Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Notat om området voksenuddannelse, efteruddannelse og folkeop-lysning.Der ønskes et notat, som på overskuelig vis beskriver området voksen-uddannelse, efteruddannelse og folkeoplysning, herunder ift.a.b.c.d.e.f.MinisterressortVæsentlige love og reglerVæsentlige ministerbeføjelserInstitutionerØkonomiAntal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurser
20. december 2012Sags nr.:019.82N.981
Dette notat indeholder indledningsvis en beskrivelse af voksen- og efter-uddannelsesområdet (VEU), som Ministeriet for Børn og Undervisning(MBU) har ansvar for. I notatets anden del beskrives folkeoplysning ogfolkehøjskoler på folkeoplysningsområdet, denne del af notat er udarbej-det af Kulturministeriet.
Voksen- og efteruddannelseVEU omfatter både efteruddannelse i offentligt og privat regi. I dettenotat er der fokus på den offentlige udbudte VEU-indsats, som Ministe-riet for Børn og Undervisning og Kulturministeriet har ansvar for. Vide-regående VEU er placeret i Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser, som spørgsmål 67 ikke er stilet til.Voksen- og efteruddannelse (VEU) skal sikre en løbende opkvalificeringaf arbejdsstyrken, så efterspørgslen på arbejdsmarkedet imødekommes,og skal bidrage til udviklingen af velstanden for borgere, virksomhederog samfundet. VEU skal endvidere mere grundlæggende sikre, at alleborgere har de basale færdigheder til at tage del i samfundslivet, såsom atkunne læse og skrive.
2Store dele af VEU-indsatsen er i Danmark et fælles ansvar for arbejds-markedets parter og det offentlige. Det gælder både i forhold til at sikreudbud og efterspørgsel, men også finansiering.Det offentlige udbud af VEU omfatter uddannelse på alle niveauer oginden for en række forskellige fagområder. Der skelnes overordnet mel-lem tre typer af VEU:Almen VEU,som omfatter forberedende voksenundervisning(FVU), almen voksenuddannelse (AVU), Hf-enkeltfag, ordblin-deundervisning for voksne og danskuddannelse for voksne ud-lændinge.Erhvervsrettet VEU,som vedrører arbejdsmarkedsuddannelse(AMU), grundlæggende voksenuddannelse (GVU) og åben ud-dannelse/enkeltfag på erhvervsuddannelsesniveau.Efter- og videreuddannelse på FIVU´s område,som omfatter akademi-,diplom- og masteruddannelse samt enkeltfag under åben uddan-nelse.
Almen VEU: Forberedende Voksenundervisning (FVU)Forberedende Voksenundervisning er et tilbud til voksne med svagefærdigheder i læsning og matematik. FVU giver voksne mulighed for atforbedre og supplere deres grundlæggende færdigheder i læsning, stav-ning og skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning og basale mate-matiske begreber med henblik på videre uddannelse samt med henblik påat styrke deres forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af sam-fundslivet. Optagelse på FVU sker på baggrund af en test, der dannerudgangspunkt for en konkret vurdering af den enkeltes kompetencer.FVU er en kompetencegivende uddannelse, der som et tilbud til kursi-sterne kan afsluttes med en centralt stillet prøve. FVU-uddannelsen erikke direkte adgangsgivende til anden voksenuddannelse.FVU uddannelsen adskiller sig fra de tilsvarende ordinære fag ved atvære ren færdighedsundervisning og træning.Undervisningen kan tilrettelægges på en uddannelsesinstitution, på envirksomhed, i en fagforening, et beboerhus med videre.a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisningb. Væsentlige love og reglerLov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning forvoksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 380 af 19/04/2011..
