk tv, og blive gjort tilgængelig for allegrønlændere, helt ud i de mindste bygder.Budgettet er på ca. 7.000.000 DKK, hvoraf vi regner med at dele af vores omkostninger til transport ogophold kan finansieres i form af sponsorater. Det anslås at vi mangler ca. 5.000.000 DKK i skrivende stundtil at realisere projektet. Det medfølgende budget er baseret på en indspilning af musikken, afhængigt afhvor mange midler det lykkedes os at rejse, vil vi prøve at opføre premieren med et symfoniorkester.Efter premieren i Nuuk regner vi med at turnere med projektet, til opsætning i bl.a. Island (Islands nationalteater er allerede en samarbejdspartner), Danmark, Sverige og Norge. Derudover er der kontakter i Alaska,Canada og Tyskland som også er åbne for et videre samarbejde når stykket har haft urpremiere i Grønland.Vi er også i forhandlinger med ledelsen af Covent Garden i London som gæstespil. Tournéen vil så vidtmuligt blive selvfinansieret, i samarbejde med de involverede teatre.
OrganisationNAVARANAAQ projektet bliver udført af:Foreningen NAVARANAAQc/o DANDERS & MORE1265 København KCVR-nr: 3327 1956Formand for foreningen, juridisk ansvarlig og producer for projektet:Thomas Løhren BuschTlf.: +45 2261 1930email:[email protected]Forfatter, kunstnerisk leder og instruktør:Sananda SolarisTlf.: +45 3133 0470email:[email protected]Advokat: Danders & More leder den daglige økonomiske administration, løbende afstemt efterbestyrelsens indberetninger som projektet udvikler sig, for at sikre alle internationale regler ogtilskudsgivers forudsætninger for støtte overholdes.Revision: DeloitteRevideret årsregnskab kan rekvireres efter aftale.
6
NAVARANAAQHoldet bag NAVARANAAQHoldet bag NAVARANAAQ er en veletableret gruppe af mennesker, der alle brænder for projektet, ogbrænder for at arbejde sammen. Vi har tidligere arbejdet sammen om flere forskellige projekter, herunderGarciá Lorcas Blodbryllup som musikteater, med et lydspor på 90 min, Benjamin Brittens ”The Rape ofLucretia”, hvor vi af Britten Estate for første gang i 60 år fik tilladelse til at genopføre førsteudgaven, isamarbejde med Den Kongelige Opera, dirigeret af Steuart Bedford.Vores nuværende besætning er som følger:Hovedrolle:Forfatter/instruktør:Komponist:Scenograf:Kostumedesigner:Musikdramaturg/korleder:Producer:Nukâka Coster-WaldauSananda SolarisHans-Erik PhilipNikolaj TrapSigurður Óli PálmasonBeate WillmaThomas Løhren Busch
Navaranaaq – Nukâka Coster-WaldauUddannet skuespiller fra Statens Teaterskole, 2006.Theater:- “+-0afChristoph Marthaler, produceret af UnlimitedPerforming Arts, opført bl. a. v/Bergen International PartyGames, Katuaq Nuuk, Volksbühne Berlin, WienerFestwochen osv.- “Polaroid” koproduction mellem NAPA og JSKOMPANI,www.napa.gl og www.iskompani.no. Verdenspremiere iNuuk, Grønland 2006, fulgt af en skandinavisk turefterår/forår 2008/2009. Instruktion Jo Strømgren.- “En tur i stuen”, v/ Det Lille Teater. Instruktion KasperWinding, 2007.- “Røverne”, Amalia v/ Det Kongelige Teater, 2005.Instruktion Tue Biering.- “Inuit Barok Chok”, opført v/ Amagerbio og Kulturhuset Katuaq i Nuuk, 1997. Instruktion Dorthe Madsen.Movies:“Eksperimentet”, 2010 / “Det Grå Guld”, 2010 / “Himmerland”, 2008 / ” Gaven” (kortfilm), 2007 / “LaRepetition”, 2000 / “Vildspor”, 1998 / “Lysets Hjerte”, 1998.Diverse:Hostess v/ “Julehilsen til Grønland”, 1996-2000.