3c. Væsentlige ministerbeføjelserFVU-loven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt andetat ministeren fører tilsyn med undervisning, prøver og eksamen og fast-sætter regler om institutionstyper, der kan gennemføre undervisningen.Hertil kommer fastsættelse af regler om klageadgang, optagelse, uddan-nelsens indhold og prøver, organisering og tilrettelæggelse. Ministerenkan endvidere fastsætte regler om fravigelse af aldersbestemmelserne, omgeografisk afstand til tilbuddet, institutionernes dækningsområder samtbestemmelser om information om tilbuddet.d. InstitutionerUndervisningen udbydes af voksenuddannelsescentre (VUC) og krimi-nalforsorgen. En række øvrige aktører kan tilbyde FVU efter driftsover-enskomst med VUC. De primære driftsoverenskomstparter er: oplys-ningsforbund, sprogcentre, erhvervsskoler, SOSU-skoler og daghøjsko-ler.e. ØkonomiFVU finansieres via statsligt taxameter (MBU) og er gratis for deltageren.Undervisning i fængselsskoler finansieres fuldt ud af Justitsministeriet.FVU er omfattet af betalingsloven. Det betyder, at kommunerne skalfinansiere undervisning til ledige. Unge 18-19-årige kan få SU, hvis desamtidig følger Almen Voksenuddannelse svarende til fuldtidsstuderen-de. Der kan ydes Statens Voksenuddannelsesstøtte efter gældende regler.Almen VEU: Almen Voksenuddannelse (avu)Almen voksenuddannelse (avu) er et tilbud til voksne, som ønsker atforbedre deres almene kundskaber på grundskoleniveau. Avu har tilformål at styrke voksnes muligheder for videre uddannelse og at fremmederes interesse for at uddanne sig. Undervisningen på avu ligger på 8.-10.klasses niveau.Avu er en prøveforberedende, kompetencegivende uddannelse. Under-visningen tilrettelægges som enkeltfagsundervisning, og det er muligt attage et eller flere fag ad gangen.a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisningb. Væsentlige love og reglerLov nr. 311 af 30. april 2008. Lov om almen voksenuddannelse og omanerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddan-nelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) og tilhørende bekendtgørelser.
4c. Væsentlige ministerbeføjelserAvu-loven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt andetat ministeren fører tilsyn med undervisning, prøver og eksamen i hen-hold til avu-loven. Ministeren godkender institutioner og udbud, fastsæt-ter regler om klageadgang, optagelse, uddannelsens indhold og prøver,samt organisering og tilrettelæggelse.d. InstitutionerUndervisningen udbydes af VUC og kriminalforsorgen.e. ØkonomiAvu finansieres via statsligt taxameter (MBU) og deltagerbetaling. Der erdifferentieret deltagerbetaling ift. kerne-fag, ikke-kernefag, uddannelses-baggrund samt alderspensionister og efterlønsmodtagere. Staten yderikke tilskud til deltagere med en videregående uddannelsesbaggrund,hvorfor de betaler fuld deltagerbetaling. Deltagere under 18 år skal finan-sieres af bopælskommunen.Undervisning i fængselsskoler finansieres fuldt ud af Justitsministeriet.AVU er omfattet af betalingsloven. Det betyder, at kommunerne skalfinansiere undervisning til ledige. Deltagernes forsørgelsesgrundlag erSU, hvis de er fuldtidsstuderende, SVU efter gældende regler eller i særli-ge tilfælde kontanthjælp.Almen VEU: Hf-enkeltfagUddannelsen til højere forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfags-undervisning for voksne (hf-enkeltfag) har til formål at give voksne kur-sister mulighed for at opnå almendannelse, viden og kompetencer, somdanner grundlag for videre uddannelse eller øger mulighederne på ar-bejdsmarkedet. De enkelte fag og faggrupper afsluttes med prøver efternational standard og kan sammenstykkes til en samlet enkeltfagseksa-men, der kan give adgang til videregående uddannelse..a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisningb. Væsentlige love og reglerHF-loven, jf lovbekendtgørelse nr. 862 af 5. juli 2010 og tilhørende be-kendtgørelser.c. Væsentlige ministerbeføjelserHf-loven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt andet atministeren fører tilsyn med undervisning, prøver og eksamen i henholdtil hf-loven. Ministeren godkender institutioner og udbud, fastsætter reg-
5ler om klageadgang, optagelse, uddannelsens indhold og prøver samtorganisering og tilrettelæggelse.d. InstitutionerUndervisningen udbydes primært af VUC, dernæst af selvstændige hf-kurser og enkelte andre institutioner.e. ØkonomiHf-enkeltfag finansieres via statsligt taxameter (MBU) og deltagerbeta-ling. Der er differentieret deltagerbetaling ift. kerne-fag, ikke-kernefag,uddannelsesbaggrund samt alderspensionister og efterløsnmodtagere.Staten yder ikke tilskud til deltagere med en videregående uddannelses-baggrund, hvorfor de betaler fuld deltagerbetaling. Hf er omfattet afbetalingsloven. Det betyder, at kommunerne skal finansiere undervisningtil ledige.Deltagernes forsørgelsesgrundlag er SU, hvis de er fuldtidsstuderende,SVU efter gældende regler eller i særlige tilfælde kontanthjælp.Almen VEU: Ordblindeundervisning for VoksneOrdblindeundervisning for voksne er et tilbud til personer med basalevanskeligheder med at tilegne sig skriftsproget (ordblinde), der har behovfor særligt tilrettelagt undervisning for at afhjælpe eller begrænse vanske-lighederne. Optagelse på ordblindeundervisning sker på baggrund af entest, der danner udgangspunkt for en konkret vurdering af den enkelteskompetencer.Ordblindeundervisning for Voksne tilrettelægges individuelt og udbydespå små hold med 2-6 deltagere.a.MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisningb. Væsentlige love og reglerLov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning forvoksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 380 af 19/04/2011 og tilhørende be-kendtgørelser.c.Væsentlige ministerbeføjelserLoven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt andet atministeren fører tilsyn med undervisningen og fastsætter regler om insti-tutionstyper, der kan gennemføre undervisningen. Ministeren fastsætterendvidere regler om klageadgang, optagelse, uddannelsens indhold, or-ganisering og tilrettelæggelsed. Institutioner
6Undervisningen udbydes af VUC og kriminalforsorgen. En række andreaktører kan tilbyde ordblindeundervisning for Voksne efter driftsover-enskomst med VUC. De primære driftsoverenskomstparter er: oplys-ningsforbund, kommunale specialundervisningsinstitutioner, sprogcentreog daghøjskoler.e. ØkonomiOrdblindeundervisning for Voksne finansieres via statsligt taxameter(MBU) og er gratis for deltageren. Deltagerne kan modtage Statens Vok-senuddannelsesstøtte efter gældende regler.Undervisning i fængselsskoler finansieres fuldt ud af Justitsministeriet.Ordblindeundervisning for Voksne er ikke omfattet af betalingsloven,det betyder, at kommunerne ikke skal finansiere undervisning til ledige.f. Antal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurserTabel 1. Antal kursister* på almen VEU2009FVUAvuHf-enkeltfagOrdblindeunder-visningSamlet aktivitetpå almen VEU26.05197.47074.58410.591208.696201032.392121.91490.99316.082261.381201134.091123.824104.98720.575283.477
*Hvis en person deltager i mere end et fag, tæller personen flere gange.Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning, Databanken
Erhvervsrettet VEU: Arbejdsmarkedsuddannelse (AMU)Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er korterevarende uddannelser,der imødekommer nye eller udækkede behov for erhvervsrettet voksen-og efteruddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau. Uddannelser-ne udvikles med henblik på beskæftigede faglærte og ufaglærte.Arbejdsmarkedsuddannelserne anvendes på mange forskellige måder:som led i løbende efteruddannelse af såvel ufaglærte som faglærte i for-bindelse med omstillinger i virksomheden, indførelse af ny teknologi oglignende, som led i omskoling af ufaglærte og faglærte med henblik på atvaretage nye jobfunktioner eller skifte til anden branche, som led i op-kvalificering af ufaglærte til faglært niveau.