7
NAVARANAAQDramatiker og Teaterinstruktør – Sananda Solaris (Veronika Kær)Uddannet teaterinstruktør v/ Statens Teaterskole, 20042009 instruktion af Benjamin Brittens “The Rape of Lucretia”, Operaen.Leder af et stort symposium v/ Det Kongelige Teater. Videnskabsfolkindenfor mytologi, musikhistorie, kunsthistorie og spiritualitet bliverintroduceret til en ny forståelse af den originale version af “The Rape ofLucretia”.2008 - bearbejdelse og instruktion af “Blodbryllup” v/Federico García Lorcasom storslået musikteater v/Gladsaxe Ny Teater2006 - instruktør for solodanser Gudrun Bøjesen i “Enetime” v/ Flemming Flint, opført v/Det KongeligeBallet som del af den danske kulturkanonMasterclasses i skuespil for Den Kongelige Opera og Det Kongelige BalletSananda Solaris blev optaget I Krak’s Blå Bog.Homepage:sanandasolaris.dk
Komponist – Hans-Erik PhilipMedlem af Dansk Komponistforbund. I Danmark bedst kendt formusikken til TV-serien “Fiskerne” og “Den Hvide Viking”. Han har skrevetsolokoncerter, kammermusik og sinfonisk music. Har skrevet for: MichalaPetri, Kishiko Suzumi, Dizzy Gillespie, Palle Mikkelborg, Morten Zeuthen,Dino Saluzzi (argentinsk bandoneon virtuos), CopenhagenPhilharmonic, Swedish Radio Symphony Orchestra, Budapest RadioSymphony Orchestra and Choir.
Scenograf – Nikolaj TrapUddannet scenograf v/ Statens Teaterskole, ansat 2002 -2004 v/ Aalborg Theater,hvor han skabte scenografien for Ibsens “Et dukkehjem”. Siden har han arbejdet somfreelance scenograf v/ Mungo Park (Anna Bridge ogMartin Lyngbos Reumert-vindende forestilling “Suburban”), Teater Grob (Pelle Millers “Way to Heaven“ ogPer Scheel-Krügers “I, me and my”), Caféteatret (Aleksa Okanovics “Diamond DustShoes“ og “Modern Life”), Theater V (Jakob Weis’ “Helmer Hardcore”) og TeaterMomentum i Odense. Han har tidligere arbejdet sammen med Sananda Solaris(Veronika Kær) på “Bloodbryllup” v/ Gladsaxe Ny Teater og “The Rape of Lucretia” v/ Den Kongelige Opera I2009.
8
NAVARANAAQKostumedesigner – Sigurður Óli PálmasonUddanet som scenograf v/ Statens Teaterskole 2007.Teater:“Det Normale Liv”, Århus Theater, Caféteater, 2011“Lovens Vogtere”, Archauz, 2011“Natteherberget”, NyAveny, 2011“Fools of the World Unite”, NyAveny, 2011“Sex, vold, blod og snask”, Får 302, 2011“Guldfeber”, NyAveny, 2010“Blondinen, brunetten, svinet og sengen”, Teater Grob, 2010“Let Opklaring”, Theater von Baden, 2010“Valkyrien”, Momentum Theater, 2010“Et andet sted”, Mungo Park, 2010“The Perfect Christmas”, Momentum Theater, 2009“The Story of how to Kill your Family”, Momentum Theater, 2009“Kirsebærshaven”, Borgarleikhúsið, Iceland“Spasser hund kanin”, Mungo Park, 2009“Demo-crazy”, Camp X Rialto, 2009Nomineret for Reumertprisen 2010 som Årets Scenograf
Musikdramaturg og Kordirigent – Beate WillmaUddannet organist og kordirigent v/Musikhochschule Stuttgart/Tyskland ogsom musikforsker v/ King’s College London (PhD). Undervises i kordirektion afAlice Granum, masterclasses v/ Morten Schuldt-Jensen, Peter Hanke, TimoNourannen. Aktiv som organist og kordirigent.Har uropført en række korværker af Hans-Erik Philip bl.a. v/Festival JeanLanglais (Bretagne), Riddersalen i Roskilde Kloster, Jesuskirken, medforskellige ensembler. Tidligere koncerter inkluderer Brahms’ “Ein deutschesRequiem” i en kammerversion og Brittens “A Ceremony of Carols”.Tidligere sammenarbejde med Sananda Solaris (Veronika Kær) og Hans-Erik Philip somproduktionsdramaturg og korleder på “Blodbryllup” (Gladsaxe Ny Teater) og med Sananda Solaris somproduktionsdramaturg på “The Rape og Lucretia” v/ Den Kongelige Opera, inkl. arbejde på et internationalsymposium med deltagere bl. a. fra London, Cambridge og Stanford University.Har også arbejdet som pruduktionsdramaturg for Kasper Holten (Don Carlos, 2006) og Statsoperaen iStuttgart/Tyskland.
For yderligere information, musik og inspiration se

http://navaranaaq.com

9
NAVARANAAQMyten I billederMyten om NAVARANAAQ har i hundredevis af år været skildret og fortalt på den nordlige halvkugle,følgende er uddrag af nogle af de billeder vi har fundet i forbindelse med vores research:
10
NAVARANAAQOmtale af projektets instruktør og forfatter, som bragt i Politiken d. 2/5 2012.
11