7AMU-systemet udvikles, og uddannelserne gennemføres, i et tæt samar-bejde med arbejdsmarkedets parter på centralt niveau (VEU-rådet og 11efteruddannelsesudvalg) og på lokalt niveau (skolebestyrelser og lokaleuddannelsesudvalg).Der eksisterer ca. 3000 arbejdsmarkedsuddannelser. De enkelte AMU-uddannelser beskrives med centralt fastsatte uddannelsesmål, der giverlandsdækkende kompetence. AMU-uddannelser varer i gennemsnitknapt en uge. Der udstedes uddannelsesbevis til deltagere, som efterunderviserens vurdering har nået det fastsatte mål med uddannelsen; dergennemføres prøver i forbindelse med en række certifikatuddannelser.Desuden har arbejdsmarkedsuddannelserne særlige tilbud til flygtningeog indvandrere. Dels i form af arbejdsmarkedsuddannelser udviklet spe-cifikt med flygtninge og indvandrere som målgruppe, dels i form af mu-ligheden for at sammenstykke særlige forløb for flygtninge og indvandre-re, hvor dansk som andetsprog som regel indgår, og hvor der er mulig-hed for praktik.Foruden arbejdsmarkedsuddannelserne omfatter AMU-systemet pro-grammet Individuel kompetencevurdering (IKV i AMU), hvor deltager-ne kan få vurderet og anerkendt deres kompetencer. Vurderingen oganerkendelsen sker i forhold til arbejdsmarkedsuddannelsernes mål ogkan resultere i udstedelse af uddannelsesbevis eller kompetencebevis ogen individuel AMU-uddannelsesplan. Formålet er at undgå, at deltagernebruger tid på at uddanne sig i kendt stof.Adgang til AMU har alle, der har reel og faktisk beskæftigelse og/ellerfast bopæl i Danmark.a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisningb. Væsentlige love og reglerLov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 381af 26/03/2010, herunder også IKV i AMU.c. Væsentlige ministerbeføjelserAMU-loven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt an-det at ministeren nedsætter Rådet for Voksen- og Efteruddannelse. Mini-steren godkender, hvilke offentlige og private uddannelsesinstitutioner,der kan udbyde arbejdsmarkedsuddannelser. Endvidere træffer ministe-ren beslutning om geografisk dækningsområde for VEU-centrene samtfastsætter nærmere regler om VEU-centrene og centerråd.d. Institutioner
8Arbejdsmarkedsuddannelser udbydes af knap 100 uddannelsesinstitutio-ner fordelt over hele landet. Der er hovedsagelig tale om institutioner forerhvervsrettede uddannelser, det vil sige erhvervsskoler (tekniske skolerog handelsskoler), AMU-centre og social- og sundhedsskoler. Desudener 12 private udbydere godkendt til udbud af AMU, primært køreskoler.VEU-centreAlle udbydere af AMU skal medvirke i et VEU-center. De 13 VEU-centre er et formaliseret samarbejde mellem alle udbydere af AMU ogVUC. VEU-centrene skal medvirke til at skabe større fokus på kvalitetog effekt af den erhvervsrettede og almene voksen- og efteruddannelse.Dette skal bl.a. ske ved at skabe større overskuelighed på tværs af ud-dannelsesudbuddet, herunder sikre at især nye brugere og brugere medkomplekse uddannelsesbehov kun behøver at henvende sig på ét uddan-nelsessted for at få hjælp til at få løst deres uddannelsesbehov. Endviderehar VEU-centrene en koordinerende rolle i forbindelse med virksom-hedsopsøgende arbejde, markedsføring, regionalt samspil m.v.e. ØkonomiDrift af AMU finansieres via statsligt taxameter (MBU) og deltagerbeta-ling. Udgifterne til AMU er rammestyret. Det betyder, at der alene kanafholdes den aktivitet, der kan finansieres inden for EVE-rammen.Der er mulighed for at modtage VEU-godtgørelse samt tilskud til be-fordring, kost og logi efter særlige regler. En stor del af VEU-godtgørelsen er finansieret af arbejdsgiverne via AER-bidraget.Staten yder ikke tilskud til deltagere med en videregående uddannelses-baggrund, hvorfor de betaler fuld deltagerbetaling. AMU er omfattet afbetalingsloven. Det betyder, at kommunerne skal finansiere undervisningtil ledige.f. Antal kursister fordelt på enkelte uddannelser og kurserTabel 2: Antal kursister* på AMU20092010AMU1.056.6271.053.648Kilde. Ministeriet for Børn og Undervisning, Databanken
2011715.992
*Hvis en person deltager i mere end et fag, tæller personen flere gange.
Aktiviteten på AMU er faldet markant siden 2010. I første halvår 2012 erantallet af kursister på AMU 366.247.Erhvervsrettet VEU: Grunduddannelse for voksne (GVU)Grunduddannelse for voksne (GVU) er et individuelt sammensat ud-dannelsesforløb, der kan gennemføres uden uddannelsesaftale med en
9virksomhed, og som giver erhvervsuddannelseskompetence på niveaumed den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse.Uddannelsen gennemføres på baggrund af en individuel uddannelses-plan, som udarbejdes af skolerne på baggrund af en obligatorisk real-kompetencevurdering. Hvis uddannelsen ikke er gennemført inden for 6år, bortfalder uddannelsesplanen.Der er følgende adgangskrav: ansøgeren skal være fyldt 25 år, havemindst 2 års relevant erhvervserfaring og have forudsætninger svarendetil grundskolens afgangsniveau i fag, der er relevante for uddannelsen.En GVU-plan kan omfatte: enkeltfag inden for erhvervsuddannelserne,arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), der giver merit i en erhvervsuddan-nelse, enkeltfag inden for almen voksenuddannelse og erhvervsgymnasia-le fag, der giver merit i en GVU efter reglerne i den tilsvarende erhvervs-uddannelse, praktisk arbejde på deltagerens arbejdsplads i en periode påhøjst en måned, intensiv værkstedtræning på uddannelsesinstitutioneneller i en anden virksomhed, svendeprøve eller anden afsluttende prøve.a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisning.b. Væsentlig lov og reglerGVU er reguleret i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregå-ende uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendt-gørelse nr. 881 af 8. august 2011.Loven har siden ressortændringerne i september 2011 hørt under Mini-steriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, idetaktiviteten på det videregående område er størst.Administrative regler om uddannelsen er fastsat i bekendtgørelse nr.1405 af 22. december 2000 om grunduddannelse for voksne (GVU).c. Væsentlige ministerbeføjelserLoven fastsætter en række ministerbeføjelser, herunder blandt andet, atministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om GVU. End-videre er ministeren bemyndiget til at pålægge uddannelsesinstitutionerunder Ministeriet for Børn og Undervisning at udbyde GVU.d. InstitutionerGVU udbydes af skoler og institutioner, der udbyder den tilsvarendeerhvervsrettede ungdomsuddannelse.e. Økonomi
10Drift af GVU finansieres via statsligt taxameter (MBU) inden for EVE-rammen jf. økonomiafsnit om AMU. En deltager i GVU er fritaget forden deltagerbetaling, der i almindelighed findes i åben uddannelse, og derbetales derfor en takst, som kompenserer skolerne for deltagerbetalin-gen.Endvidere er der række særlige takster for GVU, der enten skal finansie-re de særlige opgaver, der er forbundet med GVU, eller som skal dækkeomkostninger, der i erhvervsuddannelserne betales af elevens praktik-virksomhed. GVU er omfattet af betalingslovenBeskæftigede og selvstændige erhvervsdrivende kan opnå løntabsgodtgø-relse efter reglerne om VEU-godtgørelse.f. Antal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurserAktiviteten på GVU opgøres på de enkelte uddannelsestilbud, som ty-pisk er EUD enkeltfag eller AMU. Det kan oplyses, at antallet af GVU-planer efter 3. kvartal 2012 er 1.047, hvilket er et fald på knap 10 pct. iforhold til samme periode i 2011.
Erhvervsrettet VEU: åben uddannelse/enkeltfag på erhvervsud-dannelsesniveau.Åben uddannelse er en lang række tilbud om uddannelse til voksne, somønsker at efter- og videreuddanne sig. Åben uddannelse er erhvervsrette-de deltidsuddannelser, heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid, enkeltfag,fagspecifikke kurser, korte kurser og særligt tilrettelagte uddannelsesfor-løb.Lov om åben uddannelse fastsætter, hvordan åben uddannelse kan tilret-telægges (deltid, fuld tid, korte kurser, længere forløb m.v.), hvilke kurserog uddannelser institutionerne kan udbyde, og loven indeholder be-stemmelser om tilskudsbetingelser, deltagerbetaling og betaling i øvrigt.Lov om åben uddannelse er samtidig tilskudslov for arbejdsmarkedsud-dannelser.Åben uddannelse adskiller sig på flere måder fra de ordinære uddannelserm.h.t. formål, indhold og længde. De har som formål at udvikle voksnesjobkompetence i samspil med erfaringer fra arbejdslivet. De er ofte kor-tere, da de bygger på de studerendes erhvervserfaringer.a. MinisterressortMinisteriet for Børn og Undervisning for så vidt angår åben uddannelsepå institutioner under ministeriets ressortområde.
11Lovens bestemmelser, der relaterer sig til de uddannelser, der er anført ilovens § 2, stk. 1, nr. 1-4, og stk. 2, er overført fra Ministeriet for Børnog Undervisning til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser i forbindelse med ressortomlægningen 3. oktober2011.b. Væsentlige love og reglerLov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse m.v.), jf.lovbekendtgørelse nr. 952 af 02/10/2009 og tilhørende bekendtgørelser.c. Væsentlige ministerbeføjelserLov om åben uddannelser fastsætter en række ministerbeføjelser. Tilhø-rende bekendtgørelser fastsætter regler om tilrettelæggelse, markedsfø-ring, adgangskrav, indskrivning, og frister, digital tilmelding, bevis, merit,tilskudsbetingelser og klage.d. InstitutionerÅben uddannelse udbydes på institutioner for erhvervsrettede uddannel-ser, professionshøjskoler, private udbydere af AMU og eud m.fl.e. ØkonomiDriften af åben uddannelse er taxameterfinansieret af MBU og FIVU.Åben uddannelse på MBU’s ressort er finansieret inden for EVE-rammen jf. økonomiafsnit om AMU. Der opkræves herudover deltager-betaling. Beskæftigede og selvstændige erhvervsdrivende kan opnå løn-tabsgodtgørelse efter reglerne om VEU-godtgørelse.f. Antal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurserTabel 3: Antal kursister* på erhvervsrettet VEU – enkeltfag underåben uddannelse (ÅU)200920102011ÅU8.00915.04115.868*Hvis en person deltager i mere end et fag, tæller personen flere gangeKilde: Ministeriet for Børn og Undervisning, Databanken.
Foruden almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse underMBU’s ressort findes en række uddannelsestilbud indenfor det folkeop-lysende område under Kulturministeriets ressort. Kulturministeriet harom disse tilbud oplyst følgende:
FolkeoplysningFolkeoplysningsområdet udgøres af den folkeoplysende voksenunder-visning samt det frivillige folkeoplysende foreningsliv.
12Inden for den folkeoplysende voksenundervisning udbyder foreningerundervisningsforløb til alle. Undervisningen er ikke kompetencegivendeog har til formål at danne deltagerne gennem viden og oplysning.De frivillige folkeoplysende foreninger tilbyder forskellige former foraktiviteter til foreningsmedlemmerne, herunder idræt og andre aktiviteterfor unge. Foreningerne er demokratisk opbyggede og bygger på aktivtmedlemskab.a. Ministerressort:Området varetages af Kulturministeriet.b. Væsentlige love og regler:Folkeoplysningsloven (LBK nr. 854 af 11/07/2011)Bekendtgørelser:Folkeoplysningsbekendtgørelsen (BEK nr. 1251 af 12/12/2011)Bekendtgørelse om folkeuniversitetet (BEK nr. 907 af31/11/2003)Folkeoplysningscirkulæret (BEK nr. 353 af 15/05/2003)c. Væsentlige ministerbeføjelser:At fastlægge vilkårene for den kommunale støtte til folkeoply-sende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende forenings-arbejde.At fastlægge rammerne for udøvelse af folkeuniversitetsvirksom-hed.At fastlægge løn- og andre ansættelsesvilkår for ledere og lærereved undervisning mv. efter folkeoplysningsloven.d. Institutioner:Der er ikke tilknyttet statslige institutioner på området. Foreninger ogorganisationer på folkeoplysningsområdet er primært tilknyttet paraply-organisationerne Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Ungdoms Fæl-lesråd, Danmarks Idræts-Forbund, DGI og Dansk Firmaidrætsforbund.e. Økonomi:Der er knyttet deltagerbetaling til aktiviteter indenfor de frivillige folke-oplysende foreninger, og foreningerne kan opnå kommunalt tilskud tilaktiviteter for børn og unge under 25 år.Indenfor den folkeoplysende voksenundervisning ydes der kommunalttilskud til dækning af op til 1/3 af de samlede udgifter.På FL 2012 er der i 2012 afsat følgende midler på konti vedrørende fol-keoplysningsområdet:§ 21.51.31: 21,9 mio.kr. til forsøgs- og udviklingsaktiviteter i for-bindelse med folkeoplysning.
13§ 21.51.39: 6,1 mio.kr. afsat til konsulentvirksomhed og medar-bejderuddannelse.§ 21.54.21: 15,2 mio.kr. afsat til folkeuniversitetsvirksomhed.§ 21.54.31: 30,9 mio.kr. afsat til folkeoplysende aktiviteter (folke-højskoler undtaget).
f. Antal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurser:Kulturministeriet har ikke oplysninger om det samlede antal deltagere påuddannelser og kurser inden for folkeoplysningsområdet.Folkehøjskoler på folkeoplysningsområdetFolkehøjskoler hører under Kulturministerens ressort. Folkehøjskolertilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livs-oplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Skolerne godken-des af kulturministeren til tilskud.Elver skal være 17½ år ved kursets begyndelse. På de to ungdomshøj-skoler skal eleverne være mindst 16½, men ikke 19 år ved kursets begyn-delse.Bortset fra de tre pensionisthøjskoler tilbyder alle højskoler lange kurser.De fleste skoler tilbyder to til tre lange kurser om året og et antal kortekurser af 1-2 ugers varighed.a. Ministerressort:Området varetages af Kulturministeriet.b. Væsentlige love og regler:Lov om frie kostskoler ( LBK nr. 689 af 22. juni 2011)Bekendtgørelser:Bekendtgørelse om tilskud til frie kostskoler (BEK nr. 807 af 19.juli 2012)Bekendtgørelse om ansættelsesvilkår for forstandere og lærere(BEK nr. 166 af 2. marts 2009)Bekendtgørelse om regnskab (BEK nr. 1234 af 4. december2006)Bekendtgørelse om revision og tilskudskontrol (BEK nr. 1189 af8. december 2008)c. Væsentlige ministerbeføjelser:At fastsætte nærmere regler om grundlæggende tilskudsbetingel-serAt fastsætte nærmere regler om kursuslængde og undervisnings-dageAt fastsætte nærmere regler om års- og indholdsplaner
14d. Institutioner:Der er ikke tilknyttet statslige institutioner på området. Der findes 67folkehøjskoler pr. 1. december 2012. Heraf er tre pensionisthøjskoler ogto ungdomshøjskoler.e. Økonomi:Der er krav om deltagerbetaling til kurserne.På FL 2012 er der i 2012 afsat følgende midler på konti vedrørende fol-kehøjskoler:§ 21.54.31: 16,4 mio.kr. afsat til folkeoplysende aktiviteter på fol-kehøjskoler.§ 21.57 01: 530,8 mio.kr. afsat som driftstilskud til folkehøjskoler.§ 21.57.07: -1,2 mio.kr. vedrørende kommunale bidrag til ung-domshøjskoler (indtægtsbevilling).§ 21.57.09: 35,2 mio.kr. afsat som grundtilskud til folkehøjskoler.f. Antal kursister fordelt på de enkelte uddannelser og kurser:Der har i skoleåret 2011/12 været afholdt 911 kurser med tilsammen4.871 årseleverAntal kurser885688023145Antal årselever49585179723.986
Kurser på under 1 ugeKurser på 1 ugeKurser på 2 ugerKurser på 3-11 ugerKurser på 12 uger og der-over